Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Littlebusdriver »

Of ze hebben scherp ingeschreven en daardoor die concessie gewonnen. Keolis schrijft ook scherp in en gaat bij herhaling in het eerste jaar met, wat jij noemt, de bijl rond. Vooral in de tijd dat er geen corona was.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Hendrik »

OV Hoekschewaard schreef: za 21 nov 2020, 14:10 Wij vervoeren denk ik zo’n 60% van de reizigers die er voor Corona waren. Vergelijkbaar met andere gebieden geloof ik.
Is dat je eigen inschatting of is dit percentage op onderzoek gebaseerd?
60% lijkt mij namelijk nog vrij veel. Een groot deel van de forenzen werkt thuis, veel studenten volgen hun studie (groten)deels thuis. Kom je dan echt nog aan 60%?
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Connexxion communiceert naar ons als personeel dat ze de dienstregeling in januari moeten afschalen omdat ze maar 60% van de normale reizigers vervoeren.
SanderR
Berichten: 6
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 21:28
Locatie: Almere

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door SanderR »

CamilleKreemers schreef: zo 22 nov 2020, 20:25 Het valt me op dat in alle concessies door CXX er een bijl gebruikt wordt om te besparen. In Eindhoven gaat er ook een bijl door.

Van alle vervoerders lijkt me CXX het minst creatief in oplossingen zoeken. Is dat express zo of hun stijl?
Mij valt het op dat het nogal gemakkelijk oordelen is als hobbyist vanaf de zijlijn: ik weet niet of jij in de periode vóór corona recentelijk in HWGO geweest bent, maar zo ja, dan had je met eigen ogen kunnen zien dat daar in de daluren gewoon uiterst passagiers van de bus gebruikmaken.
Mekkeren over gebrek aan creatieve oplossingen en het aandragen van 'betere maatregelen' ("kunnen ze niet zus?", "konden ze niet zo?" antwoord: nee, anders hadden ze het wel gedaan; het is namelijk hun werk en ze weten wat ze doen) is erg eenvoudig als je totaal geen verstand van zaken hebt.
Hendrik schreef: ma 23 nov 2020, 09:29 Is dat je eigen inschatting of is dit percentage op onderzoek gebaseerd?
60% lijkt mij namelijk nog vrij veel. Een groot deel van de forenzen werkt thuis, veel studenten volgen hun studie (groten)deels thuis. Kom je dan echt nog aan 60%?
In een concessie waarin een behoorlijk groot deel van de reizigers scholier is, kan dit nog best eens kloppen.
En zelfs al klopt het niet: een teruggang naar 60% van weinig passagiers rechtvaardigt natuurlijk ingrijpender maatregelen, dan naar 60% van heel veel passagiers.
BusFreakRotterdam schreef: za 21 nov 2020, 14:10 Mijn punt is dat de scholieren veel en veel langer onderweg zijn als lijn 680 wordt geschrapt, mijl op zeven als je eerst naar Zuidplein moet, je rijdt met de bus langs Barendrecht.... Als je die zou verleggen naar NS Station Barendrecht, al dan niet met de lus naar Postkantoor, zou je de lijn ook veel aantrekkelijker maken voor overige reizigers. Label Scholierenlijn is niet op zijn plaats voor deze lijn.
Tot slot een laatste impopulaire opmerking, ter verdediging van degene die het bedacht heeft om lijn 680 te schrappen.
Dat is een zeer slimme en effectieve bezuinigingsmaatregel. De scholieren stappen dan namelijk gewoon in een rit naar Rotterdam Zuidplein (duurt even lang als een ritje met lijn 680, dus kassa voor Connexxion, want de inkomsten nemen niet af*), omdat ze eenvoudigweg geen keuze hebben (behalve fietsen, maar als ze dat zouden willen, hadden ze het al wel gedaan).
Je moet als vervoerder niet gaan snijden in een lijn waarbij de auto een alternatief is, want die reizigers ben je dan kwijt. In dit geval dwing je de scholieren simpelweg in een andere bus (die lang niet zo vol meer zat als voor corona, dus dat komt goed uit). Dat de reis langer duurt, interesseert Connexxion niet. Terecht, want scholieren hebben toch alle tijd en zo niet, dan kunnen ze tijdens de extra reistijd mooi wat huiswerk maken.

Welkom in de wereld van aanbestedingen en winst proberen te maken in een concessie waarin dat eigenlijk niet kan.

*zelfs al nemen de reizigersinkomsten van de scholierenabonnementen wel af, dan nog is dat onder de streep goedkoper dan het inzetten van een extra voertuig + chauffeur op lijn 680.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Hendrik »

Als Connexxion het zelf zegt, zal het wel kloppen!
Je kunt wel merken dat ik al meer dan acht maanden geen gebruik heb gemaakt van het OV... :X
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door PatrickM »

Voor lijn 680 komt daar nog bovenop dat de lijn gefinancierd is vanuit het amendement extra middelen van de provincie. Als ik het goed heb rijdt die lijn nu 3 jaar en een daverend succes is het blijkbaar ook niet, en gezien het vanaf de start eigenlijk al een lijn is die alleen rijdt omdat de provincie er extra voor betaalt is het niet heel gek dat ‘ie er als eerste uit gaat om de goedlopende lijnen niet te hard te raken.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Roeland »

Opvallend vind ik, dat de R-net kandidaat 171/172 ongewijzigd blijft. Blijkbaar zijn die lijnen nu nog redelijk gevuld?
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door OV Hoekschewaard »

SanderR schreef: ma 23 nov 2020, 12:54
Mij valt het op dat het nogal gemakkelijk oordelen is als hobbyist vanaf de zijlijn: ik weet niet of jij in de periode vóór corona recentelijk in HWGO geweest bent, maar zo ja, dan had je met eigen ogen kunnen zien dat daar in de daluren gewoon uiterst passagiers van de bus gebruikmaken.
Mekkeren over gebrek aan creatieve oplossingen en het aandragen van 'betere maatregelen' ("kunnen ze niet zus?", "konden ze niet zo?" antwoord: nee, anders hadden ze het wel gedaan; het is namelijk hun werk en ze weten wat ze doen) is erg eenvoudig als je totaal geen verstand van zaken hebt.
Ik als chauffeur in de Hoeksche Waard zie dat toch iets anders. Ook voor Corona waren er tijdens daluren genoeg passagiers om een halfuursdienst te rechtvaardigen. Nu zijn er vanwege Corona minder passagiers maar nog steeds genoeg voor een halfuursdienst.

Een frequentie van 1x per uur is gewoon heel onaantrekkelijk wat in dit geval ook ten koste gaat van de reistijd tussen bijvoorbeeld Dordrecht en Strijen en tussen bijna de hele Hoeksche Waard (op Oud-Beijerland na) naar Lombardijen. In beide gevallen wordt de overstap ruim een halfuur. Dit gaat vrees ik reizigers kosten.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door CamilleKreemers »

SanderR schreef: ma 23 nov 2020, 12:54
CamilleKreemers schreef: zo 22 nov 2020, 20:25 Het valt me op dat in alle concessies door CXX er een bijl gebruikt wordt om te besparen. In Eindhoven gaat er ook een bijl door.

Van alle vervoerders lijkt me CXX het minst creatief in oplossingen zoeken. Is dat express zo of hun stijl?
Mij valt het op dat het nogal gemakkelijk oordelen is als hobbyist vanaf de zijlijn: ik weet niet of jij in de periode vóór corona recentelijk in HWGO geweest bent, maar zo ja, dan had je met eigen ogen kunnen zien dat daar in de daluren gewoon uiterst passagiers van de bus gebruikmaken.
Mekkeren over gebrek aan creatieve oplossingen en het aandragen van 'betere maatregelen' ("kunnen ze niet zus?", "konden ze niet zo?" antwoord: nee, anders hadden ze het wel gedaan; het is namelijk hun werk en ze weten wat ze doen) is erg eenvoudig als je totaal geen verstand van zaken hebt.
ik zeg alleen dat ik bij Qbuzz, Syntus en Arriva besparingen tot 5% zie en bij Connexxion lijkt de besparing veel groter te zijn. Hier is het 13% kennelijk. Dat viel me alleen op.

Is de 680 een succes door goede aansluitingen in heijnenoord of is het een lange aansluiting? Dat heeft wel gevolgen voor de aantrekkelijkheid van de lijn. De lijn heeft een hele tijd met een lange aansluiting te maken gehad. Daarnaast, sluit de lijn aan op de schooltijden? En rijdt deze schoolbus uberhaupt richting de scholengemeenschappen? Ik vind het idee naar Barendrecht NS niet eens gek, er ligt een bedrijventerrein naast, wellicht kun je daar iets mee?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door nvdw »

Als er gemiddeld 10% aan dienstregelinguren bespaard moet worden, dan kom je er simpelweg niet met het schrappen van een paar spitsbussen. Daarom zijn de wijzigingen overal zo ingrijpend.

In landelijke gebieden als de Hoeksche Waard speelt de keuze voor het bereikbaar houden van alle kernen versus het aantrekkelijk houden van de lijnen waar de meeste mensen gebruik van maken. Voor een DRU maakt het niet uit of de bus tussen zegge Rotterdam en Oud-Beijerland rijdt of tussen Strijen en Klaaswaal, of dat dat uur ten goede komt aan gemiddeld 20,9 of 2,3 reizigers.

Ook zal een vervoerder proberen om minder uren te vertalen in minder bussen en minder chauffeurs. Als ik bijvoorbeeld de bijl zet in tegenspitsritten dan heb ik weliswaar DRU's bespaard maar waarschijnlijk geen bussen, want teleporteren kunnen ze nog steeds niet.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Roeland »

OV Hoekschewaard schreef: ma 23 nov 2020, 14:51 Ik als chauffeur in de Hoeksche Waard zie dat toch iets anders. Ook voor Corona waren er tijdens daluren genoeg passagiers om een halfuursdienst te rechtvaardigen. Nu zijn er vanwege Corona minder passagiers maar nog steeds genoeg voor een halfuursdienst.

Een frequentie van 1x per uur is gewoon heel onaantrekkelijk wat in dit geval ook ten koste gaat van de reistijd tussen bijvoorbeeld Dordrecht en Strijen en tussen bijna de hele Hoeksche Waard (op Oud-Beijerland na) naar Lombardijen. In beide gevallen wordt de overstap ruim een halfuur. Dit gaat vrees ik reizigers kosten.
Een uurdienst voor middelgrote kernen (zoals Numansdorp, Puttershoek en 's Gravendeel) vind ik wel erg schraal, inderdaad. Daarmee jaag je potentiële reizigers de bus uit. En qua efficiënte businzet lijkt het mij nou ook niet weer zo heel veel te kosten, wanneer je op werkdagen tussen 9-14 uur bijv. de 164 en de 166 toch nog 2x/uur laat rijden. Het bespaart je wellicht ook nog een aantal LM-ritten rond 9 en 14 uur.
Je wilt toch niet dat je in grote delen van de HW slechts spitsritten rijdt, met daarbuiten alleen maar zondagsdienst?

Vraag me hierbij trouwens af of dit een keuze van de provincie, of van Connexxion is?
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Roeland »

nvdw schreef: ma 23 nov 2020, 15:50 Als er gemiddeld 10% aan dienstregelinguren bespaard moet worden, dan kom je er simpelweg niet met het schrappen van een paar spitsbussen. Daarom zijn de wijzigingen overal zo ingrijpend.
Ja, maar die vervallen ritten tussen 9 en 14 uur maken waarschijnlijk net het verschil uit tussen 10% minder of 13% minder rijden. Met 10% minder rijden had je wellicht nog fatsoenlijke halfuursdiensten kunnen aanbieden voor de middelgrote kernen.
Vergelijk een topic over Utrecht, waar de provincie stelde, dat een bezuiniging tot 10% zonder grote schade aan het netwerk mogelijk was.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door CamilleKreemers »

Het nadeel is een beetje dat men in Utrecht ook fors hoogfrequent rijden (net als ZHN rond Leiden) en dan ook makkelijker van 8x naar 6x kan en toch 25% bespaart op die manier. Dat gaat een stuk moeilijker bij een halfuursdienst hier of zoals in Fryslan, Zeeland en GD bij uursdiensten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Dat gaat niet helemaal op natuurlijk: als je meer rijdt treft 8% minder rijden ook meer ritten ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door CamilleKreemers »

maar het effect voor reizigers kan wel kleiner voelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door umbusko »

Daniel schreef: ma 23 nov 2020, 16:35 Dat gaat niet helemaal op natuurlijk: als je meer rijdt treft 8% minder rijden ook meer ritten ;)
Het soort lijnen maakt wel degelijk uit: als je 20 lijnen rijdt met 4 voertuigen per lijn, kun je 50% besparen door nog maar met 2 voertuigen per lijn een gehalveerde frequentie te rijden. Als je 20 lijnen rijdt met maar 1 voertuig per lijn, houd je bij 50% besparing nog maar 10 lijnen over, of je zou een constructie moeten verzinnen zodat je met 1 voertuig 2 lijnen kunt rijden, waarbij de frequentie natuurlijk ook fors omlaag moet. Als je dan een 2-uurdienst of een 3-uurdienst overhoudt, word je natuurlijk ook niet echt gelukkig.

Kortom: veel dorpjes en daardoor veel dunbezette infrequente lijnen is geen fijne startpositie voor bezuinigingen, stedelijk gebied met een beperkt aantal hoogfrequente lijnen leent zich daar al veel meer voor. Daar voer je gewoon een wat lagere frequentie in, terwijl het in landelijk gebied al snel opheffing wordt.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door CamilleKreemers »

PatrickM schreef: ma 23 nov 2020, 14:38 Voor lijn 680 komt daar nog bovenop dat de lijn gefinancierd is vanuit het amendement extra middelen van de provincie. Als ik het goed heb rijdt die lijn nu 3 jaar en een daverend succes is het blijkbaar ook niet, en gezien het vanaf de start eigenlijk al een lijn is die alleen rijdt omdat de provincie er extra voor betaalt is het niet heel gek dat ‘ie er als eerste uit gaat om de goedlopende lijnen niet te hard te raken.
Ik vind die tijdligging van de 680 ook heel slecht aansluiten op de schooltijden:

Aankomst 680: 7:54: 8:54
Start School: 8:20; 9:20

Eind School: 15:10; 16:10
Vertrek 680: 15:03; 16:03

Ik vind het niet raar dat men geen gebruik maakt van deze lijn als je standaard 26 tot 53 minuten moet wachten op je bus. Wellicht valt daar ook wel een optimalisatie te behalen voor de vervoerder.

PS: Overigens betaalt de provincie voor elke OV-lijn in de concessie toch bij?
maarten83
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door maarten83 »

Wat ook reizigers kan trekken is een fatsoenlijke oost west verbinding over de N217. Start in ‘s-Gravendeel en dan zo via halte Maasdam Provincialeweg naar het busstation en dan over de busbaan naar Oud-Beijerland. Dan concurreer je met de auto en neemt de reistijd flink af ten opzichte van nu met de 166 en 160.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door CamilleKreemers »

Is er vraag naar een sneldienst Oud-Beijerland - Gravendeel - Dordrecht? Zo ja, welke wijken naar welke wijken? Ik heb weleens gedacht aan deze sneldienst ri Dordse Kil of Oud-Beijerland Industrieterrein. Kan dat echter ook uit?
maarten83
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door maarten83 »

Gaat halte kwakscheweg, oud-beijerland van naam wijzigen? De halte omroep roept om Kwakscheweg maar de display in de bus geeft Poortwijk zuid aan.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door CamilleKreemers »

Als voorbereiding op R-net verwacht ik het wel. De R-net haltes worden naar wijken genoemd. Poortwijk Noord, Oost en Zuid liggen rond Poortwijk.

Welke nachtbussen zouden precorona potentie hebben gehad?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Stefan »

De 860 heb ik echt meer dan regelmatig afgeladen vol voorbij zien komen in ieder geval.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door TLP »

Iemand hier die weet sinds wanneer de 263 niet meer naar Rotterdam rijdt, al dan niet vanwege corona? De lijn rijdt vandaag en de rest van de week dat hij nog rijdt in ieder geval niet verder dan Heinenoord vanuit Oud-Beijerland.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door MetroRET »

Dat is gebruikelijk in de vakantiedienst.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door TLP »

Bedankt voor je antwoord. Weet je of het ook gebruikelijk is dat lijn 163 niet rijdt in de vakantiedienst want dat staat niet zo op de wiki aangeven, maar voor vandaag en morgen komt de lijn nergens meer omhoog?
maarten83 schreef: vr 04 dec 2020, 23:25 Gaat halte kwakscheweg, oud-beijerland van naam wijzigen? De halte omroep roept om Kwakscheweg maar de display in de bus geeft Poortwijk zuid aan.
Kan een insider vertellen of dit inderdaad doorgaat? Ik kom op Google Maps inderdaad de haltes Poortwijk Noord en Poortwijk Zuid tegen, maar op de site van Connexxion en in OVinfo zie ik de huidige haltenamen Poortwijk en Kwakscheweg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 51 gasten