Pagina 134 van 160

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: di 27 jul 2021, 18:44
door Hendrik
Dat klopt. Op het deel Hellevoetsluis - Spijkenisse vormen de ritten van de lijnen 104 en 404 één geheel. Het is dus niet zo dat de ritten van lijn 104 bovenop de ritten van lijn 404 komen.

Zoals gezegd, dateert het concept-vervoersplan van vóór de toezegging van extra gelden voor 2022. Hopelijk wordt de kaalslag nog beperkt...

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: di 27 jul 2021, 20:03
door MdJ
Connexxion had het opheffen van lijn 104 tussen Renesse en Ouddorp boven aan het prioriteitenlijstje gezet mocht er geld beschikbaar zijn. Op basis van die opmerking lijkt de 104 gered.

Maar eerst maar eens de update zien om daar zeker van te zijn.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: di 27 jul 2021, 20:18
door BusFreakRotterdam
VVD Goeree Overflakkee heeft 3 juli schriftelijke vragen gesteld omtrent het verdwijnen van buslijnen.

https://vvdgo.nl/3680-2/

Het vervoerplan zoals gepubliceerd wordt niet tot uitvoering gebracht met de blinde vlekken?

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: do 29 jul 2021, 16:33
door diederickx

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 16:20
door CamilleKreemers
BusFreakRotterdam schreef: di 27 jul 2021, 20:18 VVD Goeree Overflakkee heeft 3 juli schriftelijke vragen gesteld omtrent het verdwijnen van buslijnen.

https://vvdgo.nl/3680-2/

Het vervoerplan zoals gepubliceerd wordt niet tot uitvoering gebracht met de blinde vlekken?
Ik verwacht dat lijnstrekkingen wel doorgaan. Het maakt het netwerk namelijk simpeler.

Wat is overigens de gedachte om de 163 niet naar Kralingse Zoom te rijden in de spitsuren?

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 16:39
door Education
Dat maakt het lijnnetwerk simpeler?
Wat is dat nou weer voor een reactie?
Volgens mij maken er mensen gebruik van het OV in de zogenaamde blinde vlekken.
Dan zorgt CXX ermaar voor dat er een juist alternatief wordt geboden i.p.v. het werken met correctievloeistof.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 17:52
door CamilleKreemers
Education, je begrijpt me verkeerd.

Ik doelde op de voorgestelde strekkingen op de lijnen 163, 166 en 167. Ik zeg niet dat ze zomaar even lijnen moeten schrappen.

Behoud van OV lijkt me noodzakelijk voor het herstel ervan.
Aan de andere kant, als er in de daluren weinig mensen inzitten, kan inzet van een taxibus een oplossing zijn?

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 18:43
door Education
Maatwerk tijdens de daluren zou mogelijk moeten zijn. Het texelhopper model zou te overwegen zijn. Gelijk te combineren met het WMO vervoer.
Lijn 135 heeft tijdens ochtend en middag spits nog aardig wat reizigers.
In elk geval excuses voor de " miscommunicatie".

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 19:22
door BusFreakRotterdam
Het Texelhopper concept proberen in HWGO? Dat lijkt mij niet, aangezien ze alle belbussen en lijnen die worden gereden met taxibussen ook willen schrappen als het vervoerplan inderdaad doorgaat. Daarnaast is het Texelhopper systeem nog steeds geen geoliede machine. Er komen nog dagelijks, 7 jaar na de introductie, toeristen aan die niks van het systeem snappen en moederziel alleen op een donkere veerhaven aan het bellen zijn met een centrale... wachttijden tot een uur aan toe zijn geen uitzondering.

Gemeente Texel kijkt aankomend jaar naar een nieuwe OV opzet waarschijnlijk gewoon weer met normale buslijnen. CXX werkt mee aan het onderzoek!

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 20:54
door CamilleKreemers
Education schreef: wo 04 aug 2021, 18:43 Maatwerk tijdens de daluren zou mogelijk moeten zijn. Het texelhopper model zou te overwegen zijn. Gelijk te combineren met het WMO vervoer.
Lijn 135 heeft tijdens ochtend en middag spits nog aardig wat reizigers.
In elk geval excuses voor de " miscommunicatie".
Ik vraag me af in welke richting de drukte is op de 135. Is dat beide richtingen, anders kun je wellicht nog wat puzzelen met de route, dat de 135 rijdt.

Geen zorgen over de miscommunicatie, dat kan altijd overkomen.

Je hebt gewoon veel HW-routevarianten. De 16x en 17x lijnen kennen soms ook nog een 26x of 27x variant.

Hoeveel sneller denken jullie kan de 264 worden gemaakt met deze nieuwe route?

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 21:27
door Meltrain
CamilleKreemers schreef: wo 04 aug 2021, 17:52 Education, je begrijpt me verkeerd.

Ik doelde op de voorgestelde strekkingen op de lijnen 163, 166 en 167.
Dan nog snap ik niet waarom het strekken van lijnen het netwerk simpeler maakt. Voor de vervoerder wellicht, maar niet voor de reizigers.
Lijn 163 wordt overigens niet gestrekt (maar lijn 160 wel) en bij lijn 167 vervalt alleen het uitsluitend in de zomermaanden gereden ommetje via Binnenmaas.
CamilleKreemers schreef: wo 04 aug 2021, 20:54 Hoeveel sneller denken jullie kan de 264 worden gemaakt met deze nieuwe route?
Lijn 164 krijgt straks exact dezelfde route als 264. Ik neem dus aan dat het lijnnummer 264 verdwijnt.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: do 05 aug 2021, 22:42
door sneltram
Wat is precies het nut van het strekken?
De opzet van de dienstregeling op de Hoeksche Waard is dat alle reguliere bussen tegelijk bij Heinenoord zijn. Zolang je route dusdanig van lengte is dat je na precies een uur of precies een half uur weer terug bent op Heinenoord, zit je goed. Maar veel valt er dan niet te winnen met een strekking, want dan sta je wat langer op het eindpunt. Je moet immers weer op hetzelfde moment in Heinenoord zijn. Pas als je door de strekking een half uur eerder terug kunt zijn, heb je winst. Tenzij je slimme koppelingen op de sneldiensten kunt maken of andere mooie koppelingen, maar op veel eindpunten lukt dat niet volgens mij.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: vr 06 aug 2021, 00:54
door CamilleKreemers
Voor de bus naar Dordrecht kan het een omloop uitsparen, want die doet nu 46 minuten over Dordrecht - Heinenoord. 2 minuten eraf en de knoop goed maken kan dan in 43 of 44 minuten worden uitgevoerd.

Lijn 160 doet er nu 32 minuten over om van Heinenoord naar Goudswaard te rijden. Wellicht dat door deze strekking de rijtijd tot 29 minuten kan worden terug gedrukt.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: vr 06 aug 2021, 08:30
door sneltram
Ja, dat zijn inderdaad besparingen. Maar daarmee heb je toch niet al die strekkingen gerechtvaardigd? Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet per se voorstander van een slingerroute, maar als het qua omloop geen efficiency oplevert en ook niet echt meer reizigers trekt, waarvoor doe je het dan?

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: vr 06 aug 2021, 09:30
door ArrivaBas
In deze concessie is in de Hoekse Waard een centraal busstation met een knoop, namelijk busstation Heinenoord. Alle lijnen vertrekken daar elk (half) uur op dezelfde tijden, namelijk om .19 (in de spits ook om .49) vanuit Rotterdam en om .46 (in de spits ook om .16) naar Rotterdam. Daarom is een rijtijd van 32 of 46 minuten helemaal niet handig. Dat betekent dat een bus op zijn eindpunt lang stilstaat als er niet doorgekoppeld kan worden. Als de rijtijd door een strekking net onder een veelvoud van 15 uitkomt kan de vervoerder zijn bus kort laten keren en tegelijkertijd ook een bus uitsparen door de kortere rijtijd. Het lijkt voor de reizigers niet bepaald logisch, maar elke uitgespaarde bus kan weer elders ingezet worden als dat nodig is. Alleen bij lijn 160 zie ik nog kansen om buiten de spitsuren efficiënter gebruik te maken van de 50 minuten die de bus nu stilstaat in Goudswaard.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: vr 06 aug 2021, 10:04
door Meltrain
Lijn 160 gaat (net als 164, 166 en 167) vanaf 29 augustus op werkdagen en zaterdag weer 2x/uur rijden, dus die kering van 50 minuten wordt op de meeste tijdstippen sowieso korter. ;)

Ander nieuws: er blijven tóch twee rijbanen (per richting) beschikbaar op de Haringvlietbrug.
Wel gaat de snelheid omlaag naar 50 km/h.
Bron: AD

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: vr 06 aug 2021, 10:29
door waldo79
Zeurmodus: er bleven sowieso 2 rijbanen beschikbaar, maar het goede nieuws is dat er 2 versmalde rijstroken mogelijk zijn.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: vr 06 aug 2021, 10:58
door CamilleKreemers
ArrivaBas schreef: vr 06 aug 2021, 09:30 In deze concessie is in de Hoekse Waard een centraal busstation met een knoop, namelijk busstation Heinenoord. Alle lijnen vertrekken daar elk (half) uur op dezelfde tijden, namelijk om .19 (in de spits ook om .49) vanuit Rotterdam en om .46 (in de spits ook om .16) naar Rotterdam. Daarom is een rijtijd van 32 of 46 minuten helemaal niet handig. Dat betekent dat een bus op zijn eindpunt lang stilstaat als er niet doorgekoppeld kan worden. Als de rijtijd door een strekking net onder een veelvoud van 15 uitkomt kan de vervoerder zijn bus kort laten keren en tegelijkertijd ook een bus uitsparen door de kortere rijtijd. Het lijkt voor de reizigers niet bepaald logisch, maar elke uitgespaarde bus kan weer elders ingezet worden als dat nodig is. Alleen bij lijn 160 zie ik nog kansen om buiten de spitsuren efficiënter gebruik te maken van de 50 minuten die de bus nu stilstaat in Goudswaard.
ik vind de knoop op. 15 of. 45 veel handiger qua overstappen. Nu heb je in de daluren verplicht geen interne verplaatsing zonder een 30 minutrn wachttijd. Daarvoor moet je alleen wel de slagtijd onder 30 minuten hebben. Goudswaard voldoet er niet aan.

Hoe kan ik fotos delen hier?

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: vr 06 aug 2021, 11:32
door Meltrain
Foto's moet je uploaden via een externe host (of via de Wiki).
Voor de rest is bovenstaand bericht me één groot raadsel. :X

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: vr 06 aug 2021, 11:59
door Daniel
Hij doelt erop dat als je bijvoorbeeld van Strijen naar Goudswaard wilt je 30 minuten staat te wachten als er uurdiensten zijn.

Al is me ooit verteld, naar aanleiding van een plan voor een ringlijn dat Arriva aan het begin van de vorige concessie had, dat er maar beperkt vraag is naar verplaatsingen binnen de Hoeksche Waard. En zo'n knoop in één richting past natuurlijk wel mooi voor overstappen van een tot Heinenoord rijdende lijn op de bus naar Rotterdam en v.v. Of de overstap van de bus naar Zuidplein op die naar Lombardijen bijvoorbeeld.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: di 10 aug 2021, 19:32
door CamilleKreemers
maar zelfs in de spitsuren heb je dit soort beroerde aansluitingen intern op het eiland. Wellicht is er wel vraag naar (ongetwijfeld beperkter dan naar Rotterdam), maar helemaal niet aantrekkelijk zijn heeft ook gevolgen.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: di 10 aug 2021, 19:55
door Meltrain
Als de bussen naar Rotterdam om :16 en :46 vertrekken en de bussen vanuit Rotterdam om :19 en :49 vertrekken, dan zijn de "interne" aansluitingen ongeveer 5 minuten.
Dat is toch prima?

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: di 10 aug 2021, 20:23
door Daniel
CamilleKreemers schreef: di 10 aug 2021, 19:32 maar zelfs in de spitsuren heb je dit soort beroerde aansluitingen intern op het eiland. Wellicht is er wel vraag naar (ongetwijfeld beperkter dan naar Rotterdam), maar helemaal niet aantrekkelijk zijn heeft ook gevolgen.
Degene die het me vertelde (en die Arriva destijds ook met hun bod geholpen had) was nou niet bepaald onbekend in de Hoeksche Waard, hij woonde er notabene zelf ;)

Maar waarom zou je van het ene naar het andere dorp willen reizen op dat eiland? Misschien als je bij een bekende op bezoek wilt maar dat is ook geen enorme reizigersstroom natuurlijk.
Je kunt het ook aan het netwerk zien: als er vraag tussen de dorpen was dan had je daar ook meer verbindingen tussen verwacht aan de zuidkant. In de praktijk kan je echter alleen tussen Strijen en 's-Gravendeel een bus pakken, wat vooral een scholierenstroom (naar Dordrecht) was in het verleden. Maar tussen Strijen en Klaaswaal en tussen Zuid-Beijerland en Oud-Beijerland rijdt niks bij gebrek aan vraag.

De gemeente Hoeksche Waard heeft ook servicepunten op diverse plekken, dus ook voor het gemeentehuis hoef je niet persé naar Oud-Beijerland.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: do 12 aug 2021, 19:46
door maarten83
En de bus Strijen - 's-Gravendeel (Dordrecht) reed enkel nog in de spits 1 richting op en is nu ook gesneuveld. Uit ervaring weet ik dat de overstap tijden op het busstation prima zijn en mocht er een bus vertraagd zijn kun je bij de chauffeur een overstap aanvragen.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: ma 16 aug 2021, 17:11
door Education
Je kunt gewoon een overstap aanvragen via de overstapapp.