Pagina 136 van 160

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: di 28 sep 2021, 08:33
door Milco
busfanNL schreef: di 28 sep 2021, 00:02 Mooie bussen om te zien, ik hoop dat het een succes wordt. *bus* Wat ik kan zien aan het interieur zijn deze wagens ook al voorbereid op R-NET voor waarschijnlijk richting Oud-Beijerland, een goede zaak vind ik.
Ik dacht dat het R-net daar al per december zou gaan rijden? Zou het niet kunnen dat een deelserie direct in de R-netkleuren wordt geleverd?

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: di 28 sep 2021, 09:27
door Hendrik
Roeland schreef: di 28 sep 2021, 08:05 Hoe gaat het trouwens met de 436/437 in relatie tot de verkeersbeperkingen op de Haringvlietbrug? Lukt het om de bussen een beetje op tijd te rijden?
En zijn er nog extra reizigers doordat mensen vanwege de files hun auto laten staan, of valt dat effect tegen?
Voor zover ik kan overzien, vallen er nauwelijks ritten uit (waar men wel bang voor was). Richting Rotterdam mag de bus een stuk over de parallelweg van de N59 rijden en de linkerrijstrook van de aansluiting naar de A29 is tijdelijk busbaan is. Richting Goeree-Overflakkee mocht de bus altijd al op sommige plaatsen over de vluchtstrook rijden (o.a. tussen halte A29 en de brug), al is het wel jammer dat dat tussen afslag Numansdorp en de afslag naar de Shell niet mag. Desondanks zijn de vertragingen in de piek van de spits fors: vooral ri. Rotterdam 's morgens tot 25 minuten. Dan is de extra rijtijd van 5 minuten uiteraard niet voldoende... Wat meer naar de randen van de spits zijn de vertragingen zo'n 10 minuten. Dat is nog goed op te vangen binnen de (extra) rijtijd.
Komend weekend worden de linkerrijstroken verbreed van 1,9 m naar 2,35 m. Ze worden dan dus net zo breed als de rechterrijstroken. Hopelijk zorgt dat voor een substantiële afname van de vertragingen!

Of er extra reizigers zijn, weet ik niet. Wel weet ik dat het de hele dag door erg druk is in de bus. Regelmatig zijn er veel staanplaatsen, terwijl dat volgens de concessie-eisen niet mag voorkomen. Dat wordt nog versterkt doordat lijn 310 maar tot halte A29 rijdt, dus de passagiers daarvan moeten met lijn 436/437 mee. (Behalve in de spits, dan rijdt de tijdelijke lijn 309 enkele ritten.) Wat dat betreft zou wel weer de normale dienstregeling gereden mogen worden... Sowieso begreep ik enkele weken geleden al dat het reizigersniveau alweer op 80% zat.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: di 28 sep 2021, 10:04
door waldo79
Komend weekend worden de linkerrijstroken verbreed van 1,9 m naar 2,35 m
Vooropgesteld: ik ben ter plaatse niet bekend. Maar dit zou impliceren dat de rechter rijstroken ook versmald zijn. Over het algemeen is de rechterstrook 3,50 - 3,75 m breed. Bussen over een rijstrook met een breedte van 2,35 m laten rijden is geen goed idee.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: di 28 sep 2021, 10:21
door PatrickM
De rechter stroken zijn en blijven 2,85m breed, de linkerstroken zijn nu 1,9m breed en worden na komend weekend 2,35m breed.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: di 28 sep 2021, 10:41
door waldo79
Bedankt voor de duiding. 2,85 m is vrij smal voor een rechterstrook. Ah, vandaar die 50 km/h.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: di 28 sep 2021, 10:51
door Hendrik
De rijstroken zijn versmald om 'af te dwingen' dat men 50 km/h rijdt. Al zorgt ook de permanente snelheidscontrole daar wel voor, ervan uitgaande dat ie het doet...
De lage maximumsnelheid is volgens Rijkswaterstaat nodig omdat er een risico is dat een plaat of klem van het beweegbare deel van de brug lostrilt. Als iedereen 50 km/h rijdt, nemen de trillingen in de brugklep af. Het moet nog blijken of dit afdoende helpt...

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: di 28 sep 2021, 15:19
door waldo79
Men houdt ijzeren heinig vast aan renovatie in 2023. Maar dan moet de brug het ook nog zolang uithouden. Vergelijkbare problemen spelen bij Arnhem op de IJsselbruggen in de A12 al werden die 1,5 jaar verdoezeld door de pandemie (minder verkeer)

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: di 28 sep 2021, 15:45
door Suus
Ik vrees ook dat dit een project is wat niet veel sneller kan. Waar haal je zo snel een nieuwe brugklep vandaan?

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: di 28 sep 2021, 16:22
door Hendrik
Punt is wel dat Rijkswaterstaat nogal start vasthoudt aan eigen inzichten, procedures, enz.
Verschillende technische bedrijven zijn met heel concreet uitgewerkte ideeën naar Rijkswaterstaat toegegaan, maar daar krijgt men al snel nul op het rekest. Althans, tot nu toe... Er worden nog steeds pogingen gedaan om de renovatie naar voren te halen.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: di 28 sep 2021, 17:15
door maarten83
Zo houden ze zich halsstarrig vast aan een openbare aanbesteding die de nodige tijd in beslag neemt. Terwijl als er een spoedeisend karakter is er direct opdracht gegeven kan worden zonder aanbesteding.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: ma 04 okt 2021, 11:16
door Hendrik
Vanmorgen bij vrijwel alle ritten slechts een minuut of twee vertraging op de Haringvlietbrug. Lang leve de bredere linker rijstrook! *bus*

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: di 12 okt 2021, 07:55
door ArrivaBas
Zojuist spotte ik een nieuwe waterstof-Solaris op de A16 bij Zonzeel vanuit de 6622.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: di 12 okt 2021, 09:23
door BusFreakRotterdam
Gisteravond laat was bus 1177 (TCR 1373) betrokken bij een ernstig verkeersongeval.

https://nieuwsopbeeld.nl/2021/10/12/dod ... uwe-tonge/

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: do 14 okt 2021, 22:01
door Jamie
Wat ik deze week van een chauffeur van stalling Dirksland begreep, is dat de nieuwe waterstofbussen 2131-2150 op alle lijnen in de Hoeksche Waard worden ingezet, met uitzondering van de buslijnen die door de Kiltunnel rijden.

Vraag mij dan nu toch wel af waarom deze bussen niet door de Kiltunnel mogen maar wel door de Heinenoordtunnel.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: do 14 okt 2021, 22:45
door CamilleKreemers
welke lijnen houd je over als je niet door de heinenoordtunnel mag rijden?

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: vr 15 okt 2021, 08:48
door aadvannijen
Lijn 164 ( buiten de spits en in het weekend ), 167 en 168 ( rijdt in de ochtendspits maar 1 rit vanaf Heinenoord naar Dordrecht CS. De spoeling wordt zo wel erg dun.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: vr 15 okt 2021, 09:14
door ArrivaBas
Beide tunnels hebben een vergelijkbare constructie en bouwjaar. Het enige wat ik mij zou kunnen bedenken waarom de bussen niet door de Kiltunnel mogen is de steile helling aan de westelijke uitgang van de tunnel. Maar juist doordat de tunnels zo op elkaar lijken twijfel ik sterk aan de waarheid van de bewering van die chauffeur.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: vr 15 okt 2021, 09:22
door busfanNL
Chauffeursroddels ontstaan omdat iemand de klok heeft horen luiden en niet weet waar de klepel hangt. Die verteld het weer aan een ander die het net iets anders opvangt, die verteld het weer aan een ander etcetera. Zo ontstaan er dus verhalen die een heel eigen leven gaan leiden.
Ik ga ervanuit dat ze op alle lijnen mogen en dat daar op gelet is door Connexxion. Daarnaast hebben deze wagens een R-NET interieur dus waarschijnlijk gaan deze zodra R-NET naar Oud-Beijerland wordt geïntroduceerd vast op die routes rijden. Anders bouw je er geen R-NET interieur in natuurlijk!

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: vr 15 okt 2021, 09:57
door Michael
ArrivaBas schreef: vr 15 okt 2021, 09:14 Beide tunnels hebben een vergelijkbare constructie en bouwjaar. Het enige wat ik mij zou kunnen bedenken waarom de bussen niet door de Kiltunnel mogen is de steile helling aan de westelijke uitgang van de tunnel. Maar juist doordat de tunnels zo op elkaar lijken twijfel ik sterk aan de waarheid van de bewering van die chauffeur.
Beide tunnels hebben een andere ADR klasse. De Kiltunnel is categorie C en de Heinenoordtunnel categorie D. Ik kan niet echt vinden door welke tunnels je wel en niet mag met waterstof. Maar als het inderdaad klopt wat Jamie zegt dan zal het waarschijnlijk wel daarmee te maken hebben denk ik.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: vr 15 okt 2021, 10:52
door Hendrik
ADR-klasse D is 'strikter' dan C, toch? Dus de Kiltunnel heeft juist een minder strikte ADR-klasse dan de Heinenoordtunnel.
Overigens zijn die ADR-klassen niet van toepassing op waterstof (als 'brandstof'), voor zover ik weet.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: vr 15 okt 2021, 11:28
door ArrivaBas
Waterstof heeft volgens de ADR de gevarenklasse 2.1 (gassen) ADR-categorieën C en D verbieden allebei het vervoer van gassen, maar mogelijk is er voor de drie oudere waterstofbussen al een ontheffing voor de Heinenoordtunnel en moet die voor de Kiltunnel nog aangevraagd worden.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: vr 15 okt 2021, 11:37
door omaylie
Vier* waterstofbussen ;)

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: vr 15 okt 2021, 12:23
door Daniel
Hendrik schreef: vr 15 okt 2021, 10:52 ADR-klasse D is 'strikter' dan C, toch? Dus de Kiltunnel heeft juist een minder strikte ADR-klasse dan de Heinenoordtunnel.
Overigens zijn die ADR-klassen niet van toepassing op waterstof (als 'brandstof'), voor zover ik weet.
Zal wel niet nee, anders zouden er ook geen dieselbussen door de Heinenoord tunnel mogen (diesel heeft tunnelcode D).

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: zo 17 okt 2021, 11:33
door Jamie
De waterstofbussen met aanhanger mogen van Rijkswaterstaat niet meer over de Haringvlietbrug.
Bij de diensten van de buschauffeurs die geldig zijn in vakantieperioden zijn de diensten waarin een rit met de waterstofbussen zat er al uit gehaald. Er wordt nu op de ritten met de waterstofbussen gewoon een dieselbus ingezet.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Geplaatst: zo 17 okt 2021, 12:58
door Meltrain
Zouden die bussen dan nu op andere lijnen (in de Hoeksche Waard) ingezet worden? Anders kunnen ze in het geheel niet meer gebruikt worden.