Ontwikkelingen Texelhopper

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door BusFreakRotterdam »

Op dit moment rijdt CXX bus 4222 achter bus 9378 vanaf de Veerhaven naar de Koog Nikadel, is dat een extra bus ivm de drukte?
Vorige oude amba's die op Texel reden waren de 1856 + 1857, is de 4222 ook een groene amba?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Lijn 45 »

4222 is de huidige reserveamba op Texel, de laatste keer dat ik hem zag was hij nog groen.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Durashift »

Zal wel vanwege de 1,5 meter afstand zijn geweest?
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door BusFreakRotterdam »

De volgende Texelhopper episode. PS informeert de PS leden niet over het verlengen en opnemen van de Texelhopper pilot in de nieuwe OV concessie Noord-Holland Noord. Pas na vragen van SP Noord-Holland worden de PS leden 2 jaar later geinformeerd.... vreemde gang van zaken. Mooi leesvoer van een gehavend project/pilot.

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2020 ... per-volgen
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door waldo79 »

Het zal GS zijn die PS niet heeft geïnformeerd (A)
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door BusFreakRotterdam »

https://noord-holland.sp.nl/blog/alle/w ... exelhopper

Mooi artikel over hoe alle basisideeën van het begin van de invoering van de Texelhopper, misschien een veelbelovend project,
er na 6 jaar totaal niet meer zijn. Enige wat niet veranderd is, is de subsidiepot die in Haarlem flink blijft rammelen voor dit geldverslindende project.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door busfanNL »

Ja, het is een mooi artikel als je houdt van hete lucht blazen. Wat hier wordt geschreven is totaal over de datum. Je kan tegenwoordig gewoon betalen met je pinpas of ov-chipkaart dus zo'n kaartje is niet meer nodig. De wachttijd is maar een halfuur kan ik je melden, ik heb dat in iedergeval ervaren. Wel moet je inderdaad een uur van tevoren boeken maar dat is logisch en regelmatig worden uitzonderingen erop gemaakt als ze de rit er nog in krijgen. Je kunt op veel meer plekken komen en ik en vele andere toeristen, inwoners, en taxichauffeurs zijn er heel blij mee. Met de ov chipkaart betaal je de meest rechtstreekse weg tussen twee haltes en je betaalt zo dus nooit teveel, daarnaast word je voor de deur afgeleverd en dat is ook een luxe. *bus*
AlbertPool
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 15:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door AlbertPool »

Ik heb in 2018 de Texelhopper een aantal keer gebruikt en vond het ook goed werken, het enige minpunt dat me toen opviel wordt hier ook genoemd: dat je als je van het vasteland komt, al in de trein naar Den Helder moet bedenken dat je de Texelhopper moet boeken. Tickets betalen was toen nog wat lastiger dan het nu lijkt te zijn.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door sirvinniei »

Herken de problemen ook niet echt: toen ik de texelhopper (op een zonnige dag) had gebruikt was de klantenservice juist ontspannen, snel bereikbaar en flexibel: ik kon mijn reservering een paar minuten voordat het busje zou komen wijzigen naar een andere halte.
Ik heb geen onderschrift
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Jonkervoort »

Wat betreft doelstellingen op het gebied van doelverlening doet de texelhopper het volgens mij niet slecht. Wat bij dit soort initiatieven wel vaak een probleem is zijn de kosten, bij eerdere projecten in Arnhem en Noord-Brabant bleek de dienstverlening prima, maar de kosten waren astronomisch hoog (in Eindhoven zo'n 50 euro per reiziger). Ik vraag me af hoe de texelhopper op dat vlak presteert. Op zich zijn hogere kosten te verantwoorden omdat de dekking veel beter is, maar dit soort ideeën wordt vaak gepresenteerd als kostenbesparend of tenminste kostenneutraal.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door sirvinniei »

Crux is daarbij volgens mij het efficiënt combineren van ritten.
Bij Brengflex kwam de gemiddelde bezetting niet boven de 1,2 uit mijn hoofd. Dan rijd je inderdaad gesubsidieerd taxivervoer. Er zat sowieso weinig visie in, aangezien je ook tussen haltes kon rijden waar ook gewoon een bus reed.
Wat dat betreft is Texel ideaal: het is een uitgestrekt eiland met een standaard vertrek en aankomstpunt aan de zuidzijde (de haven). Van zuid naar noord of andersom kan je makkelijk de route verleggen om meerdere haltes aan te doen.
Ik heb geen onderschrift
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door busfanNL »

Het is inderdaad een goed werkend systeem, zeker nu het makkelijker gaat met betalen en ze het systeem gewoon laten zoals het is en niet elke keer iets veranderen. Ook toeristen snappen het en inderdaad worden er meerdere haltes aangedaan onderweg. De busjes zitten, wat ik tijdens mijn vakanties op het eiland zie (ik kom er al mijn hele leven, 18 jaar dus) sinds dat de hopper in de ov concessie zit steeds voller en is het gewoon een goed werkend systeem mede door die vaste vertrektijd van de boten. De toeristen en mensen in het buitengebied zijn er op voorruit gegaan (op een paar klagers na dan) want inmiddels rijdt de texelhopper zo'n jaartje of 5 en is het prima ingeburgerd. *bus*
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door BusFreakRotterdam »

Het project wordt zwaar gesubsidieerd door de provincie om het draaiende te houden.
Daarnaast is het aantal reizigers ten opzichte van de oude situatie niet gestegen, wat wel de bedoeling was toen het project van start ging.
Nog steeds vervoeren de Texelhoppertjes en lijn 28 samen per jaar 375.000 reizigers. Dat is net zoveel als in de oude situatie toen de lijn 28,29 en 827 nog reden en dat terwijl TESO jaar op jaar veel meer voertuigen en passagiers over zet. Bereikbaarheid is vergroot maar hoeveel hoppertjes worden daar voor ingezet met hoeveel chauffeurs? Groot pluspunt is de herinvoering van de OV chipkaart.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Daniel »

Lijkt op een typisch iets wat bij veel flexproducten in het land speelt: het OV dat daarmee geboden wordt is gewoon veel minder zichtbaar dan een bus die je wellicht wel eens langs ziet rijden in je vakantie.
Een flink deel van de reizigers die met de TESO overvaart gaat dan ook per auto of fiets verder, allicht omdat ze nieteens van het bestaan (of de werking) van de Texelhopper af weten. En reserveren is natuurlijk altijd een drempel, hoewel hier vrij beperkt want qua tijd die de overtocht kost kan je nog voor je de boot op loopt een rit boeken zonder het risico dat je ergens een krappe overstap mist.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door sirvinniei »

BusFreakRotterdam schreef: za 06 feb 2021, 07:21 Het project wordt zwaar gesubsidieerd door de provincie om het draaiende te houden.
Daarnaast is het aantal reizigers ten opzichte van de oude situatie niet gestegen, wat wel de bedoeling was toen het project van start ging.
Nog steeds vervoeren de Texelhoppertjes en lijn 28 samen per jaar 375.000 reizigers. Dat is net zoveel als in de oude situatie toen de lijn 28,29 en 827 nog reden en dat terwijl TESO jaar op jaar veel meer voertuigen en passagiers over zet. Bereikbaarheid is vergroot maar hoeveel hoppertjes worden daar voor ingezet met hoeveel chauffeurs? Groot pluspunt is de herinvoering van de OV chipkaart.
Vind ik netjes voor een flexproduct. Meestal wordt ervan uitgegaan dat eenderde van de reizigers gebruikt blijft maken van een belbus.
Ik heb geen onderschrift
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door BusFreakRotterdam »

Er was bij de start in 2014 uitgegaan van een reizigersgroei omdat je op meer plekken kan opstappen. Dat is dus niet gebeurd en daartegen over staat dat het aantal reizigers wat TESO overzet explosief is gegroeid de laatste jaren. Dat betekend dat men meer met eigen vervoer komt dat het OV gebruikt op het eiland.
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door BusFreakRotterdam »

Welke bus zet Connexxion vandaag in op lijn 28? Op OVzoeker is geen gelede bussen te zien en er is geen actuele reis informatie…
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door BusFreakRotterdam »

Vandaag in de Texelse Courant een column over de Texelhopper... reacties op de facebook pagina zijn 95% unaniem,
lijn 29 weer terug langs alle dorpen ipv Hoppertjes.

https://www.texelsecourant.nl/nieuws/co ... s3-aaskFto
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Z2N »

Zolang de Texelhopper goedkoper is voor de provincie dan bus 29 blijft de Hopper rondrijden vrees ik, wat de Texelaars en toeristen ook willen. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door BusFreakRotterdam »

Hoeveel subsidie gaat er naar de Hoppertjes? Er rijden 10 Hopperbusjes, lijkt mij sterk dat dat goedkoper is dan een grote lijnbus... :shock: bij de start ging er flinke bak geld in het project...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Z2N »

De tekst noemt dat de eindtijd 's avonds een belemmering is, na dat tijdstip een grote bus rijden gaat al heel snel veel geld kosten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door BusFreakRotterdam »

Grote bus is savonds niet rendabel. Texelhopper zou in de zomermaanden wel wat langer kunnen doorrijden dan 21:30 uur, zeker als er veel toeristen en jongeren vertoeven op het eiland. Alles is nu vast gepint op de laatste boot. Daarbij werden vroeger alle dorpen verbonden met elkaar met de lijnen 28/29 en zomers ondersteund door lijn 827. Vraag mij echt af of 10 hopper busjes echt goedkoper zijn dan 2 grote lijnbussen...
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Roeland »

Het "argument" dat een grote bus 's avonds niet rendabel is, hoeft nog niet te leiden tot de conclusie dat er overdag ook geen vaste bus rijdt.

Je zou bijv. overdag (en in zomer ook 's avonds) de vaste bus kunnen rijden, en 's avonds een Vlinder: één vast busje, vertrekt bij de boot wanneer de boot uit Den Helder aankomt, en verder belbus.
MaartenD
Berichten: 663
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door MaartenD »

Z2N schreef: do 15 sep 2022, 19:40 De tekst noemt dat de eindtijd 's avonds een belemmering is, na dat tijdstip een grote bus rijden gaat al heel snel veel geld kosten.
Waarom moet je dan een grote bus rijden? Is er dan zoveel vraag? Je kunt met die hoppers toch ook langer doorrijden en ook een vaste dienstregeling rijden?
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door BusFreakRotterdam »

Savonds kan je bijvoorbeeld tot middernacht doorrijden met de Hoppertjes. Alles is gefixeerd op de laatste boot als of er daarna geen vraag meer is naar OV vooral in de zomermaanden en vakantieperiodes.

Nog steeds kan je je afvragen of 10 hopperbusjes goedkoper zijn dan 2 vaste lijnbussen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten