Ontwikkelingen Texelhopper

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door sirvinniei »

Ach, hoe groot is Den Burg nou echt? Volgens mij ligt het volledige dorp in een kwartier lopen van bushalte Elemert.
Ik heb geen onderschrift
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door BusFreakRotterdam »

50% van alle inwoners op Texel wonen in Den Burg. Daarnaast bediend lijn 28 in Den Burg het gemeentehuis, een groot bejaardenhuis en een grote woonwijk Mars. Lijn 28/828 zijn van vitaal belang voor Den Burg. Alle haltes worden goed gebruikt. Dit is gewoon een bezuiniging om de tussenboot te kunnen bedienen met minimale inzet.
Laatst gewijzigd door Wubbo op do 03 mei 2018, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Wievank »

Even een arbitrair verhaal:
Lijn 28 wordt beschouwd als een stroomlijn. Bij stroomlijnen wordt gerekend met de haltedekking van 800 meter hemelsbreed. Slechts een klein deel van Den Burg valt buiten deze haltedekking als het rondje wordt opgeheven, en voor dit deel blijft wel de Texelhopper beschikbaar. Dit plan voldoet volledig aan het plan van eisen, zoals neergelegd door de provincie.

Als je bedenkt dat al jaren het budget voor het openbaar vervoer steeds verder wordt uitgekleed, begrijp ik wel dat er gekozen wordt om de tijdrovende dure stukken op te heffen, om met zo min mogelijk dienstregelinguren (DRU's) zoveel mogelijk reizigers over een zo groot mogelijke afstand te kunnen vervoeren. Binnen de bebouwde kom met veel haltes is nou eenmaal traag en duur.

Dat deze wijziging niet bepaald wenselijk te noemen is, is een ander verhaal en ben ik het helemaal mee eens. Maar om dat uit te kunnen voeren is er wel budget nodig, en helaas is dat er niet. Dat zijn keuzes vanuit het Rijk en secundair de provincie die niet van plan is in dit gat te springen.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Frank93 »

Connexxion is nog aan het kijken voor een andere route volgens dit artikel:
https://www.texelsecourant.nl/nieuws/al ... ven-?redir
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Dennenboom »

Wievank schreef: Dat deze wijziging niet bepaald wenselijk te noemen is, is een ander verhaal en ben ik het helemaal mee eens. Maar om dat uit te kunnen voeren is er wel budget nodig, en helaas is dat er niet. Dat zijn keuzes vanuit het Rijk en secundair de provincie die niet van plan is in dit gat te springen.
Wat je nu wel ziet is dat in lijnen die op zich best wel potentie hebben wordt gesneden. Waar het eerder vaak alleen (bijna) lege bussen waren die vervielen zie je ook dat nu redelijk gevulde bussen gedwongen het loodje leggen. Dan kunnen er allemaal mooie normen zijn, maar dan denk ik dat we met z'n allen op de verkeerde weg zijn.
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door BusFreakRotterdam »

Er zijn nieuwe ontwikkelingen omtrent lijn 28 als de nieuwe concessie ingaat op 22 juli.

Connexxion en gemeente Texel staan recht tegen over elkaar als het gaat om de lus door Den Burg
die vervalt per 22 juli.

Connexxion, blijkt uit onderstaand artikel, een aantal voorstellen gedaan, o.a. het laten vervallen
van het busstation in Elemert en het laten vervallen van de halte Nikadel (drukste halte) in De Koog.

Hoe meer je er over leest en over nadenkt des te gekker wordt de gehele situatie.

https://www.texelsecourant.nl/nieuws/al ... eker?redir
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door CSA2 »

Connexsio is er ook niet voor de reiziger maar voor de eigen portomonee. Maargoed, verschillende cxx concessies staan onder curatele en Frankrijk kijkt naar cxx met een vergrootglas want de zaken staan er niet rosekleurig voor op dit moment...
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door sirvinniei »

En hoe wordt die portemonnee gevuld? Door reizigers te vervoeren!
Ik heb geen onderschrift
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Dennenboom »

De provincie stort anders ook nog wel wat geld op de rekening van Connexxion. En die heeft heel wat in de melk te brokkelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Meltrain »

BusFreakRotterdam schreef: Connexxion, blijkt uit onderstaand artikel, een aantal voorstellen gedaan, o.a. het laten vervallen
van het busstation in Elemert en het laten vervallen van de halte Nikadel (drukste halte) in De Koog.
Aangezien in bovenstaande zin een persoonsvorm ontbreekt, weet ik nu niet of jij het artikel wel of niet goed begrepen hebt.
In elk geval zijn dit dus voorstellen die de gemeenteraad heeft gedaan, met als doel de rijtijd te versnellen (en zo de route door het oostelijk deel van Den Burg te kunnen handhaven).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door BusFreakRotterdam »

Vandaag heeft Connexxion de dienstregeling online gezet voor de nieuwe concessie Noord-Holland Noord, waar Texel ook onder valt.

Rondje Den Burg vervalt voor lijn 28, ondanks het bezwaar van de gemeente Texel richting de provincie en vervoerder dat ze gemaakt hebben.
In Den Burg zal lijn 28 alleen nog haltes Elemert & VVV aandoen.

Het resultaat van deze wijziging is dat er een rare cadans ontstaat in de dienstregeling op het trajectdeel Veerhaven-Den Burg Elemert v.v.
Heenweg 7 minuten - terugweg 20 minuten.

Enige positieve is dat er ook op de tussenboot een busaansluiting is van lijn 28. Verder positieve dat de Texelhopperbusjes ook op die tussenboot moeten gaan rijden en je kan instappen in het busje op de Veerhaven als deze nog niet vol is.

Dienstregeling lijn 28 is hier te vinden.

https://www.connexxion.nl/data/upload/L ... rproef.pdf
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Wievank »

Dit was ook al in het topic over de concessie NHN '18-'28 opgemerkt.

Omdat op Texel in feite overal geldt dat je bij alle haltes alleen niet te vroeg wilt vertrekken (of omgekeerd niet onnodig tijd wilt moeten gaan staan afwachten), m.u.v. de Veerhaven waar echt op tijd aangekomen moet worden voor de aansluiting op de boot, is de dienstregeling voor de hele route vrij krap gepland, en is de complete buffertijd net voor de Veerhaven ingepland. Anders loop je het risico dat je eerder tijd staat af te wachten, om aan het eind tijd tekort te komen.
Bij dit soort dienstregelingen moet je niet naar de exacte tijd tussen twee haltes kijken, maar naar de tijd tussen de belangrijkste knopen (in dit geval Veerhaven, en uh... Veerhaven).
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Frank93 »

Vanaf 22 juli is het mogelijk om Texelhopper kaartjes te kopen via de PweeP app. Het gaat dan om de Dagkaart, Gezinskaart en Weekkaart.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door huibf »

Die bestandsnaam alleen al... :shock:
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Frank93 »

Zo weet je zeker dat je er zonder zorgen gewoon lekker doorheen kunt bladeren :Y
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Durashift »

^^^.. volgens mij is het met de markering voor rolstoel toegankelijkheid een beetje mis gegaan..

Op Texel zijn er wel, relatief, veel haltes rolstoel toegankelijk.. maar dan die op de veerhaven weer niet.. :?:
De haltes die daarna komen liggen (volgens mij) aan de provinciale weg.. daar wil je écht zijn met een rolstoel.. :X

Stationshalte in Den Helder is prima rolstoel toegankelijk.. alles vlak daar..
Evenals halte bij het ziekenhuis.. kan mij niet voorstellen dat die halte niét rolstoel toegankelijk is..
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door BusFreakRotterdam »

Op dit moment rijden de "oude" Connexxion bussen op Texel, 1856 & 1859. Zijn de nieuwe gelede bussen al kapot? (bron OVzoeker.nl)

Verder staat er al een tijdje een bus met nummer 6666 op halte Nikadel in de Koog. Iemand een idee wat dat voor bus is?

Beide oude bussen rijden nu met een forse vertraging over het eiland oplopend tot 21 minuten...
maxx
Berichten: 19
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 16:34

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door maxx »

Vreemd inderdaad. Vanmorgen reed er 1 solaris en 1 ambassador op lijn 28. Maar aan de andere kant heb ik liever de amba's dan de solarissen. Behalve dan dat niet gelede bussen op Texel bijna altijd stampvol zitten.

(Grote) vertragingen op Texel is meer een regel dan een uitzondering... Heeft waarschijnlijk te maken met de aansluiting vanaf de boot.
henrivanderweijden
Berichten: 715
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door henrivanderweijden »

Gister geprobeerd een hopper busje te reserveren voor as zaterdag. Moet je dus eerst een account aanmaken ...
Oké, gedaan. Dan reserveren en dan begint de ellende. Ik verwacht dat als ik een tijd ingeeft van bv 9.30 uur dat ik dan een tijd krijg hoe laat de bus dan aan de halte is. Fout!! Ik krijg te zien: tussen 9.30 en 10.00 uur. Das gek, maar eens gebeld en het klopt echt. De bus komt tussen die tijd (!). Dus ik moet als reiziger tot max een half uur wachten ........ Heb verteld dat dat raar is en inderdaad, er waren veel klachten over. Ik heb de rit maar geannuleerd en een taxi gereserveerd. Dit komt gewoon op de afgesproken tijd.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Frank93 »

TEXEL - De invoering van de nieuwe dienstregeling van de Texelhopper op Texel brengt problemen met zich mee. Reizigers moeten vaak lang wachten op een busje. De ergernissen zijn groot. "Ik ben er echt helemaal klaar mee", zegt iemand.

Wie een Texelhopper bestelt, zou een half uur later een busje voor de deur moeten hebben. Maar omdat de vervoerder een marge rekent van een extra half uur, moeten reizigers uitgaan van een uur wachttijd. Vaak lukt het zelfs niet om er binnen een uur te zijn, merken gebruikers.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/228840/N ... t-moeizaam
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Durashift »

NHnieuws schreef:De Texelhopper is een aanvulling op het reguliere openbaar vervoer. Sinds zondag geldt de nieuwe dienstregeling. De busjes moeten nu ieder half uur rijden, in plaats van ieder uur.

Wie een Texelhopper bestelt, zou een half uur later een busje voor de deur moeten hebben. Maar omdat de vervoerder een marge rekent van een extra half uur, moeten reizigers uitgaan van een uur wachttijd. Vaak lukt het zelfs niet om er binnen een uur te zijn, merken gebruikers.

Lees ook: Openbaar vervoer in de Noordkop helemaal op de schop

Larissa Klaassen uit Den Burg heeft er slechte ervaringen mee. "Vorige week heb ik super lang op een bus staan wachten. (..) De paralympische sportster is afhankelijk van het busje. "Voorheen was het allemaal zo goed. Ik snap niet dat ze het hebben veranderd."

Bron:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/228840/N ... t-moeizaam
Is er dan meer veranderd dan alleen de frequentieverhoging?
Want, eigenlijk is er dus nog steeds 1x per uur een bus die rijdt.. (1/2 uur frequentie + de marge van een 1/2 uur).. (A)
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door huibf »

Het is een zeer goed streven geweest op de OV Chipkaart geldig te laten zijn.
Maar waarom voor hetzelfde tarief als de normale lijn 28.
Ik zou voor de extra flexibiliteit best 5 ct /km meer willen betalen.

Het systeem verziek je op deze manier. Om de halten van lijn 28 weer terug te krijgen zou men als reiziger/inwoners moeten oproepen om de texelhopper te boeken juist naar de vervallen halten van lijn 28.
Ook als is het maar een halte verder/dichterbij van de twee overgebleven halten.

Het opheffen van de halten kan dan wel mogen cq in het beleid ban de provincie staan, maar wie zegr sat dit de juiste weg is?
En waarom moeten er ineens dubbel zoveel busjes rijden? Dat maak ik op uit het artikel.

Doet de texelhopper het zo goed? Dan wordt het dus tijd om weer meer reguliere bussen te laten rijden.

Ik denk ook hier dat men de chaos express niet oplost, de reizigersaantallen gaan afnemen en het hele texelhopper verhaal sterft. Dat terwijl het een goed idee is of was.

Ook de concessie overgangsdatum is bedacht door een driesterrenmongool eerste klas. Middenin het drukste vakantieseizoen. Sjaapoo !
Laatst gewijzigd door huibf op ma 06 aug 2018, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door ArrivaBas »

Hoe goed waren lijnen 29 (Oostelijk deel Texel) en 829 (Zomerbus) bezet?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door BusFreakRotterdam »

ArrivaBas schreef:Hoe goed waren lijnen 29 (Oostelijk deel Texel) en 829 (Zomerbus) bezet?
Lijn 28 vervoerde jaarlijkse +/- 300.000 reizigers

Lijn 29 vervoerde jaarlijks +/- 75.000 reizigers.

Lijn 827 geen idee wat die vervoerde.

Deze cijfers zijn voor de invoering van de pilot.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door ODRAIL »

Hoelang gaat deze pilot nog duren?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten