Ontwikkelingen Texelhopper

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Citea
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Citea »

In plaats van een ringlijn om het eiland (en het hele Texelhopper concept) lijken deze lijnen mij goed:

28 't Horntje - Den Burg (oude route) - De Koog - De Cocksdorp (biedt aansluiting op alle boten)

429 (Buurtbus) 't Horntje - Den Hoorn - Den Burg - Oudeschild - Oosterend (biedt niet aansluiting op de tussenboot)

Volgens mij mogen/kunnen buurtbussen niet op zondag rijden, dus op zondag rijdt er in dat geval flexvervoer over dezelfde route. De naam Texelhopper kan wel verdwijnen.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door IIVQ »

Buurtbussen mogen prima op zondag werken, ze willen het vaak niet.

Maar in Texel heb je vaak op vrij-za-zo-ma de grootste stroom passagiers, dus dan kom je met een buurtbus niet uit. Bovendien: Jouw voorstel kost het vierdubbele aan vast personeel en bussen die een groot deel van de tijd leeg zullen zijn. Met de Texelhopper is veel makkelijker flexibel te reageren op de vraag.
BusFreakRotterdam
Berichten: 959
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door BusFreakRotterdam »

Als er voldoende vrijwilligers zijn die per tourbeurt op zondag willen rijden kan de buurtbus gewoon op zondag rijden. RET lijn 612 rijdt ook op zondag.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Dennenboom »

Maar was de Texelhopper er juist niet gekomen om voor de lokale Texelse busjesboer (TBO-Texel BV) wat extra omzet te genereren?
Lijkt me daarom handiger om een lijntaxi te introduceren op de genoemde buurtbusroute en die op hoogtijdagen aan te vullen met een zomerbus. Eigenlijk terug naar de oude situatie, waarbij je minder bezette bussen vervangt door een lijntaxi.
Citea
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Citea »

IIVQ schreef: ma 19 jun 2023, 08:44 Maar in Texel heb je vaak op vrij-za-zo-ma de grootste stroom passagiers, dus dan kom je met een buurtbus niet uit.
Ik heb daarom juist lijn 28 laten rijden naar alle toeristische plekken in dit geval (Den Burg, De Koog, De Cocksdorp) en de buurtbus naar de overige plaatsen. Of heeft dit niet te maken met toeristen?
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Durashift »

henrivanderweijden schreef: za 17 jun 2023, 20:28
sirvinniei schreef: za 17 jun 2023, 18:35 Of je huurt als gezond persoon gewoon een fiets. Zo groot is het eiland nou ook weer niet.
Dat had ik ook voor een aantal dagen maar dat was de laatste dag niet handig want dan had ik weer naar de Koog gemoeten om de fiets in te leveren.
Had jij met je bagage wel naar de veerhaven kunnen fietsen (en dus ook bij aankomst daarvandaan kunnen vertrekken met bagage)? Bij de veerhaven kan je ook fietsen huren.. en volgens mij is dat van een verhuurder die meerdere verhuurpunten op het eiland heeft.. waardoor je dus je fiets bij de veerhaven in kan leveren bij vertrek van het eiland. Lijkt mij commercieel ook wel handig, tegenwoordig.
MaartenD schreef: zo 18 jun 2023, 13:32
Suus schreef: zo 18 jun 2023, 11:00
Dit is toch niet logisch? Als je van De Cocksdorp naar De Koog wil dan moet je eerst het eiland driekwart rond.
Je kunt het rondje in twee richtingen rijden natuurlijk.
Vroeger tijdens de zomervakanties vaak gedaan: rondje Texel fietsen. Meestal begonnen wij wel bij Oudeschild.. zodat je aan het einde van de dag terug via de duinen kon en wat beschutting had voor de tegenwind (vaak zuid-westen windrichting). ;)
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Durashift »

Nog niks te lezen hier over het plan van de SP in de Provinciale Staten voor een pilot project Openbaar Vervoer op Texel?

A.s. maandag 13-11 wordt er over dat plan gestemd in de staten.
Punt 19.b.2 (derde lid) kan je de betreffende motie vinden.
https://ibabsonline.eu/Agenda.aspx?site ... &FoundIDs=

Het idee is dat de Texelhopper verdwijnt en de Provinciale Staten voor drie jaar lang, als proef, lijnbussen laat rijden. (A) las ik in de lokale krant zojuist. Er zijn namelijk veel meer klachten over de hopper binnengekomen.. (ja, dat er ook een toename in het aantal ritten en dus reizigers is.. vergeten we ff :X )
BusFreakRotterdam
Berichten: 959
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door BusFreakRotterdam »

Heeft de motie van SP Noord-Holland het gered gisteravond?

Schokkend is om te lezen dit weekend in het Noord-Hollands Dagblad dat de busjes van de Texelhopper bij 25% van de verkeersongevallen op Texel betrokken is... Werkdruk is te hoog, aantal klachten is schrikbarend hoog, reizigers staan heel vaak voor niks te wachten en toeristen snappen na 10 jaar nog steeds het systeem niet. Volgens Connexxion en de gemeente niks aan de hand.

Verder vond ik op de website van de provincie de vervoerscijfers van lijn 28 en de Hoppertjes... schrikbarend is vooral dat het aantal reizigers met 75.000 is gezakt tov van 2013 toen lijn 28/29/827 over het eiland reden als vaste lijndienst.

Lijn 28 is van 300.000 reizigers per jaar gezakt naar 196.000 reizigers. Betekend dus 104.000 reizigers minder. Lijn 28 vervoerd gemiddeld 537 reizigers per dag. Gemiddeld 31,5 reiziger per uur. Hoppertjes vervoeren ca. 100.000 reizigers per jaar. Benieuwd hoeveel subsidie er nodig is om dit project in de lucht te houden.

TESO vaart er wel bij met al die autos en andere voertuigen die overgezet worden... bijna 25% meer in de laatste 2 jaar. boekjaren 2020/2021 + 2021/2022...
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door sirvinniei »

Als 25% van de texelhopper verongelukt, dan is er iets met de chauffeurs mis. Op andere buslijnen is er ook veel werkdruk en onhaalbare rijtijden en daar krijg je niet zulke situaties.
Ik heb geen onderschrift
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door MaartenD »

25% van de verkeersongevallen is niet 25% van de Texelhoppers ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 175 gasten