Pagina 36 van 37

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 16:11
door BusFreakRotterdam
Vandaag zet CXX de 3238 in op de Texelhopperlijn 28... vanmorgen heeft de eerste 3 uur niets gereden... en is de dieselbus overgekomen vanuit Den Helder, beide gas gelede bussen defect?

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 16:41
door CamilleKreemers
BusFreakRotterdam schreef: zo 18 sep 2022, 09:06 Grote bus is savonds niet rendabel. Texelhopper zou in de zomermaanden wel wat langer kunnen doorrijden dan 21:30 uur, zeker als er veel toeristen en jongeren vertoeven op het eiland. Alles is nu vast gepint op de laatste boot. Daarbij werden vroeger alle dorpen verbonden met elkaar met de lijnen 28/29 en zomers ondersteund door lijn 827. Vraag mij echt af of 10 hopper busjes echt goedkoper zijn dan 2 grote lijnbussen...
De 29 had 2 bussen nodig voor de dienstregeling. Rijtijd was ongeveer 50 minuten van deze lijn. Je had dus 3 grote bussen nodig om de Texeldienstregeling uit te voeren. Dat zijn ongetwijveld gelede bussen en voor pauze een extra bus (dus 4 in totaal). Is 4 geledes exploiteren duurder dan de huidige gelede + 10 hopperbusjes?

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 17:17
door Daniel
Op Texel reden nog gewoon 12-meterbussen voordat het huidige hoppersysteem + lijn 28 geïntroduceerd werd. Die geledes zullen ze nu vooral nodig hebben in het seizoen omdat De Koog en Den Burg alleen nog door lijn 28 bediend werden en voorheen ook deels door lijn 29 ontsloten werden.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: di 14 mar 2023, 21:46
door IIVQ
De bus hoeft geen pauze te hebben hoor!
Overigens rijden er 2 gelede bussen op Texel. Qua dienstregeling kan het met 1 omloop, maar er moet tussendoor getankt worden, want 's avonds hangt de boot aan de pomp en is er net genoeg gas voor de waakvlammen op het eiland.
In het laagseizoen werkt het wel met 1 bus door eerder aan te komen en wat bij te tanken, maar ik heb de diensten gemaakt met 2 omlopen: 491 en 492.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: di 14 mar 2023, 23:02
door CamilleKreemers
Hoe werkt dat met chauffeurs dan? Die moeten toch wel pauze hebben?

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: di 14 mar 2023, 23:07
door Milco
Die zullen wel onderweg afgelost worden en pauze houden bij de garage vermoed ik.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: di 14 mar 2023, 23:35
door Frank93
Er is een dienst vanuit Den Helder waar een rit op lijn 28 tussen zit, zodat de collega op Texel pauze kan houden heb ik begrepen.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: wo 15 mar 2023, 09:59
door IIVQ
CamilleKreemers schreef: di 14 mar 2023, 23:02 Hoe werkt dat met chauffeurs dan? Die moeten toch wel pauze hebben?
Ja, maar de bus niet. Een bus is duur dus als je die door laat rijden scheelt dat bussen, zeker op een grote stalling als Alkmaar.

Chauffeurs hebben over het algemeen pauze op de Elemert. Soms ook op de veerhaven (maar alleen als ze moeten tanken).

In het weekend komt er een Helderse chauffeur een uurtje naar Texel, zodat de Texelaars pauze kunnen hebben. Op zondag komt er ook een Texelse chauffeur een uurtje naar Den Helder. Beiden zodat anderen pauze kunnen nemen. De chauffeurs die over gaan hebben dan zelf ook pauze op de boot.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: wo 15 mar 2023, 13:27
door CamilleKreemers
Wel creatief dan. Ik dacht dat die chauffeur constant op Texel bleef.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: za 17 jun 2023, 13:09
door henrivanderweijden
Ik heb gisteren voor t eerst sinds jaren gebruik gemaakt van het Texelhopper systeem en eerlijk gezegd: ik ben er niet kapot van.
Voorafgaand aan de ritten eerst op internet gekeken, daar staat dan dat ik mijn reis kan plannen via de app. Maar helaas, mijn telefoon heeft software die te nieuw is voor de app dus downloaden was niet mogelijk. Toen maar op de site de reserveer optie geprobeerd. Rond half 10 s ochtends kreeg ik alleen een optie die er anderhalf(!) Uur over deed om mij van De Koog naar Oudeschild te brengen...... Tsja, toen maar gebeld en dat lukte.

Busje was keurig op tijd , onderweg nog een paar mensen oppikken (3 +1) en toen richting : de ferry !! Tsja, daar moest ik niet zijn maar die anderen wel. Na de mensen bij de Ferry afgezet te hebben door naar Oudeschild en daar was ik om 10.00 uur.

In de middag weer gebeld voor een busje om mij om ongeveer 3 uur naar Den Burg te brengen, helaas, ik kon kiezen tussen half 3 of half 5. Half 3 dan maar, om 10 voor 3 nog geen busje, weer gebeld maar er was vertraging, maar hij kwam eraan. En inderdaad om 3 uur was ie er. Er was storing aan het busje geweest , vervelend maar kan gebeuren, en met 7 reizigers rechtstreeks naar Den Burg.

Al met al ben ik niet al te enthousiast over het systeem en ik vraag mij af of het goedkoper is dan volgens drg te rijden met grote bussen, zeker in het seizoen. Verder vind ik het slecht dat er in Den Helder geen bus aansluit op de tussenboot als die vaart.
Wat mij tijdens een rondvlucht boven de eilanden opviel dat er bijv op Terschelling wel 4 of 5 gelede bussen aanwezig zijn. Het kan dus blijkbaar wel maar op Texel is bewust de keuze gemaakt om het niet te doen?
Zijn er nou echt bij Transdev geen bussen te vinden die in de 3 zomermaanden op Texel kunnen rijden?
Dan zou je 3 lijnen kunnen rijden op Texel met een paar kleine aanvullende busjes die op punten aansluiten op de grote bussen?
Buiten deze 3 zomermaanden kan je dan de huidige lijnvoering gebruiken.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: za 17 jun 2023, 14:10
door CamilleKreemers
De provincie Noord-Holland (Texel) vindt dat de Texelhopper beter en goedkoper is, waar de provincie Friesland (Ter schelling) andere keuzes heeft gemaakt. Ik vind dat een aantal vaste lijnen in de zomerperiode beter is, maar wie ben ik?

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: za 17 jun 2023, 17:07
door Wubbo
Ik heb het vermoeden dat het aandeel busreizigers op de eilanden ook anders is. Een retourtje Texel voor een auto kost €26-€39 (inclusief maximaal 9 inzittenden), een retourtje Terschelling €136,20-€178,76 (exclusief inzittenden). Dat doet wel iets met het aandeel reizigers dat een auto meeneemt, en dus ook met het aandeel reizigers dat met het OV verder gaat.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: za 17 jun 2023, 18:35
door sirvinniei
Of je huurt als gezond persoon gewoon een fiets. Zo groot is het eiland nou ook weer niet.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: za 17 jun 2023, 18:44
door IIVQ
23km van de veerhaven tot de noordelijkste camping. De andere eilanden (vooral Terschelling) hebben een veel langere fietsroute tot het einde eiland, maar het is maar 14km tot de verste camping.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: za 17 jun 2023, 19:50
door teun
Texel heeft natuurlijk ook een lichtelijk lastige geografie, op alle andere eilanden liggen de dorpen netjes op een lijntje.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: za 17 jun 2023, 20:28
door henrivanderweijden
sirvinniei schreef: za 17 jun 2023, 18:35 Of je huurt als gezond persoon gewoon een fiets. Zo groot is het eiland nou ook weer niet.
Dat had ik ook voor een aantal dagen maar dat was de laatste dag niet handig want dan had ik weer naar de Koog gemoeten om de fiets in te leveren.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: za 17 jun 2023, 21:52
door MaartenD
teun schreef: za 17 jun 2023, 19:50 Texel heeft natuurlijk ook een lichtelijk lastige geografie, op alle andere eilanden liggen de dorpen netjes op een lijntje.
Vind je? Een rondje Veerhaven - Den Burg - De Koog - De Cocksdorp - Oosterend - Oudeschild - Veerhaven lijkt me een vrij natuurlijke route. Ik weet niet hoe vaak de boot vaart, maar als die niet vaart kun je van Oudeschild naar Den Burg rijden.

Ik kan me van een jaar of 10 nog herinneren in De Koog gestaan te hebben en op het vertrekbord stond bij bepaalde bussen "rijdt alleen bij extra afvaarten TESO". Weet ik veel of TESO extra afvaarten had die dag, dus ik bel het infonummer (was volgens mij niet 06-9292). Daar wisten ze het ook niet. Op mijn vraag of ze wisten of bus X reed konden ze alleen zeggen "volgens mij wel want hij staat op in de dienstregeling". Wat dacht je? Geen bus gezien.
Heb toen maar een fiets gehuurd.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: zo 18 jun 2023, 11:00
door Suus
MaartenD schreef:
teun schreef: za 17 jun 2023, 19:50 Texel heeft natuurlijk ook een lichtelijk lastige geografie, op alle andere eilanden liggen de dorpen netjes op een lijntje.
Vind je? Een rondje Veerhaven - Den Burg - De Koog - De Cocksdorp - Oosterend - Oudeschild - Veerhaven lijkt me een vrij natuurlijke route. Ik weet niet hoe vaak de boot vaart, maar als die niet vaart kun je van Oudeschild naar Den Burg rijden.
Dit is toch niet logisch? Als je van De Cocksdorp naar De Koog wil dan moet je eerst het eiland driekwart rond.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: zo 18 jun 2023, 11:53
door Ronald
Dat rondje was er voor de Texelhopper altijd al in de zomer, ieder uur beide kanten op via alle dorpen. Aangevuld met de huidige lijn 28. Was voor een dagtochtje wel leuk, je kon in elk dorpje uitstappen, ieder uur weer verder en aan het eind van de dag was je weer bij de boot.
En volgens mij was zo'n rondje bijna een uur, dus behoorlijk efficiënt met de aansluiting op de boten.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: zo 18 jun 2023, 12:23
door Milco
Ze zouden denk ik beter in de zomer weer die ronde kunnen invoeren, een zomerbus dus, en dan in de wintermaanden de Texelhopper als alternatief bijvoorbeeld. Ik denk dat zo'n ronde zeker in de zomer best genoeg reizigers trekt.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: zo 18 jun 2023, 13:32
door MaartenD
Suus schreef: zo 18 jun 2023, 11:00
Dit is toch niet logisch? Als je van De Cocksdorp naar De Koog wil dan moet je eerst het eiland driekwart rond.
Je kunt het rondje in twee richtingen rijden natuurlijk.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: zo 18 jun 2023, 14:02
door BusFreakRotterdam
Vroeger voor de invoering van de belbus had je lijn 28,29 en 827.

Lijn 28 reed bijna dezelfde route als nu alleen is het rondje door Den Burg gesneuveld... waarom weet nog steeds niemand want vaak heeft lijn 28 op
de veerhaven -12 of zelfs nog meer...
Lijn 29 reed buiten de zomermaanden om 1 x per 2 uur en in de zomermaanden 1 x per uur tussen De Cocksdorp - Den Burg - Veerhaven via oa
Den Hoorn - Oudeschild - De Waal - Oosterend en Oost.
Zomerbus lijn 827 reed vanaf Veerhaven naar Oudeschild naar Den Burg, de Koog, Zuid-Eierland via camping de Krim naar De Cocksdorp.

Na de invoering van de Texelhopper reed er ook nog kortstondig een lijn 629...

Voor de vakantie periodes en dan met name in de zomermaanden zou Connexxion er goed aan doen om lijn 29 & 827 in de vorm van bijv 827 + 829 her in te voeren en de Texelhopper busjes alleen te laten rijden op de haltes waar deze lijnen dan niet komen maar goed dat is een utopie om te denken dat dit realiteit wordt...

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: zo 18 jun 2023, 14:22
door Milco
De extra ruime rijtijd op lijn 28 richting de boot is om de aansluiting daarop te garanderen.

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: zo 18 jun 2023, 14:26
door BusFreakRotterdam
Voor de invoering van de Texelhopper haalde lijn 28 altijd de boot. Nadat de OV chipkaart ineens niet meer geldig was op lijn 28 en de bus de boot op ging moesten de chauffeurs ineens veel papieren kaartjes verkopen en liep de lijn vertraging op. Nu alles hersteld is kan je best weer dat rondje Den Burg rijden...

Re: Ontwikkelingen Texelhopper

Geplaatst: zo 18 jun 2023, 17:30
door IIVQ
Het probleem is dat, bij het alleen rijden van lijn 28, die op tijd MOET zijn, anders is de boot al aan het uitladen en mag de bus van de TESO niet meer "door de slagboom" (de in- en uitlaatsbaan kruisen) om bij de instaphalte te komen. Als dit pas na het inladen gebeurt heeft de bus vaak al +10 en rijdt ook nog eens achter de zondagsrijdende meute aan. Op drukke momenten zorgt dit er bijna onherroepelijk voor dat de volgende 28 ook te laat komt. Die wordt dan vaak kort gekeerd op Den Burg.

Cxx moest sinds de concessiewissel (2018) op de tussenboot aansluiten. Sinds Corona is dat afgeschaft en (nog) niet weer ingevoerd. Deze concessie loopt nog niet helemaal zoals bedoeld.

De tussenboot voer volgens 5 verschillende schema's (niet, ±12-20, ±8-16, ±8-20 en nog een ander schema). Behalve de 6 zomerweken werd er elke week weer een andere indeling van tussenboten gevaren, en zeker sinds de TESO geen printbare kalender maakte (en zelfs het schema niet aan CXX kon verstrekken vóór het busboekje en de hvs gedrukt werden, het jaar van de TESO begint in week 10 en meestal zijn ze begin van het jaar rond met hun planning, te laat voor de onze), merkten wij dat die tussenboot erg rustig was qua buspassagiers, en wat er op zat was vrijwel allemaal toerist, geen eilanders. De vaste reizigers zaten allemaal op de "vaste" boot (elk heel uur vanaf 't Horntje, elk half uur vanaf Den Helder)

Die tussenboot was dus alleen nodig om de auto's van/naar het eiland te verwerken, niet per sé voor de buspassagiers.