Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
OVNL
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 29 aug 2008, 10:50
Contacteer:

Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door OVNL »

In dit topic staan de alledaagse belevenissen van het openbaar vervoer in Noord-Holland met uitzondering van Amsterdam.
Voor meer informatie zijn er ook aparte topics en Wiki-pagina's:
* Haarlem-IJmond (Forum | Wiki)
* Noord-Holland Noord (Wiki)
* Waterland (Wiki)
* Zaanstreek (Wiki)
* Amstelland-Meerlanden (Forum | Wiki)
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Noord-Holland Noord

Bericht door Jef400 »

Als allereerste wil ik melden dat het vernieuwbouwde busstation Purmerend Tramplein de 14e December opengaat, samen met de opening van het vergrootte IJsei-Busstation en de nieuwe dienstregeling zou dat een hele interessante dag op kunnen leveren in de concessie Waterland.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen kop van Noord-Holland

Bericht door groningen »

Connexxion verhoogt tarief buskaartje met 140 procent

Vorig jaar werd de prijsverhoging op het laatste moment nog teruggedraaid, dit jaar moeten we er dan toch aan geloven. Reizen tussen Den Helder en Julianadorp wordt, per bus, fiks duurder. Connexxion verhoogt het tarief van 1,80 euro naar 4,30 euro per enkele reis, een verhoging van bijna 140 procent.

Het dalkaartje verdwijnt per 1 januari 2015, zo meldt de vervoerder. Daarvoor in de plaats komt de Reiskaart. Dat is op weekdagen voor 09.00 uur een enkele reis zonder mogelijkheid tot overstap, na 09.00 uur en in het weekeinde mag de reiziger een keer overstappen, mits hij/zij dat op tijd doet. Met de Reiskaart Stad binnen drie kwartier na het afstempelen, met de Reiskaart Streek binnen anderhalf uur. De Reiskaart Stad gaat 2,30 euro kosten en de Reiskaart Streek 4,20.

De prijsverhoging voor reizen binnen Den Helder is dus 50 cent (27,8 procent), namelijk van 1,80 naar 2,30 euro per enkele reis. Julianadorp wordt voortaan gezien als aparte woonplaats, behoort volgens Connexxion dus niet meer tot Den Helder en daarvoor moet de reiziger de Reiskaart Streek aanschaffen. Na 09.00 uur en in het weekeinde betekent dat dus een prijsverhoging van 138,9 procent (van 1,80 euro naar 4,30 euro).

Kinderen meenemen wordt wel goedkoper, want Connexxion introduceert het speciale Kidsticket. Dat kost 1 euro en per volwassene kunnen vier kinderen worden meegenomen. Qua overstappen gelden dezelfde voorwaarden als voor de gewone Reiskaart.

Bron: De Helder Actueel
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen kop van Noord-Holland

Bericht door Dennenboom »

Reizen de menschen daar allen nog met ouderwetsche papieren reisbiljetten?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen kop van Noord-Holland

Bericht door Suus »

Reiskaartje... Wat een draak van een naam :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen kop van Noord-Holland

Bericht door Dennenboom »

Het lijkt er overigens op dat deze antieke kaartjes eerst goedkoper waren dan de OV-chipkaart. De prijsverhoging trekt dat weer recht.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen kop van Noord-Holland

Bericht door Obus »

Een ritje met OV-chipkaart kost overigens 2,46 met de halfuurlijkse stadsbus 30. Dat is een prijsverhoging van 32,78%. Nog steeds fiks, maar de krant moet niet zo hard schreeuwen.
De mortuis nil nisi bene
Rickingsh

Re: Alledaagse gebeurtenissen kop van Noord-Holland

Bericht door Rickingsh »

Dennenboom schreef:Reizen de menschen daar allen nog met ouderwetsche papieren reisbiljetten?
Ik heb zelf een tijdje in het noorden vertoeft, en zoals je al zegt was je met een los kaartje al snel goedkoper uit dan met de chippert. Destijds met een dalkaartje streek voor €3,10 van Den Helder naar Hoorn, da's toch geen geld voor zo'n rit? :lol: I.c.m. een treinkaartje Hoorn - Zaandam Kogerveld van €5,60 zat ik in totaal voor maar lieft €8,70 weer hierzo thuis op de bank 8-)
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen kop van Noord-Holland

Bericht door Obus »

Met korting kost Den Helder - Zaandam maar € 7,60.
Dus je was duur uit. :D
De mortuis nil nisi bene
Rickingsh

Re: Alledaagse gebeurtenissen kop van Noord-Holland

Bericht door Rickingsh »

Alleen heb ik geen recht op korting, en wou ik ook niet investeren in een kortingsproduct. Dan werd het dus €11,*nogwat* tegenover 8,70 per enkele reis.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen kop van Noord-Holland

Bericht door Obus »

Tja, dan is het wel voordeliger :!:

Al ben ik wel benieuwd naar de reistijd...
De mortuis nil nisi bene
Rickingsh

Re: Alledaagse gebeurtenissen kop van Noord-Holland

Bericht door Rickingsh »

Lang, hééél lang. Ritje van de 135 duurde in totaal al zo'n 1u en 20m als het even tegenzat. Dan nog even heerlijk je overstap missen, halfuurtje wegteren op Hoorn, en dan nog iets van 20m in de trein als ik het goed onthouden heb. ten slotte nog even naar huis lopen, wat in totaal maakt dat ik zo'n 2,5u onderweg was. Maar voor mij als OV-liefhebber maakte dat niet zoveel uit :lol:
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen kop van Noord-Holland

Bericht door Obus »

Je bedoelt als OV-gek :wink:
De mortuis nil nisi bene
Rickingsh

Re: Alledaagse gebeurtenissen kop van Noord-Holland

Bericht door Rickingsh »

Whatever you say :pos:
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen kop van Noord-Holland

Bericht door CamilleKreemers »

Welke lijnen zijn hier druk in deze concessie dan?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Alledaagse gebeurtenissen kop van Noord-Holland

Bericht door Thom91 »

De 160 Heerhugowaard - Alkmaar :)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen kop van Noord-Holland

Bericht door ODRAIL »

dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen kop van Noord-Holland

Bericht door dennistd »

Toch al snel een afstand van een kilometer of 9. Dan is 4,30 inderdaad aan de prijs, maar 1,80 is natuurlijk ook achterlijk goedkoop. Iets als 3,50 zou een prima prijs zijn voor een los kaartje op de bus lijkt me.
renevisscher
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen kop van Noord-Holland

Bericht door renevisscher »

Grotendeels al bekend voor het ingaan van de dienstregeling 2015, maar (vermoedelijk) per 16 maart zal Lijn_138_Enkhuizen_Station_-_Wervershoof_Gemeentehuis worden vervangen door een buurtbus. Op Facebook kwam ik vandaag een kort stukje hierover tegen:
20 januari heeft er een overleg plaatsgevonden met de buurtbusvereniging, de dorpsraad Andijk, Connexxion, Rocov, de provincie en de deelnemende gemeenten. In dit overleg is onder andere de busroute besproken en de dienstregeling.

De highlights van de route zijn: Andijk/centrum, Bovenkarspel/Streekhof, Bovenkarspel/NS-station Bovenkarspel/Grootebroek, Enkhuizen/polikliniek (Vijzelstraat), Enkhuizen/NSstation, Enkhuizen/centrum (van Bleiswijkstraat) en Enkhuizen/woonwijk (Gommerwijk).

De dienstregeling wordt zo optimaal mogelijk afgestemd op de dienstregeling van de NS, waarbij rekening gehouden wordt met zowel het NS-station in Enkhuizen als die in Bovenkarspel. Binnenkort zal ook proefgereden worden over het traject. Als de proefritten goed uitpakken zal de dienstregeling worden vastgesteld en worden opgenomen op de websites van Connexxion en de site van de openbaar vervoer planner 9292. Voor de herkenbaarheid krijgt de buslijn het lijnnummer 438. De verwachting is dat de buurtbus 438 maandag 16 maart 2015 van start gaat.
Als je het mij vraagt een jammere ontwikkeling, waar eerst 2x per uur een goed gevulde stadsbus door Enkhuizen reed nu enkel nog een buurtbus.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen kop van Noord-Holland

Bericht door Frank93 »

Al een paar keer een gelede Texelhopper zien rondrijden in Alkmaar. Paar keer als 660 (scholierenlijn) en vanochtend ook weer als MAT-rit naar het station.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen kop van Noord-Holland

Bericht door Etienne »

Hoorn en Alkmaar zijn de enige onderhoudsvestiging in deze concessie en de gelede bussen worden in Alkmaar onderhouden, dus de kans is uitermate groot dat een chauffeur zo'n ding gewoon op de lijndienst meepakt. :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen kop van Noord-Holland

Bericht door Frank93 »

Klopt ik dacht ook aan onderhoud, maar tussen de eerste keer en vandaag zitten 2 of 3 weken, dus weet/wist het niet zeker. Maar stond toch wel even raar te kijken de eerste keer dat ik hem hier zag rijden op een lijndienst :P

Ik denk dat het deze is uit dit bericht hier op het forum:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen kop van Noord-Holland

Bericht door Frank93 »

Lijn 138 was te rustig, nu is de vervangende buurtbus (438) te druk:
Buurtbus 438 die vanaf 16 maart tussen Andijk en Enkhuizen rijdt, is populair. Op sommige momenten is het zelfs zo dat niet alle reizigers meegenomen kunnen worden. Een heel onwenselijke situatie, die Connexxion in nauw overleg met buurtbusvereniging WASE en de provincie Noord-Holland zo snel mogelijk gaat oplossen.

Op dit moment wordt door de buurtbusvereniging geïnventariseerd op welke tijden en bij welke haltes het probleem zich voordoet. Vervolgens beoordeelt Connexxion in overleg met de buurtbusvereniging en de provincie Noord-Holland hoe de situatie op korte termijn opgelost kan worden. Daarna zal er met de hiervoor genoemde partijen, de betrokken gemeenten en het Rocov-NH bekeken worden welke structurele, duurzame oplossing gerealiseerd kan worden in de dienstregeling om dit probleem in de toekomst te vermijden.

Connexxion verwacht na Pasen al goed op de situatie in te kunnen spelen.
De buurtbus, die de route van buslijn 138 heeft overgenomen, rijdt van maandag tot en met zaterdag en komt onder andere bij station Enkhuizen, Polikliniek Enkhuizen, centrum Enkhuizen, Station Bovenkarspel-Grootebroek, Winkelcentrum Streekhof, Martinus College en Andijk Sorgvliet. De buurtbus wordt gereden door vrijwilligers van buurtbusvereniging WASE.
Dit bericht is te lezen op de site van Connexxion.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen kop van Noord-Holland

Bericht door Jef400 »

http://www.ebs-ov.nl/actueel/nieuws/nie ... Purmerend/

Het EBS-terrein is afgesloten door een gaslek. EBS doet er alles aan de dienstregeling zo normaal mogelijk uit te voeren. Door chauffeurs op een andere plaats te laten opstappen probeert men de schade te beperken.

Interessante ontwikkelingen. Nu ik tentamen heb...
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen kop van Noord-Holland

Bericht door Durashift »

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 22 gasten