Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Frank93 »

Ik dacht dat er in Haarlem 7 of 8 rondrijden. Maar ze rijden daar op lijnen waar het ook beter rijden is met kleinere/kortere bussen. Onder andere lijn 14 in Spaarndam en lijn 9 met keren in Vogelenzang. Al rijdt lijn 14 nu tijdelijk niet meer naar Spaarndam zie ik.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Suus »

Met ingang van vandaag wordt op Texel een aangepaste dienstregeling gereden door lijn 28, dit in verband met het sinds vandaag geldende aangepaste vaarschema van de TESO. Het aantal afvaarten overdag is tot 1x/2 uur gereduceerd, waardoor overdag lijn 28 ook 1x/2 uur rijdt. Aan de randen van de dag wordt vaker gevaren, dan rijdt lijn 28 wel 1x/uur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Frank93 »

Frank93 schreef:Kan even niet meer vinden waar ik het gelezen heb, maar de halte De Vries in Noordbeemster wordt binnenkort opgeheven. Vreemde timing om deze nu op te heffen want de gemeente heeft nog niet zo lang geleden deze halte vernieuwd.
En inmiddels is deze halte heel stilletjes opgeheven. Reed lijn 129 vanmiddag en merkte opeens op dat de halte verdwenen is. Heb dus helaas geen exacte datum voor de wiki voor deze wijziging.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Etienne »

Ach, in heel Nederland zijn wel meer haltes allemaal netjes verhoogd en vervolgens 1 of 2 jaar later opgeheven. En in veel gevallen blijft dat verhoogde perronnetje netjes liggen. :')
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door VIRM »

De anderhalvemeterregel is nog een dingetje op de ponten over het Noordzeekanaal. Want je hebt aan de eigen kant geen mooie fietsroutes die je kunt verzinnen?

https://www.deorkaan.nl/proppen-op-de-pont/
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/266269/v ... itenhuizen
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/266281/g ... -mooi-weer
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door trolly »

VIRM schreef: Want je hebt aan de eigen kant geen mooie fietsroutes die je kunt verzinnen?
Tuurlijk wel, en als iedereen dat nou gewoon deed, dan zou onze pont niet zo vol met coronalijers wezen, en konden wij naar de overkant om te fietsen zonder dat iedereen op een kluitje om ons heen zou staan. Makkelijk zat.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Frank93 »

De buurtbussen in Noord-Holland Noord en Haarlem-IJmond rijden niet tot 17 augustus:
https://www.noord-holland.nl/Actueel/Ar ... f_augustus
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Frank93 »

Tot 5 juli blijft de aangepaste dienstregeling van kracht in Noord-Holland Noord. Er komen wel enkele ritten bij op (scholieren)lijnen. Na 5 juli gaat de zomerdienstregeling in maar zonder de nacht- en strandlijnen.
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door BusFreakRotterdam »

Frank93 schreef:De buurtbussen in Noord-Holland Noord en Haarlem-IJmond rijden niet tot 17 augustus:
https://www.noord-holland.nl/Actueel/Ar ... f_augustus
Slechte zaak dat de vervoerders niet met oplossingen komen voor de buurtbussen, vooral op het platteland
zorgt de buurtbus voor leefbaarheid en wordt daar node gemist en zijn mensen afhankelijk van de busjes.
Daarnaast heeft Tribus Utrecht een mooie oplossing gevonden voor de buurtbus, dus waarom langer wachten?

https://www.tribus-group.com/nl/chauffe ... a-vervoer/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Meltrain »

Voor de chauffeur is het wel een mooie oplossing, maar dan zit je nog steeds met de reizigers.
Ik vermoed dat je dan nog steeds maximaal 2 reizigers per buurtbus kunt vervoeren, dus hoeveel zoden zet dat aan de dijk?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door BusFreakRotterdam »

Daar heeft Tribus ook al een filmpje over online gezet. Buurtbussen kunnen zo aangepast worden dat er 8 reizigers mee kunnen, volledig Corona proof. Het is echter aan de vervoerder om te bepalen hoeveel reizigers er mee mogen. Als je 4 reizigers meeneemt kun je 1,35 meter afstand onderling tussen
de reizigers garanderen, naast het verplichte mondkapje.

https://www.youtube.com/watch?v=j2bU7u2XrUU
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Suus »

De vervoerders mogen vanaf volgende week maandag slechts 40% van de capaciteit aanbieden.

40% van 8 passagiers is 3,2. Als de chauffeur ook nog onbeschermd is, is dat dus slechts twee reizigers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door BusFreakRotterdam »

Chauffeurs op de buurtbussen vallen bijna allemaal in de RIVM risicogroep. Daarom heeft Tribus heel hard gewerkt aan een scherm voor volledige bescherming van de chauffeur van plafond tot vloer.

Het is makkelijk van vervoerders om te zeggen "Buurtbussen rijden niet" maar ze zorgen wel voor leefbaarheid op het platteland en ze krijgen ook geld van de provincie voor buurtbusprojecten. Die zullen op een gegeven moment ook vragen gaan stellen aan de vervoerders.

Mondkapjes verplicht, 4 stoeltjes inpakken, max 4 reizigers, chauffeur volledig beschermd dan zou de buurtbus weer de weg op kunnen.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Frank93 »

Lijn 165 kan door het zomerweer de drukte niet aan op sommige momenten:
https://alkmaarcentraal.nl/nieuws/60059 ... andgangers

In het bericht wordt vermeld dat beide partijen (CXX en provincie) niet van plan zijn om extra capaciteit in te zetten. Klopt niet helemaal aangezien er op enkele dagen een bus op station Alkmaar heeft gestaan om eventueel te versterken op de ritten naar Egmond. De kant van het verhaal die ik gehoord heb is dat de gemeente/provincie dit niet meer wilde want naar het strand is een plezierritje en dus niet de bedoeling.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door TLP »

Het is hoe dan ook de vraag of zo'n scherp ontmoedigingsbeleid (ongeacht wie dit beleid initiëren/handhaven) opweegt tegen de drukke/mogelijk gevaarlijke situaties die daardoor ontstaan, zoals op de foto te zien is. Ik weet niet hoelang dit nog vol te houden is nu per vandaag een verdere versoepeling van de maatregelen is gekomen en in de meeste regio's van Nederland de dienstregeling weer opgeschaald is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Daniel »

Het lijkt me per vandaag al bijna niet meer vol te houden nu "blijf thuis" is vervangen door "vermijd drukte". Immers zou je het onder discriminatie kunnen scharen als de huidige versoepelingen alleen zouden gelden voor bezitters van eigen vervoer en niet voor OV-gebruikers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door TLP »

Tsja, maar vanuit OV-NL is wel besloten om ook met de opschaling te blijven oproepen tot "alleen noodzakelijke reizen". Er zal vast goed over de voor- en nadelen daarvan gedacht zijn. :X
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door sirvinniei »

Het probleem is ook dat sommige toeristische voorzieningen speciale lijnen hebben en andere niet. Bij Walibi of de Hoge Veluwe kan je makkelijk toeristen tegenhouden door de speciale lijnen niet te rijden, bij stranden en de Efteling is dat een stuk lastiger als je nog wel de andere mensen wilt bedienen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Daniel »

Maar waarom zou je die toeristen willen tegen houden, het is niet zo dat toerisme in eigen land momenteel verboden is. Sterker nog, door meer toeristische voorzieningen wel bereikbaar te houden kunnen toeristen die alleen met het OV kunnen reizen zich ook beter verdelen.

Gezien er voor de scholieren al sterk ontmoedigt wordt om het OV te nemen en forensen die het kunnen nog wordt gevraagd thuis te werken zou er juist, zeker in de daluren, volop capaciteit voor andere reizigers moeten zijn. En op specifieke lijnen waarschijnlijk in de spits ook nog wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Chrysa »

Daniel schreef: Gezien er voor de scholieren al sterk ontmoedigt wordt om het OV te nemen en forensen die het kunnen nog wordt gevraagd thuis te werken
Dat is natuurlijk ook je reinste onzin. Als je niet thuis kan werken mag je met het OV, maar als je een scholier ben moet je maar gaan fietsen. Van/naar school is toch gewoon een essentiële verplaatsing?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat je er rekening mee kan houden dat er komende tijd meer schoolbussen zullen gaan rijden (via de OV-boer of via eigen geregelde busjes). Scholen worden immers opgeroepen door de regering om dat vervoer te regelen waar mogelijk voor de leerlingen die niet via eigen vervoer op school kunnen komen.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door TLP »

Voor wat betreft de komende weken betwijfel ik of het zover gaat komen. Op de belangrijkste scholierenroutes rijden tenslotte al schoolbussen. Verder was ik vanavond bij vrienden van mijn ouders met een kind op de middelbare school. Dat kind vertelde dat op diens school ongeveer 7 (van de 25-30) leerlingen in één klaslokaal mogen zitten. Bovendien zijn daar vrijwel alle proefwerken opgeschort. Dat zal na de zomervakantie niet zomaar vol te houden zijn, maar tot die tijd lijkt het thuisonderwijs grotendeels nog door te gaan en zal het waarschijnlijk wel meevallen met de drukte - het is tenslotte nog maar een paar weken tot de vakantie. Het valt vervolgens nog te bezien hoe de maatregelen vanaf augustus zullen zijn.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Durashift »

Daniel schreef:(..) Immers zou je het onder discriminatie kunnen scharen als de huidige versoepelingen alleen zouden gelden voor bezitters van eigen vervoer en niet voor OV-gebruikers.
Dat is het van begin af aan al natuurlijk. Dat lees ik ook in ingezonden brieven in kranten, van mensen die bewust autoloos zijn.. en eigenlijk 'gestraft' worden voor hun keuze omdat er (onofficieel dan) niet met het OV gereisd mag worden voor niet noodzakelijke ritten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Daniel »

Nouja, aan het begin was het advies om thuis te blijven en hooguit een wandeling in de eigen omgeving te maken voor een frisse neus. Dat heeft op zich hetzelfde effect voor automobilisten en OV-reizigers. Pas met de huidige versoepelingen is dat anders geworden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door jelmerrr »

TLP schreef:Voor wat betreft de komende weken betwijfel ik of het zover gaat komen. Op de belangrijkste scholierenroutes rijden tenslotte al schoolbussen. Verder was ik vanavond bij vrienden van mijn ouders met een kind op de middelbare school. Dat kind vertelde dat op diens school ongeveer 7 (van de 25-30) leerlingen in één klaslokaal mogen zitten. Bovendien zijn daar vrijwel alle proefwerken opgeschort. Dat zal na de zomervakantie niet zomaar vol te houden zijn, maar tot die tijd lijkt het thuisonderwijs grotendeels nog door te gaan en zal het waarschijnlijk wel meevallen met de drukte - het is tenslotte nog maar een paar weken tot de vakantie. Het valt vervolgens nog te bezien hoe de maatregelen vanaf augustus zullen zijn.
7 van de 25-20? Waar ik stage loop komt 1/3e van de klas en bij kleine klassen 1/2e
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten