Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door gkw1969 »

Stadsbus schreef: ma 21 sep 2020, 17:44 Kleinere dienstregeling, minder personeel en bussen door bezuinigingen bij Connexxion

Een soort vooraankondiging dat Connexxion nu echt gaat schrappen, het is nog niet bekend welke lijnen en waar er wordt geschrapt.
Het lijkt er steeds meer op dat de populaire Pier Eringa aangenomen is om een gigantische bezuinigingsslag bij Transdev teweeg te brengen. Hij loopt de hele tijd al te roepen dat het bedrijf omvalt en nu heeft hij in 2 woordjes van de overheid een aanleiding om een bezuinigingsoperatie op te zetten: "bezuinigingsgericht transitieplan" als voorwaarde voor eventuele steun in de 2e helft 2021.
Dit terwijl in de troonrede heel duidelijk wordt vermeld:
" In dat besef maakt de regering de keuze in deze onzekere tijd niet te bezuinigen, maar juist te investeren in baanbehoud, goede publieke voorzieningen, en een sterkere economische structuur en een schoner land nu en straks. Op die pijlers rusten de plannen van de regering voor het komende jaar."

Het is dus nog lang geen gelopen race. Bij de behandeling van het steunpakket voor het OV en de begroting van het ministerie infrastructuur en waterstaat zal pas duidelijk worden onder welke voorwaarden er steun is aan het OV.

Ik zeg: als je bezuinigt krijg je geen geld. Als je investeert vergoed de overheid de investeringskosten.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Z2N »

Leuk en aardig, maar dat zegt de overheid niet. Het beleid voor na juni 2021 zal worden bepaald door de demissionaire regering, of door de nieuwe regering die na de verkiezingen van 17 maart ontstaat.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Suus »

De Rijksoverheid heeft nog steeds geen aanvraag bij de EU gedaan om toestemming te krijgen voor het betalen van noodhulp aan de vervoerders. De vervoerders rijden nu vooral op basis van leningen en een voorschot van de opdrachtgevers. Ik kan Transdev geen ongelijk geven nu het startschot te geven in royale bedieningen te gaan snijden, want de overheid blijkt in deze geen betrouwbare partner om het OV te behouden.

In veel gebieden is overigens nog altijd een aangepaste dienstregeling in gebruik dan voor de lockdown, omdat het zwaartepunt qua reizigers nu in de middaguren ligt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door VIRM »

Gisteren is het verbouwde station(sgebied) van Zaandam officieel geopend:

https://www.deorkaan.nl/station-zaandam ... fficieel'.
https://nieuws.ns.nl/officiele-opening- ... d-zaandam/
Beul van de blindegeleidelijn
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Jef400 »

De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door sandertjo »

Rijd inmiddels alweer vrolijk rondjes...
Laatst gewijzigd door Gekko123 op zo 11 okt 2020, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote voorgaand bericht verwijderd
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Bemined »

Stinkbussen? Geruisloos? In welke tijd leeft die geïnterviewde personen? We leven in de tijd van elektrische bussen, die stoten net zo weinig uit als een tram (namelijk niks) en zijn volgens mij ook nog stiller ook (zeker in bochten). Prima dat men pleit voor een tram, maar ga niet een bus van 15 jaar geleden als referentie gebruiken. Qua capaciteit heeft men wel gelijk, trams bieden een capaciteit die met bussen nog niet haalbaar is, al bestaan er wel een prototypes maar die zijn nog niet grootschalig op de markt.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door n-evo »

De geïnterviewde passant gebruikt de bussen die nú op lijn 300 en 346 rijden als referentie. Dat lijkt mij wel duidelijk. Die zijn niet elektrisch, stoten wel degelijk meer uit dan een tram, zijn niet stil en ook niet 15 jaar oud.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Bemined »

Ja duh, maar dat verandert niets aan de zaak, het blijven kulargumenten. Binnen de tijd die het kost om zo'n tram uit te werken, financieren en aan te leggen zijn die bussen ook aan vervanging toe. Dus op het moment dat zo'n tram eindelijk gaat rijden zijn die argumenten lang en breed achterhaald.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door n-evo »

Het is een willekeurige passant geïnterviewd op een kruispunt door RTV N-H om het artikeltje wat meer body te geven, én een bepaalde richting in te duwen. Dan hoef je geen gebalanceerde en breed uitgemeten argumentatie te verwachten. De beste man praat puur over wat ie nu kent, gewoon lekker simpel. Ook dat mag duidelijk zijn (hoop ik ;)).
Laatst gewijzigd door n-evo op zo 08 nov 2020, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door trolly »

Bemined schreef: zo 08 nov 2020, 12:26 Ja duh, maar dat verandert niets aan de zaak, het blijven kulargumenten. Binnen de tijd die het kost om zo'n tram uit te werken, financieren en aan te leggen zijn die bussen ook aan vervanging toe. Dus op het moment dat zo'n tram eindelijk gaat rijden zijn die argumenten lang en breed achterhaald.
Die argumenten zijn tegen die tijd dan misschien wel achterhaald, maar dat geldt niet voor de werkelijke reden om naar railvervoer te kijken:
Maar volgens Tebbens moet er wel rekening gehouden worden met het gegeven dat het bussysteem naar Amsterdam de grens al heeft bereikt. "Er rijdt nu al elke twee minuten een gelede of een dubbeldeksbus", zei hij onlangs nog in de commissievergadering over de locatie van het busstation. "En het aantal reizigers groeit met vijf procent per jaar."
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door n-evo »

Precies. Volgens mij is het zinvoller om naar die argumentatie te kijken ipv de pijlen te richten op de mening van een willekeurige passant.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Bemined »

En toch vond je het nodig er 3 berichten aan te wijden, terwijl ik dezelfde conclusie over capaciteit in mijn initiële reactie al had benoemd ;)
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door n-evo »

Je had het daar ook over "personen" terwijl het feitelijk maar om één iemand ging. Maar goed. (4)
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Bemined »

Goed lezen, de specifieke bewoording 'stinkbussen' komt weliswaar van één willekeurige voorbijganger, maar de rest van het verhaal is afkomstig van Rover.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door n-evo »

Ok. Waarom vraag je je af in welke tijd Léon Tebbens van Rover Haarlem leeft?
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door TLP »

De tram naar Haarlem is al eerder op dit forum bediscussieerd. Het enige traject waar binnen afzienbare tijd een tramlijn aangelegd kan worden is van Haarlem naar Knooppunt Schiphol Noord. Daarmee vang je de vervoersstroom Haarlem-Schiphol af, maar nog niet de vervoersstroom Haarlem (Zuid)-Amsterdam (Zuid). Wellicht zou het wat zijn als de doorgetrokken Noord/Zuidlijn vanuit Schiphol/Hoofddorp verder naar Haarlem rijdt, maar dan moet daarvoor in het centrum van Haarlem wel iets gevonden worden (zoals alsnog een dure tunnel aanleggen). Als over een aantal jaar de reizigersontwikkeling zich weer door gaat zetten als voor corona, dan zitten de huidige buslijnen 10 jaar later alsnog aan hun capaciteit.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Meltrain »

Ik neem aan dat je een tramlijn via de route van lijn 300 bedoelt?

Als lijn 52 dan vanaf Amsterdam Zuid verlengd wordt naar Schiphol, met een tussenstation bij Schiphol Noord, heb je twee plekken waar je kunt overstappen tussen tram en metro.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door TLP »

Al vraag ik me af of een verlenging van lijn 52 via Knooppunt Schiphol Noord de bedoeling is. Bij mijn weten zijn de plannen om lijn 52 min of meer langs het spoor te verlengen, met wellicht een kleine uitbuiging bij de Riekerpolder en/of Badhoevedorp.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door VIRM »

Hoe groot zijn die passagiersstromen richting Schiphol/Amsterdam Zuid precies, want er worden nergens echt aantallen genoemd (behalve elke twee minuten een bus, klopt dat?). En gaan een deel van de reizigers richting Amsterdam Zuid niet gewoon met de trein vanaf Haarlem en dan metro 50/51?
Beul van de blindegeleidelijn
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door teun »

Op een bus elke gemiddeld elke twee minuten tussen Haarlem en Schiphol/Amsterdam Zuid kom je al best snel uit als je de 300, 346, en 356 opsomt, en ik denk dat een tram potentieel ook nog wel wat reizigers van de 340 en 255 af weet te snoepen.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Bemined »

Ter hoogte van de kruising Europaweg/Europaweg in Haarlem rijden de 3 R-Net lijnen gezamenlijk 32x per uur in de ochtendspits als ik het goed heb. Deze drie hebben echter wel drie verschillende routes richting Schiphol en/of Amsterdam. Wil men dan twee tramlijnen aanleggen, of krijgen de 2 lijnen die nu via de snelweg gaan een langere route via de Zuidtangent als het een tram wordt met langere reistijd als gevolg? Of wordt slechts één lijn een tram en blijven er dus alsnog 20 bussen per uur over plus de stadsbussen?
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Frank93 »

Gemeente Hoorn wil geen "grote" bussen meer door de binnenstad, dus komen er binnenkort 3 elektrische Midcity's die kant op. Vandaag was er eentje in Alkmaar om te kijken of de software op de laadpaal matcht met de bus.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door n-evo »

Bemined schreef: ma 09 nov 2020, 10:11 Ter hoogte van de kruising Europaweg/Europaweg in Haarlem rijden de 3 R-Net lijnen gezamenlijk 32x per uur in de ochtendspits als ik het goed heb. Deze drie hebben echter wel drie verschillende routes richting Schiphol en/of Amsterdam. Wil men dan twee tramlijnen aanleggen, of krijgen de 2 lijnen die nu via de snelweg gaan een langere route via de Zuidtangent als het een tram wordt met langere reistijd als gevolg? Of wordt slechts één lijn een tram en blijven er dus alsnog 20 bussen per uur over plus de stadsbussen?
Het enige voorstel voor vertramming wat ik ooit heb gezien is die van lijn 300. Gedeeltelijk of volledig. En uiteindelijk ook steeds weer voor de komende decennia van tafel geveegd trouwens. Een serieus plan om de 176 - nu de 346 - of andere buslijnen te vertrammen heb ik nog nooit gezien. Ze zouden ervoor kunnen kiezen om buslijnen in te korten tot busstation Schipholweg/Europaweg. Daar stap je over op de tram die je verder brengt richting het station. Zo ontlast je in ieder geval de centrale stad deels wat volgens mij ook een fel begeerde wens is.

Het lijkt mij in ieder geval een prachtig project voor de regio. In Kopenhagen en Helsinki worden op het moment vergelijkbare tramlijnen tussen de hoofdstad en randgemeentes aangelegd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten