Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Bemined »

Om hier iets zinnigs over te zeggen heb je cijfers nodig over de bezetting van deze lijnen. In het bijzonder hoeveel reizigers gaan er door tot het station en hoeveel stappen er ergens tussen het station en knooppunt Europaweg/Schipholweg in? Als er grote aantal reizigers van 346 en 356 doorwillen naar het station is het inkorten en laten overstappen op een tram niet bepaald een verbetering. Je verlengt dan niet alleen de reistijd voor een hoop reizigers maar zorgt er ook voor dat de trams op dat stuk veel drukker zijn dan op de rest van het traject.

Zelf hoop ik dat de ART 'trams' binnenkort eens gaan doorbreken, dit concept combineert de voordelen van een tram met de voordelen van een bus. Ze schijnen nu in zowel China als Qatar proef te draaien, als dit een succes blijkt én ook commercieel aantrekkelijk wordt is dat iets wat me veel beter geschikt lijkt voor de Zuidtangent dan een tram.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door n-evo »

[...] dit concept combineert de voordelen van een tram met de voordelen van een bus.
Hoe vaak we dat al niet gehoord hebben. :')
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door teun »

Mooie translohr over de 300 klinkt goed :Y
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: ma 09 nov 2020, 15:19 Zelf hoop ik dat de ART 'trams' binnenkort eens gaan doorbreken, dit concept combineert de voordelen van een tram met de voordelen van een bus.
Wat voor trams?
Ik heb geprobeerd het op Google op te zoeken, maar dan krijg ik alleen plaatjes van beschilderde trams uit Melbourne. _O-
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door n-evo »

Is een autonoom tram-achtig voertuig op banden dat een "virtuele rails" volgt: strepen op de weg die met sensoren gescand worden. Volgens mij dit ding:

https://www.youtube.com/watch?v=UKIKKIWNg4E

In hoeverre zoiets in de nabije toekomst gaat werken in krappe binnensteden, geen idee. Verder is een probleem met dit soort geleidebussen dat ze al snel voor extreme slijtage in het wegdek zorgen omdat ze altijd over exact dezelfde plek rijden. Dat hebben ze in Caen ondervonden met de geleidetrolleybussen (inmiddels vervangen door een reguliere tram) en hetzelfde probleem speelt bij Translohr-systemen (als het goed is niet meer actief ontwikkeld). Een ander ding is dat je met zo'n exotisch systeem meestal vast zit aan een beperkt aantal bedrijven of slechts één bedrijf.

Tot nu toe lijken dit soort systemen de belofte niet na te komen: goedkoop blijkt duurkoop.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door VIRM »

Wat voor vervoersstromen zou een tram of metro kunnen bedienen? Van Haarlem en Hoofddorp zul je toch aardig wat mensen richting Schiphol en de Zuidas kunnen meenemen? Maar zou je daarna eventueel kunnen doorrijden naar Zuidoost (lijkt mij dat rondom station Bijlmer/ArenA en Holendrecht ook de nodige forenzen en studenten zijn)?
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Bemined »

Afgaande op de frequentie van de huidige busdiensten is er op zich wel voldoende vervoer op Haarlem - Schiphol - Amstelveen - Amsterdam Bijlmer om een tram goed gevuld te krijgen. Probleem is wel dat dit vervoer nu via verschillende routes gaat, deels via Hoofddorp en deels via de A9. Om een eventuele tram optimaal te benutten moet je deze routes eigenlijk samenvoegen, maar dan zonder al te veel reistijdverlies voor de reizigers die nu de snelle doorgaande route pakken en zonder al te veel verlies voor reizigers die hun halte opgeheven zien worden door een eventuele korter tracé. En dat lijkt me makkelijker gezegd dan gedaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Meltrain »

Een tram tussen Amstelveen en Amsterdam Bijlmer zie ik er eerlijk gezegd helemaal niet (snel) komen.
Dan zou ik er dus voor pleiten om alleen lijn 300 te vertrammen tussen Haarlem en Amstelveen Busstation en dan bij Amstelveen Stadshart te koppelen aan lijn 5.
Lijn 356 kan dan zijn huidige route behouden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Bemined »

Maar als je alleen de 300 ombouwt tot tram, wat doe je dan met de andere lijnen die gebruik maken van de busbaan? Een gecombineerde tram- en busbaan lijkt voor de hand te liggen, maar dergelijke combinaties zie je normaal alleen bij lage snelheden. Bij een baanvaksnelheid van 70km/u of meer wil je bij trams blokbeveiliging toepassen. Er is vast wel iets op te bedenken om ook bussen te detecteren, maar dan zit je in de praktijk wel weer met 3 jaar vertraging vanwege falende beveiligingssoftware.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Wubbo »

Lijkt me een mooi pilottraject voor zelfrijdende bussen dan :pos:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: di 10 nov 2020, 18:50 Maar als je alleen de 300 ombouwt tot tram, wat doe je dan met de andere lijnen die gebruik maken van de busbaan? Een gecombineerde tram- en busbaan lijkt voor de hand te liggen, maar dergelijke combinaties zie je normaal alleen bij lage snelheden. Bij een baanvaksnelheid van 70km/u of meer wil je bij trams blokbeveiliging toepassen. Er is vast wel iets op te bedenken om ook bussen te detecteren, maar dan zit je in de praktijk wel weer met 3 jaar vertraging vanwege falende beveiligingssoftware.
Als we de tak naar Getsewaard ook ombouwen naar een tramlijn (die was ik namelijk even vergeten), dan deelt de tram tussen Haarlem Schalkwijk en station Hoofddorp de baan al niet meer met buslijnen. Met een routewijziging voor lijn 340 is dat al verlengd tot De Hoek.
Daarna ontkom je inderdaad niet aan gedeeld gebruik, maar dan ligt de snelheid toch al lager.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door teun »

Maar via de busbaan langs Getsewoud wil men juist ook de nieuwe HOV-route naar Noordwijk laten rijden.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Frank93 »

Nachtlijnen N60 en N69 (NHN) rijden per direct even niet meer vanwege de huidige sluitingstijden van de horeca.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Frank93 »

De buurtbussen in NHN en Haarlem-IJmond gaan begin volgend jaar weer rijden, aldus een tweet van de provincie. De busjes zijn al onder handen genomen door Tribus, dus ik neem aan dat ze 3 januari (als de nieuwe dienstregeling start) weer gaan rijden.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door MdJ »

Bij Tribus bij The Wall (Utrecht) stonden dit weekend soortgelijke Breng en Brabo-busjes.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Frank93 »

Ja klopt. Volgens mij worden alle buurtbussen van Connexxion/Hermes daar op dit moment gereed gemaakt. Ik was er een paar weken geleden een aantal keer naartoe gereden om buurtbus chauffeurs op te halen. Er werden toen ook een hoop buurtbussen van Breng gebracht en er stonden een aantal Zeeuwse exemplaren tussen.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door teun »

Goed om te horen, ik heb ze gemist!
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Frank93 »

De gemeenteraad van Hoorn heeft ingestemd met de plannen voor ''Poort van Hoorn''. Hierbij wordt het gebied rondom het station aangepakt en verhuist het busstation naar de andere kant van het station. Op de impressie is te zien dat het busstation een glazen overkapping zal krijgen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Etienne »

Stel je toch eens voor, een busstation aan de rand van het Centrum. Dat kan echt niet meer tegenwoordig -0- -0-
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
bartjemestrom
Berichten: 1024
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door bartjemestrom »

Vannacht is brand geweest bij Connexxion op het IKEA terrein in Haarlem.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/277608/f ... in-haarlem
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Stadsbus »

Gaat om de nieuwe Ebuscos voor ALM neem ik aan?
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door fred1954 »

Ja, lees ik op Facebook. Triest 😢. Er zouden 4 bussen verwoest zijn. 27 bussen konden worden gered.
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Stadsbus »

Ben even langs geweest, 4 Ebuscos zijn total loss, een paar Ebuscos (en capacity’s) hebben wat zwarte plekken gekregen en de tent met apparatuur is deels afgebrand.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door ArrivaBas »

Is het toeval dat het vier bussen zijn die aan de rand van het terrein staan en dat er twee uur later weer een Poolse supermarkt in het Kennemerland ontploft?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Noord-Holland

Bericht door Stadsbus »

Een paar foto’s:
Afbeelding
Afbeelding
Hier zijn er nog een paar te vinden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 40 gasten