Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1258
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Frank93 »

In het NHD vandaag achter de betaalmuur een artikel over het OV in Noord-Holland. Kan het bericht zelf niet lezen, maar wat wel bekend is geworden is dat de provincie van plan is om Noord-Holland Noord en Haarlem-IJmond vanaf 2028 samen te voegen tot 1 concessie: Noord-Holland Noord-West.

Het artikel:
https://noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf ... 4_33578141
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5269
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Weer zo'n monsterconcessie dus. -0- Al had hed mij geografisch gezien logischer geleken om HIJ en AML samen te voegen.
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Dat zou een nog grotere monsterconcessie zijn geworden: Amstelland-Meerlanden heeft nu 254 bussen en ontvangt 47,5mil subsidie per jaar, Haarlem-IJmond komt toe met 98 bussen 18,8mil, Noord Holland Noord met 116 bussen en 24,1mil. Samen zijn NHN en H-IJ dus minder in de exploitatie dan AML op zichzelf.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

AML (En ZAWA) zijn van de SRA, NHN en H/IJ (en GV) van de provincie... Daar isndus politiek.wat meer voor nodig om die samen te voegen.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

NHN en H-IJ hebben vervoerkundig geen samenhang. Alleen rond Castricum en Uitgeest raken een paar uiteinden van lijnen elkaar.
Inhoudelijk zie ik hier dan ook geen reden toe.
Blijkbaar zijn ze in Noord-Holland nogal enthousiast van de recente successen rond megaconcessies zoals IJssel-Vecht?
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1258
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Frank93 »

Noord-Holland Noord is niet echt winstgevend van wat ik heb begrepen, en de komende herijking is gewoon een bezuiniging. De samenvoeging komt er vooral zodat in 2028 er genoeg vervoerders op zullen inschrijven (hopen ze). Anders krijg je hetzelfde als in Zeeland, niemand die er wilt rijden.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CSA2 »

Juist door die concessies samen te voegen kan er makkelijker met geld geschoven worden binnen de concessie. Zo kan je met dikke lijnen de dunnere lijnen in stand houden. NZH deed dat vroeger al. Wat werd verdiend rond Haarlem/Purmerend ging naar Noord-Holland noord zodat er een redelijk lijnennet in stand gehouden kon worden. Dat is nu bijna niet meer mogelijk. Zoals @Frank93 al aangeeft... die zogenaamde herrijking is gewoon een ordinaire bezuiniging als je een beetje goed door alle documenten heen spit. De enige reden dat Conniksion de dienstregeling de dienstregeling na juli nog niet online zet is om te voorkomen dat reizigers nu al klagen en er een hoop heisa in de lokale media komt. Connoksion weet het allemaal weer mooi te verkopen aan de provincie.
Jurre
Berichten: 1045
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Jurre »

CSA2 schreef: do 15 feb 2024, 22:53 (...) De enige reden dat Conniksion de dienstregeling de dienstregeling na juli nog niet online zet is om te voorkomen dat reizigers nu al klagen en er een hoop heisa in de lokale media komt. Connoksion weet het allemaal weer mooi te verkopen aan de provincie.
Gelukkig weten we op basis van hoe je de bedrijfsnaam schrijft dat we je ook niet serieus hoeven te nemen.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

CSA2 schreef: do 15 feb 2024, 22:53 De enige reden dat Conn
exx
ion de dienstregeling na juli nog niet online zet is
omdat we nog druk bezig zijn met het schaven aan de dienstregeling. Een nieuwe dienstregeling wordt normaal zo'n 4-6 weken voor die ingaat op de site gezet en naar 9292&co gestuurd.

Ja, die herijking is een bezuiniging, en dat is nodig want er zijn een stuk minder forensen dan voor Corona. Kortom, het is een betere besteding van publiek geld.
Bovendien stond al in het bestek dat zo'n hereiking na een aantal jaar mogelijk was. Het komt dus niet onverwacht.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CSA2 »

Gelukkig heb je een goed onderbouwd antwoord. Connexxion is niet de meest ambitieuze vervoerder op deze planeet en doet iedere keer hetzelfde truucje: we schaven wat, we knippen een lijnyje, we snoepen hier en daar een ritje weg en noemen het een verbetering. Woon gelukkig nog maar 44 jaar in NHN dus weet absoluut niet waar ik het over heb. Als je je verdiept in alle documenten en je vergelijkt het met nu is de "Herrijking" vooral een ordinaire bezuiniging. En dat maakt Conniksion vooral een vervoerder zonder lef en ambitie.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Roeland schreef: wo 14 feb 2024, 14:44 NHN en H-IJ hebben vervoerkundig geen samenhang. Alleen rond Castricum en Uitgeest raken een paar uiteinden van lijnen elkaar.
Inhoudelijk zie ik hier dan ook geen reden toe.
Tja, Zaanstreek en Waterland hadden vervoerkundig gezien ook weinig samenhang...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

IIVQ schreef: vr 16 feb 2024, 09:29 Ja, die herijking is een bezuiniging, en dat is nodig want er zijn een stuk minder forensen dan voor Corona.
Dat hoor je meer vervoerders roepen, maar...
  • Op een enkele plek na zijn er nergens abonnementen die aantrekkelijk zijn als je niet dagelijks reist
  • Bij uitval door personeelsgebrek wordt vaak gekozen altijd dezelfde dienst uit te laten vallen, waarmee je bij uitstek forensen met vaste werktijden treft
  • Er wordt qua marketing eigenlijk nergens echt moeite gedaan om nieuwe forensen te trekken, waarvoor OV juist aantrekkelijker kan zijn omdat het niet meer dagelijks hoeft (een 2e auto die het grootste deel van de week stilstaat is ook duur)

...gek he, dat je dan geen forensen trekt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CSA2 »

IIVQ schreef: vr 16 feb 2024, 09:29
CSA2 schreef: do 15 feb 2024, 22:53 De enige reden dat Conn
exx
ion de dienstregeling na juli nog niet online zet is
omdat we nog druk bezig zijn met het schaven aan de dienstregeling. Een nieuwe dienstregeling wordt normaal zo'n 4-6 weken voor die ingaat op de site gezet en naar 9292&co gestuurd.

Ja, die herijking is een bezuiniging, en dat is nodig want er zijn een stuk minder forensen dan voor Corona. Kortom, het is een betere besteding van publiek geld.
Bovendien stond al in het bestek dat zo'n hereiking na een aantal jaar mogelijk was. Het komt dus niet onverwacht.
Precies dit is 1 van mijn punten... Totaal geen marketing en ambities om reizigers te trekken. Of het nou forensen of dagjes mensen zijn maakt niet eens zoveel uit in dit geval. Connexxion gebruikt telcijfers naar het gelang het connexxion uitkomt (dit is ook uit meerdere reacties van het Rocov naar voren gekomen) om schrappen/bezuinigen te rechtvaardigen. De ene keer zijn het cijfers uit coronatijd, dan weer van ervoor én dan weer uit een periode waar er op bepaalde lijnen omleidingen zijn geweest en er vervolgens wordt gezegd dat de bezettingsgraad laag is... Joh je meent het en hoe zou het toch komen? Misschien omdat er 5-7 haltes worden overgeslagen? Neh het ligt aan de reiziger want die gaat niet mee!

Het stadsnet van Alkmaar wordt volledig uit elkaar getrokken want het moet sneller, dat scheelf vanuit Daalmeer wel 7 tot 10 minuten. Alkmaarders willen geen bus die sneller is, ze willen een bus die komt waar zij heen willen. Lijn 2 is daar straks een mooi voorbeeld van. Die rijdt een dusdanige route op het moment dat er veel ouderen meegaan die doorreizen naar het centrum/ziekenhuis/Overdie omdat men niet hoeft kver te stappen/men reist korte afstanden binnen Alkmaar Noord om bij winkel/gezondheidscentra te komen omdat alles vanaf de halte op loopafstand is. Vanaf half juli kunnen ze langer wachten en vaker overstappen. Heel handig voor een doelgroep die niet zo mobiel is! De Hoef is de vergrijzing ook enorm en daar kan men straks helemaal niet meer komen waar men moet zijn, want een heel deel van de wijk is straks verstoken van OV!

Lijn 10 gaat straks maar 1x per uur rijden want de dienstregeling is dan betrouwbaarder... Dat is gewoon pure onzin, immers voldoet de huidige frequentie meef dan prima!

West-Friesland is ook zo lekker bedacht. Lijn 132/232 komen straks Andijk zowat niet meer in en lijn 138 wordt een los bungelend stukje omdat er geen link is met de 132/232. Terwijl wanneer je die koppelt je voor het hele gebied daar meer kan bieden!

Of de scholieren die vanuit Aartswoud eo. straks 2x kunnen overstappen om op hun school te.komen. Reistijd neemt toe en gezien het huidige wagenpark zullen de bussen snel vol zitten waar ze op moeten overstappen.

Het is niet de reiziger maar connexxion die niets doet voor de reiziger. Totaal geen ambitie en inzet om mensen de bus in te trekken. Connexxion toont totaal geen lef of ambitie om daar ook maar iets voor te doen, snijden en bezuinigen is het credo.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 398
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ThatPCDude »

Nu wil ik even een heel korte geniepige opmerking maken: wie zegt dat Connexxion de nieuwe concessie gaat uitvoeren? Beide concessies zijn dan op hun einde en worden opnieuw als één aanbesteed. Niemand weet wie daar de vervoerder van gaat worden.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Cas »

Het is de provincie Noord-Holland, Connexxion moet het wel heel gek maken als ze die concessie niet krijgen.
請勿靠近車門
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door JordiBrabant »

VIRM schreef: vr 16 feb 2024, 11:12
Roeland schreef: wo 14 feb 2024, 14:44 NHN en H-IJ hebben vervoerkundig geen samenhang. Alleen rond Castricum en Uitgeest raken een paar uiteinden van lijnen elkaar.
Inhoudelijk zie ik hier dan ook geen reden toe.
Tja, Zaanstreek en Waterland hadden vervoerkundig gezien ook weinig samenhang...
Veel van de reizigers in beide gebieden willen naar dezelfde bestemmingen in Amsterdam, dus daar valt echt iets te behalen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Een groot gedeelte van de reizigers in de Zaanstreek gaan met de trein naar Amsterdam. Levert een busverbinding zoals Zaandam - Marken echt zo heel veel op?
Beul van de blindegeleidelijn
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Ik denk misschien wel meer dan een busverbinding Harkstede-Annen. :Y
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Een lijn Harkstede-Annen zorgt ervoor dat mensen van Annen rechtstreeks naar bedrijventerrein Driemond of van Harkstede naar Haren kunnen. Dat heet "Dakpanmodel". Dat is bij Marken-Zaandam deels ook zo, al verwacht ik dat relatief veel Markers ook in Zaandam werken.
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Jonkervoort »

Daniel schreef: vr 16 feb 2024, 12:04
IIVQ schreef: vr 16 feb 2024, 09:29 Ja, die herijking is een bezuiniging, en dat is nodig want er zijn een stuk minder forensen dan voor Corona.
Dat hoor je meer vervoerders roepen, maar...
  • Op een enkele plek na zijn er nergens abonnementen die aantrekkelijk zijn als je niet dagelijks reist
  • Bij uitval door personeelsgebrek wordt vaak gekozen altijd dezelfde dienst uit te laten vallen, waarmee je bij uitstek forensen met vaste werktijden treft
  • Er wordt qua marketing eigenlijk nergens echt moeite gedaan om nieuwe forensen te trekken, waarvoor OV juist aantrekkelijker kan zijn omdat het niet meer dagelijks hoeft (een 2e auto die het grootste deel van de week stilstaat is ook duur)

...gek he, dat je dan geen forensen trekt.
Tot die conclusie kwamen onderzoekers bij ING inderdaad ook. De achterblijvende reizigers aantallen zijn niet langer primair te wijten aan corona, maar aan slechte dienstverlening.

(Sorry, paywall :oops: ) https://www.ovpro.nl/bus/2024/02/09/ing ... verlening/
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Etienne »

Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

In de toekomst wil de provincie de concessies Noord Holland Noord en Haarlem - Ijmond samenvoegen. Welke stallingen vallen dan onder deze concessie en waar zitten ze?
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Dat hangt er vanaf welke stallingen de nieuwe concessiehouder betrekt :-p

Nu zijn het
  • Haarlem Waarderpolder (Industrieweg 5, niet te verwarren met de andere 2 Cxx-vestigingen in de Waarderpolder, het huisnummer in de bovengelinkte lijst is incorrect)
  • Beverwijk, Station
  • Hoorn, Stationsplein - maar die gaat sowieso weg, al weet ik niet zeker of dat direct per ingang nieuwe concessie of eerder of later is.
  • Alkmaar, Helderseweg 55A
  • Den Helder, Pastoor Koopmanweg
  • Op Texel is geen eigen stalling, maar zijn de bussen en personeel ondergebracht bij TBO op de Spinbaan.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

Hoe kan een station een stalling zijn?
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Kijk maar in Beverwijk!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 163 gasten