Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Mooi plan.
Ik vind het alleen jammer dat er geen kaarten bij zitten, die de routes iets inzichtelijker maken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Terzijde: een bijkomend voordeel is dat er in Almere nu een duidelijk onderscheid komt tussen echte R-netlijnen (330 en enigszins 327) en dunne streeklijntjes die echt geen R-net-achtige frequentie hebben (maar nog wel de lijnnummers 322 en 326 met zich meesjouwen).
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Natorious »

Mooie verbeteringen, maar had stiekem ook gehoopt op een busverbinding naar Bijlmer Arena via de A9 & Holendrecht (Hogeschool en ziekenhuis). Waar je met de auto daar een kwartiertje over doet is OV daar *drie* kwartier voor kwijt...
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom worden die R-net streeklijntjes niet met een 1xx nummer gereden?

Natorious, is er vraag naar die lijn en kan dat ook in relatie met concessiegrenzen?
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Natorious »

@CamilleKreemers EBS rijdt ook al jaren met de 3xx op de spitslijnen naar Bijlmer Arena...

En omtrent Holendrecht:
Vroeger heeft de 328 doorgereden tot station Holendrecht, echter is deze ingekort (drg 2018) met de terechte opmerking dat voor Bijlmer Arena - Holendrecht men beter de metro kan pakken. Nou was deze verbinding ook niet super aantrekkelijk omdat de omweg via Bijlmer Arena simpelweg om is en omdat Holendrecht destijds geen interessante bestemmingen had behalve de HvA en AMC.

De laatste jaren zijn er veel woningen bijgebouwd op de bedrijventerreinen rondom Holendrecht.
Daarnaast is in 2016 de verbindingsboog geopend tussen de A1 Almere/Amersfoort en A9, waardoor automobilisten uit Almere nóg sneller de A9 op zijn.
Waarom geen busverbinding daarvan mee laten profiteren?
Al zou je een spitsverbinding (2x/u) Muiden P+R - Holendrecht inlassen, dan bespaar je forenzen en studenten uit Almere en 't Gooi al bijna een uur op hun forens per dag, mits goede aansluiting.

Over concessiegrenzen kan ik in het PvE niet zoveel vinden, maar neem aan dat als Transdev naar Amsterdam Zuid mag rijden met Gooi en Vechtstreek en de geschiedenis van Almere lijnen in Holendrecht, dat er niet zo veel problemen daarmee zullen zijn.
Daarnaast de volgende zin op pagina 21:
"Het netwerk moet bestaan uit R-Net lijnen met voldoende vervoersvraag. Deze lijnen moeten niet worden aangeboden waar goede verbindingen zijn in de vorm van trein, metro of een bus van een aangrenzende concessie."

Tja, moeten we dan maar afzien van een nieuwe verbinding omdat de reis al met HOV gemaakt kan worden?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8604
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Bij een losse pendel vanaf Muiden zou ik het eerder aan het GVB overlaten eerlijk gezegd. Wellicht kan het een en ander dan met IJburg worden gecombineerd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Thijsjuh
Berichten: 45
Lid geworden op: di 23 jun 2020, 14:33

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Thijsjuh »

Leuk om jullie reacties te lezen!
Milco schreef: za 15 okt 2022, 10:49 Bij een losse pendel vanaf Muiden zou ik het eerder aan het GVB overlaten eerlijk gezegd. Wellicht kan het een en ander dan met IJburg worden gecombineerd.
Ten aanzien van Holendrecht e.o., mogelijk gaat dit dan uitkomst bieden; https://www.amsterdam.nl/projecten/zeeb ... bindingen/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8604
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Ja, die had ik al gezien inderdaad. Ik hoop nog steeds op het plan om ooit een buslijn IJburg-Bijlmer aan de 300 te koppelen, maar dat is een ander onderwerp. :)

On-topic: ik ben erg benieuwd naar de exacte dienstregeling vanaf december, vooral die van het R-Net. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Natorious schreef: vr 14 okt 2022, 20:11 Mooie verbeteringen, maar had stiekem ook gehoopt op een busverbinding naar Bijlmer Arena via de A9 & Holendrecht (Hogeschool en ziekenhuis). Waar je met de auto daar een kwartiertje over doet is OV daar *drie* kwartier voor kwijt...
De A9 ligt tussen Holendrecht en Bijlmer. Hoe wil je dan beide gebieden bedienen zonder heen en weer te rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
IIVQ
Berichten: 859
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Ik denk dat er vanuit Almere / 't Gooi best een trek is naar Holendrecht vanwege het ziekenhuis. De snelste route naar busstation Holendrecht is via afrit 2 en de Langbroekdreef/Meerkerkdreef/Meibergdreef. Als je dat rijdt, kan je eigenlijk net zo goed al bij afrit 1 (Gaasperplas) eraf en de en daar nog even het busstation aandoen (of liever nog: niet doen maar een halte aan de overkant van de weg leggen en verder via de Langbroekdreef) en dan de lijnen naar Bijlmer splitsen in linksom- (via A1, Weteringweg, Daalwijkdreef, Bijlmer ArenA, Holendrecht, Meerkerkdreef, Langbroekdreef, Gaasperplas, A9) en rechtsom-lijnen (hetzelfde omgekeerd).
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Natorious »

Meltrain schreef: za 15 okt 2022, 21:56 De A9 ligt tussen Holendrecht en Bijlmer. Hoe wil je dan beide gebieden bedienen zonder heen en weer te rijden?
Je hoeft ze toch niet per se met dezelfde lijn te bedienen?
Bij wijze zou je ook de 330 dan weer kunnen splitsen in de spits in een tak Muiden P+R - Diemerknoop - Bijlmer Arena en een tak Muiden P+R - A9 - Holendrecht. Reizigers voor Bijlmer Arena kunnen ook nog altijd op Diemerknoop overstappen op de 66 (die 2-3 minuutjes sneller is dan de huidige 323/328)

Alleen dan verknal je juist weer het mooie hoogfrequente wat weer reizigers trekt :')
Milco schreef: za 15 okt 2022, 10:49 Bij een losse pendel vanaf Muiden zou ik het eerder aan het GVB overlaten eerlijk gezegd. Wellicht kan het een en ander dan met IJburg worden gecombineerd.
Kan ook, maar door via Diemerknoop te reizen kost je eigenlijk cruciale minuten die wellicht een omloop kunnen besparen en maakt het minder aantrekkelijk voor de grootste doelgroep: mensen uit 't Gooi en Almere
Thijsjuh schreef: za 15 okt 2022, 16:44 Ten aanzien van Holendrecht e.o., mogelijk gaat dit dan uitkomst bieden; https://www.amsterdam.nl/projecten/zeeb ... bindingen/
Blijft een heerlijke banner
En klopt, die verbinding zou al veel helpen!

Kortom: ben simpelweg een beetje hardop aan het nadenken, ik laat het ook hierbij voordat het teveel een ideeëntopic wordt...
De nieuwe dienstregeling wordt sws een forse verbetering op de vraag ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ik heb het vervoerplan nog eens doorgenomen en het valt me op dat de lijnen 322 en 327 op zondag maar 1x/uur rijden.
Nu doen ze dat momenteel ook wel, maar nu is er in combinatie met de lijnen 323 en 328 wel een halfuurdienst.
Ik denk dat 1x/uur niet aantrekkelijk is en zie daarom het liefst dat beide lijnen ook op zondag 2x/uur rijden (waarbij lijn 322 net als op zaterdag alleen tussen Muiden en 't Oor rijdt).

Mocht dat qua financiën niet lukken, stel ik het volgende voor:
  • Lijn 322 rijdt op zondag 2x/uur (en eventueel door naar Amsterdam Amstel)
  • Lijn 327 rijdt op zondag niet.
Almere-Haven verliest dan op zondag zijn rechtstreekse verbinding met Amsterdam, maar de verbinding blijft met 1 of 2 overstappen mogelijk. Ik vraag me namelijk af of reizigers wel echt op lijn 327 zullen wachten als lijn M1 4x/uur en lijn 330 2x/uur rijdt.
Bovendien behoudt Poort daarmee een halfuurdienst op zondag richting Muiden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8604
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Bedenk je wel dat lijn 320 ook nog naar Amsterdam rijdt. Ik weet niet hoe vaak deze gaat rijden, maar als deze 2x/uur rijdt op zondag dan rijden er drie bussen per uur naar Amsterdam Amstel tegenover twee per uur naar Bijlmer (lijn 330). Volgens mij moet dat wel voldoende zijn.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Pascal1998 »

Ook ik heb het vervoersplan gisteren gevonden op de gemeente site, niet wetende dat ie ook hier stond.

Mijn opmerkingen hierop zijn:

De ingekorte M5 is de oude CXX-lijn 6, de nieuwe M8 is de oude CXX-lijn 7, uitgezonderd de jaren dat de 5 werd ingekort tot CS en de 7 naar Muziekwijk ging rijden en zo een routewissel kregen, ook vind ik het opvallend dat de keus is gemaakt om de 330 te laten beginnen op Almere Buiten ipv Almere Parkwijk, maar wat ik hiermee wil zeggen is toen Keolis hier 5 jaar geleden begon, toen zei men dat je ook de trein kon nemen om naar Amsterdam te gaan, is dat iets waar Keolis nu op terugkomt? Naar mijn mening zijn deze wijzigingen precies waar het bij de concessiewissel misging, dat lijnen geschrapt werden om redenen van dat de bussen binnen 5 minuten zouden komen en dat de trein een prima alternatief zou zijn. Als ik dan naar dit vervoersplan kijk dan denk ik dat Keolis nu pas inziet dat zij een fout hebben gemaakt met het maken van het vervoersplan 2018 en dat men daar nu op terugkomt en groot deel van die wijzigingen weer terugdraait. Dat het zo wijzigt is helemaal top, vooral omdat ik vind dat de wijziging van 2018 niet de beste wijziging was, maar ik hoop wel er op tijd communicatie gaat komen op de social kanalen van AllGo, de reisinfo en de krant.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Milco schreef: wo 26 okt 2022, 12:53 Bedenk je wel dat lijn 320 ook nog naar Amsterdam rijdt. Ik weet niet hoe vaak deze gaat rijden, maar als deze 2x/uur rijdt op zondag dan rijden er drie bussen per uur naar Amsterdam Amstel tegenover twee per uur naar Bijlmer (lijn 330). Volgens mij moet dat wel voldoende zijn.
Ik denk ook wel dat de verbinding naar Amsterdam op zondag voldoende is, zelfs als alleen lijn 320 (2x/uur) naar Amstel rijdt.
Mijn voorstel was er met name op gericht om in elk geval de verbinding 't Oor - Poort - Muiden altijd 2x/uur aan te bieden. Doorrijden naar Amsterdam Amstel is optioneel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Pascal1998 »

Het vervangen van de DRIS panelen op de grote stations in Almere gaat ondertussen lekker door, nadat eerder dit jaar de panelen bij Almere Centrum vervangen zijn, er nieuwe software op de overzichtsschermen van CS en de overige haltes is gezet, is men begonnen met het vervangen van de panelen op de andere NS stations en die van ‘t Oor, zo was vandaag het overzichtsscherm op Almere Poort aan de beurt, en precies toen die het deed, kwam ik aangelopen vanuit mijn werk in de wijk Duin en aangezien ik toch een 10 minuten nog moest wachten op mijn trein, kon ik er een foto van maken

Afbeelding
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Buzjevur »

Bus 5896 heeft zondagavond brand gehad in de motorruimte.
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

Past dit niet beter bij alledaagse gebeurtenissen in Zuid-Holland/HWGO? Hij rijdt daar momenteel op lijn 104.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Buzjevur »

Nee, er is wat weggevallen. Het was op lijn 160 tussen Almere en Zeewolde. Al vraag ik me nu af of het wagennummer wel klopt.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8604
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Al dagenlang wordt lijn 160 uitgevoerd met Ambassador 1082 aldus Busposities...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

Pascal1998 schreef: wo 26 okt 2022, 12:57 Ook ik heb het vervoersplan gisteren gevonden op de gemeente site, niet wetende dat ie ook hier stond.

Mijn opmerkingen hierop zijn:

De ingekorte M5 is de oude CXX-lijn 6, de nieuwe M8 is de oude CXX-lijn 7, uitgezonderd de jaren dat de 5 werd ingekort tot CS en de 7 naar Muziekwijk ging rijden en zo een routewissel kregen, ook vind ik het opvallend dat de keus is gemaakt om de 330 te laten beginnen op Almere Buiten ipv Almere Parkwijk, maar wat ik hiermee wil zeggen is toen Keolis hier 5 jaar geleden begon, toen zei men dat je ook de trein kon nemen om naar Amsterdam te gaan, is dat iets waar Keolis nu op terugkomt? Naar mijn mening zijn deze wijzigingen precies waar het bij de concessiewissel misging, dat lijnen geschrapt werden om redenen van dat de bussen binnen 5 minuten zouden komen en dat de trein een prima alternatief zou zijn. Als ik dan naar dit vervoersplan kijk dan denk ik dat Keolis nu pas inziet dat zij een fout hebben gemaakt met het maken van het vervoersplan 2018 en dat men daar nu op terugkomt en groot deel van die wijzigingen weer terugdraait. Dat het zo wijzigt is helemaal top, vooral omdat ik vind dat de wijziging van 2018 niet de beste wijziging was, maar ik hoop wel er op tijd communicatie gaat komen op de social kanalen van AllGo, de reisinfo en de krant.
Ik vermoed dat de wijzigingen deels komen door de superbesparing dat door NS gaat worden doorgevoerd. Deze wijzigingen ogen wel positief. Kan in de toekomst een soortgelijk iets gebeuren rond Poort?
Alleen Duin en Stedenwijk (waar R-NET 322/323 rijden) hebben nu geen directe verbinding naar Almere Centrum.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Buzjevur »

Milco schreef: wo 09 nov 2022, 16:32 Al dagenlang wordt lijn 160 uitgevoerd met Ambassador 1082 aldus Busposities...
Die kwam ik net ook tegen op die lijn. Op p2000 ook geen melding kunnen vinden. Zal wel een chauffeur met een hele dikke duim zijn dan.
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

CamilleKreemers schreef: wo 09 nov 2022, 19:12 Alleen Duin en Stedenwijk (waar R-NET 322/323 rijden) hebben nu geen directe verbinding naar Almere Centrum.
Stedenwijk heeft toch een directe verbinding naar Almere Centrum de M1, M4, 160 en 326?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8604
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Nieuwe dienstregeling van allGo staat inmiddels in de OVinfo-app.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Almere en 't Gooi: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Met als kanttekening dat lijn M8 voorlopig lijn 6708 genoemd wordt. (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 77 gasten