Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Durashift
Berichten: 5661
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Durashift »

dnmw2705 schreef:
Speedmaster schreef:Ik begrijp deze discussie voor geen meter, door 2 validators op te hangen aan weerszijde van de uitgang is het voor alle passagiers mogelijk om uit te checken bij de validator die het dichts bij is.
Afbeelding
Dat hangt ie hier toch ook! Ik vind hem 'te ver' van de deur hangen. Vandaar dat ie in mijn ogen prima bij de stang naast de deur past.
(..)
Jij mag dat vinden. :wink:

Ik denk dat die validator niet op de stang voor de deur gezet kan worden omdat deze dan wat te 'breed' is en dus potentieel risico op 'stoten aan validator door uitstappende passagiers'. Ondanks dat het blad van de deur vermoedelijke, ongeveer, evenwijdig aan die breedtelijn zal 'hangen' in open positie.

Naar mijn idee moet je zo'n ding ook niet dicht bij de deur hebben zitten.. dat levert bij veel uitstappers toch al snel wat 'verstopping' op..
Voor de 'veel' reiziger is het wel snel duidelijk waar de validators zich bevinden.. de incidentele reiziger zal diegene die bij het opstapje hangt wel het meest gebruiken, schat ik zo in.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Daar zit ook zeker een kern van waarheid in!
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Speedmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Speedmaster »

Chrysa schreef:Als ik van vooruit de bus kom hangt die toch prima? Dan loop ik er ook langs voordat ik uitstap...

Dit dus, voor de passagiers van vooruit de bus hangt deze prima, ruim 80% van de uitstappers die van voorin de bus komen pakken de voorste validator. De plaats waar die hangt is dus prima. Vaak zie je juist een opstopping van uitstappers die van achter vandaan komen, dit is gewoon slecht voor de doorstroming.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Zugführer »

Bericht verwijderd. Als er nieuwe bussen verschijnen komt dat ongetwijfeld vanzelf ter sprake hier.
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door NG²7²™ »

BasFrancken schreef: De S418's hebben een dubbele deur, zoals eigenlijk de bedoeling van alle Setra's was. Ik ben de reden vergeten waarom de 1001-1050 en demobus 1101 een enkele deur heeft, maar het was niet de oorspronkelijke planning. 1026 is een uitzondering in de reeks trouwens, die heeft ook een dubbele deur
In verband met de garantstelling van zowel EvoBus als Keolis, de dubbele achterdeur schijnt over 7 jaar makkelijker te zijn met verkopen...
De 1101 is overigens geen demobus, de demobus rijdt bij TCR voor Connexxion HWGO.
Groeten,
Nick
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5277
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Lijn 45 »

JA, TCR heeft maar 1 S415.
Durashift
Berichten: 5661
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Durashift »

Speedmaster schreef:
Chrysa schreef:Als ik van vooruit de bus kom hangt die toch prima? Dan loop ik er ook langs voordat ik uitstap...

(..)Vaak zie je juist een opstopping van uitstappers die van achter vandaan komen, dit is gewoon slecht voor de doorstroming.
Dat komt, denk ik, doordat die mensen zich 180 graden moeten draaien om een beetje fatsoenlijk de kaart tegen het apparaat te kunnen houden én af te lezen wat er gevalideerd wordt.

Is eigenlijk met die andere validator, voor de passagiers voorin, ook zo. Al heb je daar wat meer ruimte om te draaien als het rustig is en de rolstoelplek vrij is.

Qua gebruik- en zichtgemak is een validator tegen het zijraam, vlakbij de deur, wel te prefereren, denk ik.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Globetrotter »

MdJ schreef:
Daniel schreef:
busfanNL schreef:Wat is een mooie busroute met de stadsdienst Amersfoort?
Die zijn er niet op de stadsdienst :-P

Wat betreft je vraag over 195: geen idee want heb ze alleen als "195 Geen dienst" op de buffer in Utrecht zien staan.
Pauw rijdt de rit van 17:04 ( tot Schoonhoven.)
Ik kan de rit niet in de dienstregeling vinden, Is het soms lijn 295 richting Schoonhoven die om 17,02u vanaf Utrecht CS vertrekt?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39204
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

295 lijkt me sterk gezien de bus als ik 'm zie altijd duidelijk 195 op de film heeft. Dat is over het algemeen rond 16.30 uur trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan Works
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 jan 2017, 19:41

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Stefan Works »

Jammer hoor, ik heb juist goede ervaringen sinds de dienstregeling aangepast is!

http://www.ad.nl/amersfoort/geduld-met- ... ~abe9eea0/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50918
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Suus »

Elk weekend is het nog steeds bal in Amersfoort. Blijkbaar denkt Syntus dat er dan geen reizigers zijn die klagen :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dennistd »

,,Vorige week reden er in Amersfoort nog steeds bussen die mensen in een rolstoel langs de kant van de weg lieten staan. De chauffeur gaf aan 'ik moet mijn tijden halen, anders word ik ontslagen'. Vooral uitzendkrachten roepen dat vaak. En daarom rijden ze ook soms ook met 50 á 60 kilometer per uur door woonwijken."
Whut? Ik rij toch echt al jaren (ook voor Syntus) maar zoiets heb ik echt nog nooit te horen gekregen... Het lijkt me eerder een slap excuus om niet op te hoeven staan om de plank uit te gooien. Dit soort chauffeurs zijn nou precies de mensen die het imago van het OV flink naar beneden helpen. :(

Wat betreft te snel door de woonwijken rijden: over het algemeen houden bussen zich naar mijn idee aardig aan de snelheid. Een bus lijkt alleen vaak veel sneller te gaan voor je gevoel. Is het echt mogelijk om met 50-60km/h door een zone 30 te rijden met een bus dan zou ik toch eens gaan kijken naar de inrichting van de weg, want dan wil ik niet weten hoe hard de auto's daar dan wel niet rijden :roll:
Richard38
Berichten: 76
Lid geworden op: za 10 dec 2016, 15:57

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Richard38 »

Na 5 maanden vindt ik dat Syntus nog steeds niet naar behoren presteert. Nu zal dat misschien verschillen per lijn. Maar een groot deel van de lijnen rijden of met grote vertraging of komen niet opdagen. Nu heeft dit ook een groot deel te maken voornamelijk met de infrastructuur in Amersfoort. Die is gewoonweg belabberd voor de bussen. Met name op de stationsstraat, stadsring-utrechtseweg. Daar moeten bussen veel te lang wachten. Soms wel 2x een omloop voor de auto's wat dan toch weer een minuut of 2 á 3 duurt. En dan heb je nog de kersenbaan-leusderweg en de arnhemseweg met de aansluiting naar de A28. Voornamelijk in de spits loopt de bus hier enorm vertraging op. Misschien dat ze daar eens naar kunnen kijken.


Suus schreef:Elk weekend is het nog steeds bal in Amersfoort. Blijkbaar denkt Syntus dat er dan geen reizigers zijn die klagen :roll:
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Richard38 schreef:Nu heeft dit ook een groot deel te maken voornamelijk met de infrastructuur in Amersfoort. Die is gewoonweg belabberd voor de bussen. Met name op de stationsstraat, stadsring-utrechtseweg. Daar moeten bussen veel te lang wachten.
Had de vorige vervoerder daar ook last van? Ik heb er eigenlijk nooit iets over gehoord.

Natuurlijk is Syntus nu gewoon een pispaaltje aan het worden. Zal mij niets verbazen als er ook nog veel aangedikt wordt qua klachten.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9174
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

Ik denk dat de rijtijden de grootste rol spelen in dit verhaal. Die moeten of aangepast worden of de stoplichten moeten beter worden afgesteld.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Allebei?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
MdJ
Berichten: 4537
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door MdJ »

dnmw2705 schreef:
Richard38 schreef:Nu heeft dit ook een groot deel te maken voornamelijk met de infrastructuur in Amersfoort. Die is gewoonweg belabberd voor de bussen. Met name op de stationsstraat, stadsring-utrechtseweg. Daar moeten bussen veel te lang wachten.
Had de vorige vervoerder daar ook last van? Ik heb er eigenlijk nooit iets over gehoord.
Zeker wel, nu de groene golf in Amersfoort is geïnstalleerd (en aangezien er haltes tussenliggen haal je die niet). Daardoor zou er geschrapt worden op lijn 6 (naar kwartierdienst) en zouden latere ritten vervallen.
Bij twijfel: gebruik beton.
Speedmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Speedmaster »

Richard38 schreef:Maar een groot deel van de lijnen rijden of met grote vertraging of komen niet opdagen.
Kijk, en dit soort uitspraken moet je dan dus niet doen, wees eens iets genuanceerder over de vertragingen, kijkend naar ALLE lijnen die door Syntus worden gereden is een klein percentage te laat en valt een nog kleiner percentage uit door diverse oorzaken.

Op dit moment is Syntus gewoon de kop van jut van rtvutrecht, als er maar een scheet wordt gelaten dan wordt het gepubliceerd. Ik zie zelf dagelijks de keerzijde, namelijk dat de chauffeurs van Syntus er alles aan doen om te zorgen dat bussen op tijd rijden.

Materieelpech is op dit moment nog steeds een hot item, oorzaak daarvan is bekend en hopelijk met circa 6 weken opgelost. Een ander probleem is het verkeer zelf, kijkend naar de afgelopen 4 jaar is het met name het laatste jaar weer aanzienlijk drukker op de weg geworden waardoor ook Syntus hier hinder van ondervind, kijk maar eens naar de rijtijden van bijvoorbeeld lijn 130, dit is nagenoeg iedere middag raak, ondanks dat er versterkingsritten worden uitgevoerd.

De problemen in Amersfoort kunnen alleen opgelost worden als de gemeente en de provincie meewerken om de doorstroming binnen Amersfoort te verbeteren in het voordeel van Syntus. Nu blijven de problemen bestaan en zal dit naar mijn idee alleen opgelost kunnen worden door een nieuwe dienstregeling met ruimere tijden en mogelijk langere bussen, om zo toch alle passagiers te kunnen vervoeren.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

@Speedmaster, je hebt in de meeste gevallen zeker gelijk. Ik ben het er alleen niet mee eens dat Syntus al nieuwe vervoerder in zo'n drukke concessie denkt dat ze het allemaal 'sneller' kunnen dan dat CXX deed. Er zijn zoveel gevallen op te noemen waar de tijden 3 of 4 minuten korter zijn dan onder de andere vervoerder.

Lijkt mij logisch dat je als nieuwe vervoerder wat losser begint en naar mate de concessie vordert, dat je de tijden wat gaan aanscherpen en fine-tunen. Nu is precies het tegenovergestelde gebeurd met het doom scenario dat alles 'kut' is. En ze hebben ook last van de wet van Murphy.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Richard38
Berichten: 76
Lid geworden op: za 10 dec 2016, 15:57

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Richard38 »

dnmw2705 schreef:
Richard38 schreef:Nu heeft dit ook een groot deel te maken voornamelijk met de infrastructuur in Amersfoort. Die is gewoonweg belabberd voor de bussen. Met name op de stationsstraat, stadsring-utrechtseweg. Daar moeten bussen veel te lang wachten.
Had de vorige vervoerder daar ook last van? Ik heb er eigenlijk nooit iets over gehoord.

Natuurlijk is Syntus nu gewoon een pispaaltje aan het worden. Zal mij niets verbazen als er ook nog veel aangedikt wordt qua klachten.
Bij connexxion wad dit niet het geval of in een stuk
mindere mate. Daar gingen de buslichten snel op wit. Net als op de kwekersweg. Daar staan bussen soms ook 2 minuten te wachten voor de bussen door kunnen. Dit was bij connexxion niet het geval
Speedmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Speedmaster »

@dnmw2705, Eens, er zijn door Syntus verkeerde keuzes gemaakt bij de start van de concessie. Daar zullen we nog het hele jaar last van houden. Maar feit is wel dat sinds de start de dienstverlening op een groot aantal punten is verbeterd.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

@Speedmaster,

Dat is zeker zo! Ik vind dat Syntus veel verbeterd heeft sinds december. Alleen ik ben ook van mening dat ze veel nog niet verbeterd hebben, maar al wel hadden kunnen verbeteren. Neemt niet weg dat als je ziet waar ze vandaan kwamen en nu zijn, dat het progressie heeft. (Natuurlijk had de start nooit zo gemogen, alleen daar op terug komen heeft geen zin.. voor niemand)

@Richard,
Misschien zijn er problemen met de KAR die hiervoor zorgt. Zou mij niets verbazen als de KAR van Syntus nog niet helemaal goed werkt op de huidige systemen. Ik zie vaak in Utrecht dat U-OV zonder problemen overal op wit gaat. En in dezelfde situatie Syntus meer moeite heeft.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3273
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door marvinkok »

Vraag is dan, ligt het aan de vervoerder of de installateur van de VRI. Ervaring leert dat het ook erg vaak de laatste is, en regelmatig duurt het een hele tijd voordat het een keer opgelost is.
Wat uitval betreft van "bijna alle lijnen", ik rij er sinds januari en heb bij elkaar denk ik 4 ritten laten vervallen. 1 door een ongeval, 1 door ongeval van voorganger en daardoor grote vertraging, 2 door vertraging icm wettelijke pauze, dat was nog in het begin en 1 van die ritten is opgevangen door reserve. Zeker sinds de "nieuwe" dienstregeling gaat het een stuk beter. Grootste vertraging is sindsdien toevalig vorige week geweest met de 280 door de drukte bij Maarsbergen, Woudenberg en de vierdaagse in Amersfoort. Onderweg krap +10 maar door de ruime dienstregeling met +5 op station.
Over het algemeen valt het reuze mee, het is inderdaad vooral in het weekend dramatisch.
Ook ik merk dat het de laatste tijd weer een stuk drukker is op de weg, ook in Twente. Een jaar of 2 geleden reden we bijvoorbeeld lijn 2 makkelijk in 45 minuten cs-zuid-cs, tegenwoordig is het naar 60 minuten met 13 minuten keertje, omdat het niet meer te doen is.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door dnmw2705 »

Als ik jou zo hoor Marvin, heb je er toch een aardige kijk op. Doet Syntus ook iets met wat de chauffeurs zeggen/aangeven? Ik vraag mij ook af hoe het kan dat deze rijtijden geaccepteerd zijn door de PU. Die keuren de dienstregeling als het goed is. Dus die moeten hoe dan ook gezien hebben dat het in veel situaties gewoon niet mogelijk is om die tijden te halen.

Als het probleem bij de installateur van de VRI ligt, wie is er dan verantwoordelijk om het op te lossen?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 117 gasten