Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Meltrain »

Reizigers uit Zwolle kunnen ook met de [serie=Sprinter|2020|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] reizen en die stopt (sinds december 2006) wel in Bilthoven. :wink:
Daarnaast heeft SuperGhost het over de richting Zwolle.
Dat gezegd hebbende: lijn 34 rijdt tijdens de spits 4x/uur tussen Amersfoort en het USP en legt de rit in ongeveer een half uur af (Amersfoort Centraal - Heidelberglaan is 29 minuten). De overstap van de Valleilijn is 4 minuten, dus in principe haalbaar.
Het lijkt me dus al een prima verbinding. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door TimoD »

Wel jammer dat de overstap van/naar richting Deventer standaard 29 of 14 minuten is... :')
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Mdk »

Toevallig heb ik gister lijn 34 van Amf C. naar de Uithof gepakt, en hier is zeker nog wel wat te winnen hoor. In de huidige vorm is het duidelijk een lijn die dient om Soestdijk, Soest en de Bilt met de Uithof en Amersfoort te verbinden, maar niet Amersfoort met de Uithof.
Je kan op deze route flink wat tijd winnen door alle stops tussendoor over te slaan en de slinger door Soest eruit te halen. Op de N237 kan je flink doorrijden, maar misschien is het sneller om via de N238 de A28 op te duiken als je toch de tussengelegen haltes overslaat.

Ik denk dat je het qua reizigers vooral moet hebben van de studenten die vanaf de tussengelegen stations komen. ja de IC's uit Zwolle en Apeldoorn leveren de helft van de tijd een overstap op, maar dit is onmiddellijk en cross-platform. Voor de Sprinters uit Zwolle en de valleilijn stoptreinen geld dit niet, hiermee zou je m.i. dus voornamelijk de reizigers uit 'T Harde, Harderwijk, Nijkerk, Barneveld e.d. aanspreken.

Daarbij is het volgensmij ook wel duidelijk dat, voor vaste reizigers in ieder geval, men bereid is om een iets langere of langzamere route te kiezen als het een significante daling in drukte betekent. Dit kon je duidelijk zien aan de drukte van bus 28 in de laatste jaren als alternatief voor bus 12, ook voor mensen die gewoon CS- Heidelberglaan reisden. vereiste is wel dat de alternatieve verbinding frequent en betrouwbaar genoeg is. De tram is nog niet sardientjeslijn druk, maar zeker in de spits zit hij al goed vol.
Bij twijfel altijd klagen
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Uhhhhhm, lijn 34 gaat niet via Soest.
Ik heb geen onderschrift
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Mdk »

Ik bedoelde dan ook Zeist :X
Bij twijfel altijd klagen
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Cas »

Het hoofddoel van de 34 is echter de verbinding Zeist <> USP <> Nieuwegein, dus de 'slinger' eruit halen is contraproductief.
請勿靠近車門
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door dennistd »

Altijd fijn, die chauffeurs van Pouw: sta je netjes bij de halte Centrum in Amersfoort om richting de Uithof te gaan, blijkt de 202 vanaf Nieuwland zo via de A1 en A28 gegaan te zijn... :roll:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Ja, die blinken uit in maar de hele rit als MAT te gaan rijden als er niemand instapt bij de eerste haltes.
Ben er zelf op die manier ook nog nooit in geslaagd een 206 in Liendert/Rustenburg op de foto te zetten: de laatste middagritten richting Uithof komen gewoon simpelweg steeds niet langsrijden :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Mdk schreef:Ik bedoelde dan ook Zeist :X
Ik denk dat er geen andere route is om Jordanlaan te bedienen. 34 is de enige lijn die tussen Jordanlaan en SP rijdt, dus dat is wel een essentiele verbinding voor heel Zeist. Misschien zou je lijn 35 op Jordanlaan kunnen laten stoppen, maar ik weet niet of deze genoeg capaciteit heeft.
Wel zouden er wat haltes geschrapt kunnen, de huidige haltes liggen zo dicht op elkaar in Zeist. ik zat zelf te denken aan Gunninglaan en De dreef/Panweg.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door nvdw »

Met de wijzigingen in het lijnennet heeft de 34 nogal wat functies erbij gekregen:

[*] Het vervangen van de lijnen 71/271 op het traject richting Driebergen-Zeist en verder, nu met een overstap omlijn 50;
[*] Het behouden van een verbinding tussen Zeist-Noord en Amersfoort na het vervallen van lijn 52.

Dat laatste zie je ook in het ‘bedieningsvenster’ van lijn 34 terug: de ritten die doorrijden naar Amersfoort doen dat nu ook overdag en in het weekend, zoals de 52 al deed. Natuurlijk reizen er niet zoveel mensen tussen Vollenhove en Amersfoort als tussen Vollenhove en Science Park maar dat blijkt ook wel uit de dienstregeling ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Mdk »

Ik had het zelf ook niet over een aanpassing van lijn 34, die een andere functie heeft, maar een Uithoflijn vanaf Amersfoort centraal zonder stops tussendoor (of heel erg weinig).
Bij twijfel altijd klagen
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door dnmw2705 »

sirvinniei schreef:
Mdk schreef:Ik bedoelde dan ook Zeist :X
Ik denk dat er geen andere route is om Jordanlaan te bedienen.
In theorie kan het, maar geleed wordt het lastiger. Na halte Jordanlaan Zeist in zit een draai, deze kan je maken met de bus en daarna draai je de Utrechtseweg richting De Bilt weer op en kan je halteren op de lange halte daar.. Geleed wordt het lastiger en kan je eigenlijk nergens keren
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Alex99 »

2 dingetjes die mij standaard (in de ochtend) opvallen bij de 2/x 80:
1) De rittijd tussen W'berg De Poort en Amersfoort Centraal (in ieder geval het stuk tussen De Poort en de Schutterhoeflaan, en alleen in die richting) is te kort. Al is de chauffeur nog zo snel, de vertraging achterhaalt 'm wel..
2) soms valt de ritinfo rond Zonnehof-Oost magisch uit. Vanmorgen was dat weer niet zo.. Dus wie weet is dat al opgelost.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

Heel lijn (X)80 is veel te krap, met name de 80 zonder X. Dat was vorig jaar al zo en dit jaar zijn er voor het gemak nog maar een paar minuten afgehaald. Het wordt mij persoonlijk dusdanig gortig dat ik niet eens meer kijk naar de punctualiteit, want haalbaar is het allemaal niet.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Alex99 schreef:2) soms valt de ritinfo rond Zonnehof-Oost magisch uit. Vanmorgen was dat weer niet zo.. Dus wie weet is dat al opgelost.
Sinds de nieuwe dienstregeling is dat niet meer, daarvoor inderdaad consequent wel op de X80.
Tom98 schreef:Heel lijn (X)80 is veel te krap, met name de 80 zonder X. Dat was vorig jaar al zo en dit jaar zijn er voor het gemak nog maar een paar minuten afgehaald. Het wordt mij persoonlijk dusdanig gortig dat ik niet eens meer kijk naar de punctualiteit, want haalbaar is het allemaal niet.
Richting Amersfoort valt dat ook wel op ja, daar zit hij op het laatste stuk vaak licht in de vertraging. De andere kant op erger ik me daarentegen als reiziger aan het minuten wachten op meerdere haltes tussen Amersfoort en Scherpenzeel, maar is de verdeling op het einde van de lijn beter geworden waardoor eigenlijk nooit meer vertraagd op De Klomp aangekomen wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

Klopt, maar voor ons als chauffeur is het er niet leuker op geworden. Je rijdt de hele rit in de plus om vervolgens vlak voor het einde tijd terug te krijgen. Resultaat: je begint op tijd en eindigt op tijd, maar daar tussenin is het echt te krap. Voorheen klopten bepaalde stukken ook niet, zoals het stuk in Leusden met de 80. Maar tussen De Poort en Zegheweg zat wat extra buffer zodat je heel iets te vroeg Scherpenzeel in kon (zodat je weer mooi optijd door Scherpenzeel rijdt, want ook daar was het te krap). Er waren dus altijd stukjes waar je die tijd weer iets in kon lopen. Die lucht is er echter volledig uitgeperst. Ik merk persoonlijk dat ik pittig weinig plezier aan de 80 heb zo, ondanks dat je wel weer op tijd op De Klomp komt....
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
slingermonyet
Berichten: 119
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 11:43

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door slingermonyet »

Op de info app geef al een tijdje aan dan de 8 niet verder dan hogeweg rijdt. Klopt ook voor geen moer. 8 stopt ook niet bij amerena maar de 101 wel
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Alex99 »

Daniel schreef: Sinds de nieuwe dienstregeling is dat niet meer, daarvoor inderdaad consequent wel op de X80.
Ja, ik bedoelde eigenlijk dat het me nu in de nieuwe dienstregeling opviel.
Tom98 schreef:Heel lijn (X)80 is veel te krap, met name de 80 zonder X.
Het viel mij al op dat ze bij de X80 al een minuutje eraf hadden gehaald, wat best wel veel uitmaakt voor de aankomst op A'foort. En de chauffeurs scheuren nu behoorlijk op het stukje wat ik net noemde (logisch), maar rijden er ondertussen maar meer vertraging bij. Ik heb de 80 (zonder x) nog zelf niet geprobeerd, maar als ze daar ook al tijd vandaan hebben gehaald... Dat wordt dan toch wel heel knap rijden...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Tom98 schreef:Maar tussen De Poort en Zegheweg zat wat extra buffer zodat je heel iets te vroeg Scherpenzeel in kon (zodat je weer mooi optijd door Scherpenzeel rijdt, want ook daar was het te krap).
Dat vond ik in de vorige dienstregelingen steeds het rare ja: veel te veel tijd voor Scherpenzeel, maar zodra je de tijd (alleen al door drukte bij slecht weer) nodig had was hij er juist niet meer.
Die extra buffer tussen De Poort en Zegheweg lijkt er nog wel te zijn trouwens, getuige hoe vaak m'n bus bij de Spoorlaan staat te wachten. Maar allicht minder want er lijkt iets meer buffer na Renswoude Kerkstraat te zitten. Daar zie je op de schermen in de bus ook de aankomst op De Klomp steeds vroeger worden, wat voorheen niet gebeurde.

Richting Amersfoort wordt trouwens ook geregeld op De Voorposten gewacht, maar na Woudenberg is er dan weer tijd tekort.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

De Voorposten richting Amersfoort wacht ik niet meer. In de nieuwe dienstregeling is de vertraging die je gelijk daarna in Scherpenzeel oploopt eigenlijk niet meer in te halen. Rijd je daar met -1 langs, dan kom je met +1 Scherpenzeel weer uit en kun je met die buffer wat ik zei nog uit de voeten. Die buffer is er dus inderdaad nog, maar ook daar is wat tijd afgesnoept. Ik kom hierdoor vaak precies op de 0 bij De Poort, maar hier moet je geregeld kaartjes verkopen en dan loop je meteen dus weer 1 tot 2 minuten achter (en dat haal je in Leusden en de Keistad dus niet meer in.....)
Voorheen kwam je door die buffer met -1 bij De Poort, zelfs als je netjes bij De Voorposten wachtte, en had je dus mooi de tijd om kaartjes te verkopen, wachten tot mensen zitten en eventuele vragen beantwoorden.

Deze dienstregeling is (denk ik) gemaakt met het idee om net binnen de +3 te blijven, want dat is nog officieel ''op tijd''. Op de statistieken ziet zo'n rit er dus prima uit, maar gevoelsmatig is onze werkdruk enorm toegenomen.
Zeker als je iemand bent die principieel weigert om harder te gaan rijden vanwege de rijtijden (zoals ik) :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Hmm, bijzonder... ik zie toch ook nog wel met enige regelmaat tijd afgewacht worden bij De Poort richting Amersfoort. Wel korter dan voorheen, dat is merkbaar.
Overigens zitten er sowieso aparte dingen in de dienstregeling: ik vond m'n reis naar huis altijd al voor het gevoel sneller gaan, maar dat blijkt ook wel te kloppen want de rijtijd 's ochtends is maarliefst ACHT :!: minuten langer dan wat 'ie 's middags de andere kant op is. En dat terwijl de rit in de ochtend vol in de tegenspits qua ander verkeer is, terwijl de bezetting qua passagiers vaak vergelijkbaar is op de ritten met treinaansluiting.
Maar van die acht minuten sta je 's ochtends voordat je in Scherpenzeel bent al de helft af te wachten, en is 't niet extreem druk dan kom je nog wel het restant van die 8 minuten te vroeg op De Klomp aan (een minuut of 2 lukt sowieso altijd wel, incidenteel wat meer)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

Ja, overdag zijn rijtijden op alle lijnen beter haalbaar dan in de avond. Zo kun je met lijn 50 in de middagspits de bus stampvol hebben en nog te vroeg Utrecht binnen komen. Rijd je om 23:00 met 2 passagiers, dan rijd je grote delen alsnog licht in de plus. Opzich logisch dat 's avonds iets minder tijd nodig is, maar mijn ervaring is dat ze er bij ons te veel tijd afhalen _O- dus qua werkdruk kan je het beste tussen 08:00 en 18:00 werken in mijn beleving. :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door SuperGhost »

Valt me trouwens op dat op de DRIS'sen in Vathorst en Zielhorst lijn 203 wordt aangekondigd met bestemming "Utrecht Park". Dit lijkt me nogal vaag...

Waarom niet gewoon niet zoals bij lijn 101 (waar alternerend "Amersfoort" en "Schothorst Zuid" afgewisseld wordt), gewoon in 2x weergeven, dus eerst "203 Utrecht" en enkele seconden erna "203 Science Park".

(overigens vraag ik me sowieso af waarom lijn 101, die zodra hij Amersfoort binnenrijdt de bestemming gewijzigd ziet worden in "Amersfoort Schothorst" naar "Amersfoort Schothorst Zuid" dan bij die wisseling de plaatsnaam niet geheel weg laat, dus alleen nog "Schothorst Zuid", aangezien hij dan immers al in Amersfoort is en dan past de bestemming op de DRIS'sen ook op één regel)
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Maxim »

Tom98 schreef:Ja, overdag zijn rijtijden op alle lijnen beter haalbaar dan in de avond. Zo kun je met lijn 50 in de middagspits de bus stampvol hebben en nog te vroeg Utrecht binnen komen. Rijd je om 23:00 met 2 passagiers, dan rijd je grote delen alsnog licht in de plus. Opzich logisch dat 's avonds iets minder tijd nodig is, maar mijn ervaring is dat ze er bij ons te veel tijd afhalen _O- dus qua werkdruk kan je het beste tussen 08:00 en 18:00 werken in mijn beleving. :X
Toch even reageren hoor. Met “ze” in de berichten bedoelt men immers toch gewoon mij als het om rijtijden gaat.

Op alle momenten van de dag wordt de rijtijd op dezelfde manier berekend: tussen knooppunten, met een 85-percentielwaarde. Dus: zet je bus 1 tm 100 van snel tot langzaam op een rijtje, dan wordt de rijtijd van bus 85 gebruikt. Dit is erg standaard in OV.

Bijvoorbeeld voor lijn 80/X80 is er gemeten tussen De Klomp en De Voorposten, vervolgens tot De Poort en daarna voor X80 tot station Amersfoort en voor 80 eerst tot Leusden Groene Zoom en vanaf daar tot het station. En vice versa. Op al die trajecten wordt afzonderlijk de rijtijd bepaald, gebaseerd op de gerealiseerde tijden in een bepaalde periode. In dit geval: januari/februari 2019.

Daarnaast wordt er input gevraagd van chauffeurs, OR, ROCOV, gemeenten, provincies, etc. En worden klachten/opmerkingen van de klantenservice meegenomen. En tot slot speur ik ook hier nog wel naar tips.

Dan nog blijft, het is een opname van een bepaalde periode. En als een bus te laat vertrekt, is de kans ook aanwezig dat die te laat aankomt. Daarvoor overleggen we met een ondernemingsraad bijvoorbeeld over keertijden.

Maar het is absoluut niet zo dat er op het ene moment bewust meer tijd wordt afgehaald of bijgevoegd dan op het andere moment. Wel plan ik bij voorkeur zo dat een bus doorgaans niet te vroeg rijdt (want dan missen mensen de bus) en dat voor een knooppunt de tijd ruimer is (Amersfoort CS, De Poort en De Klomp in het geval van 80/X80).

Als ik Chinees praat, laat het me weten, ik verduidelijk het met alle plezier!
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door dnmw2705 »

Maxim schreef:Als ik Chinees praat, laat het me weten, ik verduidelijk het met alle plezier!
Ik vind het duidelijk en eigenijk ook heel interessant hoe zo'n dienstregeling tot stand komt. Ik hoop dat Tom geen gedoe ermee krijgt, want bijna elke chauffeur die ik over rijtijden hoor, heeft denk ik geen idee hoe het tot stand komt.

Je had het over de 85 regel, als ik heb zo mag noemen. Stel, die nu dus nu 10:14m tussen knooppunten. Als dat krap is en chauffeurs trappen dan de plank in, wordt het ook dus volgende keer nog krapper, omdat bus er dan 10:01m over doet. Het lijkt op automatische efficiëntie bepaling, want als het niet meer haalbaar is, wordt het een volgende keer 10:09m? Of is dit een foutieve beredenering?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 59 gasten