Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Tjekken »

Uit mn hoofd maximaal 12 jaar. De bussen van connexxion zijn bij de start van de concesie 8 jaar.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door flipje »

De Amba's en die enkele Citaro G komen uit 2008.
Ken de eisen van Utrecht niet, maar bij andere recente aanbestedingen waren de eisen:
- Voertuigen maximaal 12 jaar oud
- Minimaal euro V motoren.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Statler Rail »

Bussen in de nieuwe concessie Utrecht mogen maximaal 12 jaar oud zijn en moeten aan EEV voldoen. Voor de scholierenlijnen geldt de leeftijdsgrens niet.

Het betekent dus dat er niet per se bussen gekocht moeten worden; de bestaande bussen kunnen blijven rijden, of er kunnen bussen uit andere concessiegebieden worden doorgeschoven. Ook de komende jaren komen er nog genoeg bussen vrij in de diverse concessies in Nederland. Materieel telt ook niet zo zwaar mee in de gunningscriteria: inclusief duurzaamheidsplan gaat het om slechts 10 procent van de punten. Deze aanbesteding draait om kwantiteit, niet kwaliteit.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Hmm ja, dat vind ik het belachelijke eraan. Er zijn een paar (lage) eisen voor ontsluiting van bepaalde kernen maar voor de rest draait het voor het grootste deel voor het aantal DRUS. Waarschijnlijk heeft dit tot gevolg dat sterke lijnen worden versterkt en zwakke lijnen worden ingekrompen zonder oog voor maatwerk (wat steeds belangrijker zou moeten worden)
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door SuperGhost »

Dat is het gevolg van al die bezuinigingen op het OV-budget vanuit het rijk. De provincies proberen de bezuinigingen te verbloemen door op sterke lijnen de frequentie nog verder te verhogen (wat lang niet altijd noodzakelijk hoeft te zijn), zodat het lijkt alsof er minder bezuinigd wordt.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Globetrotter »

Statler Rail schreef:Bussen in de nieuwe concessie Utrecht mogen maximaal 12 jaar oud zijn en moeten aan EEV voldoen. Voor de scholierenlijnen geldt de leeftijdsgrens niet.

Het betekent dus dat er niet per se bussen gekocht moeten worden; de bestaande bussen kunnen blijven rijden, of er kunnen bussen uit andere concessiegebieden worden doorgeschoven. Ook de komende jaren komen er nog genoeg bussen vrij in de diverse concessies in Nederland. Materieel telt ook niet zo zwaar mee in de gunningscriteria: inclusief duurzaamheidsplan gaat het om slechts 10 procent van de punten. Deze aanbesteding draait om kwantiteit, niet kwaliteit.
In het PvE hebben bussen die Euro VI gas hebben de hoogste wegingsfactor (5,0 ten opzichte van Euro VI diesel (4,7), EEV gas (2,3) en EEV diesel (0)). De kans is dus het grootst dat er Euro VI gasbussen worden aangeschaft. Wat zou dan kunnen: MAN, Mercedes..........
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef:Dat is het gevolg van al die bezuinigingen op het OV-budget vanuit het rijk. De provincies proberen de bezuinigingen te verbloemen door op sterke lijnen de frequentie nog verder te verhogen (wat lang niet altijd noodzakelijk hoeft te zijn), zodat het lijkt alsof er minder bezuinigd wordt.
Ook gewoon van het beleid van de provincie, en aangezien dezelfde coalitie nog een meerderheid heeft in Utrecht... Bussen door de kleine kernen was hier in ieder geval een van de hoofd-verkiezingsonderwerpen: simpel gezegd was de keuze tussen wel een bus of geen bus en budget voor buurtbusprojecten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ezra schreef:
Statler Rail schreef:Bussen in de nieuwe concessie Utrecht mogen maximaal 12 jaar oud zijn en moeten aan EEV voldoen. Voor de scholierenlijnen geldt de leeftijdsgrens niet.

Het betekent dus dat er niet per se bussen gekocht moeten worden; de bestaande bussen kunnen blijven rijden, of er kunnen bussen uit andere concessiegebieden worden doorgeschoven. Ook de komende jaren komen er nog genoeg bussen vrij in de diverse concessies in Nederland. Materieel telt ook niet zo zwaar mee in de gunningscriteria: inclusief duurzaamheidsplan gaat het om slechts 10 procent van de punten. Deze aanbesteding draait om kwantiteit, niet kwaliteit.
In het PvE hebben bussen die Euro VI gas hebben de hoogste wegingsfactor (5,0 ten opzichte van Euro VI diesel (4,7), EEV gas (2,3) en EEV diesel (0)). De kans is dus het grootst dat er Euro VI gasbussen worden aangeschaft. Wat zou dan kunnen: MAN, Mercedes..........
En elektrische bussen? Hebben die geen voordeel?
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Staat niet in het PvE.

Ik zou als vervoerder de kansen afwachten en kijken of gasbussen echt voordeel geven. Ik denk namelijk dat een hybride bus voor Amersfoort geweldig zal zijn. Schijnt qua 'schoonheid' Euro 6 motor met 30% minder brandstofverbruik te zijn tegenwoordig, maar wel hogere aanschafprijs.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Weet trouwens iemand hoeveel DRUs er op het moment worden gereden?
Ik heb geen onderschrift
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door wouter15 »

Via deze link is het derde Nota van Inlichtingen te vinden. Let op! Het zip-bestand is meer dan 900MB groot.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Wat zijn de belangrijkste vragen in de NvI?
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door wouter15 »

CamilleKreemers schreef:Wat zijn de belangrijkste vragen in de NvI?
Als je het NvI wilt lezen kan je dat ook via deze link lezen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Daar is mijn computer al 10 minuut mee bezig om op 40% te komen.
Buzzer
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:56

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Buzzer »

Een opvallende vraag in mijn ogen:
Wanneer wij de huidige dienstregeling afzetten tegen de totaalsom van exploitatiebijdrage en reizigersopbrengsten kun je niet anders dan concluderen dat deze concessie nu zwaar verlieslatend moet zijn (en naar wij begrijpen ook is). De geboden dienstregeling overstijgt dus duidelijk de vraag. Dit onderkent u in uw visie. U stelt in uw PvE op pagina 5 dan ook: “Busvervoer wordt alleen aangeboden op die plekken en tijdstippen dat er voldoende vraag is. Dit houdt in dat de bussen een goede bezettingsgraad kennen en dat er zo min mogelijk bussen met lage bezetting rijden.” Door de aanpassing van gunningcriterium 1 (aantal dru’s per jaar) dwingt u vervoerders,om een kans te maken, nog meer dru’s te gaan offreren dan in de huidige dienstregeling het geval is. De focus komt daardoor vooral niet op kwaliteit of duurzaamheid te liggen. Kortom, liever veel goedkope dru’s de hele dag door dan dure dru’s in de spits. Ter illustratie: de hele busvloot hybride in plaats van euro-6 diesel levert 0,3 punt op, maar kost de inschrijver een vermogen. Dezelfde 0,3 punt staat ook voor 508 dru’s bieden op jaarbasis, oftewel elke werkdag in de daluren 2 dru’s extra. Welk doel dient deze verruiming naar 560.000 dru’s?
Buzzer
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:56

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Buzzer »

Ezra schreef:
Statler Rail schreef:Bussen in de nieuwe concessie Utrecht mogen maximaal 12 jaar oud zijn en moeten aan EEV voldoen. Voor de scholierenlijnen geldt de leeftijdsgrens niet.

Het betekent dus dat er niet per se bussen gekocht moeten worden; de bestaande bussen kunnen blijven rijden, of er kunnen bussen uit andere concessiegebieden worden doorgeschoven. Ook de komende jaren komen er nog genoeg bussen vrij in de diverse concessies in Nederland. Materieel telt ook niet zo zwaar mee in de gunningscriteria: inclusief duurzaamheidsplan gaat het om slechts 10 procent van de punten. Deze aanbesteding draait om kwantiteit, niet kwaliteit.
In het PvE hebben bussen die Euro VI gas hebben de hoogste wegingsfactor (5,0 ten opzichte van Euro VI diesel (4,7), EEV gas (2,3) en EEV diesel (0)). De kans is dus het grootst dat er Euro VI gasbussen worden aangeschaft. Wat zou dan kunnen: MAN, Mercedes..........
De emissieberekening van de busvloot:
Emissiecategorie = wegingsfactor
EEV diesel = 0
EEV gas = 2,3
Euro VI diesel = 4,7
Euro VI gas = 5
Hybride = 5
Elektrisch = 5
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door wouter15 »

CamilleKreemers schreef:Daar is mijn computer al 10 minuut mee bezig om op 40% te komen.
Hier vind je het NvI 3.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

ik krijg de volgende vragen naar aanleiding van het NvI:

- Waarom zou de provincie nu meer vragen dan tot nu toe gedaan werd?
- Kennelijk is de huidige concessie van CXX zwaar verlieslatend. Wanneer wordt je een zwaar verlieslatende concessie?
- Welke vervoerders zouden deze concessie aandurven?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

CamilleKreemers schreef: - Kennelijk is de huidige concessie van CXX zwaar verlieslatend. Wanneer wordt je een zwaar verlieslatende concessie?
Waarop baseer je dat?

Ik vind het jammer dat er weinig wordt ingezet op innovatie (zuinigere bussen, vervoer op afroep)
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Ik haal dat uit onderstaande tekst op pagina 37 van de NvI. Daar staat namelijk:
Wanneer wij de huidige dienstregeling afzetten tegen de totaalsom van exploitatiebijdrage en reizigersopbrengsten kun je niet anders dan concluderen dat deze concessie nu zwaar verlieslatend moet zijn (en naar wij begrijpen ook is). De geboden
dienstregeling overstijgt dus duidelijk de vraag. Dit onderkent u in uw visie. U stelt in uw PvE op pagina 5 dan ook: “Busvervoer wordt alleen aangeboden op die plekken en tijdstippen dat er voldoende vraag is. Dit houdt in dat de bussen een goede bezettingsgraad kennen en dat er zo min mogelijk bussen met lage bezetting rijden.” Door de aanpassing van gunningcriterium 1 (aantal dru’s per jaar) dwingt u vervoerders, om een kans te maken, nog meer dru’s te gaan offreren dan in de huidige dienstregeling het geval is. De focus komt daardoor vooral niet op kwaliteit of duurzaamheid te liggen. Kortom, liever veel goedkope dru’s de hele dag door dan dure dru’s in de spits.
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sneltram »

In het (openbaar beschikbare) vervoerplan 2015 van Connexxion staat:

Wijzigingen DRU:
-576:48 (spits)
-4555:19 (dal)

Wijzigingen financieel:
€ -336.940,78

Stel dat spits en dal even duur is (niet waarschijnlijk, maar meer info hebben we niet), dan betekent dit een DRU-prijs van:

€ 336.940,78 / (576+4555) = €65,-
Dat zou super weinig zijn. IJsselmond bijvoorbeeld had een minimumprijs van €110 in het bestek staan.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Ik vraag me af of de DRU-prijs die daar staat genoemd uitsluitend de prijs is die de provincie gepresenteerd krijgt heeft genoteerd, of de Echte kostenprijs incl. reizigersinkomsten is.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ik vind het gek dat deze concessie zo verlieslatend is, want buiten de spits is de bediening redelijk uitgekleed, veel kernen worden in het weekend en savonds niet aangedaan terwijl dat in veel concessies een vereiste is.
Ik heb geen onderschrift
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sneltram »

CamilleKreemers schreef:Ik vraag me af of de DRU-prijs die daar staat genoemd uitsluitend de prijs is die de provincie gepresenteerd krijgt heeft genoteerd, of de Echte kostenprijs incl. reizigersinkomsten is.
Dit is het bedrag dat de provincie betaald, maar dat zou in IJsselmond (€110) ook zo moeten zijn.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Overijssel is opbrengstverantwoordelijk, waarbij alle inkomsten naar de provincie gaan. Dat is bij Utrecht niet zo, daar gaan inkomsten naar de vervoerder.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten