Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Roeland »

Daniel schreef:Zo'n lijn moet niet concurrerend worden nee, maar als er niemand in zit zal 'ie ook niet lang bestaan. Je moet 'm dus op een of andere manier wel wat bestaansrecht geven (vandaar dat ik op dat idee van de "88" kwam).
Als er niemand in zou zitten, dan heeft zo'n lijn wel een bestaansrecht: aantonen dat er inderdaad geen vervoersvraag is voor een spaghetti-slingerlijn door de zuidflanken van Leusden. En dan kan-ie een jaar later zonder enig probleem worden opgeheven.
Veel lastiger is het wanneer je reizigers van goedlopende, doorgaande lijnen gaat lastigvallen met zo'n probeer-lijntje. Neem de 80 die nu ontregeld wordt door dat 87-experiment. Dus laat de 17, 80 en 82 maar ongemoeid en laat een jaartje lang 1x/uur een 77 van Amersfoort naar Leusden Bosveld tuffen. Bij onverhoopt succes zou die 77 dan toch nog permanent kunnen worden...
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Als de gemeente Leusden er niet voor gaat betalen moet het wel uit de algemene DRUs komen en moet je sowieso snijden in andere lijnen. Zelfs voor een jaar snijden leidt reizigers weg.
De beste oplossing is dat Leusden betaalt voor zijn eigen sociale vangnet. Maar daar zit juist het grote probleem: Leusden vind principieel dat de Munnikhove een volwaardige Openbaar Vervoerslijn verdient dwars door de wijk heen (net zoals ze principieel Syntus beperken in hun vrijheid in het bedienen van Tabaksteeg).
Ik denk dat dit nog wel blijft hangen, totdat Leusden uit zijn starheid stapt en zelf bijdraagt aan de lijn (in wat voor vorm dan ook)
Laatst gewijzigd door sirvinniei op di 28 jan 2020, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
TreinenFreak
Berichten: 232
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door TreinenFreak »

Daniel schreef:Dus laat de 17, 80 en 82 maar ongemoeid en laat een jaartje lang 1x/uur een 77 van Amersfoort naar Leusden Bosveld tuffen. Bij onverhoopt succes zou die 77 dan toch nog permanent kunnen worden...
Helemaal mee eens, alleen wordt de kans op een onverhoopt succes nihil met zo'n frequentie.
"Als je iets doet, doe het dan goed" Een quote die met betrekking tot OV weinig gebruikt wordt.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Durashift »

RTV Utrecht.nl schreef:Wethouder Wim Vos uit Leusden is "hoopvol en optimistisch" na een gesprek met de provincie Utrecht over busvervoer in zijn gemeente. Maar de lijn die ooit door het centrum reed keert voorlopig nog niet terug.
(..)

Van de vorige gedeputeerde was duidelijk wat de standpunten waren. Als we de bus terug wilden door het dorp, moesten we meebetalen aan een pilot." Dat was voor Vos alleen geen optie, omdat de gemeente weinig geld in kas heeft. "Die luxe hebben wij niet."

(..)
GEEN TERUGKEER
Hoewel het gesprek de spanning tussen Leusden en de provincie heeft weggenomen, heeft wethouder Vos geen toezegging gekregen voor de terugkeer van de bus door het centrum. Hij is wel blij dat zijn gemeente in het onderzoek naar vervoersarmoede een belangrijke rol zal hebben.
(..)

De resultaten worden deze zomer verwacht.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/2019456/
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Roeland »

Compliment voor de chauffeur gistermiddag om 17.15 uur op x80 op De Klomp: hij vertrok niet om 17.11 uur, maar wachtte netjes tot 17.15, totdat de overstappers uit de om 17.11 gearriveerde trein waren ingestapt *bus* . Waardoor hij niet leeg, maar met ca. 10 tevreden reizigers reed.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door cassie127 »

Syntus heeft sinds 10 februari een wijziging op de website gezet, welke al op 5 januari is ingegaan :')
https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/nieu ... -5-januari
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Nee hoor, die wijziging was al in de kerstvakantie gepubliceerd met reden en al. Dit is alleen een melding dat de lijnfolder nu ook aangepast is (en kennelijk vonden ze het niet nodig lijn 682 er ook bij te vermelden, want die is ook op 5 januari aangepast).

Edit: zie hier het oorspronkelijke bericht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door umbusko »

"Alle wijzigingen vind je terug in de lijnfolders. Hieronder een overzicht van de aanpassingen." Betreft het welgeteld één rit die vijf minuten vervroegd is. :')
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door cassie127 »

Ach dat stond in Midden-Overijssel ook bij wijzigingen, maar daar was de ene tabel in de lijnfolder wel aangepast en de andere weer niet :roll:
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door wouter15 »

Via https://www.stateninformatie.provincie- ... Syntus.pdf zijn de uitgangspunten voor het Vervoersplan 2021 van Syntus Utrecht te vinden.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Fijn dat er meer geld beschikbaar komt.
een mogelijk herstel van de HOV frequentie op buslijn 70 tussen Soest en Amersfoort
Het gaat hier volgens mij over het gaan van 6x per uur naar 8x per uur. Lijkt me niet echt iets waar reizigers profijt van hebben. Volgens mij kunnen die DRU veel beter ingezet worden.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Hainje »

Maxim schreef:Als ik dit voorjaar de rijtijden analyseer, dan zal ik de analyse van 80/X80 en mijn uitkomst hier wel eens plaatsen (help me herinneren eind februari :P ), dan kunnen jullie zien hoe het werkt en aangeven of het hout snijdt :mrgreen:
Afbeelding
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door SuperGhost »

sirvinniei schreef:Fijn dat er meer geld beschikbaar komt.
een mogelijk herstel van de HOV frequentie op buslijn 70 tussen Soest en Amersfoort
Het gaat hier volgens mij over het gaan van 6x per uur naar 8x per uur. Lijkt me niet echt iets waar reizigers profijt van hebben. Volgens mij kunnen die DRU veel beter ingezet worden.
Want 6x per uur is geen HOV frequentie? :')

Ik denk dat Soest wellicht liever heeft dat de oude lijn 74 (via de Isselt) herstelt wordt dan dat de frequentie op lijn 70 een klein beetje wordt opgehoogd (verschil tussen elke 10 minuten of elke 7,5 minuut is vrij klein natuurlijk)
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Volgens de provincie niet
Met het beschikbaar komen
van extra middelen bestaat er ruimte om HOV-verbindingen te herstellen of kansen te benutten om in te spelen
op reizigersgroei. De focus ligt hierbij voor ons op de verbindingen die uitgebouwd kunnen worden naar 8x per
uur en op termijn mogelijk ook onderdeel kunnen worden van het provinciebrede U-link kwaliteitsnetwerk of R-net.
Lijn 28 voldoet daar overigens niet aan, dus dat maakt het hele verhaal een beetje wazig. Als ze Ulink willen uitbreiden kunnen ze het beste beginnen bij lijn 17. Die voldoet nu sowieso al aan de vereisten. Betekent wel dat je misschien lijn 217 moet gaan integreren in de dienstregeling van lijn 17, als je het materieel strikt gescheiden wilt houden.

Een herstel van lijn 74 lijkt me afdoen aan de eenduidigheid van het netwerk in Soest. De huidige oplossing lijkt me prima, aangezien de ritten van lijn 1 eigenlijk alleen in de spits druk zijn.
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Roeland »

SuperGhost schreef:Ik denk dat Soest wellicht liever heeft dat de oude lijn 74 (via de Isselt) herstelt wordt dan dat de frequentie op lijn 70 een klein beetje wordt opgehoogd (verschil tussen elke 10 minuten of elke 7,5 minuut is vrij klein natuurlijk)
Die 74 bediende maar een beperkt groepje reizigers
Soest heeft veel meer aan een kwartiersdienst van de 70 naar Hilversum (in ieder geval in de brede spits) omdat de treinaansluiting in Baarn zo slecht is. Met een kwartiersdienst Soest - Hilversum op de 70, met een goede IC-aansluiting, krijgt Soest eindelijk ook een goede verbinding richting Amsterdam Zuid en Schiphol.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

De overstap in Baarn wordt komend jaar juist verbeterd in de spitsrichting.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Milco »

Vanaf december gaat NS de aansluiting van Soest naar Hilversum in Baarn verbeteren zodat er een overstaptijd ontstaat van enkele minuten, tot 13:00 richting Hilversum en vanaf 13:00 richting Soest.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Maxim »

Hainje schreef: Afbeelding
Haha, de quote waar ik op kon wachten natuurlijk :P

Ik ben nog niet helemaal klaar met de analyse, zodra ik het af heb zal ik het voor lijn x80 in een klein documentje zetten en hier plaatsen. Maar eerst een weekje vakantie 8-)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Hainje »

Is goed. Fijne vakantie. *O* (geen idee of je dit nog op tijd leest.)
🍉
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Maxim »

Hierbij dan de beloofde analyse-grafieken van de X80. Reacties zijn uiteraard welkom. Let wel, het blijft natuurlijk een enigszins theoretische benadering, het gaat altijd over percentages en langere perioden. Dus een dag met puin op de weg is nooit te verwerken in een dienstregeling.

https://www.dropbox.com/s/b1z9xtnize56m ... L.pdf?dl=0
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Roeland »

Dankjewel, interessante materie.
Mijn voorstel zou zijn:
Amf - Vnd:
* Het blijkt dat veel bussen 1 à 2 minuten stilstaan bij Wb-Poort, en dat ze tussen Wb-Poort en Sz-Voorposten tijd tekort komen. Suggestie: alle tijden Amf-Wb 1 minuut korter (middagspits 2 minuten korter), en Wb-Sz 1 minuut langer (behalve in de middagspits)
* Ruim in de tijd bij aankomst op De Klomp is niet erg, dus doe de hele dag maar een minuutje extra tussen Voorposten en De Klomp
Vnd - Amf:
* Tussen Klomp en Sz-Voorposten zit de 80 nogal ruim in z'n tijd en tussen Voorposten en Woudenberg nogal krap. Suggestie: Klomp - Voorposten: ochtendspits 12 minuten, dal (tot 16 uur) 10 minuten, topspits (16-18 uur) 12 min., vanaf 18 uur weer 10 min. Daarmee voorkom je dat je op Voorposten onnodig lang stilstaat (en dat chauffeurs tussen Renswoude en Scherpenzeel met een tractorsnelheid voortsjokken omdat ze anders toch op Voorposten moeten wachten)
* Op Voorposten - Poort: vóór 7 uur en van 9-18 uur zou ik 17 minuten geven, vanaf 18 uur 16 minuten. Voor de langzaamste ritten van 7-9 uur zou ik 21 minuten doen
* Op Poort - Amersfoort: suggestie: alle tijden ietsje ruimer maken
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 17 mar 2020, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, het vorige bericht hoef je niet te citeren
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

Maxim schreef:Hierbij dan de beloofde analyse-grafieken van de X80. Reacties zijn uiteraard welkom. Let wel, het blijft natuurlijk een enigszins theoretische benadering, het gaat altijd over percentages en langere perioden. Dus een dag met puin op de weg is nooit te verwerken in een dienstregeling.

https://www.dropbox.com/s/b1z9xtnize56m ... L.pdf?dl=0
Erg jammer dat dit over de X80 gaat en niet over de 80 zonder X. Ik heb op dit forum reeds meermaals mijn frustratie geuit over lijn 80. Dat gaat nadrukkelijk over de ritten op de 80 zonder X, in de late dienst. Ik merk zelf, wanneer ik eens ritten op de X80 rijd tussen 14:00 en 18:00, dat die tijden vele malen beter kloppen dan de 80. Ik kan me wat dat betreft redelijk vinden in jouw bevindingen. Maar zoals gezegd zit het echte probleem in de 80 zonder X.

De lijn 80 is in de late dienst kort gezegd onrealistisch krap en in mijn optiek onhaalbaar. Dan gaat het met name over de trajectdelen Scherpenzeel de Voorposten naar Woudenberg Spoorlaan en van Woudenberg de Poort naar Amersfoort Centraal Station.

Het traject tussen de Voorposten en Spoorlaan heeft minimaal 3 minuten (maar 4:30 is beter) extra nodig om ''in het groen'' te rijden. Wanneer je hier niet hoeft te halteren loopt de vertraging doorgaans met 2:45 op. Je halteert hier echter vrijwel elke rit op minimaal 1 halte (meestal 2).
Het traject van de Poort tot Amersfoort CS heeft ongeveer 4 tot 5 minuten extra nodig, en dan meer specifiek op het traject Leusbroekerweg/de Mof tot Groene Zoom. (Wanneer je op geen enkele halte stopt levert dit je +2 extra vertraging op. Meestal stop je op zeker 2 haltes, waardoor je al snel richting de +3:30 gaat).

Zou je nog jouw analyses m.b.t. deze lijn kunnen posten (en mijn voorgestelde wijzigingen ter overweging meenemen)?

Daarnaast maak ik even een uitstapje naar de 280. Daar rijd ik regelmatig een rit op die rond 17:00 op Amersfoort komt. De tijd van Woudenberg naar Amersfoort klopt precies als de X80 voor jou rijdt (daardoor stop je op vrijwel geen haltes) én als het verkeer overal meezit. Moet je een paar keer halteren en/of is er ook maar iets van drukte, dan kom je meteen achter. Er zit vlak voor CS onvoldoende buffer om dat weer goed te maken. Na aankomst gaat mijn dienst binnen 3 minuten door op lijn 17 (uitstappen, rondje rijden en instappen, alles in die 3 minuten). Dat is op zichzelf al krap, maar als je dus al te laat binnenkomt dan snap je wel wat er gebeurt...
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Maxim »

Ha Tom, dank voor je tips en die neem ik sowieso mee. Ik heb X80 geplaatst als voorbeeld om te laten zien hoe het werkt. Daar laat ik het bij. 80 en 280 ga ik op een zelfde manier analyseren en daarbij neem ik je opmerkingen mee.

Maar zoals gezegd, het blijft altijd theorie, in praktijk kan het soms anders lopen door een samenloop van omstandigheden. En dan heb ik liever dat de bus iets te laat is en daarna op het knooppunt weer even moet wachten, dan dat een bus vaak onderweg iets te vroeg is.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

Oke, ik ben erg benieuwd naar de uitkomsten! Zou je die t.z.t. weer hier kunnen plaatsen?
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Zal vanavond ook nog eens even kijken trouwens, had dit topic nog over het hoofd gezien. Ben wel benieuwd naar de relatie tussen hoe het als reiziger voelt t.o.v. wat er gemeten wordt, en de daarvoor relevante ervaringen worden steeds langer geleden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten