Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door CamilleKreemers »

hoezo mag 3x Vathorst niet?
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Buzjevur »

Teveel rotondes in heel korte tijd.

Lijn 3 zijn er 7
Lijn 5 zijn er 7
Lijn 7 zijn er 10
Dus tussen de 14 en 20 rotondes per rit en dat is alleen in Vathorst. De rest komt er nog bij.

Met 3 slagen pak je dus 60 rotondes in 3 uur tijd. Dat ga je merken in je schouders, nek en rug. Zeker als je dat meerdere keren per week hebt. Vandaar dat de afspraak is gemaakt om hooguit 2x Vathorst in een dienst te doen. Maar er zijn nu ook diensten met 4 rondes.

Lijn 76 is trouwens ook een fijne. 21 rotondes in 40 tot 45 minuten.

Daarom is rijtijd zo belangrijk. Je moet de tijd hebben om beheerst en op de gezonde manier sturend al die rotondes over te gaan.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

Ik kan mij herinneren dat er enkele jaren geleden diensten waren met 5 keer naar Vathorst, althans daar klaagde men in de kantine van Amersfoort over destijds.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Roeland »

https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/nieu ... er-10-juli

"Op enkele buslijnen verandert de dienstregeling niet. Het gaat om de volgende buslijnen:
(...)
Buslijn 50 Utrecht – Veenendaal Wageningen
(...)
Buslijn 83 Veenendaal – De Klomp
Buslijn 87 Veenendaal – Station De Klomp"

Wordt de kwartiersdienst van lijn 50 in het weekend dan zo goed gebruikt? Ik kan me voorstellen dat, als je toch wilt bezuinigen, je de 50 op zondagen minder laat rijden (1x/uur Driebergen - Wageningen en het andere halfuur Driebergen - Veenendaal), en die bespaarde DRU's dan gebruiken om andere lijnen minder heftig te schrappen.
En fijn dat Syntus de LM-ritten op lijn 83 en 87 laten bestaan. Liever lege bussen op de 83 rondrijden, en goedgebruikte ritten op andere lijnen schhrappen. Nu snap ik wel dat je op zo korte termijn de lus 5-83-85 niet even kunt doorbreken, maar het voelt toch wel een beetje vreemd om de minst gebruikte lijnen te ontzien bij deze rigoureuze kaasschaaf.

En vooral de zin op de site:
"De wijzigingen worden niet per buslijn benoemd, omdat dat niet overzichtelijk is"
Tja, het is voor ons als reizigers vast veel overzichtelijker om het helemaal niet te noemen :oops: .
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Buzjevur »

Als je wijzigingen niet op een rijtje zet valt het ook niet zo op wat je allemaal geschrapt hebt. En lege bussen hebben een betere punctualiteit dan volle.

De 74 is weg uit het overzicht maar er staat nog steeds dat er geen lijnen zijn opgeheven en de dienstregeling per 10/7 is ook nog steeds te vinden als je op halte zoekt. Syntus zelf blijft volhouden dat er helemaal geen dienstregeling voor de zomer is. Dus ik zal wel weer teveel LSD hebben gebruikt.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

Tom98 schreef: do 07 jul 2022, 19:47 Ik had ook gehoord dat de 74 daadwerkelijk niet rijdt de komende tijd.
Op KeoNet heeft gestaan dat die 74 gedurende de komende periode niet rijdt. Informatie dat er geen lijnen geschrapt zouden worden is derhalve incorrect. Ik heb eens op de naam geklikt van degene die dat schreef (ik kende 'm niet), en het blijkt een vervoerkundige te zijn. Ik ga er voor het gemak dan ook van uit dat het klopt wat hij schrijft.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Roeland »

Het wordt deze zomer helemaal "leuk" in de regio Veenendaal als NS straks in augustus de trein tussen Driebergen en Arnhem er bijna een maand uitdoet vanwege werkzaamheden rond station Ede-Wageningen.
Gelukkig blijft de Rhenen-trein dan nog wel gewoon rijden.

Voor een maand lange stremming zou je eigenlijk nog wat aanvullend regionaal busvervoer willen hebben, bijvoorbeeld een buslijn Wageningen WUR - station Rhenen, die goed aansluit op de sprinter.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Meltrain »

Maar waarom wordt lijn 74 dan helemaal opgeheven? :s Kan die lijn niet 1x/uur rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Roeland »

De 74 1x/uur rijden biedt geen besparing, omdat er op de beide eindpunten geen andere bussen beginnen of eindigen.
Ik meen me uit eerdere vervoerplannen te herinneren dat de 74 buiten de spits vrij weinig werd gebruikt.
En rijden er in Soest ook niet een paar buurtbus lijntjes die ook ongeveer het voedingsgebied van de 74 bedienen?
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Buzjevur »

De 575 rijdt ieder uur een rondje. Moet je dus drie kwartier wachten op Soest Zuid om weer te komen waar je begonnen bent. En die bedient het winkelgebied rondom station Soestdijk niet. Voor Hilversum dus flink onlogisch omrijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Buzjevur schreef: vr 08 jul 2022, 09:52 Als je wijzigingen niet op een rijtje zet valt het ook niet zo op wat je allemaal geschrapt hebt. En lege bussen hebben een betere punctualiteit dan volle.
Ter geruststelling, dat valt buiten Syntus wel op hoor.
De 74 is weg uit het overzicht maar er staat nog steeds dat er geen lijnen zijn opgeheven en de dienstregeling per 10/7 is ook nog steeds te vinden als je op halte zoekt. Syntus zelf blijft volhouden dat er helemaal geen dienstregeling voor de zomer is. Dus ik zal wel weer teveel LSD hebben gebruikt.
Kan nog erger: voor 195 staat er bij Syntus zelf een dienstregeling in voor de zomer, maar die is nergens anders terug te vinden.
123 rijdt trouwens deze zomer ook niet op zaterdag, dus dat er niks vervalt is een uitspraak die weinig waard is.
Roeland schreef: vr 08 jul 2022, 09:29 https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/nieu ... er-10-juli

"Op enkele buslijnen verandert de dienstregeling niet. Het gaat om de volgende buslijnen:
(...)
Buslijn 50 Utrecht – Veenendaal Wageningen
(...)
Buslijn 83 Veenendaal – De Klomp
Buslijn 87 Veenendaal – Station De Klomp"

Wordt de kwartiersdienst van lijn 50 in het weekend dan zo goed gebruikt? Ik kan me voorstellen dat, als je toch wilt bezuinigen, je de 50 op zondagen minder laat rijden (1x/uur Driebergen - Wageningen en het andere halfuur Driebergen - Veenendaal), en die bespaarde DRU's dan gebruiken om andere lijnen minder heftig te schrappen.
En fijn dat Syntus de LM-ritten op lijn 83 en 87 laten bestaan. Liever lege bussen op de 83 rondrijden, en goedgebruikte ritten op andere lijnen schhrappen. Nu snap ik wel dat je op zo korte termijn de lus 5-83-85 niet even kunt doorbreken, maar het voelt toch wel een beetje vreemd om de minst gebruikte lijnen te ontzien bij deze rigoureuze kaasschaaf.
Exact wat ik in een eerder bericht benoemde: Syntus lijkt het andersom te doen als alle andere vervoerders en begint met schrappen op de laagfrequente lijnen i.p.v. de hoogfrequente. Nou is de 87 naar 1x/uur in de spits niet zo nuttig om personeel te besparen, want dan krijgt de 80 juist een lange kering, maar de 87 zou je inderdaad minder missen. Idem met de halfuursdienst op de 83, zeker zonder studenten. En zoals eerder genoemd lijnen als 217.

In plaats daarvan wordt vervolgens wel een lijn als 106 naar een schamele 1x/4 uur uitgedund.
Op Woudenberg - Amersfoort in de spits is trouwens ook wel wat te winnen met nu elk half uur drie bussen op een kluitje. Feitelijk rijdt de 82 daar op dat moment alleen rond om Maarsbergen - Maarn - Doorn te bedienen, Maarsbergen - Amersfoort doubleert volledig met 280 in de spits.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Buzjevur »

Roeland schreef: vr 08 jul 2022, 09:29 https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/nieu ... er-10-juli


En vooral de zin op de site:
"De wijzigingen worden niet per buslijn benoemd, omdat dat niet overzichtelijk is"
Tja, het is voor ons als reizigers vast veel overzichtelijker om het helemaal niet te noemen :oops: .
Als het voor de mensen op het hoofdkantoor maar makkelijk is. De rest moet je zoveel mogelijk negeren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Wat me trouwens ook opvalt: haltes met een DRIS hebben geen QR-code voor aangepaste vertrektijden gekregen. Maar dat betekent dus ook dat er op die halte geen mededeling hangt dat de dienstregeling gewijzigd is (en je daar als de DRIS een keer niet werkt ook niet op geattendeerd wordt).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Meltrain »

Maar mag dat allemaal zomaar van de Provincie? :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Buzjevur »

De provincie schijnt ongelofelijk tevreden te zijn met alle inzet en moeite.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door henrivanderweijden »

Roeland schreef: vr 08 jul 2022, 10:07 Het wordt deze zomer helemaal "leuk" in de regio Veenendaal als NS straks in augustus de trein tussen Driebergen en Arnhem er bijna een maand uitdoet vanwege werkzaamheden rond station Ede-Wageningen.
Gelukkig blijft de Rhenen-trein dan nog wel gewoon rijden.

Voor een maand lange stremming zou je eigenlijk nog wat aanvullend regionaal busvervoer willen hebben, bijvoorbeeld een buslijn Wageningen WUR - station Rhenen, die goed aansluit op de sprinter.
En wie gaat mijn internationaal treinkaartje vergoeden?
Ik heb op 16 juni geboekt met een vertrek met ICE 121 uit Ah. Geen woord over werkzaamheden, kon gewoon boeken. Vraag me af of ik vanaf Klp die trein kan halen in Ah.
Sterker nog, zelfs nu is de reis nog gewoon te boeken, ICE heeft ook gewoon een half uur reistijd van Ut naar Ah.
Wat is NS toch een flutbedrijf de laatste tijd.

Oeps: bericht hoort niet in dit onderwerp thuis realiseer ik me nu maar ik reageerde op een bericht. Excuses.
Laatst gewijzigd door henrivanderweijden op vr 08 jul 2022, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Geboekt vanaf Arnhem of vanaf De Klomp? Er zijn in augustus namelijk ook werkzaamheden tussen Eindhoven en Boxtel, dus de ICE's rijden dan vrijwel gegarandeerd via de Betuweroute (en dus gewoon met stop in Arnhem).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door henrivanderweijden »

Geboekt vanaf Klp. Kan nu dus ook nog gewoon en ICE staat er in met normale drg.
DB geeft m nu aan met de opmerking: trein rijdt vanaf Ut een half uur vroeger.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Wordt hier wat off-topic, maar als ik nu bij DB kijk zie ik daar heel die werkzaamheden ook nog niet in de planner terug. En aangezien NSI-boekingen via de systemen van DB gaan... (Sterker nog, ik krijg er zelfs een advies met de 3200 naar De Klomp uit op bahn.de en dat kan al even niet)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door henrivanderweijden »

Dat bedoel ik......
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef: vr 08 jul 2022, 19:56 Maar mag dat allemaal zomaar van de Provincie? :s
De afschaling heeft in overleg met de provincie plaatsgevonden. En die hadden ook weinig keuze, want nog maanden de situatie met willekeurig uitvallende ritten voortzetten was nog minder wenselijk. Vooral omdat die nogal eens in blokken achter elkaar wilden uitvallen (en ja, soms ook gewoon de laatste paar uur van de dag). Voor wie situaties met enkele vervallen ritten uit andere gebieden kent, dat was bij Syntus echt in een totaal andere orde van grootte met soms meer dan 400 uitgevallen ritten per dag.

Overigens ook weer knullig... op de Syntus-site staat dus dat lijn 7 CS - Schothorst - Vathorst ongewijzgid is, maar het is juist lijn 5 op dat traject die ongewijzigd is :s (Want op lijn 7 stoppen de ritten tussen Schothorst en Vathorst op zaterdagavond 2 uur eerder).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sneltram »

Lijn 102 en 107 allebei naar een uurdienst vanaf de vroege avond. Nog niet lang geleden was dat 4 bussen per uur tot middernacht. En uiteraard straks in een 15/45 ligging in Utrecht (hopelijk laten ze de ritten er in die een beetje fatsoenlijk op de trein aansluiten in Woerden en Gouda, want anders is het echt drie keer bagger).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: za 09 jul 2022, 10:57
Meltrain schreef: vr 08 jul 2022, 19:56 Maar mag dat allemaal zomaar van de Provincie? :s
De afschaling heeft in overleg met de provincie plaatsgevonden. En die hadden ook weinig keuze, want nog maanden de situatie met willekeurig uitvallende ritten voortzetten was nog minder wenselijk. Vooral omdat die nogal eens in blokken achter elkaar wilden uitvallen (en ja, soms ook gewoon de laatste paar uur van de dag). Voor wie situaties met enkele vervallen ritten uit andere gebieden kent, dat was bij Syntus echt in een totaal andere orde van grootte met soms meer dan 400 uitgevallen ritten per dag.
Ik snap wel dat er iets moest gebeuren, maar ging de Provincie ook akkoord met het feit dat de afschaling met name op de laagfrequente lijnen plaatsvindt (en dat lijn 74 gewoon tijdelijk wordt opgeheven)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Blijkbaar wel ja, maar het verbaast mij ook ja dat je in de spits nog 6x/uur naar Nieuwland kan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Meltrain »

Er rijden dus straks 24x zo veel bussen naar Nieuwland als naar Polsbroek. :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten