Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door CamilleKreemers »

henrivanderweijden schreef: di 19 okt 2021, 22:12 Er is weer een herfstdagkaart actie bij Syntus Utrecht. Voor €6,- mag je een dag met de provincie bussen van Syntus mee.
Op lijn 50 geldt de actie echter niet, dus alle reizigers op de Heuvelrug hebben pech ......
Kan dat te maken hebben met al aanwezige drukte of dat de lijn gedeeld wordt met Qbuzz?
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

Dat tweede!
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door henrivanderweijden »

Wat een dramatische dienstregeling zet Syntus neer voor regio Veenendaal.
Aansluitingen op de Klomp worden per 12 dec over het algemeen vakkundig de nek omgedraaid.
Lijn 5 uit Ede Kernhem komt aan op dezelfde minuut als dat de trein ri Utrecht vertrekt, andersom vertrekt de bus als de trein aankomt.
Lijn 50 uit Amerongen vertrekt op de drukkere uren net voordat de trein uit Arnhem aankomt, andersom komt lijn 50 aan op de Klomp als de trein naar Arnhem net weg is. Buiten de spits is er 3 (!) Minuten overstaptijd dus bij vertraging onhaalbaar.
Lijn 80 bied 3 minuten overstaptijd op/van de trein naar Arnhem, bij vertraging .....
Lijn 83 bied nog een aansluiting van/naar Arnhem van ongeveer 8 minuten.
Lijn 87 ..... tsja , 3 minuten op de trein van/naar Utrecht ....In de spitsrichting dan. Sluit op Veenendaal Centrum nergens op aan.
En ergens rond het middag uur een gat van 90 minuten tussen twee bussen.

Dus Syntus denkt dat je in 3 minuten uit de trein kan stappen, het perron af, de overweg over en de bus halen ......

En dan hebben we nog lijn 280 .....
Is t nou echt teveel gevraagd om door de week overdag minimaal eens per uur een bus te laten rijden tussen Veenendaal en Rhenen? Nu zit er ri Rhenen aan het eind van de ochtend een gat van 2 uur en ri Veenendaal en gat van anderhalf uur.


Ik weet dat NS het Syntus niet makkelijk maakt met de draak van een dienstregeling die 12 dec ingaat maar beter dan wat er nu ligt moet toch kunnen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Niet heel handig om hier nu in twee topics over te gaan discussiëren, maar gezien ik zelf via Rover Amersfoort ook behoorlijk intensief bij het advies van het ROCOV Utrecht op deze dienstregeling betrokken geweest ben (als ervaringsdeskundige wat De Klomp betreft) wat achtergronden bij je constateringen...

Allereerst was er de voornaamste complicatie: tijd en geld. Door corona vond de vervoerplanprocedure in korte tijd en pas in de zomer van dit jaar plaats (eind augustus was er nog een overleg tussen Syntus en Rover over De Klomp). Daarnaast lag er vanuit de provincie Utrecht de eis om het aantal DRU gelijk te houden aan 2021, waardoor de mogelijkheden zeer beperkt waren.
  • Voor de dienstregeling van het rondje Ede/Veenendaal, en dan met name die van lijn 5, is (door het ROCOV Utrecht notabene, terwijl het een Gelderse lijn betreft) een alternatieve tijdligging voorgesteld waarin lijn 5 wel (krap) op de treinen aansloot zonder gevolgen voor de aansluitingen van lijn 83. Dit bleek echter niet binnen de randvoorwaarden van het rondje (aantal dieselbussen dat door Gelderland toegestaan wordt, combinaties met andere Edese lijnen op Ede-Wageningen i.c.m. laadpauzes) te passen. Voornaamste probleem was hier de tijd, waardoor er geen gelegenheid was om iets anders uit te werken. Want in de praktijk wordt er door de lange stilstand amper over De Klomp heen gereisd met 5 en 83, dus in hoeverre is de koppeling de beste optie?
  • De 3 minuten overstap van lijn 50 was het best haalbare (door de takken te wisselen) om zonder extra DRU soort van aan te sluiten op De Klomp. Die mislopende aansluitingen op de drukke uren zitten 'm in ritten die meer rijtijd nodig hebben en het vastliggen door de tussenritten van U-OV. Hierop was geadviseerd de aansluiting voor te laten gaan op het nette patroon, maar dat is niet overgenomen. Alternatief was extra bussen inzetten, maar dat kon door de niet beschikbare DRU dus niet.
  • Lijn 80 heeft als het goed is een overstap van 4 minuten, die is op voordracht van het ROCOV een minuutje naar voren geschoven vanuit Amersfoort. Overigens zie ik daar nog de minste problemen, want sinds de dienstregeling van december 2019 zit die lijn zo ruim in z'n jasje dat 'ie chronisch flink te vroeg op De Klomp is. Tot wel 5 minuten soms (lijn 50 is wat dat betreft kritischer). Zover ik zie zijn overigens wel alle ritten op de 80 in stand gebleven, want er was in eerste instantie sprake van dat de allerlaatste rit vanaf De Klomp zou vervallen om DRU vrij te maken voor een extra bus die 's ochtends nodig was i.v.m. de tussentijdse verschuiving in het patroon van de treinen.
  • Lijn 87 past door de nieuwe treintijden niet meer zo ruim tussen de aankomende en vertrekkende lijn 80, die overstap is dus vooral zo kort om weer op tijd terug te zijn.
Maar zoals in het andere topic al aangegeven: er komt nog wel een evaluatie ergens rond het voorjaar. Dus misschien wel het belangrijkste is niet alleen hier je beklag doen maar zorgen dat het ook Syntus bereikt. (En ik houd het uiteraard ook in de gaten hoe het vanaf half december in de praktijk gaat)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door henrivanderweijden »

Oow sorry, had een dienstregeling wijziging niet in de alledaagse gebeurtenissen gezocht.....

Fijn dat er een evaluatie komt maar ik denk dat je dan al te laat bent. Mensen hebben alternatieven gezocht.
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Philip »

Ik baal goed van de wijzigingen. Ik mis bij de NS de aansluiting Veenendaal de Klomp - Barneveld. Lijn 80 zou een goed alternatief kunnen zijn (via Scherpenzeel en lijn 110), maar die overstap op De Klomp is ook al waardeloos.

En ook de 85 sluit in Ede-Wageningen niet aan op de trein naar Barneveld.

Klagen heeft waarschijnlijk geen zin, daarvoor zijn mijn reisbewegingen te uniek. Overdag is de buurtbus 505 een alternatief. Alleen rond 18.00 uur, wanneer ik reis, dus niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Duur bochtje op lijn 8: mogelijk maken dat hij zijn geplande route kan gaan rijden kost € 80.000 aan infrastructurele aanpassingen.
Bron: https://www.ad.nl/amersfoort/foutje-bed ... ~a3676581/ (Premium)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
erwinraasveld
OVNL-beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door erwinraasveld »

Is er al ergens te zien / is al bekend of er in de nieuwe dienstregeling 2022 omlopen zijn met VDL Citea en/of BYD elektrische bussen op lijn 280?
Of is alles gepland met Setra bussen?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door dennistd »

Klopt het dat de omlopen voor de BYD's 50111-50113 en 50311-50313 zijn? Daar zie ik geen 280 in. Wel zo'n beetje alle andere lijnen _O-

En als de 50121 een Citea is kun je hem aan het begin van de avond treffen op de 280 tussen Veenendaal Centrum en Rhenen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Dat zijn maar 6 omlopen, er zijn 7 BYDs. Maar geen idee welke omloopnummers die hebben.
Er zal in die hoek van de concessie sowieso wel wat gewijzigd zijn in de inzet, want door de in de vroege ochtend en late avond verspringende treintijden kennen 50 en 80 patroonwisselingen waardoor je een buswissel nodig hebt omdat een kering net niet past bijvoorbeeld. Combineert vast mooi met de omlopen op de korte ritten van 280, waarvan de chauffeur vast ook wel eens naar een pauze locatie wil ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Lijn 45 »

De 4 BYD's die de afgelopen weken hebben gereden hadden omlopen 50111 en 50311 t/m 50314.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door ovVeluwe »

50x0x zijn midibussen, 50x1x is BYD, 50x2x is Citea.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Midibussen rijden er eigenlijk ook nog amper alleen in Woerden en soms op de 74 en 381.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door ovVeluwe »

Klopt, Amersfoort en Bunnik kennen 1 zo'n omloop (waar ook nog wel eens een Setra op kan zitten) en Montfoort 2. Daarnaast rijdt de 1802 elke dag een rit op lijn 524.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Twee ritten op 524: hij rijdt Woerden - Breukelen - Woerden ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
slingermonyet
Berichten: 119
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 11:43

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door slingermonyet »

Daniel schreef: di 30 nov 2021, 08:01 Duur bochtje op lijn 8: mogelijk maken dat hij zijn geplande route kan gaan rijden kost € 80.000 aan infrastructurele aanpassingen.
Bron: https://www.ad.nl/amersfoort/foutje-bed ... ~a3676581/ (Premium)
Kost wat deze met deze tijden om paar bakken planten te verzetten voor lijntje 8
Maar als ik zo lees blijf dienstregeling t zelfde en lijn 8 en 102 rijden als domino effect tot zwembad wat nutteloos is.
zo blijf lijn 8 gedeeltelijk leeg.
Lijn 8 kan je beter in avonden om t uur laten rijden net als lijn 1 en 9.
Scheelt in de kosten.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Dus er rijden professionele chauffeurs op lijn 524?
Kunnen ze het dan niet beter meteen een scholieren rit noemen.
Ik heb geen onderschrift
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Milco »

Naar aanleiding van een bericht op Twitter van Syntus Utrecht blijkt lijn 130 vanaf begin januari doordeweeks ingekort te worden tot Uithoorn Centrum, omdat de busbaan verbouwd wordt tot trambaan. Lijn 130 blijft in het weekend wel naar het busstation rijden, net als de ritten van lijn 123. Tussen centrum en busstation gaat als het goed is een pendel rijden, geen idee in welke vorm precies.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door diederickx »

Goed dat dit hier gemeld wordt.
Bij het doorbladeren van het busboekje zie ik dat buurtbus 526 ook blijft doorrijden van en naar het busstation zowel maandag t/m vrijdag als op zaterdag. En lijn 130 zal tijdens de zomervakantie ook op alle dagen van de week doorrijden.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Jonkervoort »

sirvinniei schreef: do 09 dec 2021, 13:12 Dus er rijden professionele chauffeurs op lijn 524?
Kunnen ze het dan niet beter meteen een scholieren rit noemen.
Jep, op de eerste versterkingsrit in de ochtend, omdat de reizigersaantallen te hoog zijn voor de twee buurtbussen die voorheen reden. Je zou die ene rit ook nummer 624 kunnen geven eventueel, maar zie daar ook weer niet heel veel toegevoegde waarde in.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

slingermonyet schreef: do 09 dec 2021, 12:19Maar als ik zo lees blijf dienstregeling t zelfde en lijn 8 en 102 rijden als domino effect tot zwembad wat nutteloos is.
zo blijf lijn 8 gedeeltelijk leeg.
Lijn 8 kan je beter in avonden om t uur laten rijden net als lijn 1 en 9.
Scheelt in de kosten.
Lijn 8 ontsluit wel iets meer dan alleen het zwembad hè. En 1 en 9 rijden gewoon 2x/uur 's avonds, waarbij 1 vroeger stopt.
Er is voor een stadsbus ook nog een zeker minimum om nog aantrekkelijk te blijven, met een uurdienst veroorzaak je alleen maar een vicieuze cirkel met steeds minder gebruik.
Milco schreef: do 09 dec 2021, 13:43 Naar aanleiding van een bericht op Twitter van Syntus Utrecht blijkt lijn 130 vanaf begin januari doordeweeks ingekort te worden tot Uithoorn Centrum, omdat de busbaan verbouwd wordt tot trambaan.
De inkorting heeft te maken met de extra rijtijd door de omleiding trouwens, niet met de ombouw zelf. Opvallend genoeg weer een andere optie die nu op de site staat: eerste voorstel was een overstap op 347 ergens in Uithoorn, het ROCOV had een gestrekte route in Wilnis voorgesteld om het busstation wel te kunnen halen, maar daar wilde de gemeente De Ronde Venen niet aan meewerken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Lijn 45 »

9 rijdt de laatste ritten in de avond 1x/uur. ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Ook alleen doordeweeks, in het weekend zit er alleen bij de laatste rit een uur tussen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Daniel schreef: do 09 dec 2021, 16:35
Milco schreef: do 09 dec 2021, 13:43 Naar aanleiding van een bericht op Twitter van Syntus Utrecht blijkt lijn 130 vanaf begin januari doordeweeks ingekort te worden tot Uithoorn Centrum, omdat de busbaan verbouwd wordt tot trambaan.
De inkorting heeft te maken met de extra rijtijd door de omleiding trouwens, niet met de ombouw zelf. Opvallend genoeg weer een andere optie die nu op de site staat: eerste voorstel was een overstap op 347 ergens in Uithoorn, het ROCOV had een gestrekte route in Wilnis voorgesteld om het busstation wel te kunnen halen, maar daar wilde de gemeente De Ronde Venen niet aan meewerken.
Het lijkt dus toch de variant met een overstap op 347 in Uithoorn te worden communiceert Syntus nu zelf.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door dennistd »

Na een week gewone dienstregeling gaat Syntus Utrecht vanaf zondag weer terug naar de vakantiedienstregeling. Reden is een tekort aan chauffeurs door ziekte en quarantaine. Scholierenlijnen blijven wel rijden: https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/nieu ... 16-januari
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten