Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Suggestie van communicatie neem ik mee. Zoals ik aangaf wat betreft de dienstregeling zijn collega's bezig. Begrijp ook dat dit iets is waar wij ook nog nooit mee hebben moeten werken. Wel met tekorten van chauffeurs, maar tekorten in zodanige hoeveelheid kan ik mij niet herinneren. Daarnaast veranderd het ook nog bijna elke week en de oplossingen zijn nou niet bepaald echt makkelijk voorhanden, de suggesties die gegeven worden bieden op dit moment geen oplossing.
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
"Bijhuur" is ook niet de oplossing. Een deel van het werknis uitbesteed aan bijvoorbeeld Pouw, en ook die krijgen de roosters niet dicht...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Het probleem is trouwens ook een combinatie van zaken. Niet alleen een behoorlijk hoog ziekteverzuim, maar dat wordt nog versterkt doordat er amper aan nieuwe chauffeurs te komen is. En nu in deze weken ook nog vakanties van personeel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Dit probleem hebben de ov bedrijven gedeeltelijk zelf veroorzaakt. Er is heus wel aan mensen te komen (niet zoveel als de vraag, dat is zeker waar) maar door bijna alle nieuwe chauffeurs een part-time contract te geven en in het begin alles met een wurgcontract via een uitzendbureau te laten lopen wordt het er wel heel onaantrekkelijk op gemaakt. Als het al wat aantrekkelijker zou worden zouden er wat meer mensen solliciteren en zou de werkbereidheid onder het bestaande personeel ook wat hoger worden, en zo vallen er minder diensten uit.
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Ik begrijp het ook niet zo goed.. de OV bedrijven weten toch wie ze 'eruit hebben moeten zetten' bij het begin van de corona crisis. Benader die als eerste.. er zal nu toch ook een uitstroom uit corona gerelateerd werk moeten komen.
Lijkt mij toch dat de (jonge) mensen die 3 ~ 5 jaar geleden bewust het D-rijbewijs behaald hebben.. toch wel weer achter het stuur willen?
.. of het is toch niet zo'n mooi vooruitzicht.. dat je (zeer) waarschijnlijk aankomende herfst weer met een mondkapje achter het stuur moet zitten
Lijkt mij toch dat de (jonge) mensen die 3 ~ 5 jaar geleden bewust het D-rijbewijs behaald hebben.. toch wel weer achter het stuur willen?
.. of het is toch niet zo'n mooi vooruitzicht.. dat je (zeer) waarschijnlijk aankomende herfst weer met een mondkapje achter het stuur moet zitten
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Degene die 'eruit gezet zijn' zoals jij het noemt konden na een paar maanden alweer terugkomen. Er is alleen nauwelijks aanwas geweest om pensioneringen (en dat zijn er heel wat) op te vangen. Deels is dat vorig jaar nog opgelost met touringcarchauffeurs, maar die zijn grotendeels ook weer terug naar hun eigenlijke baan.
Je opmerking over het mondkapje snap ik überhaupt niet: er is nooit een mondkapjesplicht voor de chauffeur geweest in het OV.
Je opmerking over het mondkapje snap ik überhaupt niet: er is nooit een mondkapjesplicht voor de chauffeur geweest in het OV.
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
busfanNL schreef: ↑do 05 mei 2022, 08:21Dit probleem hebben de ov bedrijven gedeeltelijk zelf veroorzaakt. Er is heus wel aan mensen te komen (niet zoveel als de vraag, dat is zeker waar) maar door bijna alle nieuwe chauffeurs een part-time contract te geven en in het begin alles met een wurgcontract via een uitzendbureau te laten lopen wordt het er wel heel onaantrekkelijk op gemaakt. Als het al wat aantrekkelijker zou worden zouden er wat meer mensen solliciteren en zou de werkbereidheid onder het bestaande personeel ook wat hoger worden, en zo vallen er minder diensten uit.
Iets flexibeler op de arbeidsvoorwaarden zou zeker helpen. Bijvoorbeeld het simpele "hoeft niet, vervangen door mag wel." Dus niet meer kijken welke relevante werkervaring je mooi kan slippen bij de bepaling van het salaris, maar juist extra belonen op de bagage die iemand meebrengt. Dat kan mensen zomaar over de streep trekken.
Dus bij twintig jaar ervaring in de horeca en drie op de bus een keer voor de twintig jaar omgaan met klanten kiezen en niet voor de drie jaar sturen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Rover wil Utrechtse nachtbussen terug
Het wordt hoog tijd dat de nachtbussen in provincie Utrecht terugkeren, stelt Rover. Samen met diverse studenten- en belangenorganisaties in het Rocov Utrecht trekt de reizigersvereniging aan de bel in een brief aan provincie Utrecht.
Sinds de coronacrisis rijden er al geen nachtlijnen meer in de provincie Utrecht. “Nu de samenleving weer volledig open is, blijft het openbaar vervoer achter bij de wensen van deze samenleving”, constateren Rover en de andere consumentenorganisaties. Tenslotte wordt er weer volop uitgegaan en worden er weer vele activiteiten georganiseerd in de late uren.
Het ontbreken van nachtbussen is geen luxeprobleem maar een serieuze kwestie op het gebeid van bereikbaarheid en veiligheid, stellen de consumentenorganisaties. “Door de afwezigheid van nachtbussen worden nu veel reizigers die hun leven weer oppakken gedwongen de fiets te pakken of dure taxi’s in te schakelen. Voor reizigers met een beperking is het bovendien vaak praktisch niet mogelijk zelf ander vervoer te regelen.” Ook wijzen de organisaties op het tekort aan studentenkamers waardoor veel studenten zich buiten de stad moeten vestigen. Goede verbindingen met de stad zijn daarom van belang om studenten deel te kunnen laten nemen aan de samenleving.
Rover en de andere consumentenorganisaties zien de grootste prioriteit nu bij het herstellen van nachtbus 412 van Utrecht naar Zeist. Deze bus reed langs het SSH-complex ‘De Warande’ dat tegenwoordig minder in trek is omdat veel studenten zich niet veilig voelen de afstand ’s nachts te fietsen en een taxi niet kunnen betalen.
Bron
Het wordt hoog tijd dat de nachtbussen in provincie Utrecht terugkeren, stelt Rover. Samen met diverse studenten- en belangenorganisaties in het Rocov Utrecht trekt de reizigersvereniging aan de bel in een brief aan provincie Utrecht.
Sinds de coronacrisis rijden er al geen nachtlijnen meer in de provincie Utrecht. “Nu de samenleving weer volledig open is, blijft het openbaar vervoer achter bij de wensen van deze samenleving”, constateren Rover en de andere consumentenorganisaties. Tenslotte wordt er weer volop uitgegaan en worden er weer vele activiteiten georganiseerd in de late uren.
Het ontbreken van nachtbussen is geen luxeprobleem maar een serieuze kwestie op het gebeid van bereikbaarheid en veiligheid, stellen de consumentenorganisaties. “Door de afwezigheid van nachtbussen worden nu veel reizigers die hun leven weer oppakken gedwongen de fiets te pakken of dure taxi’s in te schakelen. Voor reizigers met een beperking is het bovendien vaak praktisch niet mogelijk zelf ander vervoer te regelen.” Ook wijzen de organisaties op het tekort aan studentenkamers waardoor veel studenten zich buiten de stad moeten vestigen. Goede verbindingen met de stad zijn daarom van belang om studenten deel te kunnen laten nemen aan de samenleving.
Rover en de andere consumentenorganisaties zien de grootste prioriteit nu bij het herstellen van nachtbus 412 van Utrecht naar Zeist. Deze bus reed langs het SSH-complex ‘De Warande’ dat tegenwoordig minder in trek is omdat veel studenten zich niet veilig voelen de afstand ’s nachts te fietsen en een taxi niet kunnen betalen.
Bron
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Ik denk dat personeel gewoon te schaars is. Een chauffeur inzetten voor een enkele nachtrit is op dit moment kapitaalvernietiging. Hij kan voor hetzelfde geld (letterlijk) 8 of 10 ritten rijden overdag. Dat is de afweging die tegenwoordig wordt gemaakt.
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
In Amersfoort staan op dit moment een aantal bussen op de buffer die al lang weg hadden moeten zijn.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Bussen waarop een Edese chauffeur had moeten zitten aannemelijk? Ik merkte vandaag dat in de ochtend redelijk goed in de reisinfo verwerkt was welke ritten er uitvielen, maar vanmiddag zag ik een hoop ritten waar de uitval niet verwerkt was. Echter is "geen actuele informatie" tegenwoordig meer synoniem voor uitval dan voor een bus met defecte GPS.
Verder niet heel veel overlast van de staking gehad overigens, maargoed, ik heb dan ook wel de luxe-positie even naar een andere lijn te kunnen lopen.
Ondertussen meldt Syntus op de website dat ze vanaf 10 juli een aangepaste tijdelijke vakantiedienst rijden waarover info volgt. De dienstregeling toont op de website echter al een periode ingaande 10 juli met als enige verschil dat de opschalingen in de vakantiedienst sinds 14 februari niet meer rijden.
Verder niet heel veel overlast van de staking gehad overigens, maargoed, ik heb dan ook wel de luxe-positie even naar een andere lijn te kunnen lopen.
Ondertussen meldt Syntus op de website dat ze vanaf 10 juli een aangepaste tijdelijke vakantiedienst rijden waarover info volgt. De dienstregeling toont op de website echter al een periode ingaande 10 juli met als enige verschil dat de opschalingen in de vakantiedienst sinds 14 februari niet meer rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9181
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Waarom maakt men in Nederland dan geen gebruik van onderaannemers voor nachtritten, zoals in Duitsland gebruikelijk is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
In (Oost-)Brabant deed men dat in ieder geval wel, daar rijden de nachtbussen nu ook niet meer. Zaligmakend is dat dus ook niet...
-
- Berichten: 1035
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Moeten die onderaannemers ook chauffeurs hebben die dan kunnen rijden. Er is nauwelijks tot geen bus meer te krijgen tegenwoordig, laat staan chauffeursregenmaker schreef: ↑wo 08 jun 2022, 06:41Waarom maakt men in Nederland dan geen gebruik van onderaannemers voor nachtritten, zoals in Duitsland gebruikelijk is.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
In elk geval Syntus Utrecht deed dat al grotendeels.regenmaker schreef: ↑wo 08 jun 2022, 06:41 Waarom maakt men in Nederland dan geen gebruik van onderaannemers voor nachtritten, zoals in Duitsland gebruikelijk is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Die vergelijking is wel een beetje scheef, de nachtbusdienstregelingen waren namelijk al erg efficiënt gepland om zoveel mogelijk met één chauffeur te doen. Lijn 412 bijvoorbeeld (aangehaald in het artikel): reed 3 ritten op de nacht, om 02:03, 03:18 en 04:33 vanaf Utrecht Jaarbeurszijde, en bediende op die ritten zowel De Uithof als de lussen van lijn 73 en 74 in Zeist, en dat alles met één chauffeur. En aangezien het nachtbusdeel van de dienst van die chauffeur liep van 01:30 tot 05:30, kon ervoor ook nog prima een aantal late ritten op de dagritten gereden worden tussen Utrecht en Zeist.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
De situatie verschilt trouwens wel tussen de Utrechtse concessies. Bij Syntus is het nachtnet onderdeel van de concessie, U-OV rijdt de nachtbussen voor eigen rekening (en moet de ritten dus ook terugverdienen met de kaartverkoop)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Vergeet niet dat de chauffeur niet de enige is die je in de nacht in moet zetten. Je hebt ook nog wat controleurs nodig voor het geval het uit de hand loopt en de bus moet ook nog afgetankt worden nadat deze binnenkomt.Z2N schreef: ↑wo 08 jun 2022, 09:18 Die vergelijking is wel een beetje scheef, de nachtbusdienstregelingen waren namelijk al erg efficiënt gepland om zoveel mogelijk met één chauffeur te doen. Lijn 412 bijvoorbeeld (aangehaald in het artikel): reed 3 ritten op de nacht, om 02:03, 03:18 en 04:33 vanaf Utrecht Jaarbeurszijde, en bediende op die ritten zowel De Uithof als de lussen van lijn 73 en 74 in Zeist, en dat alles met één chauffeur. En aangezien het nachtbusdeel van de dienst van die chauffeur liep van 01:30 tot 05:30, kon ervoor ook nog prima een aantal late ritten op de dagritten gereden worden tussen Utrecht en Zeist.
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Dat is niet het punt dat Busjevur maakte, maar dat er controleurs nodig zijn klopt. Het aftanken is natuurlijk niet zo'n punt, want tegen de tijd dat de bussen terug binnenkomen start zowat de gewone dagdienstregeling weer.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Nou ja, normaal wordt er 's nachts afgetankt bij de meeste vervoerders. Dat personeel is natuurlijk al naar huis als die nachtbussen binnen komen. En schoonmaken is ook wel handig na een nachtdienst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Dit is denken in problemen en niet in oplossingen, een chauffeur van de ochtendienst kan natuurlijk prima een bus tanken.
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Een nachtbuschauffeur kost per uur meer dan diezelfde chauffeur overdag, maar 1 chauffeursdag is 1 chauffeursdag. Of je die chauffeur nou overdag of 's nachts inzet maakt niet zoveel uit qua personeelstekort, zeker als je hem overdang niet inzet op een hoogfrequente lijn en daardoor geen "lijn laat vervallen" kan dat politiek handiger zijn.
Voor nachtbussen op vrijdag- en zaterdagavond kan je het tanken en wassen ook uitstellen tot de avond erna, aangezien je in het weekend vaak bussen stil hebt staan t.o.v. doordeweeks.
En aftanken verschilt per gebied. In bijv. Huizen doen chauffeurs dat zelf, maar wel aan het einde van de dienst zodat als het misgaat, je daar niet nog met een naar diesel stinkend overhemd op de dienst zit.
Maar op de meeste vestigingen weten chauffeurs niet eens hoe dat moet en is er een tankbaas/wagenwasser.
Voor nachtbussen op vrijdag- en zaterdagavond kan je het tanken en wassen ook uitstellen tot de avond erna, aangezien je in het weekend vaak bussen stil hebt staan t.o.v. doordeweeks.
En aftanken verschilt per gebied. In bijv. Huizen doen chauffeurs dat zelf, maar wel aan het einde van de dienst zodat als het misgaat, je daar niet nog met een naar diesel stinkend overhemd op de dienst zit.
Maar op de meeste vestigingen weten chauffeurs niet eens hoe dat moet en is er een tankbaas/wagenwasser.
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
.. en de dieselpomp zal het ook wel niet doen zonder vrijgave met een tankkaart / druppel, lijkt mij?
Dat zal ook niet iedere chauffeur elke dag in zijn tas hebben zitten.
Enfin, elektrische bussen is dan wel makkelijker: inpluggen en het systeem weet precies welke bus aan de lader hangt.
Dat zal ook niet iedere chauffeur elke dag in zijn tas hebben zitten.
Enfin, elektrische bussen is dan wel makkelijker: inpluggen en het systeem weet precies welke bus aan de lader hangt.
Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Elke bus heeft een ingebouwde chip en als de tankpistool die detecteert dan kan je tanken en wordt de administratie automatisch op de goede bus weggeschreven.
Wij kunnen dus allemaal bussen tanken alsmede de MPO wagen. Voort buurtbussen of andere auto's zonder chip hebben we een aparte tag op de vestiging om de pomp handmatig te ontgrendelen, maar dat kan alleen als je de pincode weet.
Wij kunnen dus allemaal bussen tanken alsmede de MPO wagen. Voort buurtbussen of andere auto's zonder chip hebben we een aparte tag op de vestiging om de pomp handmatig te ontgrendelen, maar dat kan alleen als je de pincode weet.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten