Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Thijsjuh
Berichten: 45
Lid geworden op: di 23 jun 2020, 14:33

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Thijsjuh »

Suggestie van communicatie neem ik mee. Zoals ik aangaf wat betreft de dienstregeling zijn collega's bezig. Begrijp ook dat dit iets is waar wij ook nog nooit mee hebben moeten werken. Wel met tekorten van chauffeurs, maar tekorten in zodanige hoeveelheid kan ik mij niet herinneren. Daarnaast veranderd het ook nog bijna elke week en de oplossingen zijn nou niet bepaald echt makkelijk voorhanden, de suggesties die gegeven worden bieden op dit moment geen oplossing.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door marvinkok »

"Bijhuur" is ook niet de oplossing. Een deel van het werknis uitbesteed aan bijvoorbeeld Pouw, en ook die krijgen de roosters niet dicht...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Het probleem is trouwens ook een combinatie van zaken. Niet alleen een behoorlijk hoog ziekteverzuim, maar dat wordt nog versterkt doordat er amper aan nieuwe chauffeurs te komen is. En nu in deze weken ook nog vakanties van personeel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door busfanNL »

Daniel schreef: wo 04 mei 2022, 12:11 maar dat wordt nog versterkt doordat er amper aan nieuwe chauffeurs te komen is.
Dit probleem hebben de ov bedrijven gedeeltelijk zelf veroorzaakt. Er is heus wel aan mensen te komen (niet zoveel als de vraag, dat is zeker waar) maar door bijna alle nieuwe chauffeurs een part-time contract te geven en in het begin alles met een wurgcontract via een uitzendbureau te laten lopen wordt het er wel heel onaantrekkelijk op gemaakt. Als het al wat aantrekkelijker zou worden zouden er wat meer mensen solliciteren en zou de werkbereidheid onder het bestaande personeel ook wat hoger worden, en zo vallen er minder diensten uit.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Durashift »

Ik begrijp het ook niet zo goed.. de OV bedrijven weten toch wie ze 'eruit hebben moeten zetten' bij het begin van de corona crisis. Benader die als eerste.. er zal nu toch ook een uitstroom uit corona gerelateerd werk moeten komen.
Lijkt mij toch dat de (jonge) mensen die 3 ~ 5 jaar geleden bewust het D-rijbewijs behaald hebben.. toch wel weer achter het stuur willen?

.. of het is toch niet zo'n mooi vooruitzicht.. dat je (zeer) waarschijnlijk aankomende herfst weer met een mondkapje achter het stuur moet zitten :?:
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door dennistd »

Degene die 'eruit gezet zijn' zoals jij het noemt konden na een paar maanden alweer terugkomen. Er is alleen nauwelijks aanwas geweest om pensioneringen (en dat zijn er heel wat) op te vangen. Deels is dat vorig jaar nog opgelost met touringcarchauffeurs, maar die zijn grotendeels ook weer terug naar hun eigenlijke baan.

Je opmerking over het mondkapje snap ik überhaupt niet: er is nooit een mondkapjesplicht voor de chauffeur geweest in het OV.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Buzjevur »

busfanNL schreef: do 05 mei 2022, 08:21
Daniel schreef: wo 04 mei 2022, 12:11 maar dat wordt nog versterkt doordat er amper aan nieuwe chauffeurs te komen is.
Dit probleem hebben de ov bedrijven gedeeltelijk zelf veroorzaakt. Er is heus wel aan mensen te komen (niet zoveel als de vraag, dat is zeker waar) maar door bijna alle nieuwe chauffeurs een part-time contract te geven en in het begin alles met een wurgcontract via een uitzendbureau te laten lopen wordt het er wel heel onaantrekkelijk op gemaakt. Als het al wat aantrekkelijker zou worden zouden er wat meer mensen solliciteren en zou de werkbereidheid onder het bestaande personeel ook wat hoger worden, en zo vallen er minder diensten uit.

Iets flexibeler op de arbeidsvoorwaarden zou zeker helpen. Bijvoorbeeld het simpele "hoeft niet, vervangen door mag wel." Dus niet meer kijken welke relevante werkervaring je mooi kan slippen bij de bepaling van het salaris, maar juist extra belonen op de bagage die iemand meebrengt. Dat kan mensen zomaar over de streep trekken.

Dus bij twintig jaar ervaring in de horeca en drie op de bus een keer voor de twintig jaar omgaan met klanten kiezen en niet voor de drie jaar sturen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Rover wil Utrechtse nachtbussen terug

Het wordt hoog tijd dat de nachtbussen in provincie Utrecht terugkeren, stelt Rover. Samen met diverse studenten- en belangenorganisaties in het Rocov Utrecht trekt de reizigersvereniging aan de bel in een brief aan provincie Utrecht.

Sinds de coronacrisis rijden er al geen nachtlijnen meer in de provincie Utrecht. “Nu de samenleving weer volledig open is, blijft het openbaar vervoer achter bij de wensen van deze samenleving”, constateren Rover en de andere consumentenorganisaties. Tenslotte wordt er weer volop uitgegaan en worden er weer vele activiteiten georganiseerd in de late uren.

Het ontbreken van nachtbussen is geen luxeprobleem maar een serieuze kwestie op het gebeid van bereikbaarheid en veiligheid, stellen de consumentenorganisaties. “Door de afwezigheid van nachtbussen worden nu veel reizigers die hun leven weer oppakken gedwongen de fiets te pakken of dure taxi’s in te schakelen. Voor reizigers met een beperking is het bovendien vaak praktisch niet mogelijk zelf ander vervoer te regelen.” Ook wijzen de organisaties op het tekort aan studentenkamers waardoor veel studenten zich buiten de stad moeten vestigen. Goede verbindingen met de stad zijn daarom van belang om studenten deel te kunnen laten nemen aan de samenleving.

Rover en de andere consumentenorganisaties zien de grootste prioriteit nu bij het herstellen van nachtbus 412 van Utrecht naar Zeist. Deze bus reed langs het SSH-complex ‘De Warande’ dat tegenwoordig minder in trek is omdat veel studenten zich niet veilig voelen de afstand ’s nachts te fietsen en een taxi niet kunnen betalen.

Bron
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Buzjevur »

Ik denk dat personeel gewoon te schaars is. Een chauffeur inzetten voor een enkele nachtrit is op dit moment kapitaalvernietiging. Hij kan voor hetzelfde geld (letterlijk) 8 of 10 ritten rijden overdag. Dat is de afweging die tegenwoordig wordt gemaakt.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Buzjevur »

In Amersfoort staan op dit moment een aantal bussen op de buffer die al lang weg hadden moeten zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Bussen waarop een Edese chauffeur had moeten zitten aannemelijk? Ik merkte vandaag dat in de ochtend redelijk goed in de reisinfo verwerkt was welke ritten er uitvielen, maar vanmiddag zag ik een hoop ritten waar de uitval niet verwerkt was. Echter is "geen actuele informatie" tegenwoordig meer synoniem voor uitval dan voor een bus met defecte GPS.
Verder niet heel veel overlast van de staking gehad overigens, maargoed, ik heb dan ook wel de luxe-positie even naar een andere lijn te kunnen lopen.

Ondertussen meldt Syntus op de website dat ze vanaf 10 juli een aangepaste tijdelijke vakantiedienst rijden waarover info volgt. De dienstregeling toont op de website echter al een periode ingaande 10 juli met als enige verschil dat de opschalingen in de vakantiedienst sinds 14 februari niet meer rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom024 »

Daniel schreef: di 07 jun 2022, 21:20 een aangepaste tijdelijke vakantiedienst
Een tijdelijke tijdelijke dienstregeling dus? *O*
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door regenmaker »

Buzjevur schreef: di 07 jun 2022, 20:53 Ik denk dat personeel gewoon te schaars is. Een chauffeur inzetten voor een enkele nachtrit is op dit moment kapitaalvernietiging. Hij kan voor hetzelfde geld (letterlijk) 8 of 10 ritten rijden overdag. Dat is de afweging die tegenwoordig wordt gemaakt.
Waarom maakt men in Nederland dan geen gebruik van onderaannemers voor nachtritten, zoals in Duitsland gebruikelijk is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom024 »

In (Oost-)Brabant deed men dat in ieder geval wel, daar rijden de nachtbussen nu ook niet meer. Zaligmakend is dat dus ook niet...
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door bartjemestrom »

regenmaker schreef: wo 08 jun 2022, 06:41
Buzjevur schreef: di 07 jun 2022, 20:53 Ik denk dat personeel gewoon te schaars is. Een chauffeur inzetten voor een enkele nachtrit is op dit moment kapitaalvernietiging. Hij kan voor hetzelfde geld (letterlijk) 8 of 10 ritten rijden overdag. Dat is de afweging die tegenwoordig wordt gemaakt.
Waarom maakt men in Nederland dan geen gebruik van onderaannemers voor nachtritten, zoals in Duitsland gebruikelijk is.
Moeten die onderaannemers ook chauffeurs hebben die dan kunnen rijden. Er is nauwelijks tot geen bus meer te krijgen tegenwoordig, laat staan chauffeurs :s
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef: wo 08 jun 2022, 06:41 Waarom maakt men in Nederland dan geen gebruik van onderaannemers voor nachtritten, zoals in Duitsland gebruikelijk is.
In elk geval Syntus Utrecht deed dat al grotendeels.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Z2N »

Buzjevur schreef: di 07 jun 2022, 20:53 Ik denk dat personeel gewoon te schaars is. Een chauffeur inzetten voor een enkele nachtrit is op dit moment kapitaalvernietiging. Hij kan voor hetzelfde geld (letterlijk) 8 of 10 ritten rijden overdag. Dat is de afweging die tegenwoordig wordt gemaakt.
Die vergelijking is wel een beetje scheef, de nachtbusdienstregelingen waren namelijk al erg efficiënt gepland om zoveel mogelijk met één chauffeur te doen. Lijn 412 bijvoorbeeld (aangehaald in het artikel): reed 3 ritten op de nacht, om 02:03, 03:18 en 04:33 vanaf Utrecht Jaarbeurszijde, en bediende op die ritten zowel De Uithof als de lussen van lijn 73 en 74 in Zeist, en dat alles met één chauffeur. En aangezien het nachtbusdeel van de dienst van die chauffeur liep van 01:30 tot 05:30, kon ervoor ook nog prima een aantal late ritten op de dagritten gereden worden tussen Utrecht en Zeist.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

De situatie verschilt trouwens wel tussen de Utrechtse concessies. Bij Syntus is het nachtnet onderdeel van de concessie, U-OV rijdt de nachtbussen voor eigen rekening (en moet de ritten dus ook terugverdienen met de kaartverkoop)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door rm7 »

Z2N schreef: wo 08 jun 2022, 09:18 Die vergelijking is wel een beetje scheef, de nachtbusdienstregelingen waren namelijk al erg efficiënt gepland om zoveel mogelijk met één chauffeur te doen. Lijn 412 bijvoorbeeld (aangehaald in het artikel): reed 3 ritten op de nacht, om 02:03, 03:18 en 04:33 vanaf Utrecht Jaarbeurszijde, en bediende op die ritten zowel De Uithof als de lussen van lijn 73 en 74 in Zeist, en dat alles met één chauffeur. En aangezien het nachtbusdeel van de dienst van die chauffeur liep van 01:30 tot 05:30, kon ervoor ook nog prima een aantal late ritten op de dagritten gereden worden tussen Utrecht en Zeist.
Vergeet niet dat de chauffeur niet de enige is die je in de nacht in moet zetten. Je hebt ook nog wat controleurs nodig voor het geval het uit de hand loopt en de bus moet ook nog afgetankt worden nadat deze binnenkomt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Z2N »

Dat is niet het punt dat Busjevur maakte, maar dat er controleurs nodig zijn klopt. Het aftanken is natuurlijk niet zo'n punt, want tegen de tijd dat de bussen terug binnenkomen start zowat de gewone dagdienstregeling weer.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Nou ja, normaal wordt er 's nachts afgetankt bij de meeste vervoerders. Dat personeel is natuurlijk al naar huis als die nachtbussen binnen komen. En schoonmaken is ook wel handig na een nachtdienst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Z2N »

Dit is denken in problemen en niet in oplossingen, een chauffeur van de ochtendienst kan natuurlijk prima een bus tanken. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door IIVQ »

Een nachtbuschauffeur kost per uur meer dan diezelfde chauffeur overdag, maar 1 chauffeursdag is 1 chauffeursdag. Of je die chauffeur nou overdag of 's nachts inzet maakt niet zoveel uit qua personeelstekort, zeker als je hem overdang niet inzet op een hoogfrequente lijn en daardoor geen "lijn laat vervallen" kan dat politiek handiger zijn.

Voor nachtbussen op vrijdag- en zaterdagavond kan je het tanken en wassen ook uitstellen tot de avond erna, aangezien je in het weekend vaak bussen stil hebt staan t.o.v. doordeweeks.

En aftanken verschilt per gebied. In bijv. Huizen doen chauffeurs dat zelf, maar wel aan het einde van de dienst zodat als het misgaat, je daar niet nog met een naar diesel stinkend overhemd op de dienst zit.
Maar op de meeste vestigingen weten chauffeurs niet eens hoe dat moet en is er een tankbaas/wagenwasser.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Durashift »

.. en de dieselpomp zal het ook wel niet doen zonder vrijgave met een tankkaart / druppel, lijkt mij?

Dat zal ook niet iedere chauffeur elke dag in zijn tas hebben zitten.

Enfin, elektrische bussen is dan wel makkelijker: inpluggen en het systeem weet precies welke bus aan de lader hangt.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

Elke bus heeft een ingebouwde chip en als de tankpistool die detecteert dan kan je tanken en wordt de administratie automatisch op de goede bus weggeschreven.
Wij kunnen dus allemaal bussen tanken alsmede de MPO wagen. Voort buurtbussen of andere auto's zonder chip hebben we een aparte tag op de vestiging om de pomp handmatig te ontgrendelen, maar dat kan alleen als je de pincode weet.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten