Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Ferdinand »

Lijn 575 hoort ook bij de corridor door Soesterberg :D

Een snelle bus van Soesterberg naar Utrecht is wel een interessante. Aangezien er de komende jaren flink gebouwd zal worden in Soesterberg (industrieterrein verplaatst en wordt woningen + nieuwe woningen op de vliegbasis) is het misschien wel de moeite waard.

Maar met 1x/uur in het dal hebben Soesterbergers er nog steeds niet heel veel aan. Via Zeist rijden is vrees ik onvermijdelijk omdat je als je de N237 blijft volgen naar Utrecht Vollenhove misloopt en daar is een dusdanig grote vervoersvraag dat je dat niet kunt maken.
Aan de andere kant rijdt die snellijn anders wel erg lang dubbel met lijn 34, dus om die vijf minuten extra tijdwinst te behalen zou je 'm ook gewoon de hele N237 af kunnen laten rijden zonder stops.

Zou die binnen 32 minuten op Utrecht CS kunnen zijn? Dat is namelijk hoelang je erover doet vanaf 't Zwaantje als je via Amersfoort reist. Mensen die echt snel naar het westen van het land willen kunnen beter gewoon reizen via Amersfoort omdat die bus onvermijdelijk traag gaat in het centrum van Utrecht. Puur voor mensen die van Soesterberg naar het centrum van Utrecht gaan wordt deze lijn 173 dan niet rendabel lijkt me.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door wouter15 »

wouter15 schreef: ma 05 okt 2020, 19:02 Mes in dienstregeling: minder busritten in hele provincie volgend jaar

PROVINCIE UTRECHT - De provincie Utrecht overweegt het aantal rijdende bussen door de coronacrisis flink terug te schroeven. Ook wordt er gekeken naar het verlengen van de afspraken met U-OV (Qbuzz) en Syntus met enkele jaren. Dat zijn de uitgangspunten van de vervoerders voor een nieuw vervoersplan in 2021.

De ingreep is nodig nu er door de coronacrisis veel minder reizigers en inkomsten zijn. Dit jaar zijn er voor de helft minder mensen die gebruik maken van de bus en dat hakt er flink in, zo schrijft gedeputeerde Arne Schaddelee van mobiliteit in een brief.

Lees verder via: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/209861 ... 1g_NeGxbWw

Lees hier ook de bijbehorende statenbrief: https://www.stateninformatie.provincie- ... verder.pdf
Hier vind je ook nog een statenbrief met wat meer info over het OV in 2021 en verder: https://www.stateninformatie.provincie- ... verder.pdf
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Ehm, da's dezelfde statenbrief als in je quote al gelinkt was ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Reizigers binnenkort weer welkom in de buurtbus
Binnenkort kunnen de buurtbussen de weg weer op, zodra diverse technische aanpassingen zijn gedaan. TNO beveelt aan om kuchschermen, extra ventilatie units en actieve luchtfiltering aan te brengen. Ook is regelmatige schoonmaak van het kuchscherm noodzakelijk. Deze aanpassingen verkleinen de kans op blootstelling aan mogelijke deeltjes van het coronavirus.
Sinds de start van de coronamaatregelen, in maart 2020, hebben onze buurtbussen niet meer gereden. In de Provincie Utrecht bieden we inmiddels (gedeeltelijk) alternatieven aan. Het risico in de kleine voertuigen, met over het algemeen chauffeurs in de kwetsbare doelgroep achter het stuur, was te groot. Bij de grote bussen werden de voordeur en de eerste rij stoelen afgesloten, waardoor de 1,5 meter afstand tot de chauffeur gewaarborgd kon worden. Bij de kleine buurtbussen was dit niet mogelijk.

Aanvullend onderzoek
Voor het OV met grote bussen hebben alle OV-bedrijven, via OV-NL, onderzoek laten doen door TNO. Hier bleek al eerder welke aanpassingen nodig waren. Voor de kleine bussen met één in-en uitstapdeur was aanvullend onderzoek nodig. Er zijn diverse mogelijke oplossingen getest. TNO adviseert een combinatie van verschillende aanpassingen en regelmatig schoonmaken. De aanpassingen die wij op basis van het TNO-advies gaan aanbrengen, zijn een kuchscherm en een combinatie van een extra dakventilator voor luchtafvoer en een actieve filterunit (HEPA), vergelijkbaar met het filter dat in ambulances en vliegtuigen wordt gebruikt. Uiteraard voldoen de maatregelen ook aan de eisen van de verkeersveiligheid.

Samen met de buurtbusverenigingen
De chauffeurs van de buurtbussen zijn veelal vrijwilligers, die via lokale buurtbusverenigingen de regio bereikbaar houden. Veel chauffeurs hebben al aangegeven dat ze deze taak graag weer willen oppakken. Uiteraard zullen er ook vrijwilligers zijn die hier nog mee willen wachten, bijvoorbeeld omdat zij in een risicogroep vallen. Dit kan mogelijk effect hebben bij het (gedeeltelijk) invullen van de lokale dienstregelingen. Wij zijn inmiddels in gesprek met de buurtbusverenigingen en opdrachtgevers over het advies van TNO en het moment en de wijze van opstart.

Planning
Het duurt nog even voordat de aanpassingen zijn doorgevoerd in onze buurtbussen. Het streven is om in november alle buurtbussen omgebouwd te hebben. Wij zijn hierin afhankelijk van leveranciers voor de benodigde materialen. Zodra de buurtbussen weer gaan rijden communiceren wij hierover. Dat gebeurt onder andere via onze website en sociale mediakanalen. De datum kan mogelijk per buurtbuslijn verschillen.

Bron
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Arie64
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 15:59

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Arie64 »

Dat is goed nieuws voor de vele vrijwilligers. Ik denk dat velen weer graag willen gaan rijden.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Maar is dit het juiste moment nu de besmettingen weer extreem oplopen en we weer richting een lockdown gaan :o
Arie64
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 15:59

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Arie64 »

Dat zal elke vrijwilliger voor zichzelf moeten bepalen. Ikzelf heb er na het uitgebreide TNO onderzoek wel vertrouwen in om weer te gaan rijden. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat vrijwilligers met een zwakke gezondheid meer risico's zien en het nog niet aandurven.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door wouter15 »

Via de volgende link is de presentatie van het concept vervoersplan 2021 van Syntus Utrecht te vinden: https://www.stateninformatie.provincie- ... -AO-OV.pdf

@Maxim: Wanneer kunnen we het (concept) vervoersplan 2021 van Syntus Utrecht eigenlijk lezen?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door SuperGhost »

De vele besparingen zijn jammer, maar gezien deze tijd volstrekt logisch. De 202 via het station in Amersfoort laten rijden, zodat hij geïntegreerd met de 2 kan rijden lijkt me een hele goede zet.

Ook het samenvoegen van de 203 en 206 in een nieuwe 203 lijkt me beter, aangezien die dan in een hogere frequentie kan rijden met hetzelfde aantal DRU's en er op het Neptunusplein toch prima op de 6 naar Liendert en Rustenburg overgestapt kan worden. Ben alleen benieuwd naar hoe hij het rondje in Vathorst rijdt (met de klok mee of er tegen in, om en om, of afhankelijk van het tijdstip?) en waarom die niet gelijk naar de 205 omgenummerd is, aangezien hij grofweg de route van lijn 5 volgt.

Lijn 9 's avonds via de route van lijn 19 naar het station laten rijden lijkt me ook een logische zet, omdat er dan nog weinig reizigers van/naar het centrum (lijn 9) of naar Royal Haskoning en Rusthof (lijn 19) gaan en dit dan een prima combinatie is. Maar zaterdag overdag lijkt me dat je dan lijn 9 juist wel via het centrum wilt hebben....
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Lijn 19 reed 's avonds al niet meer naar Rusthof he, het gaat puur om het stukje Borneoplein - CS wat lijn 9 wat waarschijnlijk zelfs zonder Corona niet heel rendabel is.
Overigens lees ik in de presentatie dat ze lijn 9 via het Borneoplein willen laten rijden (een relatief kleine omweg), dus niet lijn 9 de route van lijn 19 volledig willen laten overnemen. De verbinding met het centrum blijft dan dus intact, maar de halte Curaçaolaan vervalt op die momenten. De overige haltes waar lijn 19 langskomt worden al door lijn 56 aangedaan.
Wel nemen dan de loopafstanden voor de reizigers vanaf de Arubalaan e.o. enorm toe, terwijl de gestrekte route waarschijnlijk al gezorgd heeft voor een minder reizigers omdat de loopafstanden toen al fors werden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Littlebusdriver »

SuperGhost schreef: ma 26 okt 2020, 21:18 De vele besparingen zijn jammer, maar gezien deze tijd volstrekt logisch. De 202 via het station in Amersfoort laten rijden, zodat hij geïntegreerd met de 2 kan rijden lijkt me een hele goede zet.
Niet mee eens. Lijn 202 vanuit Utrecht, en straks Vianen, heeft onbetrouwbare aankomsttijden in Amersfoort. Soms 10 minuten te vroeg, soms 20 minuten te laat. Dat is niet erg, omdat iedereen naar Amersfoort reist en het grootste deel naar huis gaat. Als je deze lijn met lijn 2 samen de verbinding Nieuwland - Centrum - CS laat rijden wordt dit een onbetrouwbaar geheel. De kans is aanwezig dat bussen van lijn 2 en 202 vlak achter elkaar rijden en vervolgens een tijd niets.

Momenteel rijdt lijn 202 ook in Nieuwland, ook nu rijden er al minder bussen van lijn 2 omdat lijn 202 volgens de communicatie vanuit Syntus ook gebruikt kan worden voor de verbinding Nieuwland - Centrum. In Nieuwland staat op de haltes dat lijn 202 naar Campagnergaarde rijdt en niet dat deze naar Amersfoort Centrum gaat. Bij de ritten van lijn 202 overdag is ook nooit duidelijk in de dienstregeling gecommuniceerd dat de ritten vanuit Utrecht na het rondje Nieuwland weer naar Utrecht gingen, immers er staat Campagnergaarde als eindhalte.

Omdat de wijk zo is ingericht kan er alleen in een lusroute worden gereden, daar ben ik me van bewust. Maar Syntus heeft eerder lijn 2 minder vaak laten rijden (van elke 10 minuten naar elke 15 minuten) en nu gaat dit nog minder worden als lijn 202 erin wordt geïntegreerd. Ik snap dat er minder inkomsten zijn omdat er minder reizigers zijn maar ik zie een stadsbuslijnen zo langzaamaan afgebroken worden omdat de verbinding steeds minder betrouwbaar wordt. Op termijn gaat dat ook passagiers kosten, los van de coronadaling.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door SuperGhost »

Dan moet er dus iets aan de betrouwbaarheid gedaan worden uiteraard. Want hoe kun je enerzijds 10 minuten te vroeg zijn en anderszijds 20 te laat. Dan lijkt het erop dat er meer dan voldoende speling in de dienstregeling moet zitten (want hoe kun je anders 10 minuten te vroeg zijn?) en bij 20 minuten vertraging lijkt me dat er ook iets anders moet spelen.... Dan moet of het materieel niet gereed zijn geweest op vertrektijd of wellicht had dat te maken met de verbouwing op het USP destijds voor de komst van de trambaan?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

wouter15 schreef: ma 26 okt 2020, 19:44 Via de volgende link is de presentatie van het concept vervoersplan 2021 van Syntus Utrecht te vinden: https://www.stateninformatie.provincie- ... -AO-OV.pdf

@Maxim: Wanneer kunnen we het (concept) vervoersplan 2021 van Syntus Utrecht eigenlijk lezen?
Fijn dat mijn advies voor vroege ritten op zondag op lijn 50 vanaf Klp is overgenomen. 11 uur is wel erg laat om beginnen te rijden.
Wat betreft de 82: had m liever 2x per uur tussen Woudenberg en Maarn gezien i.p.v. 1 keer per uur tussen Amersfoort en Maarn. Kan je meteen wat omlopen efficiënt koppelen met de 298.
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2257
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Roeland »

Wordt de 80 in de spits dan niet te druk in Leusden, als alle reizigers uit Scherpenzeel en Leusden-zuid 2x/uur in dezelfde bus moeten?
Terwijl er dan een halflege 82 over de Arnhemseweg rijdt?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

In principe blijven er nu evenveel bussen rijden tussen Woudenberg en Amersfoort. Connexxion reed ook lijn 80 via Leusden. Ik denk dat de dienstregeling te complex wordt als x80 alleen in de spits rijdt.

Opvallend trouwens dat 74 in het dal 2x per uur blijft rijden, terwijl 87 ingekrompen wordt tot 1x per uur.
Verder lees ik niks over 381, terwijl me dat een van de eerste lijnen lijkt om op te bezuinigen. Eigenlijk past de lijn überhaupt beter in de Utrecht stad concessie.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op di 27 okt 2020, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Lijn 45 »

383 is vorig jaar al opgeheven. ;)
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Maxim »

Binnenkort wordt het vervoerplan vastgesteld en dan zal het voor iedereen te lezen zijn! Over de opmerkingen hierboven:

203 rijdt hetzelfde als nu. Nog geen wijziging. In de toekomst als er weer meer uren beschikbaar zijn, dan zou ik graag een 204 Kattenbroek - Schothorst - Amersfoort Zuid - Utrecht zien, zodat de 203 eerder al de snelweg op kan. Maar dat is nu met Corona helaas te duur.

Lijn 9 inderdaad in avonden en weekenden via de halte Borneoplein. Volgens afspraak met de gemeente gaat de lijn vanaf het station al over de Leusderweg rijden, er komt een halte extra in de buurt van de Daltonstraat.

Lijn 2 - 202: er komen dus niet minder ritten op lijn 2, ze zijn in de spits alleen in patroon gelegd met lijn 202 zodat je in principe iedere 10 minuten een bus hebt in de spitsrichting. Lijn 2 is juist een van de weinige lijnen waar helemaal niet op bespaard wordt, aangezien het een van de beste lijnen van Amersfoort is. Wat betreft vertraging op lijn 202: zou kunnen maar de rijtijd is denk ik wel redelijk ruim bemeten, net als bij de 34 nu het geval is. Het is altijd afwachten maar zeker zo lang we met Corona te maken houden verwacht ik niet dagelijks problemen door extreme files..

Lijn 82: is nu wel de enige verbinding over de Arnhemseweg overdag, dus is daar in de daluren wel nodig om iets te bieden. Natuurlijk is lijn 80 maar 2x per uur door Leusden niet veel, maar nu met Corona (en dus de komende tijd) kan dat prima. Er is gelukkig een opening om meer bussen door Tabaksteeg te laten rijden in de toekomst, dus ik verwacht dat het voorgestelde lijnennet zo kan blijven, ook als er weer meer bussen gaan rijden :)

Lijn 74: Inderdaad 2x/u in daluren, maar dat heeft ook te maken met de beperkte mogelijkheden om in Soest pauzes te geven. En van de 74 maken nog wel iets meer mensen gebruik in de daluren. Daarentegen wordt hij opgeheven op zaterdag terwijl de 87 dan 1x/u blijft rijden, want in Soest heb je deels ook nog de buurtbus en de trein.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Lijn 45 schreef: di 27 okt 2020, 10:59 383 is vorig jaar al opgeheven. ;)
Excuus, bedoelde 381
Maxim schreef: di 27 okt 2020, 11:24 Lijn 82: is nu wel de enige verbinding over de Arnhemseweg overdag, dus is daar in de daluren wel nodig om iets te bieden. Natuurlijk is lijn 80 maar 2x per uur door Leusden niet veel, maar nu met Corona (en dus de komende tijd) kan dat prima. Er is gelukkig een opening om meer bussen door Tabaksteeg te laten rijden in de toekomst, dus ik verwacht dat het voorgestelde lijnennet zo kan blijven, ook als er weer meer bussen gaan rijden :)
Dus 280 vervalt? Of bedoel je met "overdag" "tijdens de spits"?
Heeft de bewonersvereniging rond Tabaksteeg toestemming gegeven om meer bussen te rijden?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Roeland schreef: di 27 okt 2020, 09:28 Wordt de 80 in de spits dan niet te druk in Leusden, als alle reizigers uit Scherpenzeel en Leusden-zuid 2x/uur in dezelfde bus moeten?
Terwijl er dan een halflege 82 over de Arnhemseweg rijdt?
Leusden-Zuid zal zich qua reizigers wel blijven verdelen, de frequenties op beide routes blijven in de spits immers gelijk aan wat ze nu zijn. Aan de Arnhemseweg zijn net wat meer haltes, dus voor sommige reizigers zal daarheen lopen aantrekkelijker zijn. Dat gaat vooral op voor de spitsrichting richting Amersfoort 's ochtends en in de middag terug.
Lijn 80 is juist nog wat minder druk bezet in de ochtendspits naar De Klomp en de middagspits naar Amersfoort op het stukje Woudenberg - Amersfoort v.v., dus die kan er prima wat extra reizigers bij hebben daar. Ook buiten Corona-tijd is dat overigens zo, al zijn er dan iets meer forensen naar haltes in Leusden-Zuid waar ook wat bedrijven zitten.
En voor reizigers naar De Klomp, want die zijn er ook nu nog vanuit Leusden-Zuid, maakt naar het Maximaplein lopen qua reistijd maar weinig uit.

@Maxim: Hoe zit het eigenlijk met de rijtijden komend jaar? Wordt daar nog wat op bespaart gezien de minder grote pieken die zorgen dat de bus meer door kan rijden?
Specifiek op lijn 80 zou dat immers grotendeels het effect van de iets langere route kunnen opheffen.

Waarbij mogelijk blijvend via Leusden rijden voor mij persoonlijk trouwens ook om andere redenen praktisch uitpakt... De Kei is natuurlijk een prettiger halte om te wachten dan Zonnehof-West en ik ben van de eigenwijze Pouw-chauffeurs af :wink:
(En in de buurt van de route blijven voor woon-werkverkeer wordt zo makkelijker mocht ik ooit ergens anders in de stad willen gaan wonen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Maxim »

Met "overdag" bedoel ik tussen de spitsen, als lijn 280 sowieso al niet rijdt of reed naar Amersfoort. Dan is 82 dus nodig om op de Arnhemseweg nog bediening te hebben, en kun je niet tussen Woudenberg en Doorn 2x/uur gaan rijden.

Rijtijden zijn alleen aangepast waar het zeker weten te veel of te weinig was, ook op rustige momenten. Want wie kan voorspellen of het rustger wordt/blijft omdat mensen thuis blijven werken, of juist drukker op bepaalde momenten omdat meer mensen de auto pakken... Wie het weet mag het zeggen!
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door wouter15 »

Hier kan je het definitieve vervoersplan van Syntus Utrecht vinden: http://www.stateninformatie.provincie-u ... s-2021.pdf

Deze documenten heb ik zeker niet illegaal ergens vandaan. Je kan ze namelijk gewoon hier vinden: https://www.stateninformatie.provincie- ... 1/pagina_2
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

In dat vervoerplan kom ik wel een wat kromme zin tegen...
We stellen voor om lijn 9 ’s avonds na 21u en op zaterdag en zondag na 18u via het Borneoplein te
rijden, ter vervanging van de korte ritten van lijn 19 op de hiervoor genoemde tijdstippen. Dat
betekent dat lijn 19 ’s avonds en in het weekend niet meer rijdt.
@Maxim: Ik neem aan dat hier ergens iets ontbreekt, want het lijkt me wat apart om alleen zaterdag- en zondagavond via het Borneoplein te rijden met lijn 9 als lijn 19 er tegelijk de gehele weekenddag vervalt?

Overigens wel een positief effect van de nieuwe plannen dat Woudenberg (en Maarsbergen) een snelle kwartiersdienst richting Amersfoort krijgt in de spits, da's in deze tijd nog een opvallend behoud van voorzieningen. Pré-Corona reed lijn 280 immers vrijwel tegelijk met X80 waardoor er praktisch gezien al slechts een kwartiersdienst geboden werd (en 280 en 82 zitten nu ook vrij kort achter elkaar).

Ben wel benieuwd hoe het totaalplaatje rond De Poort qua vertrektijden gaat uitpakken trouwens. Daar zitten in de huidige dienstregeling wat dingen die onhandig uitpakken en nu best fors lijken de verbeteren: X80 sluit nu niet goed aan op 82 richting Leusden (op momenten 25 minuten overstaptijd), dat wordt met de omzetting in lijn 80 een stukken snellere verbinding. Tegelijk is het kwartiersinterval via de Arnhemseweg ook gunstig voor reizigers die vanaf de route van lijn 80 naar een halte aan de Arnhemseweg willen. Immers zal de overstap dan in ieder geval vanzelf niet al te lang zijn.

Over Tabaksteeg wordt geschreven dat daar potentie zit. Maar dat hangt volgens mij ook wel af van hoe de nieuwe dienstregeling op de Arnhemseweg uitpakt: een strakke kwartiersdienst op de Arnhemseweg kan richting Amersfoort best wel concurreren met de haltes in Tabaksteeg. De verbinding vanaf de Arnhemseweg is dan immers sneller, frequenter en comfortabeler (door Tabaksteeg gaat nog, maar bij een rit over de Heiligenbergerweg, vooral het stuk rond Nijenstede, vraag ik me weleens af of die bus met evenveel onderdelen in Amersfoort aankomst als waar hij in Leusden mee vertrok :lol: )
Richting Veenendaal-De Klomp speelt dat in mindere mate: er zijn daadwerkelijk instappers in Leusden-Zuid langs de Arnhemseweg richting De Klomp, maar het is om het even om naar Bavoort/Kerk of Maximaplein/Karel van Ginkelstraat te lopen vanuit het oude deel van Leusden-Zuid. Daarnaast zijn dit reizigers die op De Klomp de trein nemen en dus ook weinig aan een eventuele toekomstige kwartiersdienst zullen hebben.
Dat effect zag je van december t/m half maart ook al in de X80: de bussen met treinaansluiting zaten vol, een kwartier later trof je soms maar 6 reizigers in de bus aan. Vraag me zodoende ook wel af of de potentie daadwerkelijk zo hoog is als het vervoerplan schrijft: zouden de haltes Karel van Ginkelstraat, Maximaplein en Burgemeester Buiningpark daadwerkelijk met z'n drieën zoveel extra reizigers kunnen genereren dat een kwartiersdienst de moeite waard wordt? Het restant van het traject overlapt immers met de frequente lijn 17 en om heel eerlijk te zijn blonken de verdichtingsritten in de spitsrichting op Scherpenzeel-Amersfoort nou ook niet uit in hoe vol ze doorgaans zaten op het stuk waar alleen lijn 80 rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door CamilleKreemers »

Allereerst bedankt Maxim voor je uitleg en steun in het kijken naar onze wilde ideeen. Ik hoop dat je nieuwe werkgever enorm blij met je zal worden.

Daarnaast: ik hoop dat er snel herstel zal plaatsvinden in alle concessies.
Roeland
Berichten: 2257
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Roeland »

Opvallend aspect: vooraf leken de geruchten erop te wijzen, dat het aantal ritten op de Amersfoortse USP-lijnen (201 t/m 206) zou afnemen als gevolg van de corona-ontwikkelingen.
Maar uit het vervoerplan wijst juist op een toename: het lijkt erop dat het aantal ritten op de vernieuwde lijnen 202 en 203 juist toeneemt t.o.v. de oude 201 t/m 206-lijnen.

De frequentie (op werkdagen) van het 202-traject Vianen - Amersfoort Station lijkt overeen te komen met die van het Station - Nieuwland-traject van lijn 2-202. Maar toch lijken niet alle 202-ritten door te rijden. Wat ik daarbij niet helemaal begrijp: waarom rijden niet (vrijwel) alle Nieuwlandse ritten als lijn 202 rechtstreeks naar USP en Vianen?
Roeland
Berichten: 2257
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Roeland »

Uit het vervoerplan blijkt, dat relatief veel doorgaande ritten op lijn 50 op station Driebergen 5 min. stilstaan, vanwege de verschillende frequenties ten oosten en westen van Driebergen.
Is het dan niet beter om lijn 50 tussen Driebergen en Amerongen een 10-20-freqeuntie te rijden? Want de treinaansluitingen op Driebergen (buiten de spits) zijn ook ongeveer in een 10-20-verhouding. Voordeel van 10-20 op Driebergen - Amerongen is dan:
- betere aansluitingen op de trein in Driebergen
- geen onnodige wachttijd voor doorgaande 50-reizigers over station Driebergen heen

En nog een vraag: Syntus neemt lijn 58 over van U-OV. Er rijdt (of reed?) ook een 258 rond Bilthoven. Wordt die 258 ook door Syntus overgenomen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten