Pagina 253 van 294

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 21:59
door Daniel
Nou, klachten indienen bij Syntus is nog knap lastig in regio's met letters in de lijnnummers hoor... gezien het reactieformulier dan een foutmelding over een ongeldig lijnnummer geeft :wink:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 22:14
door Milco
Dan zou ik er een (privé)bericht op twitter aan wagen, dan kun je dit punt ook gelijk meenemen. ;)

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 22:16
door Lijn 45
Wellicht kan Tom523 wat met je waarnemingen?

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 22:19
door Daniel
@Milco: Dat punt heb ik al meermaals aangegeven, ze hebben destijds wel het formulier geüpdatet (je kunt nu lijnnummers uit een dropdown kiezen) maar dat heeft het probleem niet opgelost maar alleen verergert. Voorheen kon ik namelijk als alternatief nog lijn 80 kiezen, maar nu is de dropdown met instaphaltes gelinkt aan het gekozen lijnnummer (en bij mijn instaphalte komt X80 wel maar 80 niet :wink: )
Maargoed, daar weten ze dus allang van.

En wat betreft Pouw Vervoer, daar heb ik tegenwoordig andere wegen voor die waarschijnlijk meer effect hebben (en nee, dat is niet via Tom523).

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 22:43
door dnmw2705
Wellicht mag je Maxim persoonlijk mailen. Heb meerdere kwesties met hem via de mail afgehandeld omdat het sneller was dan steeds via de klantenservice.

Meerdere keren op De Uithof ben ik geweigerd door Pouw chauffeur om de bus van Heidelberglaan naar Rijsweerd Zuid te pakken.. Moest maar met U-OV bus gaan.. Vaak stoppen ze ook achterop de halte zodat ze uitstappers eruit doen en dan meteen door... Dit is het lastige met uitbesteding.. Je hebt geen invloed op de kwaliteit van de dienstverlening

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 24 jul 2019, 23:40
door Tom523
Klachten gewoon blijven melden. Deze komen allemaal bij mij terecht en we spreken de chauffeur er ook werkelijk, vaak met mij erbij, op aan.

Met jullie feedback kan ik in ieder geval een hoop :wink:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 25 jul 2019, 13:43
door dennistd
Tom98 schreef:Klopt, ik stond eens met de X80 mijn tijd af te wachten bij meethalte de Poort in Woudenberg, komt doodleuk een 298 van Pouw met -9 langs die meethalte gereden. Roep ik hem op om te vragen waarom hij niet wacht: ''heb ik geen zin in'' _O- _O-
Van Kooten kan er ook wat van hoor: dinsdagmiddag stond de 272 naar Bunschoten al in de weg op Soest Zuid toen de 74 aankwam. OVinfo vertelde mij dat deze bus met ruim -9 aangekomen was :roll:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 25 jul 2019, 17:22
door Daniel
Daar kan ik me dan wel weer iets bij voorstellen: extra rijtijd i.v.m. drukte op de A28 die nu niet nodig is en je bent zo te vroeg op Soest Zuid. Zit verder ook maar één halte tussen in Soestduinen, maar daar kan je niet echt vertrektijd afwachten.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 25 jul 2019, 19:16
door Milco
Kom zojuist op Facebook een foto tegen van Rosero 1800 op lijn 120. Geen flauw idee of het gepland is zo tijdens de zomerperiode?

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 25 jul 2019, 20:30
door Daniel
Gepland vast niet, sowieso een nogal exotisch geval want de 1800 zat vorige week nog in stalling Amersfoort en die hebben überhaupt geen diensten op lijn 120.
Staat er toevallig bij wanneer het was qua tijdstip en dag, dan kan ik eens terugzoeken welke omloop dat was.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 25 jul 2019, 20:33
door Milco
Het betrof de rit die vanavond om 18:37 uur uit Amsterdam vertrok. Het heeft ongetwijfeld te maken met veel VDL's die stilstaan in verband met niet-werkende airco's, waardoor er Setra's nodig zijn op lijnen via De Klomp. Er zal dus een en ander geschoven zijn met het materieel.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 25 jul 2019, 20:46
door Suus
Daniel schreef:Gepland vast niet, sowieso een nogal exotisch geval want de 1800 zat vorige week nog in stalling Amersfoort en die hebben überhaupt geen diensten op lijn 120.
Dat durf ik niet zomaar te beweren. In het vakantierooster van Syntus Utrecht komen de chauffeurs zo ongeveer overal nu :X

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 25 jul 2019, 20:57
door Daniel
@Suus: Dat durf ik wel te beweren, want de diensten van Syntus Utrecht zijn gewoon openbaar te bekijken en daar komt lijn 120 niet in voor bij vestiging Amersfoort :wink:

@Milco: Ik zal eens gaan kijken. Veel VDL's die stilstaan valt ook wel mee, sterker nog, ik heb vandaag een stuk of 5 ritten van X80 langs zien komen en die reden allen met een Citea :wink:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 25 jul 2019, 21:01
door Milco
Wel vijf verschillende bussen? ;)
Onder die foto op Facebook is gemeld dat meerdere VDL's stilstaan wegens de hitte en (mogelijk) daardoor die materieelverschuiving.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 25 jul 2019, 21:09
door Daniel
Ik neem aan van wel, heb niet op de nummers gelet maar qua tijden kan het niet anders :wink: Inmiddels wel gevonden dat het dienst 2330 van stalling Bunnik is, wat het extra bijzonder maakt want bij mijn weten heeft die stalling helemaal geen Rosero's normaal gesproken.

Edit: aan de omloop te zien heeft 'ie nog wel meer gereden: vanmorgen op 120 begonnen, daarna een slag 102 en hij zou ook nog heen en weer naar Wageningen geweest zijn op lijn 50. Hij zal gisteren in Amersfoort al wel omgeruild zijn en zo in stalling Bunnik zijn beland, ik zie namelijk nogal wat Bunnikse omloopnummers in Amersfoortse diensten langskomen.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 25 jul 2019, 22:11
door sirvinniei
Zijn nummertjes niet meer iets voor het allerdaagse draadje? :wink:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: zo 11 aug 2019, 13:48
door sirvinniei
https://www.ad.nl/amersfoort/soesterkwa ... ~ad55ec79/
Wethouder Buijtelaar stuurde in mei een brief aan de gemeenteraad waaruit bleek dat Soesterkwartierders vanaf het eind van dit jaar 's avonds en op zaterdag waarschijnlijk niet langer de bus kunnen pakken. Volgens vervoerder Syntus ligt het aantal passagiers op die momenten ‘zo laag dat er een alternatieve manier van vervoer moet komen’.
Ze vergeten er mooi bij te noemen dat er waarschijnlijk Syntus flex voor in de plaats komt.
Worden reizigers waarschijnlijk ook nog eens beter mee bediend (latere ritten, toegevoegde ritten op zondag)

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: zo 11 aug 2019, 15:10
door Daniel
Nouja beter? Vooral onzichtbaarder voor reizigers die het OV nog niet gebruiken.

En wil je er iets van maken in het Soesterkwartier dan is wat je het hardst nodig hebt toch wel meer passagiers, want volgens de plaatjes met reizigersaantallen die in het vervoerplan 2019 staan is de bezetting 's avonds en op zaterdag inderdaad gewoon laag.
Laag is daarbij overigens relatief: op doordeweekse avonden zijn er 1-3 reizigers per richting, dus met een taxibusje zou een uurdienst nog goed vol zitten. Zaterdag overdag kan je nog wel een Rosero in uurdienst vullen, maar zaterdagavond wordt er met één reiziger per rit (en op meerdere ritten zelfs 0 reizigers) wel heel slecht gebruik van gemaakt.

Wat ik in dit geval echter nog wel mis is de analyse waarom lijn 1 het nu zo slecht doet. Belangrijkste lijkt me de ligging op loop/fietsafstand van het station van een groot deel van de wijk, zeker gezien je al sinds minstens 2010 gratis je fiets bewaakt kunt stallen aan het Mondriaanplein. Maar bij een wijk met zo'n ligging helpt het natuurlijk ook niet bepaald dat je als recreatieve reiziger op sommige momenten wordt getrakteerd op een omweg via De Isselt (of als je even langs de Gamma wilt vanuit elders in de stad, een omweg via het Soesterkwartier). Er is immers bijna niet op te plannen dat je in beide richtingen de kortste route kunt nemen en voor je omweg betaal je ook gewoon. Dat leer je snel af zo :wink:

Aan de bezettingsplaatjes zie je ook wel duidelijk waar het voornaamste gebruik van lijn 1 nu ligt: in de ochtendspits is er een piek richting Birkhoven Park (dus forensen naar de Isselt) en in de middagspits is die forensenpiek er de andere kant op. Forensen vanuit het Soeterkwartier lijken amper lijn 1 te pakken, in hun reisrichting is namelijk amper een piek te zien. Pas in de vroege middag stijgt het aantal passagiers doordeweeks, dat zullen wel wijkbewoners zijn die de bus naar het centrum pakken en later ook weer terugkeren.
Op zaterdag rijden de meeste ritten dan weer met circa 5 passagiers, daar zou kleiner materieel de bezetting dus ook al verbeteren. En ook in dat geval lijkt de omweg via de Isselt vooral reizigers te kosten doordat je best een tijd onderweg bent. Het bedienen van Birkhoven Park helpt daarbij ook niet echt trouwens, zou een verplaatste halte voor lijn 70 dat niet beter voor elkaar krijgen zodat lijn 1 kortere reistijden krijgt?

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: zo 11 aug 2019, 15:39
door Lijn 45
Forensen vanuit het Soeterkwartier lijken amper lijn 1 te pakken, in hun reisrichting is namelijk amper een piek te zien. Pas in de vroege middag stijgt het aantal passagiers doordeweeks, dat zullen wel wijkbewoners zijn die de bus naar het centrum pakken en later ook weer terugkeren.
Klopt. :Y
in de ochtendspits is er een piek richting Birkhoven Park (dus forensen naar de Isselt) en in de middagspits is die forensenpiek er de andere kant op.
Het gaat hier voornamelijk om scholieren van Het Element. Waarschijnljk is er daarom ook een minuut buffer op de halte Mijnbouwweg ingebouwd. :P
Het bedienen van Birkhoven Park helpt daarbij ook niet echt trouwens, zou een verplaatste halte voor lijn 70 dat niet beter voor elkaar krijgen zodat lijn 1 kortere reistijden krijgt?
Halte Soesterweg van lijn 70 ligt praktisch om de hoek, veel beter dan dat kan je niet krijgen. :P Ik heb ook niet het idee dat er veel reizigers van het verzorgingscentrum van de halte Birkhoven Park gebruikmaken. Er zijn überhaupt weinig reizigers die bij die halte in- en uitstappen.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: zo 11 aug 2019, 18:15
door Daniel
Dat de reizigers van het verzorgingstehuis daar niet zo veel lijn 1 pakken ligt op zich voor de hand, ik meen dat 'ie ooit was doorgetrokken om de Sportacedemie Bokkeduinen van MBO Amersfoort beter te ontsluiten. Maar dat lijkt me een reizigersgroep die al makkelijker van de halte Soesterweg vandaan loopt (net als het personeel van het verzorgingstehuis trouwens).
Lijn 45 schreef:Het gaat hier voornamelijk om scholieren van Het Element. Waarschijnljk is er daarom ook een minuut buffer op de halte Mijnbouwweg ingebouwd. :P
Is eerder een aanvullende verklaring voor de bredere middagpiek. Immers, scholieren kunnen ook wel eens eerder klaar zijn.
En gezien de richtingswissel rond het middaguur kan je zomaar ook wat vervuiling van scholieren in de cijfers richting Bokkeduinen hebben.

Maar alles samengevat is een terugkeer van 74 over de Isselt en een lus van lijn 1 met kleiner materieel door het Soesterkwartier wellicht nog niet eens zo'n gek idee. Met een kleiner busje kan je allicht vanaf de Plataanstraat over de Soesterweg en Piet Mondriaanlaan terug naar De Nieuwe Poort, dat levert een snellere verbinding naar het station op voor het stuk Soesterkwartier dat daar verder vanaf ligt (tegen de overweg bij de Bokkeduinen aan). En als je al ergens reizigers vandaan zou kunnen trekken lijkt dat nog het meest kansrijk, de rest van de wijk ligt gewoon te dicht op het station om echt significante vraag te kunnen krijgen.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: zo 11 aug 2019, 23:00
door SuperGhost
Daniel schreef:Maar alles samengevat is een terugkeer van 74 over de Isselt en een lus van lijn 1 met kleiner materieel door het Soesterkwartier wellicht nog niet eens zo'n gek idee. Met een kleiner busje kan je allicht vanaf de Plataanstraat over de Soesterweg en Piet Mondriaanlaan terug naar De Nieuwe Poort, dat levert een snellere verbinding naar het station op voor het stuk Soesterkwartier dat daar verder vanaf ligt (tegen de overweg bij de Bokkeduinen aan). En als je al ergens reizigers vandaan zou kunnen trekken lijkt dat nog het meest kansrijk, de rest van de wijk ligt gewoon te dicht op het station om echt significante vraag te kunnen krijgen.
Je krijgt dan alleen wel dat die lijn ontzettend lang staat te niksen aan de achterzijde van het station. Zo'n ringlijn doet volgens Google Maps zonder stops zo'n 13 minuten over de rit. Dan moet je bij een halfuursdienst dus langer stilstaan dan rijden. Voor reizigers die in het centrum willen zijn (in/uit/overstap bij de Nieuwe Poort/Eemplein) wordt het dan wel vervelend, aangezien je in één richting dan erg lang moet wachten. Dat is ook niet erg aantrekkelijk natuurlijk.
Dan zou ik dus eerder in beide richtingen via het Eemplein rijden en dan alleen in de Bomenbuurt een rondje rijden (Noordewierweg->Isselseveld->Vreeland->Plantaanstraat->Noordewierweg). De route duurt dan 15 minuten, je staat dan nog steeds lang stil maar dan is de achterzijde van het CS wel het eindpunt en heb je geen groepen reizigers die op een doorgaande rit zo'n lange stop hebben.

Ik ben het wel met je eens dat het voor het Soesterkwartier beter is om de busdienst aan de achterzijde van het CS te laten stoppen (=veel sneller), maar een andere optie zou kunnen zijn om de lijn vast te maken aan de hervormde lijn 19 (mits die met klein materieel blijft rijden), die anders ook ruim een kwartier moet wachten op het CS. Een gekoppelde rit (heen en terug) duurt dan zonder stops 54 minuten (zonder verkeer 52 min). Dat moet volgens mij ook wel kunnen. Voordeel is dan dat beide lijnen een rechtstreekse verbinding met het centrum (halte Stadhuis) behouden/krijgen. De bus komt dan zowel aan de voorzijde als de achterzijde van het station. In Soesterkwartier rijdt je dan (vanaf de Stadsring gezien):
Nieuwe Poort - Piet Mondriaanlaan - CS/Achterzijde - Piet Mondriaanplein - Tulpstraat - Noordewierweg -> Isseltseveld -> Vreeland -> Plataanstraat -> Noordewierweg.
Haltes Lingestraat en Puntenburgerlaan vervallen dan wel (maar relatief dicht bij het CS) en halte Groningerstraat/Opidium (Eemplein) verschuift dan naar de Piet Mondriaanlaan

Maar in beide gevallen houdt je natuurlijk het probleem dat het in de avonduren en zondag te rustig blijft. Misschien dat je door de sneller verbinding met het CS extra reizigers kunt trekken, maar grotendeels zou dat overdag zijn.

Wellicht dat je zou kunnen overwegen om in die uurtjes (het ziekenhuis heeft dan volgens mij toch geen bezoekuurtjes) om lijn 2 of 3 (1 van beide is natuurlijk voldoende) niet via De Koppel te laten rijden, maar door het Soesterkwartier. Nadeel is echter wel dat het extra reistijd kost voor Nieuwland of Vathorst.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: ma 12 aug 2019, 06:28
door Daniel
Zucht... Is het nou zo moeilijk de discussie over een serieus idee ook serieus te houden zonder er allerlei eigen oplossingen voor niet bestaande problemen de discussie te laten vervuilen?

Zo kom je met het nadeel van een lange wachttijd, maar ik heb geen idee waar je dat nu leest in mijn idee. En zou ook niet weten waarop je moet wachten in de genoemde richting: een aansluiting vanuit de wijk op de trein volstaat, daarna kan je via Piet Mondriaanlaan en Nieuwe Poort verder naar Stadhuis en de voorkant van het station zoals beschreven. Idealiter zou je zo'n lus dan ook halverwege de dag omkeren (aansluiting achterzijde station richting Soesterkwartier), of bij behoud van halfuursdienst bijvoorbeeld om en om rijden in beide richtingen.

Wat de avondbezetting betreft: daarom stel ik ook kleiner materieel voor. Meen dat Connexxion lijn 1 's avonds ook al met taxibusjes reed. Dan rijdt je in elk geval met vollere voertuigen.
Daarnaast wordt het met zo'n korte lus in de wijk sowieso aantrekkelijker om 's avonds met de bus ergens heen te gaan in bv. het centrum omdat je van die enorme omweg over de stille en dan lege Isselt af bent. Of voor bezoek aantrekkelijker de bus terug naar CS te nemen in plaats van te lopen.
Dat kan zomaar meer reizigers dan nu trekken, want als die er sowieso niet zou zijn heeft er een vervoerder al jaren voor de huidige concessie zitten slapen.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: di 20 aug 2019, 19:15
door wouter15
Vanaf 1 sept. een aantal wijzigingen bij Syntus Utrecht: https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/nieu ... NvvVNdy-XQ

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 21 aug 2019, 11:50
door sirvinniei
Ah ze hebben alsnog 646 en 647 ingekort. In ieder geval voor nu, aangezien het in 2020 waarschijnlijk weer allemaal geïntegreerd wordt in lijn 123

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 21 aug 2019, 12:10
door Etienne
Dat de scholieren in Gouda dan nog een stukje moeten lopen naar het Driestar wordt wel even aan voorbij gegaan, hoewel deze afstand met 550 meter nog wel meevalt.

In feite worden de 646 en 647 nu een aanhangsel van de 123. Dus waarom ze die lijnen dan niet meteen hebben geïntegreerd, had wellicht logischer geweest.