Pagina 276 van 294

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: di 27 jul 2021, 20:27
door Tom98
Heb het net opgezocht: bij ons staat de omleiding tot 29-10 in het systeem.
Lijn 50 kan prima tot aan Station Centrum/Plein rijden en dan via 't Goeie Spoor naar Rondweg-West. Dat heb ik in het begin al geopperd, maar door de verantwoordelijken werd daar helaas negatief op gereageerd. Dan maar niet he :X

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: di 27 jul 2021, 22:04
door henrivanderweijden
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar ja, zoals bij zoveel grote bedrijven hebben mensen op de werkvloer er geen verstand van ;) (tenminste, zo wordt er op kantoor vaak over gedacht dan he? )

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: ma 02 aug 2021, 12:06
door Maxim
Dus als jouw mening/standpunt niet als belangrijkste of beste wordt gezien, dan is meteen het bedrijf de boeman?

Ik heb toentertijd heel bewust de keuze gemaakt om lijn 50 niet de slinger te laten maken, omdat de aansluiting op de trein naar Arnhem bij De Klomp mogelijk in gevaar zou komen. Zeker als er weer meer drukte op de weg komt met minder corona. Dat kun je beoordelen als de oplossing die je zelf niet gekozen zou hebben, en je kunt het oneens zijn met de uiteindelijke keuze. Maar dat betekent natuurlijk totaal niet dat jouw/andere suggesties niet serieus genomen worden. Vaak genoeg heb ik dienstregelingen aangepast na opmerkingen van chauffeurs of hier op het forum :Y

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: di 03 aug 2021, 09:09
door erwinraasveld
Het zou nog mooier zijn als lijn 50 ook na de werkzaamheden op de Kerkewijk in Veenendaal over de Rondweg West blijft rijden en dan over 't Goeie Spoor naar station Centrum. (Zoals Tom98 hierboven ook al suggereert).
(De tijdelijke haltes Zandheuvelweg, Dijkstraat en Westersingel worden dan definitieve haltes).
Dan komt er in dit deel van Veenendaal (Zuidwest) ook eens een bus en rijden er geen 3 buslijnen over de Kerkewijk. (Die ook een stukje smaller is geworden nu).

De treintijden worden in De Klomp toch al gewijzigd eind dit jaar dus zou Syntus het nu al mooi uit kunnen werken.

Die werkzaamheden aan de Kerkewijk duren minimaal tot december, zie: https://www.veenendaal.nl/info-over-de- ... ijk-deel-3

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: di 03 aug 2021, 09:47
door Thijsjuh
erwinraasveld schreef: di 03 aug 2021, 09:09 De treintijden worden in De Klomp toch al gewijzigd eind dit jaar dus zou Syntus het nu al mooi uit kunnen werken.
Mijn collega's zijn druk bezig met de treintijden verwerken, helaas gaat de knoop tussen de twee treinen zoals deze nu bestaat weg dus het is een erg ingewikkelde puzzel. Overigens denk ik dat een route over de Rondweg-West en het Goeie Spoor die puzzel alleen nog maar onmogelijker maakt omdat lijn 50 dan meer rijtijd nodig heeft.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: di 03 aug 2021, 13:07
door Daniel
erwinraasveld schreef: di 03 aug 2021, 09:09De treintijden worden in De Klomp toch al gewijzigd eind dit jaar dus zou Syntus het nu al mooi uit kunnen werken.
Alleen is de afspraak met de provincie dat er in principe zo min mogelijk wijzigt en er ook geen extra DRU ingezet worden. Sowieso ben je te laat met het voorstel: de oplossingen die Syntus gevonden heeft voor de aansluitingen op De Klomp zijn net vorige week aan het ROCOV (en de gemeente Veenendaal) gepresenteerd en dat brengt hier eind deze week een advies over uit.

En zoals Thijsjuh ook al aangeeft is het nog best een puzzel want de benodigde rijtijd zorgt op bepaalde momenten nu al voor dat niet alles helemaal zoals gewenst uitkomt. De dienstregeling die NS verzonnen heeft met een patroonwissel in de vroege ochtendspits (hoe verzin je het) en een omklap in de avond die per richting op een verschillend moment plaatsvindt helpt daarbij trouwens ook niet.

Overigens is er voor de zomer 2022 wel een herijking gepland (o.b.v. ontwikkeling reizigersaantallen en beschikbaarheidsvergoeding) waarin eventueel dingen gerepareerd kunnen worden die pas na invoering van de nieuwe dienstregeling aan het licht komen.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: di 03 aug 2021, 15:13
door sirvinniei
Misschien is het met de nieuwe treindienstregeling nog het handigst om lijn 83 en 85 los te koppelen en lijn 85 aan lijn 50 te koppelen.
De bundel 83/5 kan dan meeschuiven met de treinaansluiting op Klp en 50 heeft altijd een goede aansluiting op de treinen in Ed.
Van lijn 83 kan je dan een ringlijn maken tussen de 3 Veenendaalse stations.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: di 03 aug 2021, 15:26
door Daniel
Dat is lastiger dan je denk omdat het rondje 83/85/5 specifieke eisen heeft qua verdeling van de omlopen. Op de Gelderse lijnen mogen slechts in beperkte mate dieselbussen rijden en omdat er sprake is van twee concessies rijdt IJssel-Vecht ook tweederde van de omlopen en Utrecht eenderde.
En dan hebben er ook nog eens twee ROCOVs adviesrecht over.

De koppeling van 83 en 85 is trouwens ook nou net de meest relevante van het hele rondje (verbinding van heel Veenendaal richting bedrijventerreinen en het ziekenhuis in Ede). Lijn 5 zit er vooral bij voor de doorverbinding naar het centrum van Ede, maar daar gaan nog tig andere bussen heen vanaf Ede-Wageningen dus je kunt altijd wel ergens op overstappen.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: di 03 aug 2021, 16:11
door SuperGhost
erwinraasveld schreef: di 03 aug 2021, 09:09 Het zou nog mooier zijn als lijn 50 ook na de werkzaamheden op de Kerkewijk in Veenendaal over de Rondweg West blijft rijden en dan over 't Goeie Spoor naar station Centrum. (Zoals Tom98 hierboven ook al suggereert).
En wat nu als je de 280 dat laat doen en de 50 weer gewoon via station Centrum laat rijden, zodat Elst aansluiting op dat station heeft en daar kan overstappen op de trein of op lijn 85? De 280 komt uit Rhenen dat via het eigen station die aansluiting al heeft en voor Rhenen<->Ede kan daar net zo goed via Wageningen gereden worden (lijnen 44, 45 en 50) waar je de frequent rijdende snelbus naar Ede hebt (C3).

En in hoeverre is het een mogelijk om lijn 50 om te klappen als de treindienst op De Klomp omklapt? Dus dat de takken naar De Klomp en Wageningen voor lijn 50 dan verschuiven? In Wageningen rijden de bussen naar Ede (C3), Bennekom (86) en Arnhem (352) nu elk kwartier, waardoor je die aansluitingen dan kan behouden. Zou dat dan een oplossing zijn?

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: di 03 aug 2021, 23:19
door henrivanderweijden
Als je de takken van de 50 (ongeveer) een kwartier verschuift dan geeft lijn 50 vanuit Wageningen in Rhenen keurig aansluiting op de trein naar Veenendaal. Dit was toen Syntus begon ook het excuus om de toenmalige lijn 80 op te heffen tussen Rhenen en Wageningen.

Bij de Klomp geeft de 50 dan aansluiting van/naar de trein ri Arnhem en te Veenendaal Centrum is van/naar Elst een goede overstap op de trein ri Utrecht.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: di 03 aug 2021, 23:30
door henrivanderweijden
Thijsjuh schreef: di 03 aug 2021, 09:47
erwinraasveld schreef: di 03 aug 2021, 09:09 De treintijden worden in De Klomp toch al gewijzigd eind dit jaar dus zou Syntus het nu al mooi uit kunnen werken.
Mijn collega's zijn druk bezig met de treintijden verwerken, helaas gaat de knoop tussen de twee treinen zoals deze nu bestaat weg dus het is een erg ingewikkelde puzzel. Overigens denk ik dat een route over de Rondweg-West en het Goeie Spoor die puzzel alleen nog maar onmogelijker maakt omdat lijn 50 dan meer rijtijd nodig heeft.
Ik denk dat de route via de Rondweg West weinig toegevoegde waarde heeft, sterker nog, de scholieren naar het CLV zijn langer onderweg en moeten vanaf de Rondweg West os Station Centrum nog een aardig stuk gaan lopen.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 08:37
door erwinraasveld
SuperGhost schreef: di 03 aug 2021, 16:11 En wat nu als je de 280 dat laat doen en de 50 weer gewoon via station Centrum laat rijden, zodat Elst aansluiting op dat station heeft en daar kan overstappen op de trein of op lijn 85? De 280 komt uit Rhenen dat via het eigen station die aansluiting al heeft en voor Rhenen<->Ede kan daar net zo goed via Wageningen gereden worden (lijnen 44, 45 en 50) waar je de frequent rijdende snelbus naar Ede hebt (C3).
Lijn 280 over de Rondweg-West laten rijden en dan via 't Goeie spoor, station centrum/plein en verder naar Amersfoort (of terug naar Rhenen in de daluren) is natuurlijk ook een prima idee en wellicht ook nog beter aangezien die toch al een soort van sneldienst is.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 18:48
door henrivanderweijden
Waarom wil iedereen zo graag over die Rondweg West?
Ook lijn 280 heeft vanuit Rhenen gezien op bepaalde tijden scholieren die graag naar het CLV aan de Kerkewijk willen. Als je in de buurt van de Rondweg West woont kan je toch gebruik maken van lijn 83 ? Overstappen op de Klomp voor lijn 80 ri Amersfoort.
De opmerking dat de 280 een soort van sneldienst is en daarom via de Rondweg West naar station Centrum moet is natuurlijk vreemd. Een medewerker van Syntus heeft al aangegeven dat ze deze route nu in de omleiding al niet willen omdat dat langer duurt dan via de Kerkewijk ...

Overigens, ik zou lijn 280 tussen Veenendaal en Rhenen, op een paar scholieren ritten na, helemaal schrappen. De lijn rijdt over een provinciale weg zonder veel bebouwing.
Als alternatief zou je een lijn met kleinere bussen van Veenendaal Station Centrum via de Industrielaan-Wageningselaan en door Achterberg naar Rhenen kunnen laten rijden.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: wo 04 aug 2021, 22:47
door Durashift
^^ wat doe je dan met het stuk Rhenen, westelijk van de spoorbaanweg?
De bus gaat daar nog wel door een wijk wat OV nodig heeft.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 05 aug 2021, 03:54
door sirvinniei
Voor zover ik het begrijp wil Henri alleen de tak Veenendaal-Rhenen loskoppelen van de rest van lijn 280 en met kleiner materieel rijden.
Begrijpelijk idee, maar het brengt twee problemen met zich mee. Ten eerste is er heel weinig ruimte om te keren op Veenendaal centrum. Alles moet over het stationsplein, waar er maar een bushalte is en waar bussen elkaar niet kunnen passeren.
Ten tweede raakt Rhenen zijn verbinding met het centrum van Veenendaal kwijt, waardoor de verbinding nog minder aantrekkelijk wordt.

De route die wordt voorgesteld is trouwens ook totaal niet logisch. Je maakt de route veel langzamer terwijl je alleen een (nogal uitgestrekt) industrieterrein aandoet. Als je nijverkamp zo graag zou willen bedienen kan je daar het beste een aparte verbinding voor aanleggen. Ik denk zelfs dat dan vraagafhankelijk vervoer handiger is, maar dan zou je enige bekostiging van het industrieterrein zelf verwachten.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 05 aug 2021, 05:46
door henrivanderweijden
Het centrum van Veenendaal wordt nu , behalve in de spits, ook niet aangedaan door lijn 280, dit zou je kunnen oplossen door, evt in één richting te rijden via Kerkewijk -Raadhuisstraat - Boompjesgoed, nadeel is dan dat er een paar minuten rijtijd bijkomt. Route via de Wageningselaan en Achterberg hoeft niet veel meer tijd te kosten dan de huidige route als ik google-maps geloof.
Route door Rhenen houdt je gelijk aan de huidige Route. Ideaal zou zijn om naar Kesteren te rijden ,maar dan schiet Arriva waarschijnlijk in de rode vlekken, om daar de Lodenstein school en het station te kunnen bedienen.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 05 aug 2021, 07:43
door Daniel
Voor doorrijden naar Kesteren bestaan in de nieuwe dienstregelingen weer kansen (mits Arriva akkoord gaat natuurlijk. De situatie verandert namelijk dan in die zin dat door de omklap van de trein in Rhenen (gaat op het andere kwartier rijden), Arriva in Rhenen geen treinaansluiting meer kan bieden zonder die aan de andere kant van de lijn in Tiel te verbreken.

Wat betreft lijn 280: dat die tussen Rhenen en Veenendaal weinig bediend maakt trouwens ook niet zo uit. Die lijn dient immers vooral om de wijken in het hoge deel van Rhenen te verbinden met het station in Veenendaal (en in de spits ook met Amersfoort). Voor die wijken is het immers nogal om om via station Rhenen te reizen. De afstanden voor het voor- en natransport worden dan ook wat lang, rekening houdend met het hoogteverschil.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 05 aug 2021, 09:06
door erwinraasveld
henrivanderweijden schreef: wo 04 aug 2021, 18:48 Waarom wil iedereen zo graag over die Rondweg West?
Waarom moeten er zonodig 3(!) buslijnen over de Kerkewijk rijden? Alleen maar voor dat CLV? En de andere wijken moeten dan maar verstoken blijven van goed openbaar vervoer in de buurt?
Wat is er mis mee dat lijn 50 of lijn 280 over de Rondweg-West blijft rijden voor een goede OV-spreiding in Veenendaal? Scholieren van het CLV kunnen prima bij de halte Zandheuvelweg uitstappen en 10 minuutjes lopen naar het CLV.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 05 aug 2021, 09:27
door Daniel
Nou eh, wellicht omdat het vooral streekbussen zijn en deze de route de snelste verbinding biedt voor de reizigers die niet in Veenendaal wonen. Lijn 50 kan er geen minuut extra reistijd bij hebben, dan komt de belangrijkste aansluiting op De Klomp in gevaar. En lijn 280 is al een zwak lijntje tussen Rhenen en Veenendaal, dan moet je niet allerlei omwegen gaan invoeren onderweg.

Houden we nog lijn 87 over, maar die rijdt er sowieso maar in één richting tegelijk. Dat is door de koppeling met lijn 80 de verbinding voor de hele Gelderse Vallei naar de scholen in Veenendaal, dus wel handig er dan ook langs te rijden. En ook die lijn heeft de tijd die hij heeft harder elders nodig, vertragingen uit Veenendaal worden al teveel aan lijn 80 doorgegeven nu.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 05 aug 2021, 09:40
door erwinraasveld
mmmm...oke.
Wil nog wel even zeggen dat toen lijn 50 nog over de Kerkewijk reed (voor de omleiding dus) het regelmatig mis ging met de aansluitingen op De Klomp.
Omdat ie op de Kerkewijk weer eens in de file stond.
Nu ie over de Rondweg-West rijd heb ik m'n aansluiting op De Klomp altijd gehaald...en dat ligt toch echt niet aan corona en minder verkeer.
Maar meer omdat ie gewoon beter door kan rijden als op de Kerkewijk.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 05 aug 2021, 10:46
door Tom98
Gevoelsmatig rijdt voor mij de omleidingsroute ook sneller/vloeiender weg dan de normale route. Kan best wel eens kloppen dat het qua tijd niets scheelt.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 05 aug 2021, 13:18
door waldo79
Rondweg-West heeft dan ook minder kruispunten dan de Kerkewijk. Sinds het doorgaand verkeer naar de oostkant van Veenendaal is verbannen, dient de Rondweg-West alleen nog voor de ontsluiting van de westelijke stadsdelen.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: do 05 aug 2021, 14:39
door Daniel
Op een zeker moment is lijn 50 qua tijden ook aangepast omdat hij anders standaard in de file voor het spoor stond. Daarna heb ik 'm eigenlijk alleen maar ruim op tijd voor de treinen op De Klomp aan zien komen.
Het gemene aan die lijn is wel dat er sowieso tijden zijn waarop de treinaansluiting gepland heel krap is, waardoor een minuutje vertraging al veel kan zijn. Maar dat is voor Syntus natuurlijk niet direct een punctualiteitsprobleem.

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: di 19 okt 2021, 22:12
door henrivanderweijden
Er is weer een herfstdagkaart actie bij Syntus Utrecht. Voor €6,- mag je een dag met de provincie bussen van Syntus mee.
Op lijn 50 geldt de actie echter niet, dus alle reizigers op de Heuvelrug hebben pech ......

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Geplaatst: vr 29 okt 2021, 23:09
door Lijn 45
De bewoners van het Soesterkwartier hebben een brief gekregen met daarin een link naar een enquete over de toekomst van lijn 1 in de daluren. Daarin wordt gesproken over het uitdunnen van de dienstregeling tot een uursdienst, het rijden met een 'kleine bus' en het verflexen van de lijn. Ook zijn er vragen gesteld over een langere/langzamere vs kortere/snellere route.

Opvallend detail: over de bediening 's avonds en in het weekend wordt niet gerept.