[Project] ZuidasDok

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door sirvinniei »

PHS schreef:De vraag is sowieso wat er van de Airportsprinter nog terecht gaat komen nu het coronavirus maakt dat er voor de komende jaren nog meer dan voldoende capaciteit is richting Schiphol. Want zelfs als het virus is verslagen, zijn de toeristen en zakenreizigers niet meteen terug. De recessie gaat ook zijn weerslag hebben op de luchtvaart. Eigenlijk is het onverantwoord om nu te investeren in een verbinding naar Schiphol, dat geldt ook voor het doortrekken van de NZL, andere projecten hebben nu meer zin dan extra luchtvervoer op de grond.
Ik zie juist het tegenovergestelde voor me: zo gauw als de maatregelen opgeheven worden, wil iedereen gaan vliegen. Zo werkt het vaak met beperkingen. Zakenreizigers blijven wel misschien wat langer weg.
Wat betreft de airportsprinter: Schiphol is veel meer dan alleen een vliegveld, het is ook een nationaal OV-knooppunt. Er stappen altijd een flinke hoeveelheid mensen daar over tussen OV-middelen.
Z2N schreef:De Airportsprinter is daar natuurlijk niet per sé voor nodig. In theorie is het mogelijk om spoor 15 op Amsterdam Centraal in de huidige vorm te behouden, en te reserveren voor het internationale verkeer. Voor deze treinen zijn de problemen met de smalle perrons minder nijpend. De rest van de verbouwing kan dan gewoon doorgaan, met op de westtak het treinaanbod wat er nu is, maar waarbij de ICD-treinen ook gaan stoppen op Lelylaan en Sloterdijk. Daarmee krijg je daar dan een 7,5 minuut-dienst, met daartussen dan de internationale treinen en de sprinters naar Zaandam/Hoorn.
Op zich geen slecht idee, maar Amsterdam wil graag de hoeveelheid stations op de Westtak uitbreiden.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door SuperGhost »

Wellicht zou dat dan nog altijd kunnen, indien je de ICD's extra laat stoppen op Lelylaan en Sloterdijk (waardoor het rijtijdverschil gelijk blijft) en de Eurostar en Thalys iets langzamer inlegt?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Z2N »

sirvinniei schreef: Ik zie juist het tegenovergestelde voor me: zo gauw als de maatregelen opgeheven worden, wil iedereen gaan vliegen. Zo werkt het vaak met beperkingen. Zakenreizigers blijven wel misschien wat langer weg.
Wat betreft de airportsprinter: Schiphol is veel meer dan alleen een vliegveld, het is ook een nationaal OV-knooppunt. Er stappen altijd een flinke hoeveelheid mensen daar over tussen OV-middelen.
Dat mensen willen vliegen is leuk, maar er gaan luchtvaartmaatschappijen failliet, en we zitten aan het begin van een enorme recessie. Wat mensen willen is niet leidend voor het gedrag, ik wil natuurlijk ook morgen naar de Alpen.
sirvinniei schreef:
Z2N schreef:De Airportsprinter is daar natuurlijk niet per sé voor nodig. In theorie is het mogelijk om spoor 15 op Amsterdam Centraal in de huidige vorm te behouden, en te reserveren voor het internationale verkeer. Voor deze treinen zijn de problemen met de smalle perrons minder nijpend. De rest van de verbouwing kan dan gewoon doorgaan, met op de westtak het treinaanbod wat er nu is, maar waarbij de ICD-treinen ook gaan stoppen op Lelylaan en Sloterdijk. Daarmee krijg je daar dan een 7,5 minuut-dienst, met daartussen dan de internationale treinen en de sprinters naar Zaandam/Hoorn.
Op zich geen slecht idee, maar Amsterdam wil graag de hoeveelheid stations op de Westtak uitbreiden.
Dat is niet wat bovenaan het wensenlijstje staat van Amsterdam, Amsterdam wil namelijk vooral een metro naar Schiphol. De Airportsprinter is altijd bedoeld geweest als een tussenstap, en nu er een dip in het vliegverkeer is waar nog jaren van hersteld moet worden zou dat het ideale moment zijn om door te zetten met de metroplannen. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door trolly »

In het kader van anticyclisch investeren is het inderdaad een ideaal project.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door VIRM »

Is in dat ontwerp-tracebesluit ook besloten welke stations (mogelijk) op de westtak worden bijgebouwd? En hoe verhoudt zich dat dan tot het doortrekken van de metro Isolatorweg - CS?
Beul van de blindegeleidelijn
Alargule

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Alargule »

Alargule schreef:Er zijn stations gepland ter hoogte van metrostations Henk Sneevlietweg, Jan van Galenstraat en bij het Westerpark (zal wel ergens thv Nassauplein zijn bedacht). Of ze er ook gaan komen is een heel andere vraag. Zeker gelet op het 'tijdelijke' karakter van de Airportsprinter - en daarmee de hoogfrequente bediening van de Westtak door sprinters - kan het een desinvestering zijn.

Maar ja, wat is 'tijdelijk' nu helemaal in de Amsterdamse vervoerswereld?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door reisthijs »

VIRM schreef:Is in dat ontwerp-tracebesluit ook besloten welke stations (mogelijk) op de westtak worden bijgebouwd?
Nee. Het ontwerptracébesluit dat nu ter inzage ligt betreft alleen de emplacementen Amsterdam Centraal en Dijksgracht. Zie www.platformparticipatie.nl/projectenlijst/amsterdam-phs/ontwerptracebesluit/
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Durashift »

trolly schreef: (..)

Wat ik zo vermoeiend vind aan overheidsorganisaties is nou juist dat totale gebrek aan geheugen en reflectie.
Nou, gemeente A'dam heeft wel een leerpunt van de NZL bedongen in het (nu te ontbinden) contract voor het Zuidasdok, begreep ik uit een column van Bartjens in het FD van 4 april jl.

In de overeenkomst Zuidasdok uit 2012 staat dat A'dam 25% moet betalen bij een eventuele kostenoverschrijding (het rijk 75%). Maar, de gemeente had de ervaring met de NZL en bedong dus een maximum bijdrage op die (eventueel) te betalen kostenoverschrijding: 60,7 miljoen euro (prijspeil 2019)

Dus, ipv 250 miloen te moeten betalen (bij een tekort/extra bijdrage van 1 miljard euro en eenzelfde risicoverdeling maar zonder maximum) wordt het maar een procent of 6 én er wordt gesteld dat er dan tot 2036 geen verder (financieel) risico meer is voor A'dam. Heerlijk toch?
Ja, maar niet voor onze vadertje staat.. Er is geen sprake meer van een evenwichtige situatie. Dus, adviseert onderzoeker Sybilla Dekker om de extra bijdrage buiten de oorspronkelijke bestuursovereenkomst te laten lopen.

Kortom, als er dan in de toekomst, op de nieuwe aanbestede opdrachten, kostenoverschrijding gaat plaatsvinden.. zal er alsnog tot maximaal 60,7 miljoen euro bijgelapt moeten worden.

De columnist denkt dat het bestuur van onze hoofdstad straks verzoekt om de 75/25% verhouding te wijzigen OF extra € muntjes bij de provincie, vervoerregio of de projectontwikkelaars gaat vragen/sommeren.
PHS

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door DDietzen »

:pos:

Ik heb nog nooit géén opstopping meegemaakt op een perron van Asdz als een trein aankomt (laat staan twee tegelijk), dankzij die roltrappen. Goede ontwikkeling om er vaste trappen van te maken, natuurlijk wel onder voorwaarde dat de liften betrouwbaar (blijven) functioneren.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Lange_Dre »

Start lachband, trein stations en liften die betrouwbaar blijven functioneren... Daar hebben ze door het hele land al jaren lang veel moeite en problemen mee. Dus ondanks dat ik de keuze snap, ben ik grote tegenstander, totdat ze op de stations die veel/vaak langdurige problemen hebben hebben bewezen dat ze de liften wel betrouwbaar kunnen onderhouden en indienst kunnen houden...
Laatst gewijzigd door Tom024 op vr 01 jul 2022, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door trolly »

Mij ontgaat de relatie tussen het vervangen van roltrappen door vaste trappen en het functioneren van liften. Wie die aangewezen is op het gebruik van de lift zal net zo weinig aan een roltrap als aan een vaste trap hebben.

Overigens is dit wel een erorm zwaktebod, uiteraard. Ik vraag me af of de Brittenpassage straks dan ook eerst alleen met vaste trappen toegankelijk wordt, terwijl ze bezig zijn met de verbreding van de Minervapassage (de huidige stationstunnel). In eerste instantie lijkt me namelijk niet dat de capaciteit van de stijgpunten toeneemt. De perrons worden overigens wel breder.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Staatslijn K »

SuperGhost schreef: ma 30 mar 2020, 23:24 Wellicht zou dat dan nog altijd kunnen, indien je de ICD's extra laat stoppen op Lelylaan en Sloterdijk (waardoor het rijtijdverschil gelijk blijft) en de Eurostar en Thalys iets langzamer inlegt?
Sloterdijk zou wel een hele handige overstap zijn richting Haarlem (Breda) en Zaandam (Schiphol, Rotterdam, Breda). Eigenlijk snap ik niet helemaal waarom ze dat nu al niet doen, het zou mij vanuit de richting Alkmaar gewoon een kwartier schelen en 5 minuten minder overstaptijd, naar een respectabele 10 minuten.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Bemined »

SuperGhost schreef: ma 30 mar 2020, 23:24en de Eurostar en Thalys iets langzamer inlegt?
Nog langzamer kan haast niet, de Thalys is nu al met 60km/u ingelegd op de westtak.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Meltrain »

Waarom hebben vaste trappen dan een grotere capaciteit dan roltrappen? Een roltrap is namelijk wel “sneller”, waardoor de verblijftijd korter is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Klaasje »

Een roltrap gaat een kant op en draai je niet snel om. Een vaste trap kan je bij pieken veel flexibeler gebruiken. Je hebt dus twee keer zoveel capaciteit
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Suus »

Toch vind ik het wel wat gemakzuchtig om dan het station minstens 6 jaar geen roltrappen te laten hebben, dat is voor de toegankelijkheid (er is nogal een hoogteverschil tussen de perrons en de tunnel) echt een forse achteruitgang.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Roeland »

Meltrain schreef: do 30 jun 2022, 12:31 Waarom hebben vaste trappen dan een grotere capaciteit dan roltrappen? Een roltrap is namelijk wel “sneller”, waardoor de verblijftijd korter is.
Volgens mij is het probleem ook dat veel mensen denken dat je op een roltrap stil moet staan (en daarmee de boel mag blokkeren).
Opvallend genoeg lopen diezelfde mensen op een gewone trap wel gewoon door, waardoor een gewone trap in de praktijk vaak beter doorstroomt dan een roltrap.
sirvinniei schreef: ma 30 mar 2020, 22:52Opzich geen slecht idee, maar Amsterdam wil graag de hoeveelheid stations op de Westtak uitbreiden.
Extra stations op de Westtak? daar hebben ze toch metrolijn 50 voor :) ?
Laatst gewijzigd door Tom024 op vr 01 jul 2022, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Twee berichten samengevoegd
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door CamilleKreemers »

Dan kom je niet in Schiphol
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door CamilleKreemers »

Bemined schreef: do 30 jun 2022, 11:31
SuperGhost schreef: ma 30 mar 2020, 23:24en de Eurostar en Thalys iets langzamer inlegt?
Nog langzamer kan haast niet, de Thalys is nu al met 60km/u ingelegd op de westtak.
Waarom zo langzaam?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Bemined »

Omdat de 4600 er 2,5 minuut voor zit.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Durashift »

PHS schreef: do 30 jun 2022, 09:18
trolly schreef: do 30 jun 2022, 08:49 Wie die aangewezen is op het gebruik van de lift zal net zo weinig aan een roltrap als aan een vaste trap hebben.
Voor ouderen bijvoorbeeld kan een vaste trap oplopen behoorlijk uitputtend zijn. Met een roltrap hebben zij dat probleem niet.
Precies, mijn moeder was maar wat blij met de roltrappen in de Rotterdamse metrostations. Die schijn je met je OV chipkaart te kunnen starten indien ze stilstaan, begreep ik van haar.. :?:

Met een vaste trap krijgt men, tijdens piekmomenten, weer last van twee richtingsverkeer in verschillende snelheden. Dat houdt de snelheid er ook niet in.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Meltrain »

Durashift schreef: do 30 jun 2022, 21:52 Precies, mijn moeder was maar wat blij met de roltrappen in de Rotterdamse metrostations. Die schijn je met je OV chipkaart te kunnen starten indien ze stilstaan, begreep ik van haar.. :?:
Nee, dat klopt niet. Ze gaan gewoon weer draaien als je erop stapt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door umbusko »

Roeland schreef: do 30 jun 2022, 13:41
Meltrain schreef: do 30 jun 2022, 12:31 Waarom hebben vaste trappen dan een grotere capaciteit dan roltrappen? Een roltrap is namelijk wel “sneller”, waardoor de verblijftijd korter is.
Volgens mij is het probleem ook dat veel mensen denken dat je op een roltrap stil moet staan (en daarmee de boel mag blokkeren).
Opvallend genoeg lopen diezelfde mensen op een gewone trap wel gewoon door, waardoor een gewone trap in de praktijk vaak beter doorstroomt dan een roltrap.
Dat ben ik deels met je eens, ik denk dat ik in 80% van de gevallen ook gewoon op een roltrap doorloop, maar het is wel zo dat door de grote afstand tussen de treden het lopen op een roltrap een stuk ongemakkelijker is dan op een vaste trap. Met name omhoog is het best een inspanning.

Wat ik een stuk onbegrijpelijker vind is dat mensen op rolbanden stil gaan staan, zeker als het die horizontale dingen op slakkentempo zijn. Daar vergt het haast meer inspanning om te blijven staan dan om door te lopen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 118 gasten