[Project] ZuidasDok

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door trolly »

SuperGhost schreef:Een spoorwegtunnel (A)

Bovendien: als je daar een flinke explosie in verzorgt, dan is het waarschijnlijk ook: weg tunnel :roll:
Dat is geprobeerd, maar bleek niet het geval.
Laatst gewijzigd door Daniel op zo 29 mar 2020, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link gefixt
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door VIRM »

Heeft de vertraging ook invloed op het schema voor de oplevering van het derde perron, en daarmee misschien ook de wijziging van de dienstregeling rond Amsterdam (internationale treinen naar Zuid, Airport Sprinter naar CS)?
Beul van de blindegeleidelijn
Alargule

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Alargule »

Ik zou zeggen: ja - voor de realisatie van dat perron moet immers de zuidelijke tunnel gereed zijn. Niet voor niets wordt in het rapport-Dekker ook opgeroepen zet es em met het project door te gaan.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Wubbo »

AirportSprinter en internationale treinen naar Zuid zijn daarbij twee verschillende zaken. Voor de AirportSprinter is het derde perron niet nodig (dat doet immers niet zo veel voor de treinaantallen op Zuid), voor de komst van de internationale treinen naar Zuid wel.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door trolly »

:')

Dat zijn inderdaad twee verschillende zaken, maar ze hebben beiden spoorcapaciteit nodig. Die ontstaat pas voor de airportsprinter op de westelijke ringspoorbaan en op CS als de internationale treinen naar Zuid kunnen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Alargule »

Dat is niet (helemaal) waar. Een grotere constraint op dit moment is het medegebruik van de Westtak door de intercity direct. Door deze door te koppelen aan de treinseries uit Almere/Hilversum - en parallel daaraan de treinseries uit Utrecht te koppelen aan de series uit Leiden - kun je ze al omleiden over de Zuidtak, waarmee de Westtak vrijkomt voor een hogere sprinterfrequentie, met daartussendoor nog wat internationale treinen. Dat is ook het idee voor de kortere termijn (vanaf 2023, wanneer PHS ook moet worden doorgevoerd tussen Amsterdam en Nijmegen).
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door trolly »

Dat klinkt als een compromis op een compromis, en het ideale recept voor ellende. Theoretisch zou het moeten kunnen, maar er zitten een berg afhankelijkheden in, waaronder het verondersteld feilloos functioneren van de ICNG. Ben benieuwd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Alargule »

trolly schreef:Dat klinkt als een compromis op een compromis, en het ideale recept voor ellende.
Tussen de regels door klinkt dat bijna alsof je daarover verbaasd bent. Het zal toch niet?
trolly schreef:Theoretisch zou het moeten kunnen, maar er zitten een berg afhankelijkheden in, waaronder het verondersteld feilloos functioneren van de ICNG. Ben benieuwd.
Wij allen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door VIRM »

De ICNG gaat toch in theorie tijdens dienstregeling 2021 rijden? Dan heeft NS nog een poos om de kinderziektes eruit te halen voordat de dienstregeling in Amsterdam wordt gewijzigd..
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Klaasje »

Instroom in '21 terwijl de doortrekking per December '22 op de planning staat.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door trolly »

Alargule schreef:
trolly schreef:Dat klinkt als een compromis op een compromis, en het ideale recept voor ellende.
Tussen de regels door klinkt dat bijna alsof je daarover verbaasd bent. Het zal toch niet?
En dan probeer ik nog het een beetje te verbergen...
VIRM schreef:De ICNG gaat toch in theorie tijdens dienstregeling 2021 rijden? Dan heeft NS nog een poos om de kinderziektes eruit te halen voordat de dienstregeling in Amsterdam wordt gewijzigd..
De treinen die NS tot nog toe op de HSL heeft gezet waren of gaan stuk. Ik wens ze echt het beste toe, maar met die ICNG is het voor mij eerst zien, dan geloven.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Wubbo »

Dan nog mis ik waarom het kennelijk logisch is om AirportSprinter gelijktijdig te doen met de omklap van de internationale treinen naar Zuid. Waarom zou dat gelijktijdig moeten en niet eerst het een en dan het ander (ze kunnen wat mij betreft ook in de andere volgorde).
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door TLP »

Wubbo schreef:Dan nog mis ik waarom het kennelijk logisch is om AirportSprinter gelijktijdig te doen met de omklap van de internationale treinen naar Zuid. Waarom zou dat gelijktijdig moeten en niet eerst het een en dan het ander (ze kunnen wat mij betreft ook in de andere volgorde).
Nou, dat laatste niet echt geloof ik.
Alargule schreef:Een grotere constraint op dit moment is het medegebruik van de Westtak door de intercity direct. Door deze door te koppelen aan de treinseries uit Almere/Hilversum - en parallel daaraan de treinseries uit Utrecht te koppelen aan de series uit Leiden - kun je ze al omleiden over de Zuidtak, waarmee de Westtak vrijkomt voor een hogere sprinterfrequentie, met daartussendoor nog wat internationale treinen. Dat is ook het idee voor de kortere termijn (vanaf 2023, wanneer PHS ook moet worden doorgevoerd tussen Amsterdam en Nijmegen).
Ervan uitgaande dat de verlegging van sommige HSL-treinen dus eerst moet voordat de AirportSprinter gerealiseerd kan worden, betekent dat ook een gat in de bediening van de Westtak als dat niet tegelijkertijd gebeurt. Of zouden voor de time being de intercity's tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort/Almere verlengd kunnen worden naar Schiphol?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door reisthijs »

Het idee is dan ook dat de AirportSprinter in stappen gerealiseerd wordt: voor elke ICd die richting Zuid gaat rijden kan een sprinter in de plaats komen. Zo denkt men dat er in 2023 acht keer per uur een sprinter rijdt tussen Amsterdam C en Schiphol.
Of het meteen echte Sprinters zijn, of misschien (tijdelijk) doorgetrokken IC's die op de Westtak overal stoppen maakt dan nog niet zo veel uit.

De volledige invoering van de AirportSprinter (hogere frequentie, mogelijke nieuwe stations) komt dan op een later moment, als de internationale treinen naar Zuid rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door SuperGhost »

Mogelijk nieuwe stations? Zijn er plannen voor mogelijk nieuwe stations op de westtak in de AirportSprinter plannen, of komen die elders vandaan?
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door teun »

Amsterdam de Vlugtlaan *O*
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Klaasje »

Let op de spraakverwarring.. Intercity Direct is niet hetzelfde als internationaal.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door SuperGhost »

teun schreef:Amsterdam de Vlugtlaan *O*
Ja, want nu past het opeens wel weer :')
Ik denk dat je dan eerder moet hopen op een station bij metrohalte Van Galenstraat
Alargule

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Alargule »

Er zijn stations gepland ter hoogte van metrostations Henk Sneevlietweg, Jan van Galenstraat en bij het Westerpark (zal wel ergens thv Nassauplein zijn bedacht). Of ze er ook gaan komen is een heel andere vraag. Zeker gelet op het 'tijdelijke' karakter van de Airportsprinter - en daarmee de hoogfrequente bediening van de Westtak door sprinters - kan het een desinvestering zijn.

Maar ja, wat is 'tijdelijk' nu helemaal in de Amsterdamse vervoerswereld?
PHS

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Z2N »

Dat is een heel terecht punt. Het zal mij niets verbazen als Groningen Airport-Eelde na de coronacrisis niet meer open gaat, met het faillissement van FlyBe is het nut van dat vliegveld verdwenen. Er zullen de komende maanden en jaren meer luchtvaartmaatschappijen omver gaan, het aantal reizigers zal gaan dalen, ook op Schiphol. En zelfs al zou er ruimtegebrek ontstaan op Schiphol, in Flevoland ligt er momenteel nog een volledig afgebouwd vliegveld te verstoffen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Chrysa »

Het is natuurlijk geen helemaal eerlijke vergelijking, maar veel meer hebben we niet: Na 9/11 zat het vliegverkeer in de VS weer op het pre-9/11niveau in juli 2004, dus na iets minder dan 3 jaar. (bron) Dat lijkt me geen onredelijke tijd om een Airportsprinter operationeel te krijgen toch?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Wubbo »

De vraag is wat de daling van de reizigersaantallen op Schiphol doet met het spoordeel van Zuidasdok. Die uitbreiding naar 6 sporen van Amsterdam Zuid en AirportSprinter zijn nodig om de perronverbreding van Amsterdam Centraal voor elkaar te krijgen. Niets doen is wat dat betreft niet echt een optie, tenzij het aantal reizigers op Amsterdam Centraal ook flink gaat afnemen zodat de drukte op de perrons daar weg is.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Z2N »

De Airportsprinter is daar natuurlijk niet per sé voor nodig. In theorie is het mogelijk om spoor 15 op Amsterdam Centraal in de huidige vorm te behouden, en te reserveren voor het internationale verkeer. Voor deze treinen zijn de problemen met de smalle perrons minder nijpend. De rest van de verbouwing kan dan gewoon doorgaan, met op de westtak het treinaanbod wat er nu is, maar waarbij de ICD-treinen ook gaan stoppen op Lelylaan en Sloterdijk. Daarmee krijg je daar dan een 7,5 minuut-dienst, met daartussen dan de internationale treinen en de sprinters naar Zaandam/Hoorn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Bemined »

Z2N schreef:In theorie is het mogelijk om spoor 15 op Amsterdam Centraal in de huidige vorm te behouden, en te reserveren voor het internationale verkeer.
In theorie ja, maar in de praktijk ligt er nu een ontwerptracébesluit waarin niet alleen spoor 15 verdwijnt maar ook de mogelijkheid om komende vanaf Schiphol dat spoor te bereiken. De wissels bij de Transformatorweg gaan namelijk weg op het moment dat de ongelijkvloerse kruising bij de Dijksgracht af is en de corridors omgewisseld worden.

Maar ik vind Schiphol sowieso een riskante investering deze dagen, met de continu terugkerende ideeën voor een luchthaven op zee en de roep om binnen Europa meer per trein en minder per vliegtuig te reizen. Op korte termijn zal het nodig blijven, maar grote projecten die meer dan 10 jaar duren om uit te voeren kunnen achterhaald zijn voor ze af zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten