[Project] ZuidasDok
Re: [Project] ZuidasDok
Nou ja, er is ditmaal afgesproken dat de gemeente voor maximaal 55 miljoen euro extra bijdraagt bij tegenslagen. De rest zal door het Rijk opgehoest moeten worden. Ik denk dat het met het door jou omschreven doemscenario dus ook wel los zal lopen voor Amsterdam. Gelukkig heeft men in dat opzicht van de Noord/Zuidlijn geleerd, waar alle tegenslagen op conto van de stad kwamen.
Re: [Project] ZuidasDok
^^
Wat een gezwets eersteklas. Als je ergens niks van weet kun je ook gewoon niets zeggen. Het risico van de gemeente is beperkt tot 55 miljoen. Bij de NZ-lijn lag al het risico bij de gemeente.
Wat een gezwets eersteklas. Als je ergens niks van weet kun je ook gewoon niets zeggen. Het risico van de gemeente is beperkt tot 55 miljoen. Bij de NZ-lijn lag al het risico bij de gemeente.
Re: [Project] ZuidasDok
Ik chargeer natuurlijk. Je geeft zo aannemers een redelijke vrijbrief om potentieel pittige fuck-ups te begaan door de verantwoordelijkheid bij ze weg te nemen. Hoe dan ook komen financiële tegenvallers linksom of rechtsom weer op het bordje van belastingbetalers. Vind het nogal wat om in deze tijden zulke grote risico's te nemen.
Laatst gewijzigd door n-evo op wo 17 jun 2015, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: [Project] ZuidasDok
Als je dit zegt heb je geen idee hoe aanbesteden in zijn werk gaat, dat lijkt me duidelijk.
Komt wel goed schatje.
Re: [Project] ZuidasDok
Nou Thom, leg het ons dan eens uit!Thom91 schreef:Als je dit zegt heb je geen idee hoe aanbesteden in zijn werk gaat, dat lijkt me duidelijk.
Re: [Project] ZuidasDok
Hehe, onzin = chargeren bij jou
Het is niet zo dat al het risico bij de overheden ligt. Sowieso is het logisch het risico te leggen bij de partij die de risico's het beste kan beperken. Bijvoorbeeld beetje raar om als overheid een opdracht te verstrekken en dan de opdrachtnemer te laten opdraaien voor een vergunning die wordt geweigerd niet?
Het is niet zo dat al het risico bij de overheden ligt. Sowieso is het logisch het risico te leggen bij de partij die de risico's het beste kan beperken. Bijvoorbeeld beetje raar om als overheid een opdracht te verstrekken en dan de opdrachtnemer te laten opdraaien voor een vergunning die wordt geweigerd niet?
Re: [Project] ZuidasDok
Ik zocht 'm meer in de hoek van bijvoorbeeld een EBS of Sytus die veel meer hebben beloofd dan ze waard konden maken en hierdoor zelf in financiële problemen kwamen. Als dat soort financiële risico's opeens een stuk verlaagd worden voor bedrijven omdat de overheid/gemeente gerand gaat staan en bijspringen waar nodig, geef je bedrijven dan geen vrijbrief om nog veel meer te stunten?
Laatst gewijzigd door n-evo op wo 17 jun 2015, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: [Project] ZuidasDok
Aanbesteden is niet eens kwestie van alle risico bij de opdrachtnemer neer te leggen. Als die gaat omvallen zoals bij de MaVa nu het geval is zit je als opdrachtgever ook in de problemen, want je werk komt niet af. Het gaat er om een gezonde verhouding tussen de opdrachtgever en opdrachtnemer te creëren. Dit heeft ook tot gevolg dat de risico's bij beide partijen neergelegd moeten worden en niet zozeer bij de opdrachtnemer. Verder ga je ervan uit dat Rijkswaterstaat dezelfde fouten gaat maken bij Zuidasdok maar dat lijkt mij niet voor de hand liggend, RWS is geen domme organisatie die geen oog heeft voor verbetering. Ik ga niet mijn handen in het vuur steken dat het foutloos gaat, maar ik ga er niet van uit dat het project weer zo in de soep loopt als bij MaVa.Alargule schreef:Nou Thom, leg het ons dan eens uit!Thom91 schreef:Als je dit zegt heb je geen idee hoe aanbesteden in zijn werk gaat, dat lijkt me duidelijk.
Ik heb hier nog wel een mooi sheetje met bron van een college van afgelopen week over het aanbesteden van infrastructuur.
Komt wel goed schatje.
Re: [Project] ZuidasDok
Het risico dat een opdrachtnemer in de financiële problemen komt zal op zichzelf nooit door de overheid worden afgedekt. Het gaat erom waar die financiële problemen door zijn ontstaan. Onrealistisch aanbod: pech gehad. Onvoorziene omstandigheden: overheid deelt mogelijk in de kosten (en voorkomt zo financiële problemen).n-evo schreef:Ik zocht 'm meer in de hoek van bijvoorbeeld een EBS of Sytus die veel meer hebben beloofd dan ze waard konden maken en hierdoor zelf in financiële problemen kwamen. Als dat soort financiële risico's opeens een stuk verlaagd worden voor bedrijven omdat de overheid/gemeente gerand gaat staan en bijspringen waar nodig, geef je bedrijven dan geen vrijbrief om nog veel meer te stunten?
Re: [Project] ZuidasDok
Fair enough. We zien vanzelf waar het op uitdraait.
Re: [Project] ZuidasDok
In geval 1 kan de overheid vanwege maatschappelijk zwaarwegende dingen alsnog besluiten om het bedrijf of de combinatie overeind te houden.Moshi schreef:Het risico dat een opdrachtnemer in de financiële problemen komt zal op zichzelf nooit door de overheid worden afgedekt. Het gaat erom waar die financiële problemen door zijn ontstaan. Onrealistisch aanbod: pech gehad. Onvoorziene omstandigheden: overheid deelt mogelijk in de kosten (en voorkomt zo financiële problemen).
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: [Project] ZuidasDok
Helemaal waar. Zie HSA/NS met de HSL.
Re: [Project] ZuidasDok
MaVa = Maasvlakte - Vaanplein aan de zuidkant van Rotterdam (A15). Die voorkennis zou ik op een OV-forum niet veronderstellen. Gevalletje beroepsdeformatie :YThom91 schreef:Als die gaat omvallen zoals bij de MaVa nu het geval is zit je als opdrachtgever ook in de problemen, want je werk komt niet af.
Re: [Project] ZuidasDok
Ik ben wel van mening dat een stukje googlen ook geen kwaad kan, en de eerste hit met MaVa ben je er al.
Komt wel goed schatje.
Re: [Project] ZuidasDok
Ma k wo wel n btj gek vn al die afko's
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [Project] ZuidasDok
Mja, ik vind ook dat wij niet allemaal hoeven te googelen omdat Thom te lui is om zestien tekens extra te typen.
MAAR daar gaat het hier niet over :D Ik blijf nog steeds het hele Zuidasdok idioot vinden, doe het goed (óók spoor ondergronds met mogelijkheid behouden tot vermetroïng Amstelveenlijn) of doe het niet.
MAAR daar gaat het hier niet over :D Ik blijf nog steeds het hele Zuidasdok idioot vinden, doe het goed (óók spoor ondergronds met mogelijkheid behouden tot vermetroïng Amstelveenlijn) of doe het niet.
Ik doe ook maar wat
Re: [Project] ZuidasDok
Antwoorden van vragen van kamerleden toegevoegd aan de OP. Geeft iets meer zicht op risico's en gekozen methodiek die hier ook uitvoerig bediscussieerd is en wordt.
Komt wel goed schatje.
Re: [Project] ZuidasDok
Waarom is dit precies niet goed dan? Weinig omwonenden die er last van hebben, praktisch iedereen profiteert. De kosten voor het vertunnelen van dat tracé zijn echt gigantisch omdat dan ook Asra compleet opnieuw moet. Dat is gewoon niet te betalen.Ardan schreef:MAAR daar gaat het hier niet over :D Ik blijf nog steeds het hele Zuidasdok idioot vinden, doe het goed (óók spoor ondergronds met mogelijkheid behouden tot vermetroïng Amstelveenlijn) of doe het niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: [Project] ZuidasDok
Asra (station RAI) kun je prima sluiten als het station Amsterdam Zuid in oostelijke richting ipv westelijke richting wordt uitgebreid, de RAI een nieuwe ingang krijgt en er twee voetpaden worden aangelegd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [Project] ZuidasDok
Asra is niet station RAI maar Riekerpolder aansluiting. Die hele verbouwing daar (die nog nieteens klaar is) opnieuw doen omdat de sporen er een tunnel in moeten lijkt mij inderdaad een behoorlijk duur grapje worden.
Loopt dat hele ZuidasDok trouwens wel door tot aan station RAI? 'tis daar vooral zonde van de hele investering om dat station te verdubbelen, maar verder is dat gewoon een recht stuk wat niet heel complex lijkt om in een tunnel te krijgen.
Loopt dat hele ZuidasDok trouwens wel door tot aan station RAI? 'tis daar vooral zonde van de hele investering om dat station te verdubbelen, maar verder is dat gewoon een recht stuk wat niet heel complex lijkt om in een tunnel te krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: [Project] ZuidasDok
Asra hoeft dan niet onder de grond.deadlock schreef:Waarom is dit precies niet goed dan? Weinig omwonenden die er last van hebben, praktisch iedereen profiteert. De kosten voor het vertunnelen van dat tracé zijn echt gigantisch omdat dan ook Asra compleet opnieuw moet. Dat is gewoon niet te betalen.Ardan schreef:MAAR daar gaat het hier niet over :D Ik blijf nog steeds het hele Zuidasdok idioot vinden, doe het goed (óók spoor ondergronds met mogelijkheid behouden tot vermetroïng Amstelveenlijn) of doe het niet.
Komt wel goed schatje.
Re: [Project] ZuidasDok
Zeker wel. Er zit een beweegbare brug in de weg. Daar moet die tunnel onderdoor en daarna is de afstand te klein om op tijd op niveau te zijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: [Project] ZuidasDok
Meer dan 10 jaar zware overlast waar zowel omwonenden (die zijn er wel degelijk!) als bedrijven absoluut niet op staan te wachten. 10 jaar lang capaciteitsbeperking op de A10 zuid, terwijl in die periode ook de A9 op de schop gaat. 10 jaar lang overlast voor trein, tram en buspassagiers. En wat krijgen we dan uiteindelijk: een snelweg die beperkt uitgebreid wordt en daarna in beton gegoten ligt, een dek waar je alleen een parkje op kan aanleggen, het spoor dat nog steeds een barriere vormt (en daarmee de voornaamste reden voor ondertunneling van de A10 te niet doet), een noord-zuidlijn die vrijwel niet meer door te trekken is naar Amstelveen en een kantorenpark waar wellicht een aantal grote jongens inmiddels vertrokken zijn. En een paar miljard armer.deadlock schreef:Waarom is dit precies niet goed dan? Weinig omwonenden die er last van hebben, praktisch iedereen profiteert.Ardan schreef:MAAR daar gaat het hier niet over :D Ik blijf nog steeds het hele Zuidasdok idioot vinden
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten