Pagina 5 van 7

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: zo 29 mar 2020, 07:19
door trolly
SuperGhost schreef:Een spoorwegtunnel (A)

Bovendien: als je daar een flinke explosie in verzorgt, dan is het waarschijnlijk ook: weg tunnel :roll:
Dat is geprobeerd, maar bleek niet het geval.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: zo 29 mar 2020, 10:55
door VIRM
Heeft de vertraging ook invloed op het schema voor de oplevering van het derde perron, en daarmee misschien ook de wijziging van de dienstregeling rond Amsterdam (internationale treinen naar Zuid, Airport Sprinter naar CS)?

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: zo 29 mar 2020, 10:58
door Alargule
Ik zou zeggen: ja - voor de realisatie van dat perron moet immers de zuidelijke tunnel gereed zijn. Niet voor niets wordt in het rapport-Dekker ook opgeroepen zet es em met het project door te gaan.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: zo 29 mar 2020, 11:09
door Wubbo
AirportSprinter en internationale treinen naar Zuid zijn daarbij twee verschillende zaken. Voor de AirportSprinter is het derde perron niet nodig (dat doet immers niet zo veel voor de treinaantallen op Zuid), voor de komst van de internationale treinen naar Zuid wel.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: zo 29 mar 2020, 11:15
door trolly
:')

Dat zijn inderdaad twee verschillende zaken, maar ze hebben beiden spoorcapaciteit nodig. Die ontstaat pas voor de airportsprinter op de westelijke ringspoorbaan en op CS als de internationale treinen naar Zuid kunnen.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: zo 29 mar 2020, 11:19
door Alargule
Dat is niet (helemaal) waar. Een grotere constraint op dit moment is het medegebruik van de Westtak door de intercity direct. Door deze door te koppelen aan de treinseries uit Almere/Hilversum - en parallel daaraan de treinseries uit Utrecht te koppelen aan de series uit Leiden - kun je ze al omleiden over de Zuidtak, waarmee de Westtak vrijkomt voor een hogere sprinterfrequentie, met daartussendoor nog wat internationale treinen. Dat is ook het idee voor de kortere termijn (vanaf 2023, wanneer PHS ook moet worden doorgevoerd tussen Amsterdam en Nijmegen).

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: zo 29 mar 2020, 11:34
door trolly
Dat klinkt als een compromis op een compromis, en het ideale recept voor ellende. Theoretisch zou het moeten kunnen, maar er zitten een berg afhankelijkheden in, waaronder het verondersteld feilloos functioneren van de ICNG. Ben benieuwd.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: zo 29 mar 2020, 11:39
door Alargule
trolly schreef:Dat klinkt als een compromis op een compromis, en het ideale recept voor ellende.
Tussen de regels door klinkt dat bijna alsof je daarover verbaasd bent. Het zal toch niet?
trolly schreef:Theoretisch zou het moeten kunnen, maar er zitten een berg afhankelijkheden in, waaronder het verondersteld feilloos functioneren van de ICNG. Ben benieuwd.
Wij allen.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: zo 29 mar 2020, 11:47
door VIRM
De ICNG gaat toch in theorie tijdens dienstregeling 2021 rijden? Dan heeft NS nog een poos om de kinderziektes eruit te halen voordat de dienstregeling in Amsterdam wordt gewijzigd..

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: zo 29 mar 2020, 12:02
door Klaasje
Instroom in '21 terwijl de doortrekking per December '22 op de planning staat.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: zo 29 mar 2020, 12:10
door trolly
Alargule schreef:
trolly schreef:Dat klinkt als een compromis op een compromis, en het ideale recept voor ellende.
Tussen de regels door klinkt dat bijna alsof je daarover verbaasd bent. Het zal toch niet?
En dan probeer ik nog het een beetje te verbergen...
VIRM schreef:De ICNG gaat toch in theorie tijdens dienstregeling 2021 rijden? Dan heeft NS nog een poos om de kinderziektes eruit te halen voordat de dienstregeling in Amsterdam wordt gewijzigd..
De treinen die NS tot nog toe op de HSL heeft gezet waren of gaan stuk. Ik wens ze echt het beste toe, maar met die ICNG is het voor mij eerst zien, dan geloven.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: zo 29 mar 2020, 18:13
door Wubbo
Dan nog mis ik waarom het kennelijk logisch is om AirportSprinter gelijktijdig te doen met de omklap van de internationale treinen naar Zuid. Waarom zou dat gelijktijdig moeten en niet eerst het een en dan het ander (ze kunnen wat mij betreft ook in de andere volgorde).

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: zo 29 mar 2020, 19:36
door TLP
Wubbo schreef:Dan nog mis ik waarom het kennelijk logisch is om AirportSprinter gelijktijdig te doen met de omklap van de internationale treinen naar Zuid. Waarom zou dat gelijktijdig moeten en niet eerst het een en dan het ander (ze kunnen wat mij betreft ook in de andere volgorde).
Nou, dat laatste niet echt geloof ik.
Alargule schreef:Een grotere constraint op dit moment is het medegebruik van de Westtak door de intercity direct. Door deze door te koppelen aan de treinseries uit Almere/Hilversum - en parallel daaraan de treinseries uit Utrecht te koppelen aan de series uit Leiden - kun je ze al omleiden over de Zuidtak, waarmee de Westtak vrijkomt voor een hogere sprinterfrequentie, met daartussendoor nog wat internationale treinen. Dat is ook het idee voor de kortere termijn (vanaf 2023, wanneer PHS ook moet worden doorgevoerd tussen Amsterdam en Nijmegen).
Ervan uitgaande dat de verlegging van sommige HSL-treinen dus eerst moet voordat de AirportSprinter gerealiseerd kan worden, betekent dat ook een gat in de bediening van de Westtak als dat niet tegelijkertijd gebeurt. Of zouden voor de time being de intercity's tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort/Almere verlengd kunnen worden naar Schiphol?

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 30 mar 2020, 13:42
door reisthijs
Het idee is dan ook dat de AirportSprinter in stappen gerealiseerd wordt: voor elke ICd die richting Zuid gaat rijden kan een sprinter in de plaats komen. Zo denkt men dat er in 2023 acht keer per uur een sprinter rijdt tussen Amsterdam C en Schiphol.
Of het meteen echte Sprinters zijn, of misschien (tijdelijk) doorgetrokken IC's die op de Westtak overal stoppen maakt dan nog niet zo veel uit.

De volledige invoering van de AirportSprinter (hogere frequentie, mogelijke nieuwe stations) komt dan op een later moment, als de internationale treinen naar Zuid rijden.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 30 mar 2020, 14:36
door SuperGhost
Mogelijk nieuwe stations? Zijn er plannen voor mogelijk nieuwe stations op de westtak in de AirportSprinter plannen, of komen die elders vandaan?

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 30 mar 2020, 14:45
door teun
Amsterdam de Vlugtlaan *O*

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 30 mar 2020, 15:46
door Klaasje
Let op de spraakverwarring.. Intercity Direct is niet hetzelfde als internationaal.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 30 mar 2020, 18:48
door SuperGhost
teun schreef:Amsterdam de Vlugtlaan *O*
Ja, want nu past het opeens wel weer :')
Ik denk dat je dan eerder moet hopen op een station bij metrohalte Van Galenstraat

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 30 mar 2020, 18:54
door Alargule
Er zijn stations gepland ter hoogte van metrostations Henk Sneevlietweg, Jan van Galenstraat en bij het Westerpark (zal wel ergens thv Nassauplein zijn bedacht). Of ze er ook gaan komen is een heel andere vraag. Zeker gelet op het 'tijdelijke' karakter van de Airportsprinter - en daarmee de hoogfrequente bediening van de Westtak door sprinters - kan het een desinvestering zijn.

Maar ja, wat is 'tijdelijk' nu helemaal in de Amsterdamse vervoerswereld?

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 30 mar 2020, 21:18
door PHS
-

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 30 mar 2020, 21:24
door Z2N
Dat is een heel terecht punt. Het zal mij niets verbazen als Groningen Airport-Eelde na de coronacrisis niet meer open gaat, met het faillissement van FlyBe is het nut van dat vliegveld verdwenen. Er zullen de komende maanden en jaren meer luchtvaartmaatschappijen omver gaan, het aantal reizigers zal gaan dalen, ook op Schiphol. En zelfs al zou er ruimtegebrek ontstaan op Schiphol, in Flevoland ligt er momenteel nog een volledig afgebouwd vliegveld te verstoffen.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 30 mar 2020, 21:43
door Chrysa
Het is natuurlijk geen helemaal eerlijke vergelijking, maar veel meer hebben we niet: Na 9/11 zat het vliegverkeer in de VS weer op het pre-9/11niveau in juli 2004, dus na iets minder dan 3 jaar. (bron) Dat lijkt me geen onredelijke tijd om een Airportsprinter operationeel te krijgen toch?

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 30 mar 2020, 21:45
door Wubbo
De vraag is wat de daling van de reizigersaantallen op Schiphol doet met het spoordeel van Zuidasdok. Die uitbreiding naar 6 sporen van Amsterdam Zuid en AirportSprinter zijn nodig om de perronverbreding van Amsterdam Centraal voor elkaar te krijgen. Niets doen is wat dat betreft niet echt een optie, tenzij het aantal reizigers op Amsterdam Centraal ook flink gaat afnemen zodat de drukte op de perrons daar weg is.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 30 mar 2020, 22:02
door Z2N
De Airportsprinter is daar natuurlijk niet per sé voor nodig. In theorie is het mogelijk om spoor 15 op Amsterdam Centraal in de huidige vorm te behouden, en te reserveren voor het internationale verkeer. Voor deze treinen zijn de problemen met de smalle perrons minder nijpend. De rest van de verbouwing kan dan gewoon doorgaan, met op de westtak het treinaanbod wat er nu is, maar waarbij de ICD-treinen ook gaan stoppen op Lelylaan en Sloterdijk. Daarmee krijg je daar dan een 7,5 minuut-dienst, met daartussen dan de internationale treinen en de sprinters naar Zaandam/Hoorn.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 30 mar 2020, 22:39
door Bemined
Z2N schreef:In theorie is het mogelijk om spoor 15 op Amsterdam Centraal in de huidige vorm te behouden, en te reserveren voor het internationale verkeer.
In theorie ja, maar in de praktijk ligt er nu een ontwerptracébesluit waarin niet alleen spoor 15 verdwijnt maar ook de mogelijkheid om komende vanaf Schiphol dat spoor te bereiken. De wissels bij de Transformatorweg gaan namelijk weg op het moment dat de ongelijkvloerse kruising bij de Dijksgracht af is en de corridors omgewisseld worden.

Maar ik vind Schiphol sowieso een riskante investering deze dagen, met de continu terugkerende ideeën voor een luchthaven op zee en de roep om binnen Europa meer per trein en minder per vliegtuig te reizen. Op korte termijn zal het nodig blijven, maar grote projecten die meer dan 10 jaar duren om uit te voeren kunnen achterhaald zijn voor ze af zijn.