Pagina 6 van 7

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 30 mar 2020, 22:52
door sirvinniei
PHS schreef:De vraag is sowieso wat er van de Airportsprinter nog terecht gaat komen nu het coronavirus maakt dat er voor de komende jaren nog meer dan voldoende capaciteit is richting Schiphol. Want zelfs als het virus is verslagen, zijn de toeristen en zakenreizigers niet meteen terug. De recessie gaat ook zijn weerslag hebben op de luchtvaart. Eigenlijk is het onverantwoord om nu te investeren in een verbinding naar Schiphol, dat geldt ook voor het doortrekken van de NZL, andere projecten hebben nu meer zin dan extra luchtvervoer op de grond.
Ik zie juist het tegenovergestelde voor me: zo gauw als de maatregelen opgeheven worden, wil iedereen gaan vliegen. Zo werkt het vaak met beperkingen. Zakenreizigers blijven wel misschien wat langer weg.
Wat betreft de airportsprinter: Schiphol is veel meer dan alleen een vliegveld, het is ook een nationaal OV-knooppunt. Er stappen altijd een flinke hoeveelheid mensen daar over tussen OV-middelen.
Z2N schreef:De Airportsprinter is daar natuurlijk niet per sé voor nodig. In theorie is het mogelijk om spoor 15 op Amsterdam Centraal in de huidige vorm te behouden, en te reserveren voor het internationale verkeer. Voor deze treinen zijn de problemen met de smalle perrons minder nijpend. De rest van de verbouwing kan dan gewoon doorgaan, met op de westtak het treinaanbod wat er nu is, maar waarbij de ICD-treinen ook gaan stoppen op Lelylaan en Sloterdijk. Daarmee krijg je daar dan een 7,5 minuut-dienst, met daartussen dan de internationale treinen en de sprinters naar Zaandam/Hoorn.
Op zich geen slecht idee, maar Amsterdam wil graag de hoeveelheid stations op de Westtak uitbreiden.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 30 mar 2020, 23:24
door SuperGhost
Wellicht zou dat dan nog altijd kunnen, indien je de ICD's extra laat stoppen op Lelylaan en Sloterdijk (waardoor het rijtijdverschil gelijk blijft) en de Eurostar en Thalys iets langzamer inlegt?

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 30 mar 2020, 23:49
door Z2N
sirvinniei schreef: Ik zie juist het tegenovergestelde voor me: zo gauw als de maatregelen opgeheven worden, wil iedereen gaan vliegen. Zo werkt het vaak met beperkingen. Zakenreizigers blijven wel misschien wat langer weg.
Wat betreft de airportsprinter: Schiphol is veel meer dan alleen een vliegveld, het is ook een nationaal OV-knooppunt. Er stappen altijd een flinke hoeveelheid mensen daar over tussen OV-middelen.
Dat mensen willen vliegen is leuk, maar er gaan luchtvaartmaatschappijen failliet, en we zitten aan het begin van een enorme recessie. Wat mensen willen is niet leidend voor het gedrag, ik wil natuurlijk ook morgen naar de Alpen.
sirvinniei schreef:
Z2N schreef:De Airportsprinter is daar natuurlijk niet per sé voor nodig. In theorie is het mogelijk om spoor 15 op Amsterdam Centraal in de huidige vorm te behouden, en te reserveren voor het internationale verkeer. Voor deze treinen zijn de problemen met de smalle perrons minder nijpend. De rest van de verbouwing kan dan gewoon doorgaan, met op de westtak het treinaanbod wat er nu is, maar waarbij de ICD-treinen ook gaan stoppen op Lelylaan en Sloterdijk. Daarmee krijg je daar dan een 7,5 minuut-dienst, met daartussen dan de internationale treinen en de sprinters naar Zaandam/Hoorn.
Op zich geen slecht idee, maar Amsterdam wil graag de hoeveelheid stations op de Westtak uitbreiden.
Dat is niet wat bovenaan het wensenlijstje staat van Amsterdam, Amsterdam wil namelijk vooral een metro naar Schiphol. De Airportsprinter is altijd bedoeld geweest als een tussenstap, en nu er een dip in het vliegverkeer is waar nog jaren van hersteld moet worden zou dat het ideale moment zijn om door te zetten met de metroplannen. (A)

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: di 31 mar 2020, 02:02
door trolly
In het kader van anticyclisch investeren is het inderdaad een ideaal project.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: di 31 mar 2020, 08:14
door VIRM
Is in dat ontwerp-tracebesluit ook besloten welke stations (mogelijk) op de westtak worden bijgebouwd? En hoe verhoudt zich dat dan tot het doortrekken van de metro Isolatorweg - CS?

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: di 31 mar 2020, 08:20
door Alargule
Alargule schreef:Er zijn stations gepland ter hoogte van metrostations Henk Sneevlietweg, Jan van Galenstraat en bij het Westerpark (zal wel ergens thv Nassauplein zijn bedacht). Of ze er ook gaan komen is een heel andere vraag. Zeker gelet op het 'tijdelijke' karakter van de Airportsprinter - en daarmee de hoogfrequente bediening van de Westtak door sprinters - kan het een desinvestering zijn.

Maar ja, wat is 'tijdelijk' nu helemaal in de Amsterdamse vervoerswereld?

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: di 31 mar 2020, 13:44
door reisthijs
VIRM schreef:Is in dat ontwerp-tracebesluit ook besloten welke stations (mogelijk) op de westtak worden bijgebouwd?
Nee. Het ontwerptracébesluit dat nu ter inzage ligt betreft alleen de emplacementen Amsterdam Centraal en Dijksgracht. Zie www.platformparticipatie.nl/projectenlijst/amsterdam-phs/ontwerptracebesluit/

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: zo 12 apr 2020, 00:45
door Durashift
trolly schreef: (..)

Wat ik zo vermoeiend vind aan overheidsorganisaties is nou juist dat totale gebrek aan geheugen en reflectie.
Nou, gemeente A'dam heeft wel een leerpunt van de NZL bedongen in het (nu te ontbinden) contract voor het Zuidasdok, begreep ik uit een column van Bartjens in het FD van 4 april jl.

In de overeenkomst Zuidasdok uit 2012 staat dat A'dam 25% moet betalen bij een eventuele kostenoverschrijding (het rijk 75%). Maar, de gemeente had de ervaring met de NZL en bedong dus een maximum bijdrage op die (eventueel) te betalen kostenoverschrijding: 60,7 miljoen euro (prijspeil 2019)

Dus, ipv 250 miloen te moeten betalen (bij een tekort/extra bijdrage van 1 miljard euro en eenzelfde risicoverdeling maar zonder maximum) wordt het maar een procent of 6 én er wordt gesteld dat er dan tot 2036 geen verder (financieel) risico meer is voor A'dam. Heerlijk toch?
Ja, maar niet voor onze vadertje staat.. Er is geen sprake meer van een evenwichtige situatie. Dus, adviseert onderzoeker Sybilla Dekker om de extra bijdrage buiten de oorspronkelijke bestuursovereenkomst te laten lopen.

Kortom, als er dan in de toekomst, op de nieuwe aanbestede opdrachten, kostenoverschrijding gaat plaatsvinden.. zal er alsnog tot maximaal 60,7 miljoen euro bijgelapt moeten worden.

De columnist denkt dat het bestuur van onze hoofdstad straks verzoekt om de 75/25% verhouding te wijzigen OF extra € muntjes bij de provincie, vervoerregio of de projectontwikkelaars gaat vragen/sommeren.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: wo 29 jun 2022, 23:04
door PHS
-

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: wo 29 jun 2022, 23:56
door DDietzen
:pos:

Ik heb nog nooit géén opstopping meegemaakt op een perron van Asdz als een trein aankomt (laat staan twee tegelijk), dankzij die roltrappen. Goede ontwikkeling om er vaste trappen van te maken, natuurlijk wel onder voorwaarde dat de liften betrouwbaar (blijven) functioneren.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: do 30 jun 2022, 08:07
door Lange_Dre
Start lachband, trein stations en liften die betrouwbaar blijven functioneren... Daar hebben ze door het hele land al jaren lang veel moeite en problemen mee. Dus ondanks dat ik de keuze snap, ben ik grote tegenstander, totdat ze op de stations die veel/vaak langdurige problemen hebben hebben bewezen dat ze de liften wel betrouwbaar kunnen onderhouden en indienst kunnen houden...

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: do 30 jun 2022, 08:49
door trolly
Mij ontgaat de relatie tussen het vervangen van roltrappen door vaste trappen en het functioneren van liften. Wie die aangewezen is op het gebruik van de lift zal net zo weinig aan een roltrap als aan een vaste trap hebben.

Overigens is dit wel een erorm zwaktebod, uiteraard. Ik vraag me af of de Brittenpassage straks dan ook eerst alleen met vaste trappen toegankelijk wordt, terwijl ze bezig zijn met de verbreding van de Minervapassage (de huidige stationstunnel). In eerste instantie lijkt me namelijk niet dat de capaciteit van de stijgpunten toeneemt. De perrons worden overigens wel breder.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: do 30 jun 2022, 09:18
door PHS
-

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: do 30 jun 2022, 11:12
door Staatslijn K
SuperGhost schreef: ma 30 mar 2020, 23:24 Wellicht zou dat dan nog altijd kunnen, indien je de ICD's extra laat stoppen op Lelylaan en Sloterdijk (waardoor het rijtijdverschil gelijk blijft) en de Eurostar en Thalys iets langzamer inlegt?
Sloterdijk zou wel een hele handige overstap zijn richting Haarlem (Breda) en Zaandam (Schiphol, Rotterdam, Breda). Eigenlijk snap ik niet helemaal waarom ze dat nu al niet doen, het zou mij vanuit de richting Alkmaar gewoon een kwartier schelen en 5 minuten minder overstaptijd, naar een respectabele 10 minuten.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: do 30 jun 2022, 11:31
door Bemined
SuperGhost schreef: ma 30 mar 2020, 23:24en de Eurostar en Thalys iets langzamer inlegt?
Nog langzamer kan haast niet, de Thalys is nu al met 60km/u ingelegd op de westtak.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: do 30 jun 2022, 12:31
door Meltrain
Waarom hebben vaste trappen dan een grotere capaciteit dan roltrappen? Een roltrap is namelijk wel “sneller”, waardoor de verblijftijd korter is.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: do 30 jun 2022, 12:36
door Klaasje
Een roltrap gaat een kant op en draai je niet snel om. Een vaste trap kan je bij pieken veel flexibeler gebruiken. Je hebt dus twee keer zoveel capaciteit

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: do 30 jun 2022, 13:20
door Suus
Toch vind ik het wel wat gemakzuchtig om dan het station minstens 6 jaar geen roltrappen te laten hebben, dat is voor de toegankelijkheid (er is nogal een hoogteverschil tussen de perrons en de tunnel) echt een forse achteruitgang.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: do 30 jun 2022, 13:41
door Roeland
Meltrain schreef: do 30 jun 2022, 12:31 Waarom hebben vaste trappen dan een grotere capaciteit dan roltrappen? Een roltrap is namelijk wel “sneller”, waardoor de verblijftijd korter is.
Volgens mij is het probleem ook dat veel mensen denken dat je op een roltrap stil moet staan (en daarmee de boel mag blokkeren).
Opvallend genoeg lopen diezelfde mensen op een gewone trap wel gewoon door, waardoor een gewone trap in de praktijk vaak beter doorstroomt dan een roltrap.
sirvinniei schreef: ma 30 mar 2020, 22:52Opzich geen slecht idee, maar Amsterdam wil graag de hoeveelheid stations op de Westtak uitbreiden.
Extra stations op de Westtak? daar hebben ze toch metrolijn 50 voor :) ?

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: do 30 jun 2022, 16:41
door CamilleKreemers
Dan kom je niet in Schiphol

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: do 30 jun 2022, 16:42
door CamilleKreemers
Bemined schreef: do 30 jun 2022, 11:31
SuperGhost schreef: ma 30 mar 2020, 23:24en de Eurostar en Thalys iets langzamer inlegt?
Nog langzamer kan haast niet, de Thalys is nu al met 60km/u ingelegd op de westtak.
Waarom zo langzaam?

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: do 30 jun 2022, 16:47
door Bemined
Omdat de 4600 er 2,5 minuut voor zit.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: do 30 jun 2022, 21:52
door Durashift
PHS schreef: do 30 jun 2022, 09:18
trolly schreef: do 30 jun 2022, 08:49 Wie die aangewezen is op het gebruik van de lift zal net zo weinig aan een roltrap als aan een vaste trap hebben.
Voor ouderen bijvoorbeeld kan een vaste trap oplopen behoorlijk uitputtend zijn. Met een roltrap hebben zij dat probleem niet.
Precies, mijn moeder was maar wat blij met de roltrappen in de Rotterdamse metrostations. Die schijn je met je OV chipkaart te kunnen starten indien ze stilstaan, begreep ik van haar.. :?:

Met een vaste trap krijgt men, tijdens piekmomenten, weer last van twee richtingsverkeer in verschillende snelheden. Dat houdt de snelheid er ook niet in.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: do 30 jun 2022, 22:02
door Meltrain
Durashift schreef: do 30 jun 2022, 21:52 Precies, mijn moeder was maar wat blij met de roltrappen in de Rotterdamse metrostations. Die schijn je met je OV chipkaart te kunnen starten indien ze stilstaan, begreep ik van haar.. :?:
Nee, dat klopt niet. Ze gaan gewoon weer draaien als je erop stapt.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: do 30 jun 2022, 22:43
door umbusko
Roeland schreef: do 30 jun 2022, 13:41
Meltrain schreef: do 30 jun 2022, 12:31 Waarom hebben vaste trappen dan een grotere capaciteit dan roltrappen? Een roltrap is namelijk wel “sneller”, waardoor de verblijftijd korter is.
Volgens mij is het probleem ook dat veel mensen denken dat je op een roltrap stil moet staan (en daarmee de boel mag blokkeren).
Opvallend genoeg lopen diezelfde mensen op een gewone trap wel gewoon door, waardoor een gewone trap in de praktijk vaak beter doorstroomt dan een roltrap.
Dat ben ik deels met je eens, ik denk dat ik in 80% van de gevallen ook gewoon op een roltrap doorloop, maar het is wel zo dat door de grote afstand tussen de treden het lopen op een roltrap een stuk ongemakkelijker is dan op een vaste trap. Met name omhoog is het best een inspanning.

Wat ik een stuk onbegrijpelijker vind is dat mensen op rolbanden stil gaan staan, zeker als het die horizontale dingen op slakkentempo zijn. Daar vergt het haast meer inspanning om te blijven staan dan om door te lopen.