Pagina 1 van 5

Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: ma 26 okt 2015, 20:33
door Thom91
Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Om de groeiende drukte op het treinstation van Schiphol op te vangen, zijn extra ingrepen nodig.
Dat stellen NS en spoorbeheerder ProRail. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur verlangt meer duidelijkheid.

De knelpunten die ProRail aangeeft, zijn uit eerdere analyses niet naar voren gekomen, schrijft Mansveld maandag aan de Tweede Kamer. Zij wil dan ook meer inzicht in bijvoorbeeld kosten en alternatieve oplossingen.

Bron en meer

In de kamerbrief staat onder andere:
Mevrouw Mansveld schreef:Het gaat om maatregelen voor een betere spreiding van reizigers op de perrons zoals de aanleg van een Intelligent Platform Bar (IPB) waarmee aangegeven wordt waar de trein stopt, extra informatieschermen op het perron en het vergroten van de perronruimte ter hoogte van de rolbaan. Daarnaast wil ProRail de stijgpuntcapaciteit vergroten door de hellingbaan te vervangen door een vaste trap, de vaste trap/roltrap vervangen door twee nieuwe roltrappen en het toevoegen van een extra stijgpunt ten zuiden van de huidige hellingbaan. Ook willen ProRail en NS maatregelen nemen op Schiphol Plaza gericht op de verbetering van de transferflow en, bij extreme drukte, extra medewerkers inzetten om reizigers te begeleiden naar de beste route van en naar het station.
Bron

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: ma 26 okt 2015, 22:14
door JWM
Het gaat hier specifiek om de transfercapaciteit van perroneiland 1/2, daar waar nu dingen zoals 'Keep this clear' op de grond zijn gekalkt. Als alle mensen nou eens in één keer naar het juiste perron gaan zou het vast een stuk rustiger zijn (A)

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: di 27 okt 2015, 00:34
door sneltram
Dat Keep Clear is inmiddels ook net zo spontaan verdwenen als het is aangebracht. Maar inderdaad, een extra perronetje graven kan geen kwaad. Gooi er een miljardje tegenaan.

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: di 27 okt 2015, 00:37
door Z2N
Ik vind het op Schiphol altijd wel jammer dat er zo inefficiënt gebruik gemaakt is van de lengte van de perrons, doordat de toegangen niet in het midden maar aan de A'damse uiteinde zitten. Hierdoor zit je met een hoop lege ruimte aan de ene kant, en een klontering van reizigers aan de andere kant van het perron.

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: di 27 okt 2015, 09:50
door Suus
De voorgestelde aanpassingen zijn niet voldoende. Wat er echt moet gebeuren:

1. De loopbrug van Schiphol Plaza naar Schiphol WTC moet afgebroken worden
2. Het volledige busstation en de taxistandplaats moet naar een tijdelijke locatie verhuisd worden.
3. De gevel van Schiphol Plaza moet gesloopt worden en Schiphol Plaza moet doorgetrokken worden tot de wand van de parkeergarages achter het busstation.
4. In het nieuwe gedeelte van Schiphol Plaza moeten twee nieuwe opgangen per treinperron worden gebouwd.
5. Op het dak van het nieuwe gedeelte van Schiphol Plaza komt een nieuw busstation en een taxistandplaats. De verschillende perrons zijn per roltrap bereikbaar vanuit Schiphol Plaza.
6. Vanuit het uitgebreide Schiphol Plaza is het WTC weer droog bereikbaar.

Daarmee wordt bereikt:
1. De gehele treinperrons worden gebruikt.
2. Het busstation en de taxistandplaats zijn droog bereikbaar
3. Het busstation heeft geen last meer van enorme stromen overstekende reizigers.
4. Schiphol Plaza is ook geschikt voor de eventuele komst van een incheckhal voor een nog te bouwen A-Pier (komt alleen als KLM blijft bestaan).

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: di 27 okt 2015, 10:34
door Thom91
Absoluut mee eens, maar de haalbaarheid schat ik <0,5%

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: di 27 okt 2015, 12:48
door Alargule
Optimist.

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: di 27 okt 2015, 13:57
door fred1954
Ik heb zo het idee dat een niet onaardig deel van de reizigers op de volle perrons naar Amsterdam moet. Verleng de Noord-Zuidlijn naar Schiphol en dan heb je een 3e mogelijkheid om van Schiphol naar Amsterdam te reizen: Trein, bus en DAN ook een metro. Hoe moeilijk kan het zijn? *O*

Edit: De overheid moet eens doorpakken met dit soort infrastructurele zaken en niet trutten. In 1968 werd door de gemeente het Plan Stadsspoor 1968 gepresenteerd. Als die plannen helemaal waren uitgevoerd in een vroeg stadium hadden we nu een mooi metronet gehad, waarschijnlijk voor minder kosten, dan we anno nu kwijt zijn aan de Noord-Zuidlijn alleen.

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: di 27 okt 2015, 14:00
door Hainje
Niet zo heel moeilijk inderdaad. Op die manier hoef je de Schipholtunnel wellicht niet eens uit te breiden. :P

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: di 27 okt 2015, 14:02
door Thom91
De tunnel hoeft ook niet uitgebreid te worden.

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: di 27 okt 2015, 14:03
door Ardan
fred1954 schreef:Ik heb zo het idee dat een niet onaardig deel van de reizigers op de volle perrons naar Amsterdam moet. Verleng de Noord-Zuidlijn naar Schiphol en dan heb je een 3e mogelijkheid om van Schiphol naar Amsterdam te reizen: Trein, bus en DAN ook een metro. Hoe moeilijk kan het zijn? *O*
Ja leuk, nog mer parallele verbindingen :') Liever de Oost-Westlijn naar Schiphol.

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: di 27 okt 2015, 14:06
door fred1954
Ardan schreef: Ja leuk, nog mer parallele verbindingen :') Liever de Oost-Westlijn naar Schiphol.
Ook goed Ardan, alleen de Oost-Westlijn is er niet en het is de vraag of die ooit gebouwd gaat worden.

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: di 27 okt 2015, 14:06
door deadlock
Ze moeten er beiden komen, evenals 8 sporen vanaf Asra, vier sporen vanaf Amsterdam Centraal, vier vanaf Duivendrecht en een extra tunnelbuis met twee sporen en een perron voor de trein.

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: di 27 okt 2015, 14:11
door fred1954
Plan Stadsspoor 1968 voor degene die dit plan niet kent: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... am1968.png

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: di 27 okt 2015, 14:13
door Ardan
Jep, dat zou ideaal zijn en het gele lijntje door naar Schiphol. NZL naar Schiphol Oost is nog uit de tijd dat de terminal daar zat..

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: di 27 okt 2015, 14:14
door Ardan
deadlock schreef:Ze moeten er beiden komen, evenals 8 sporen vanaf Asra, vier sporen vanaf Amsterdam Centraal, vier vanaf Duivendrecht en een extra tunnelbuis met twee sporen en een perron voor de trein.
Ik ben het nog nooit zo met je eens geweest.

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: di 27 okt 2015, 14:32
door Thom91
deadlock schreef:Ze moeten er beiden komen, evenals 8 sporen vanaf Asra, vier sporen vanaf Amsterdam Centraal, vier vanaf Duivendrecht en een extra tunnelbuis met twee sporen en een perron voor de trein.
Ik probeer me in te beelden hoe dat bij Asra van een dubbele dubbel vork naar vier sporen moeten gaan.

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: di 27 okt 2015, 14:36
door Hainje
Thom91 schreef:Ik probeer me in te beelden hoe dat bij Asra van een dubbele dubbel vork naar vier sporen moeten gaan.
Ik gok met wissels. *duikt*

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: di 27 okt 2015, 14:45
door Ardan
Thom91 schreef:
deadlock schreef:Ze moeten er beiden komen, evenals 8 sporen vanaf Asra, vier sporen vanaf Amsterdam Centraal, vier vanaf Duivendrecht en een extra tunnelbuis met twee sporen en een perron voor de trein.
Ik probeer me in te beelden hoe dat bij Asra van een dubbele dubbel vork naar vier sporen moeten gaan.
Gewoon zo want een dubbele dubbele vork is dan niet eens meer nodig.
Afbeelding
Zelfs die wissels hoeven eigenlijk niet eens.

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: di 27 okt 2015, 14:47
door Thom91
Overigens is in de bovengenoemde voorstellen nog steeds geen oplossing gevonden voor de beperkte af- en aanvoer van passagiers. Nieuwe metrolijnen of meer spoor buiten Schiphol lost dat probleem niet op. Je hebt meer trappen nodig en dat zou je kunnen bereiken met het voorstel van Bee.

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: di 27 okt 2015, 14:48
door Thom91
Ardan schreef:
Thom91 schreef:
deadlock schreef:Ze moeten er beiden komen, evenals 8 sporen vanaf Asra, vier sporen vanaf Amsterdam Centraal, vier vanaf Duivendrecht en een extra tunnelbuis met twee sporen en een perron voor de trein.
Ik probeer me in te beelden hoe dat bij Asra van een dubbele dubbel vork naar vier sporen moeten gaan.
Gewoon zo want een dubbele dubbele vork is dan niet eens meer nodig.
Afbeelding
Zelfs die wissels hoeven eigenlijk niet eens.
Nouja, als ik het bericht van Deadlock lees moeten er zes sporen komen doorgaand en acht ter hoogte van het station. Dan zal je toch op een moment van acht naar zes moeten vanaf Asra richting Schiphol.

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: di 27 okt 2015, 14:50
door deadlock
Er staat toch 8 vanaf Asra?

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: di 27 okt 2015, 14:51
door Thom91
Je zegt 1 exta tunnelbuis met twee sporen. Als er nu twee tunnelbuizen met vier sporen liggen dan kom ik toch echt uit op zes.

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: di 27 okt 2015, 14:54
door deadlock
Ja, ik bedoelde 4 extra sporen in de tunnel en 2 extra perronsporen.

Als deze groei zich zo voortzet, en alle prognoses geven een redelijke groei aan van zowel Amsterdam als de omliggende gemeenten dan is het gewoon nodig. En het Metrostation plak je mooi onder het treinstation ofzo. Ruimte zat in ieder geval.

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Geplaatst: di 27 okt 2015, 15:15
door Alargule
Jullie werken of allemaal voor de bouw, of zijn een stelletje onverbeterlijke fantasten.

Overigens zie ik op het (door mij gefabriceerde) kaartje van het Plan Stadsspoor geen metro naar Schiphol Plaza staan. Een metro daarheen zat dan ook nooit in de scope van het Plan Stadsspoor. Alleen het bedrijventerrein Schiphol-Oost zou - via een omweg over Amstelveen - op de metro zijn aangesloten.