Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien
Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien
Ik mis de treinen die m'n bed (en de rest van het huis) deden trillen
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien
Het "park" ligt tussen de Abstederdijk en de Gansstraat (naast het PBC). Fietsers kunnen dus nog niet door naar de Maliesingel. Er schijnt wel gestudeerd te worden op een "fase 2" om dat te verhelpen (https://www.duic.nl/algemeen/oosterspoo ... ren-buurt/). Voetgangers kunnen gebruikmaken van het parallelpaadje dat er al was langs de spoorbaan.OVinspecteur schreef:Binnenkort ga ik eens poolshoogte nemen wat ze er ten noorden van de Abstederdijk van gebakken hebben.
Het fietspad ligt overigens deels ook onder de portalen, net als de wandelpaden. Maar in het middendeel loopt het van de spoordijk af om aan te sluiten op het tunneltje in de Neptunusstraat.
Behalve de bovenleidingmasten staat er o.a. een stootblok op de route en liggen de overwegkussens er nog. Dus duidelijk herkenbaar ooit een spoorlijn, maar nee... een trein zal er niet meer rijden.
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien
De gelijkvloerse sporenkruising met Utrecht - Amersfoort en (naar ik aanneem) de aansluiting op Utrecht - Hilversum gaan verdwijnen dezer dagen:
https://www.duic.nl/algemeen/historisc ... e-treinen/
Je zou nu verder snel een sanering tot enkelspoor tot even ten noorden van het spoorwegmuseum mogen verwachten, wat de barrière van het spoor sterk kan verminderen en ruimte voor andere nuttige dingen vrijspeelt. Veel gelijkvloerse overwegen kunnen verkleind worden. Weet iemand wanneer dergelijke werkzaamheden op de rol staan?
https://www.duic.nl/algemeen/historisc ... e-treinen/
Je zou nu verder snel een sanering tot enkelspoor tot even ten noorden van het spoorwegmuseum mogen verwachten, wat de barrière van het spoor sterk kan verminderen en ruimte voor andere nuttige dingen vrijspeelt. Veel gelijkvloerse overwegen kunnen verkleind worden. Weet iemand wanneer dergelijke werkzaamheden op de rol staan?
Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien
Beveiligingstechnisch wordt het enkelspoor, de sporen LD en LB worden tevens samengevoegd tot één blok. Of het andere spoor ook fysiek weggehaald wordt weet ik niet. Werkzaamheden staan gepland in het Hemelvaartweekend.
Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien
Zover ik weet blijft het tweede spoor gewoon liggen. Volgens mij was het bij de Kaptyenlaan de bedoeling om in het actieve spoor nieuwe bevloering aan te brengen en over het andere spoor heen te asfalteren, maar wel met een groef erin zodat het fysiek berijdbaar blijft.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien
Het tweede spoor zit bij Blauwkapel al tijden niet meer fysiek aangesloten, daar kan je momenteel alleen nog via het kruis op komen. In de boog houdt het tweede spoor op een gegeven moment op met een kruis van bielzen op het einde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien
Ik vind het oprecht jammer dat het kruiswissel gesaneerd wordt. Het wordt zo vanuit het Spoorwegmuseum een stuk moeilijker om Hilversum en Amsterdam te bereiken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien
Kruis, geen kruiswissel. En aangezien het rechterspoor al buiten dienst was kon je al niet vanaf het museum naar Hilversum toe zonder een enorm stuk links te rijden wat niet in de dienstregeling in te passen was. Alleen andersom werd er nog wel eens via Hilversum gereden.
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien
In principe kun je via Soest nog van en naar Hilversum en Amsterdam rijden denk ik, hoewel ik niet weet of dat in de praktijk ook mogelijk is overdag als er passagiersvervoer is tussen Utrecht en Baarn.
Wat mij betreft ruimen ze in Utrecht alle sporen en draden die niet gebruikt kunnen worden gewoon op. Zeker ten noorden van de Kapteynlaan wordt zonder goede reden een gigantisch oppervlak door onbruikbare sporen in beslag genomen.
Wat mij betreft ruimen ze in Utrecht alle sporen en draden die niet gebruikt kunnen worden gewoon op. Zeker ten noorden van de Kapteynlaan wordt zonder goede reden een gigantisch oppervlak door onbruikbare sporen in beslag genomen.
Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien
Gisteren zijn er diverse treinen in de 5500 serie aangepast, dus ik vermoed dat die museumtreinen er inderdaad niet zomaar tussendoor passen over het enkelspoor via Soest.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien
Klopt, de 5500 kruist in Soest en tussen Den Dolder en Bilthoven. Een extra trein kan dus alleen vlak achter de 5500 aan, maar dan moet de kruisende trein in Soest langer wachten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien
Vlak er achteraan was niet zo letterlijk bedoeld als jij het leest: vanaf Soest Zuid is een 5500 in 6 minuten op Den Dolder, het blok uit is 'ie ietsjes eerder. Dus je komt al een heel eind met de 9 minuten die er op Den Dolder tussen de 5500 in beide richtingen zit, je hoeft maar een paar minuutjes uit te buigen met de trein naar Baarn.
Precies wat gisteren zo te zien gebeurt is: de meeste treinen reden met +1 of +2.
Precies wat gisteren zo te zien gebeurt is: de meeste treinen reden met +1 of +2.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien
Het rechterspoor Maliebaan -> Blauwkapel zou wat mij betreft omgebouwd moeten worden naar drierailig spoor, waardoor museummaterieel (waaronder de Arend) een mooi stukje kan rijden vanuit het museum, ipv alleen een heel kort stukje pendelen.
Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien
Om de dienstregeling vandaag mogelijk te maken waren enkele treinen uit de 1700 en 11700 series uitgebogen tussen Amersfoort en Utrecht. Dat kon omdat deze vandaag vanwege werkzaamheden toch niet verder ging dan Utrecht, maar of dit ook in andere weekenden mogelijk is weet ik niet zo. Het is dus zeker geen lijntje waar je zomaar even een extra trein overheen kunt sturen. Overigens had ik het over de andere kant op, van Den Dolder naar Soest Zuid is een blok, er zal dus pas een rijweg ingesteld kunnen worden vanaf Den Dolder als de voorgaande trein van Soest Zuid vertrokken heeft én het blok volledig uit is. Dat wordt dan al snel 7 minuten opvolgtijd hier, alleen zit je dan in het pad van de 500/600 dus moet je daarachter aan in het pad van de 2000 (die in het weekend niet rijdt) en dan zit je al tegen de 9 minuten aan.
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien
Het lijkt erop dat de overweg Kardinaal de Jongweg gelijk al gehalveerd wordt volgende week, maar die op de Kapteynweg nog niet:
https://www.prorail.nl/siteassets/home ... trecht.pdf
Bij Blauwkapel is de aansluiting van en naar Hilversum inmiddels inderdaad verwijderd. Wissels, sporen en waslijnen zijn verdwenen. De middelste van de 3 gelijkvloerse overwegen op de Voordorpsedijk is ook verleden tijd. Hier wordt nog druk gegraven. Het bed en de portalen van de bovenleiding zie je nog wel terug overal.
Weet iemand of de treinen tussen Utrecht en Hilversum nu sneller kunnen gaan rijden in de bocht om Blauwkapel?
Het oostelijke spoor op de overweg Kardinaal de Jongweg is inderdaad weggehaald. De gleuven waar de rails in lagen zijn opgevuld. De bovenleiding loopt vanuit het zuiden gezien nog wel door tot de Kapteynlaan.
Direct ten noorden van de overweg Kapteynlaan is het spoor in een welhaast haakse bocht gelegd. Het westelijke spoor vanaf het museum is daar verbonden met het 2de van de 4 sporen aan de oostkant. Alleen op deze route hangt nog een draad boven het spoor ten noorden van de Kapteynlaan en de 3 andere sporen zijn fysiek doorgesneden. Ik had een wat minder ruwe oplossing verwacht bij de bocht ter hoogte van de Kartinistraat…
https://www.prorail.nl/siteassets/home ... trecht.pdf
Bij Blauwkapel is de aansluiting van en naar Hilversum inmiddels inderdaad verwijderd. Wissels, sporen en waslijnen zijn verdwenen. De middelste van de 3 gelijkvloerse overwegen op de Voordorpsedijk is ook verleden tijd. Hier wordt nog druk gegraven. Het bed en de portalen van de bovenleiding zie je nog wel terug overal.
Weet iemand of de treinen tussen Utrecht en Hilversum nu sneller kunnen gaan rijden in de bocht om Blauwkapel?
Het oostelijke spoor op de overweg Kardinaal de Jongweg is inderdaad weggehaald. De gleuven waar de rails in lagen zijn opgevuld. De bovenleiding loopt vanuit het zuiden gezien nog wel door tot de Kapteynlaan.
Direct ten noorden van de overweg Kapteynlaan is het spoor in een welhaast haakse bocht gelegd. Het westelijke spoor vanaf het museum is daar verbonden met het 2de van de 4 sporen aan de oostkant. Alleen op deze route hangt nog een draad boven het spoor ten noorden van de Kapteynlaan en de 3 andere sporen zijn fysiek doorgesneden. Ik had een wat minder ruwe oplossing verwacht bij de bocht ter hoogte van de Kartinistraat…
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien
Het moest allemaal wel binnen dat lange weekend klaar zijn hé. Alle wissels weghalen en vervangen door één spoor met een slinger erin was waarschijnlijk de makkelijkste oplossing.
Dat weet ik niet, maar het lijkt me sterk. Als aan die bocht niks gewijzigd is blijft de snelheid hetzelfde.OVinspecteur schreef: ↑wo 01 jun 2022, 23:17Weet iemand of de treinen tussen Utrecht en Hilversum nu sneller kunnen gaan rijden in de bocht om Blauwkapel?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien
Aan de snelheden is niets veranderd. Qua beveiliging zijn wel enkele bediende seinen vervangen door P-seinen.
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien
Blijkbaar zit er nog een treinvrije periode aan te komen van 8 t/m 10 augustus deze zomer, waarbij i.i.g. rond de overweg Bastionweg / Voordorpsedijk wordt gewerkt:
https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/v ... inrichten/
Weet iemand misschien wat ze in die periode nog meer gaan doen aan het spoor in de omgeving?
https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/v ... inrichten/
Weet iemand misschien wat ze in die periode nog meer gaan doen aan het spoor in de omgeving?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten