Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016
Geplaatst: vr 25 dec 2015, 01:36
U-OV heeft het concept vervoersplan 2016 gepresendeerd (ingaande 2 juni). Hoewel er heel veel verandert valt mij als inwoner van Vleuten een ding erg op: hoewel de rest van Utrecht erop vooruitgaat, wordt op Leidsche Rijn veel bezuingd:
- Lijn 126 blijft enigzins tot mijn verbazing 2x/uur rijden tussen Maarssen en station Vleuten, maar gaat wel met taxibusjes rijden en dat baart me zorgen, want in de ochtendspits zitten er bij de halte Bottensteinweg meestal al zo'n 5 mensen in, en ik denk dat de ombuiging naar het station de lijn vooral in De Tol populairder gaat maken. Bovendien zullen er bij slecht weer waarschijnlijk meer scholieren gebruik van gaan maken, terwijl er bij de laatste sneeuwval 's ochtends telkens rond de 15 passagiers waren.
- Lijn 19 wordt volledig opgeheven. Lijn 39 gaat rijden tussen Utrecht CS en het St. Antonius ziekenhuis en komt ook niet meer in Terwijde. Lijn 39 krijgt hiermee als enige doel de bediening van het Antonius ziekenhuis, dat is ook de enige halte die lijn 39 niet deelt met lijn 28.
- Ter vervanging daarvan gaat lijn 26 na station Terwijde doorrijden naar de halte Waterwinpark en verder via de route van lijn 19 naar station Leidsche Rijn.Daardoor blijven er evenveel bussen naar Utrecht CS rijeen, maar gaan die bussen er langer over doen. Bovendien zit lijn 26 in de spits altijd propvol.
- Door het vervallen van lijn 39 hebben de toekomstige woonwijk en het gelijknamige, eveneens toekstige bedrijventerrei n Haarrijn als enige OV-verbinding de taxibusjes van lijn 126.
- Ter vervanging van lijn 26 in Vleuterweide krijgt lijn 29 een nieuwe route: na P+R papendorp via de busbaan naar Veldhuizen , vervolgens door naar de Veldhuizerweg om via de oude route van lijn 26 naar de halte Stroomrugbaan en daarna naar station Vleuten. Hiermee wordt de route van Vleuterweide naar Utrecht CS weliswaar sneller, maar de frequentie wordt wel gehalveerd.
- Hiermee wordt met twee van de belangrijkste punten van kritiek op het lijnennet in Leidsche Rijn en Vleuten-de Meern niets gedaan: de onhandige ligging van De Meern Oost en de grote loopafstanden.
- De loopafstanden nemen alleen maar toe door het vervallen van de haltes Alenveltpark, Bottensteinweg, Wilhelminalaan, Sparrendaal, Hardenbroek, Esdoornlaan, Noorderbreedte, Zuiderbreedte, Stroomrugbaan, Duke Ellingtonstraat en Jazzsingel alleen maar toe.
- Die laatste 3 haltes blijven echter bestaan: lijn 127 wordt doorgetrokken naar Leidsche Rijn Centrum en deze haltes behouden dus 1x/uur een taxibusje.
- De al jaren beloofde lijn 22 wordt maar weer eens uitgesteld
- Oudenrijn verliest in de tegenspitsrichting haar bus.
- Lijn 48 gaat altijd ieder half uur rijden, ipv in de spitsrichting ieder kwartier, hoewel ik de indruk kreeg dat die het best aardig deed.
Kortom: heel Utrecht gaat er op vooruit (behalve lijn 2 en 25), en de rekening daarvoor komt bijna volledig bij Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern te liggen. Bijkkmend puntje van kritiek op het nieuwe vervoersplan is dat het lijnennet nog meer een gatenkaas is geworden qua nummers zonder dat het nu echt heel duudelijk is.
- Lijn 126 blijft enigzins tot mijn verbazing 2x/uur rijden tussen Maarssen en station Vleuten, maar gaat wel met taxibusjes rijden en dat baart me zorgen, want in de ochtendspits zitten er bij de halte Bottensteinweg meestal al zo'n 5 mensen in, en ik denk dat de ombuiging naar het station de lijn vooral in De Tol populairder gaat maken. Bovendien zullen er bij slecht weer waarschijnlijk meer scholieren gebruik van gaan maken, terwijl er bij de laatste sneeuwval 's ochtends telkens rond de 15 passagiers waren.
- Lijn 19 wordt volledig opgeheven. Lijn 39 gaat rijden tussen Utrecht CS en het St. Antonius ziekenhuis en komt ook niet meer in Terwijde. Lijn 39 krijgt hiermee als enige doel de bediening van het Antonius ziekenhuis, dat is ook de enige halte die lijn 39 niet deelt met lijn 28.
- Ter vervanging daarvan gaat lijn 26 na station Terwijde doorrijden naar de halte Waterwinpark en verder via de route van lijn 19 naar station Leidsche Rijn.Daardoor blijven er evenveel bussen naar Utrecht CS rijeen, maar gaan die bussen er langer over doen. Bovendien zit lijn 26 in de spits altijd propvol.
- Door het vervallen van lijn 39 hebben de toekomstige woonwijk en het gelijknamige, eveneens toekstige bedrijventerrei n Haarrijn als enige OV-verbinding de taxibusjes van lijn 126.
- Ter vervanging van lijn 26 in Vleuterweide krijgt lijn 29 een nieuwe route: na P+R papendorp via de busbaan naar Veldhuizen , vervolgens door naar de Veldhuizerweg om via de oude route van lijn 26 naar de halte Stroomrugbaan en daarna naar station Vleuten. Hiermee wordt de route van Vleuterweide naar Utrecht CS weliswaar sneller, maar de frequentie wordt wel gehalveerd.
- Hiermee wordt met twee van de belangrijkste punten van kritiek op het lijnennet in Leidsche Rijn en Vleuten-de Meern niets gedaan: de onhandige ligging van De Meern Oost en de grote loopafstanden.
- De loopafstanden nemen alleen maar toe door het vervallen van de haltes Alenveltpark, Bottensteinweg, Wilhelminalaan, Sparrendaal, Hardenbroek, Esdoornlaan, Noorderbreedte, Zuiderbreedte, Stroomrugbaan, Duke Ellingtonstraat en Jazzsingel alleen maar toe.
- Die laatste 3 haltes blijven echter bestaan: lijn 127 wordt doorgetrokken naar Leidsche Rijn Centrum en deze haltes behouden dus 1x/uur een taxibusje.
- De al jaren beloofde lijn 22 wordt maar weer eens uitgesteld
- Oudenrijn verliest in de tegenspitsrichting haar bus.
- Lijn 48 gaat altijd ieder half uur rijden, ipv in de spitsrichting ieder kwartier, hoewel ik de indruk kreeg dat die het best aardig deed.
Kortom: heel Utrecht gaat er op vooruit (behalve lijn 2 en 25), en de rekening daarvoor komt bijna volledig bij Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern te liggen. Bijkkmend puntje van kritiek op het nieuwe vervoersplan is dat het lijnennet nog meer een gatenkaas is geworden qua nummers zonder dat het nu echt heel duudelijk is.