Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door teun »

Ik moet eerlijk zeggen dat dit er uit ziet als een verdomd goed plan! *O*
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Staatslijn K »

Op zich wel goede plannen, wel ben ik benieuwd hoe ze de halte Alkmaarseweg op de 134 gaan uitwerken. Een betere bediening naar het noorden voor Wognum klinkt ook goed, maar dan had de bus naar Hoogwoud wel moeten blijven zodat een halfuurdienst haalbaar had kunnen zijn. Ik heb me er altijd al een beetje over verbaasd dat een snelle halfuurdienst tussen Middenmeer en Hoorn kennelijk rendabel was, misschien is deze verbinding wel beter. Een volgende stap zou de 134 kunnen verlengen naar Anna Paulowna via Den Oever als dat met de kering goed uitkomt. Daarmee bespaar je een buurtbus uit, gaat de frequentie omhoog, en anders staat deze bus misschien ergens anders wortel te schieten. Als alternatief kan de 134 doorrijden naar Kreileroord, zodat de bediening daar verbetert, ook zonder extra materieel in dienst te hoeven nemen.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Durashift »

^^ dan heb je een stukje samenloop met de 135.. lijkt mij dan de doodsteek voor de 135..

OF het is misschien de bedoeling om de groep reizigers richting of van Friesland met de trein naar en van Anna Paulowna te gaan sturen?
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Staatslijn K »

Ik snap uw gedachten, maar ik zat meer hardop te denken hoe de 134 zo ver mogelijk door kan rijden, dus extra reizigers kan meepakken, voordat deze moet keren. Daarom benoem ik ook een mogelijke verlenging naar Kreileroord, omdat daar eigenlijk alleen buurtbussen rijden
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door BusFreakRotterdam »

Als er voldoende reizigers zouden zijn vanuit Kreileroord zouden ze allang een vaste buslijn hebben laten rijden en de buurtbus vervangen. Hoeveel reizigers heeft de buurtbus van en naar Kreileroord? Geen gekke gedachten om lijn 134 door te trekken maar zijn er reizigers of volstaat een buurtbus?
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Etienne »

In het verleden is dit al geprobeerd middels lijn 130. Die reed dan weliswaar alleen tijdens de spitsuren en succesvol was het allerminst.

Tegenwoordig begint lijn 653 's ochtends 2x in Kreileroord.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Roeland »

Dit zijn wel forse veranderingen.
Hoogwoud - Hoorn (nu 133) vervalt, en wordt voortaan overstappen op de trein in Obdam vanuit Hoogwoud en Opmeer. Van/naar station Hoorn is dat wel sneller, maar voor veel reizigers betekent dit een extra overstap en extra reiskosten.
Andijk - Hoorn (nu 132) wordt een stuk langzamer, wellicht wordt een overstap in Bovenkarspel voortaan "de" verbinding vanuit Andijk naar Hoorn?
De 134 wordt ook een stuk langzamer met al die omwegen door dorpjes. Daarmee vervalt de functie van lijn 134, om min of meer een halfuurdienst te bieden met lijn 135 voor Wieringerwerf en Middenmeer.
En wat wordt dan de route van lijn 139 in Medemblik en Opperdoes? Neemt de reistijd Medemblik - Hoorn niet fors toe met die nieuwe 139-route?
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door BusFreakRotterdam »

Waar zijn alle wijzigingen te vinden behalve wat online artikelen? Is er ergens een document wat er gaat wijzigen?
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door BusFreakRotterdam »

Kustbussen in Noord-Holland Noord zijn weer gaan rijden, 6 weken lang rijden de lijnen 851,866 en 868 weer langs de diverse plaatsen.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 1_39293586
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Etienne »

Met dank aan Milco kwam het vervoerplan 2022 voor deze concessie naar voren.

Het lijnennet gaat flink op de schop zo blijkt :o
Vooral de stadsdiensten in alle steden moeten het ontgelden, maar door het combineren met streeklijnen worden de frequenties wel verhoogd. Ook worden diverse nieuwe verbinden geïntroduceerd.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Milco »

Het was al eerder dan mij gepost in een ander topic: viewtopic.php?p=739307#p739307 ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Meltrain »

Ik ben het met Etienne eens dat de bespreking van het Vervoerplan beter in dit topic past.
Ik vind het een interessant plan. Er wordt meer ingezet op een zo snel mogelijke verbinding naar een treinstation, in plaats van lange lijnen naar een centraal station. Met name rond Alkmaar heeft dat forse gevolgen.
Wel mooi dat er weer een dagelijkse verbinding tussen Julianadorp en Schagen komt. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Frank93 »

Inderdaad goed dat er meer naar treinstation gereden gaat worden. Zeker voor Langedijk ziet het er goed uit. Wel jammer dat de rechtstreekse verbinding tussen Alkmaar en Petten vervalt.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door regenmaker »

Waarom gaat de 151 niet gewoon de volgende route rijden: Schagen - Sint Maartenszee - Petten - Camperduin - Schoorl - Bergen - Alkmaar. Dan kan je de voorgestelde lijn 168 en lijn 166 schrappen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Meltrain »

Een doorgaande lijn tussen Schagen en Alkmaar komt er waarschijnlijk niet vanwege parallelliteit met de trein en de DRU's die het kost.
Het oorspronkelijke idee van Connexxion was wel om lijn 166 vanaf Bergen te verlengen naar Schoorl en Camperduin, maar dat zag de gemeente Bergen niet zitten. Daarom kwam er een alternatief plan met lijn 168.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door regenmaker »

Maar er is dan totaal geen parallelliteit met de trein. Die doorgaande lijn rijdt dan alleen voor de dorpen in de regio en niet om een directe verbinding tussen Schagen en Alkmaar aan te bieden... Beetje vreemde logica.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Staatslijn K »

Sommige verbindingen zien er goed uit, maar ik vind dat er wel heel veel achteruit gaat. Zie bijvoorbeeld hoe groot de vraag is vanuit Petten richting Alkmaar, of vanuit Julianadorp naar Den Helder (5 jaar geleden nog 4 per uur). Ook de 156 inkorten tot Warmenhuizen mag opmerkelijk worden genoemd, deze bus had dan nog beter naar Alkmaar kunnen worden verlengd.

Dat de gemeente Bergen moeilijk doet over doorgaande lijnen is ernstig funest voor Schoorl, een kern in de eigen gemeente. Anders hadden de 151 en 156 via Schoorl en Bergen naar Alkmaar kunnen worden verlengd waardoor de bereikbaarheid in noordelijke richting behoorlijk zou zijn toegenomen. Dit had geen busstellen gekost en misschien zelfs eentje bespaart en in ieder geval minder reizigers gekost

Ook maakt dit duidelijk dat er hele grote fouten zijn gemaakt met het invoeren van de belbus. De verdikte frequenties op hoofdlijnen zijn grotendeels afgeschaald naar de oorspronkelijke situatie of afgenomen, net zoals de reizigersaantallen al pre-covid
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door CamilleKreemers »

Etienne schreef: ma 26 jul 2021, 14:47 Met dank aan Milco kwam het vervoerplan 2022 voor deze concessie naar voren.

Het lijnennet gaat flink op de schop zo blijkt :o
Vooral de stadsdiensten in alle steden moeten het ontgelden, maar door het combineren met streeklijnen worden de frequenties wel verhoogd. Ook worden diverse nieuwe verbinden geïntroduceerd.
Ik moet wel zeggen dat het netwerk enorm verklarend omschreven wordt. Veel vervoerders komen met een korte tekst aanzetten en hier gooit Connexxion een hele analyse erbij.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door sirvinniei »

Met zulke grote wijzigingen moet dat ook wel.
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Roeland »

Toch kunnen deze wijzigingen voor Connexxion financieel nog weleens minder goed uitpakken.
Connexxion verdient toch meer aan een reiziger die met de bus 20 km naar Alkmaar reist, dan aan diezelfde reiziger die 8 km naar Schagen meerijdt, en vandaar met NS naar Alkmaar gaat?
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door teun »

Ik vermoed echter dat Connexxion ook minder betaald voor een bus die een stuk minder rijdt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Suus »

Roeland schreef:Toch kunnen deze wijzigingen voor Connexxion financieel nog weleens minder goed uitpakken.
Connexxion verdient toch meer aan een reiziger die met de bus 20 km naar Alkmaar reist, dan aan diezelfde reiziger die 8 km naar Schagen meerijdt, en vandaar met NS naar Alkmaar gaat?
Voor de provincie die door de financiële situatie minder DRU’s kan inkopen is het echter een financieel handige actie, want toch weer 365 dagen per jaar heel wat bussen die een kwartiertje korter aan het rijden zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Staatslijn K »

Inderdaad rijdt de bus minder lang, maar de reistijd en kosten voor reizigers neemt toe, de bereikbaarheid af, de lijn concureert met de lijnen tussen Julianadorp en Schagen en dit gaat zeker reizigers kosten. Ik verwacht dat ze hier over een x-jaar spijt van krijgen. Petten is ook helemaal niet op Schagen/Den Helder gericht en van andere dorpen moeten ze het niet hebben.

Een busstation langs de N248 bij Schagerbrug zou wel een mooie verbetering zijn voor doorgaande reizigers, maar levert slechts 2 minuten op en is dat het geld waard? Bovendien is deze halte voor de paar reizigers uit het dorp niet heel interessant richting Schagen, iets wat juist heel goed had gekund als je elk half uur op de trein had aangesloten. Geen fiets op het station, bushalte voor de deur, goede aansluiting op de trein enz.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Meltrain »

De gemeente Schagen wil(de) heel graag een buslijn tussen de plaatsen in in haar gemeente en Connexxion (en/of Noord-Holland) ziet niets in een doorgaande lijn Schagen - Alkmaar. Dan krijg je dus als "oplossing" een losse lijn Petten - Schagen.
Staatslijn K schreef: do 29 jul 2021, 14:49 Inderdaad rijdt de bus minder lang, maar de reistijd en kosten voor reizigers neemt toe,
Dit durf ik te betwijfelen. Lijn 151 doet nu een uur over Petten - Alkmaar. De treinreis Schagen - Alkmaar duurt net geen 20 minuten en Petten - Schagen moet ook wel binnen een half uur lukken. De reistijd zal dus niet toenemen.
De reiskosten Petten - Alkmaar nemen vrijwel zeker wel toe, maar als blijkt dat het overgrote deel van de reizigers in Alkmaar per trein verder reist, zou de reis via Schagen best eens kostenneutraal kunnen zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door regenmaker »

Wanneer beginnen we met tariefintegratie tussen BTM en NS-trein?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten