Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Durashift »

^^aankoop van die bussen zal toch niet alleen voor de 'kustbussen route' zijn? Dan zit er wel héél veel geld in dat contract..
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Hainje »

Denk dat dit wel meevalt, beide wagens zijn rond de 12 jaar oud inmiddels.
🍉
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Roeland »

Het Rocov heeft advies uitgebracht over het vervoerplan 2024:
https://rocov-nh.nl/wp-content/uploads/ ... ersie.pdf
Citea
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Citea »

Ik zie in Alkmaar erg veel kleinere bussen (BYD, e-Citea), en op zowat alle lijnen. Weet iemand waarom er voor de nieuwe concessie zoveel kleinere bussen zijn gekocht, en niet wat meer bussen van normale grootte?
IIVQ
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door IIVQ »

Oorspronkelijk waren er 83 midcities voor deze concessie bedacht. Dus wees blij met wat je hebt.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door BusFreakRotterdam »

Roeland schreef: di 30 mei 2023, 14:38 Het Rocov heeft advies uitgebracht over het vervoerplan 2024:
https://rocov-nh.nl/wp-content/uploads/ ... ersie.pdf
Waar is het vervoerplan 2024 N-H-N te vinden? Kan het nergens vinden...
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Mdk »

Citea schreef: wo 28 jun 2023, 21:41 Ik zie in Alkmaar erg veel kleinere bussen (BYD, e-Citea), en op zowat alle lijnen. Weet iemand waarom er voor de nieuwe concessie zoveel kleinere bussen zijn gekocht, en niet wat meer bussen van normale grootte?
lage vervoersvraag en lagere aanschaf- en exploitatiekosten bij een kleinere bus.
Bij twijfel altijd klagen
VAXRO
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 10 jul 2023, 12:55

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door VAXRO »

Citea schreef: wo 28 jun 2023, 21:41 Ik zie in Alkmaar erg veel kleinere bussen (BYD, e-Citea), en op zowat alle lijnen. Weet iemand waarom er voor de nieuwe concessie zoveel kleinere bussen zijn gekocht, en niet wat meer bussen van normale grootte?
Dat klopt inderdaad, vooral in het weekend is dat zo (alleen maar de lijn 165 rijdt als normale bus in het weekend en zaterdagavond de 160). Ik denk dat ze echt zuinig / milieuvriendelijk willen zijn, ik vind zelf dat ze het wel slecht hebben geregeld, ze konden beter standaard normale bussen altijd inzetten bij streeklijnen en voor de stadslijnen de elektrische. Het rare is dat ze in Den Helder ALLEEN normale Citea bussen inzette, geen BYD of e-Citeas daar. Het zijn daar altijd normale Citea en Solaris bussen. Ik denk niet dat Overal (Connexxion) echt rekening houdt met drukte en meer echt milieuvriendelijk wil zijn.
Mdk schreef: vr 07 jul 2023, 22:14
Citea schreef: wo 28 jun 2023, 21:41 Ik zie in Alkmaar erg veel kleinere bussen (BYD, e-Citea), en op zowat alle lijnen. Weet iemand waarom er voor de nieuwe concessie zoveel kleinere bussen zijn gekocht, en niet wat meer bussen van normale grootte?
lage vervoersvraag en lagere aanschaf- en exploitatiekosten bij een kleinere bus.

Denk dat het vooral vanwege de kosten en bezuinigingen voor het milieu is. Ze dachten totaal niet aan dat het toch stervensdruk kan worden (vooral in het weekend).
Etienne schreef: za 27 mei 2023, 09:33 De zomerbussen naar Castricum aan Zee en Petten - Den Helder keren dit jaar ook weer terug. Bak Reizen heeft hiervoor een Scania Omnilink (ex Limburg) en een tweetal Van Hool New A300 Hyb (ex Leiden) aangekocht.
Bergen aan Zee ook.
Laatst gewijzigd door Tom024 op ma 10 jul 2023, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Drie berichten samengeviegd
IIVQ
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door IIVQ »

Er wordt bij de het maken van omlopen wel degelijk rekening gehouden met de vervoersvraag, niet op lijn- maar op ritniveau. De provincie heeft vrij precieze normen opgesteld hoeveel zit- en staplaatsen je moet bieden opv de gemiddelde vraag, lengte van de rit en tijdstip. Per rit bepalen we welke bussen ingezet mogen worden obv verwacht passagiersaantal. Dat wordt jaarlijkt bijgesteld maar het kan natuurlijk af en toe druk zijn op een normaal rustige rit. Klagen (via de klantenservice, ik ben geen doorgeefluik) helpt.

We proberen met de bussen die we hebben zo veel mogelijk ZE in te zetten (verzoek provincie, maar vooral stukken goedkoper) maar vanwege het laden kan het gebeuren dat er op rustige momenten een dieselbus ingezet wordt (omdat alle elektrische bussen aan het laden of rijden zijn) terwijl dat qua passagiersaantal niet nodig is, zeker in de uren na de spitsen.

In Den Helder rijden geen elektrische bussen omdat daar geen laders zijn. Wat daarvan de reden is weet ik niet, dat is in de tender besloten.

Lijn 165 is een bijzonder geval: Daar mogen bij de standaardroute geen 12m-bussen rijden, niet omdat ze diesel zijn maar omdat een 12m-bus niet kan keren op Egmond aan Zee Busstation als er ook auto's geparkeerd zijn. In het weekend en in de zomer (na 9:00) zijn er veel badgasten te verwachten, dus wordt er dan toch een 12m-bus gereden (dus diesel), en daarom ook de route via de Boulevard.

Er zijn nog een paar lijnen waar beperkingen op zitten, zo rijden we lijn 135 altijd 12m (ivm de sterk wisselende vervoervraag vanwege toeristen en militairen, de korte ritten mogen wel met kleiner materieel), lijn 14 altijd midcity vanwege trillingen in de slappe Hoornse ondergrond (sommige huizen in Hoorn zijn letterlijk op koeienhuiden gefundeerd) en lijn 617 mag geen 12m vanwege het keren bij station Obdam.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Meltrain »

Veroorzaken de Midcity’s dan minder trillingen dan de kleine Citea’s of de BYD’s?
Overigens is het een fabel dat huizen gefundeerd zijn op (koeien)huiden. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
IIVQ
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door IIVQ »

De massa rijklaar van de NHN-voertuigen is
VDL Midcity 4059kg
BYD K7u 9600kg
VDL Citea LLE 10m ZE 10395kg
VDL Citea LLE 12m diesel 9300kg

Dus de 9- en 10m electrische bussen wegen meer dan een standaardbus (met een kortere wielbasis), een Midcity maar 40% van een VDL citea LLE 10m ZE.

Dat van die koeienhuiden wist ik niet, al zijn er ook experts die beweren (1,2,3) dat het wel eens voorkwam, specifiek in Friesland. Hoorn ligt in (West)Friesland.
Citea
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Citea »

Dus vooral voor meer milieuvriendelijkheid en lagere kosten?
Lijkt me logisch. En voor zover ik weet zijn frequenties op veel streeklijnen omhoog gegaan, hoewel er ook veel lijnen ingekort of geschrapt waren.
VAXRO
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 10 jul 2023, 12:55

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door VAXRO »

IIVQ schreef: di 11 jul 2023, 12:01 Er wordt bij de het maken van omlopen wel degelijk rekening gehouden met de vervoersvraag, niet op lijn- maar op ritniveau. De provincie heeft vrij precieze normen opgesteld hoeveel zit- en staplaatsen je moet bieden opv de gemiddelde vraag, lengte van de rit en tijdstip. Per rit bepalen we welke bussen ingezet mogen worden obv verwacht passagiersaantal. Dat wordt jaarlijkt bijgesteld maar het kan natuurlijk af en toe druk zijn op een normaal rustige rit. Klagen (via de klantenservice, ik ben geen doorgeefluik) helpt.

We proberen met de bussen die we hebben zo veel mogelijk ZE in te zetten (verzoek provincie, maar vooral stukken goedkoper) maar vanwege het laden kan het gebeuren dat er op rustige momenten een dieselbus ingezet wordt (omdat alle elektrische bussen aan het laden of rijden zijn) terwijl dat qua passagiersaantal niet nodig is, zeker in de uren na de spitsen.

In Den Helder rijden geen elektrische bussen omdat daar geen laders zijn. Wat daarvan de reden is weet ik niet, dat is in de tender besloten.

Lijn 165 is een bijzonder geval: Daar mogen bij de standaardroute geen 12m-bussen rijden, niet omdat ze diesel zijn maar omdat een 12m-bus niet kan keren op Egmond aan Zee Busstation als er ook auto's geparkeerd zijn. In het weekend en in de zomer (na 9:00) zijn er veel badgasten te verwachten, dus wordt er dan toch een 12m-bus gereden (dus diesel), en daarom ook de route via de Boulevard.

Er zijn nog een paar lijnen waar beperkingen op zitten, zo rijden we lijn 135 altijd 12m (ivm de sterk wisselende vervoervraag vanwege toeristen en militairen, de korte ritten mogen wel met kleiner materieel), lijn 14 altijd midcity vanwege trillingen in de slappe Hoornse ondergrond (sommige huizen in Hoorn zijn letterlijk op koeienhuiden gefundeerd) en lijn 617 mag geen 12m vanwege het keren bij station Obdam.
Zouden ze dan niet beter gewoon altijd de 165 langs het strand laten rijden? Anders dan dat lijkt mij het alsnog het best als ze standaard voor streekbussen 12m / 18m (18m alleen voor 160 en schoolbussen waar mogelijk) bussen inzetten (alleen halfuur en uurslijnen) en voor de stadsbussen de elektrische bussen wanneer mogelijk. Dan sta je ook niet voor verrassingen (behalve als alle e-bussen in gebruik zijn, dan zouden ze een reserve bus moeten inzetten).

Voor de 165 wordt er ook bij de normale route wel soms een 12m bus ingezet. Ik denk ook dat er genoeg vervoersvraag voor de weekenden zijn (waarin er in Alkmaar vrijwel alleen kleine bussen worden ingezet), dus ik weet niet wat ze daarmee willen doen. Mochten ze alle halfuur en uurslijnen die streeklijnen zijn als 12m bus willen inzetten, zouden ze dat ook in het weekend doen (vooral zaterdag.)
VAXRO
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 10 jul 2023, 12:55

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door VAXRO »

Weet er iemand wat Overal gaat doen qua materiaal in Alkmaar? Vorig jaar hadden ze de inzet wel veranderd in de zomervakantie. Zouden ze dit jaar dan gewoon hetzelfde doen als normaal, maar dan zonder Solaris bussen, of meer een combinatie van Meivakantie inzet en normale inzet?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Meltrain »

VAXRO schreef: ma 17 jul 2023, 15:05 Anders dan dat lijkt mij het alsnog het best als ze standaard voor streekbussen 12m / 18m (18m alleen voor 160 en schoolbussen waar mogelijk) bussen inzetten (alleen halfuur en uurslijnen) en voor de stadsbussen de elektrische bussen wanneer mogelijk. Dan sta je ook niet voor verrassingen (behalve als alle e-bussen in gebruik zijn, dan zouden ze een reserve bus moeten inzetten).
Maar is die capaciteit echt nodig?
Voor het milieu is het beter om een elektrische bus in te zetten en zeker de elektrische Citea's zijn nauwelijks korter dan hun broers die op diesel rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VAXRO
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 10 jul 2023, 12:55

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door VAXRO »

Meltrain schreef: ma 17 jul 2023, 15:22 Maar is die capaciteit echt nodig?
Voor het milieu is het beter om een elektrische bus in te zetten en zeker de elektrische Citea's zijn nauwelijks korter dan hun broers die op diesel rijden.
Voor een aantal lijnen zal dit wel beter zijn, en als ze hetzelfde aantal bussen inzetten, maar dan standaard voor bepaalde lijnen dan maakt het opzich niet veel uit. Het kan wel zo zijn dat het voor bepaalde lijnen zoals 123 en 163 dit niet nodig is, omdat die in het algemeen rustig zijn. Lijnen zoals 160, 162, 151 en 165 kunnen behoorlijk druk zijn (ook in de weekenden) waar ze in het weekend alleen kleine bussen inzetten.
IIVQ
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door IIVQ »

^^ Wat je zegt is niet planmatig. Lijn 165 wordt in het weekend planmatig met diesel gereden. Doordeweeks wordt daar altijd een 10m VDL of 9m BYD ingezet, nooit een 12m (behalve in de zomervakantie, dan na ongeveer 9 uur diesel).
Altijd via het strand rijden kost 5mn per rit extra. Dat kost extra bussen.

En lijn 123 heeft enkele zeer drukke ritten, in de ochtendspits wordt er zelfs een rit dubbel gereden.

En lijn 160 standaard 18m: hoeveel 18m-bussen denk je dat we hebben? Dat zijn er 3 diesels, daarvan zijn er 2 nodig voor lijn 660 en 1 voor de 33 (en verder nog 2 op Texel, maar die rijden op gas en kunnen dus niet op de wal ingezet worden). Lijn 160 alleen al vraagt 5 omlopen.

NHN (en dus Alkmaar) heeft, op lijn 165 na, in de zomervakantie exact dezelfde inzet als de kerstvakantie.
Laatst gewijzigd door IIVQ op di 18 jul 2023, 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Milco »

Maar lijn 660 rijdt niet in de zomervakantie, dus zou er geleed 'over' moeten zijn voor andere lijnen, los van gepland onderhoud uiteraard.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
VAXRO
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 10 jul 2023, 12:55

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door VAXRO »

IIVQ schreef: ma 17 jul 2023, 16:12 ^^ Wat je zegt is niet planmatig. Lijn 165 wordt planmatig in het weekend standaard met diesel gereden. Doordeweeks wordt daar altijd een 10m VDL of 11m BYD ingezet, nooit een 12m (behalve in de zomervakantie, dan na ongeveer 9 uur diesel).
Altijd via het strand rijden kost 5mn per rit extra. Dat kost extra bussen.

En lijn 123 heeft enkele zeer drukke ritten, in de ochtendspits wordt er zelfs een rit dubbel gereden.

En lijn 160 standaard 18m: hoeveel 18m-bussen denk je dat we hebben? Dat zijn er 3 diesels, daarvan zijn er 2 nodig voor lijn 660 en 1 voor de 33 (en verder nog 2 op Texel, maar die rijden op gas en kunnen dus niet op de wal ingezet worden). Lijn 160 alleen al vraagt 5 omlopen.

NHN (en dus Alkmaar) heeft, op lijn 165 na, in de zomervakantie exact dezelfde inzet als de kerstvakantie.
Ik bedoelde niet dat ze alleen maar 18m bussen voor de 160 moeten inzetten, ze kunnen voor die lijn gewoon die ene Solaris bus inzetten en een 12m bus voor het halfuur en de kwartierbussen als e-bus. De BYD's zijn trouwens niet 11m maar 7m.

Soms gaat er een 165 bus doordeweeks als 12m bus buiten de zomervakantie. Dat kan je ook zien op busposities.nl.
VAXRO
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 10 jul 2023, 12:55

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door VAXRO »

Milco schreef: ma 17 jul 2023, 16:17 Maar lijn 660 rijdt niet in de zomervakantie, dus zou er geleed 'over' moeten zijn voor andere lijnen, los van gepland onderhoud uiteraard.
Dat klopt maar Connexxion zet normaal gesproken geen geledebussen in in de vakanties tenzij het moet (zoals voor de lijn 33).
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Frank93 »

VAXRO schreef: ma 17 jul 2023, 16:43Soms gaat er een 165 bus doordeweeks als 12m bus buiten de zomervakantie. Dat kan je ook zien op busposities.nl.
Klopt, maar dat gebeurt alleen als er een tekort is aan BYD of VDL bussen van 9.9 meter. Is niet gepland dus.
VAXRO
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 10 jul 2023, 12:55

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door VAXRO »

En hoe zit dat met de late avondritten? Dan wordt er vrijwel altijd een 12m bus ingezet voor de lijn 2 en soms ook een andere lijn. Ik neem aan dat die lijn 2 12m bus ook met een tekort te maken heeft dan.
Laatst gewijzigd door Tom024 op di 18 jul 2023, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Laatste bericht hoef je niet te quoten
VAXRO
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 10 jul 2023, 12:55

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door VAXRO »

IIVQ schreef: di 11 jul 2023, 12:01
In Den Helder rijden geen elektrische bussen omdat daar geen laders zijn. Wat daarvan de reden is weet ik niet, dat is in de tender besloten.
Is het dan de bedoeling dat er BYD's gaan rijden op de lijn 33 ofzo? Of blijft de gelede bus op die lijn willen ze alleen e-bussen op de lijn 30 en 31 te zetten?

Binnenkort zijn ze toch verplicht om elektrisch te rijden? Dus dan zou Den Helder toch laders moeten regelen voor die tijd...
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Milco »

Momenteel wordt er in Den Helder enkel gepland geleed gereden op 33/34. Alle overige lijnen rijden met diesel-VDL's van 12m.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Meltrain »

VAXRO schreef: ma 17 jul 2023, 18:56 Binnenkort zijn ze toch verplicht om elektrisch te rijden?
"Binnenkort" is in 2030, dan is deze concessie naar alle waarschijnlijkheid al afgelopen.
Maar waarom ben je zo aan het doorvragen? Zijn de bussen dan zo veel te kort dat er consequent mensen bij de halte achterblijven?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten