Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
VAXRO
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 10 jul 2023, 12:55

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door VAXRO »

Ik was gewoon aan het vragen hoor, hoef je niet moeilijk over te doen. Als je niet wilt antwoorden op mijn vragen dan antwoord je toch niet? Je bent niet verplicht...

Ben persoonlijk niet een fan van de te kleine en oncomfortabele bussen en de huidige manier van regelingen. Nou zal je me waarschijnlijk aanvallen omdat ik een opinie heb dus ja. Elektrisch hoeft trouwens niet klein te zijn, zolang er maar genoeg plek is wat vaak in de drukke maanden niet het geval is in NHN.
Laatst gewijzigd door Tom024 op di 18 jul 2023, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Laatste bericht hoef je niet te quoten
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door IIVQ »

VAXRO schreef: ma 17 jul 2023, 16:43
IIVQ schreef: ma 17 jul 2023, 16:12 ... een 10m VDL of 11m BYD ingezet, ...
... De BYD's zijn trouwens niet 11m maar 7m.
Allebei fout ;-p Ze zijn 8.75m Ik wist niet dat ze zo kort waren, ik ken ze als 9m.

Waarom lijn 2 veel 's avonds met 12m rijdt weet ik niet, maar we hebben zoals gezegd geprobeerd het aantal kilometers dieselbus geproveerd te verminderen. Als je anderhalf uur een dieselbus moet inzetten omdat je ZE aan de lader is maakt die in die tijd een stuk minder kilometers op lijn 2 dan op lijn 151.

En ik zit niet de hele dag te buspositie'en om te kijken of er wel de bus op rijdt die ik gepland heb (god bewaar me). Ik maak een werkpakket voor de chauffeurs, dan zoeken ze op het rayon maar uit hoe ze mijn meesterwerk vernachelen en als het niet past dan hoor ik het dan wel weer.
VAXRO
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 10 jul 2023, 12:55

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door VAXRO »

Maar als er overdag voor de 151 meer dieselbussen rijden dan s'avonds, dan worden er toch juist meer kilometers gereden, omdat er overdag meer bussen rijden dan in de avonddienst? Of heeft dat dan weer te maken met de capaciteit...

Met de 2022 dienstregeling gingen ze wel in de avond een hoop dieselbussen inzetten en zetten ze overdag e-citeas in voor de 151 en vanaf 20:00 dieselbussen, zou dat, anders dan de capaciteitstekort overdag niet zuiniger zijn?
Laatst gewijzigd door Tom024 op di 18 jul 2023, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Laatste bericht hoef je niet te quoten
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door IIVQ »

Bussen in NHN rijden niet op een vaste lijn. En de computer maakt de omlopen. Daarom weet ik - op lijnen waar iets speciaals mee is na - écht niet wat er op welke rit van welke lijn voor materieel rijdt, omdat het alles kan zijn.
In stalling Alkmaar is een bepaald aantal bussen (ik geloof 19 BYD 9m 24 LLE 10m, 10 Citea 12m en 2 Solaris 18m, maar pin me er niet op vast) en daar moeten we het mee doen. Gegeven de dienstregeling, de bussen én de benodigde passagiersaantallen, plus de wens om zo veel mogelijk ZE te rijden komt daar een bepaald pakket uit.

Zo kan het zijn dat het ene jaar de rit 151 van 10:30 met een 12m diesel gereden wordt, en het pakket erna diezelfde rit met een 9m BYD. Terwijl er niets aan het gemiddelde aantal passagiers op die rit veranderd is.

Ook kan het zijn dat die rit van 10:30 waar gemiddeld 10 mensen in zitten met een 12m gereden wordt, terwijl om 14:30 er gemiddeld 21 mensen in een BYD zitten. Dan heeft niet iedereen een bankje voor zichzelf maar moet je naast iemand zitten. En als de wandelclub net langskomt zijn het die rit ineens 41 mensen en dan is het wel knus.

Als je het idee hebt dat er consequent ritten te druk zijn: voor wat er ingezet wordt: zéker melden bij de klantenservice. Na de zomer beginnen we met de omlopen voor 2024 (overigens doe ik dat niet meer voor NHN) dus dat kan nog meegenomen worden.
Laatst gewijzigd door IIVQ op di 18 jul 2023, 12:52, 2 keer totaal gewijzigd.
VAXRO
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 10 jul 2023, 12:55

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door VAXRO »

IIVQ schreef: di 18 jul 2023, 08:41 Na de zomer beginnen we met de omlopen voor 2023 (overigens doe ik dat niet meer voor NHN) dus dat kan nog meegenomen worden.
Was het voor de zomer dan nog omlopen van 2022?
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door IIVQ »

Nee. De drlg 2022 eindigde 11 december 2022.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door iamthedutchdude »

IIVQ schreef: di 18 jul 2023, 08:41 N​a de zomer beginnen we met de omlopen voor 2023 (overigens doe ik dat niet meer voor NHN) dus dat kan nog meegenomen worden.
Dan denk ik dat je hier 2024 bedoelde ;)
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door IIVQ »

Correct, thx. Beroepsdeformatie, verkeerd in de jaren zitten. (Net als geen idee hebben wanneer pasen valt (dat gaat automatisch) maar uit je hoofd weten wanneer de zondag na de 2e zaterdag van december is.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Durashift »

Meltrain schreef: ma 17 jul 2023, 19:24
VAXRO schreef: ma 17 jul 2023, 18:56 Binnenkort zijn ze toch verplicht om elektrisch te rijden?
"Binnenkort" is in 2030, dan is deze concessie naar alle waarschijnlijkheid al afgelopen.
(..)
Er wordt, denk ik, gedoeld op de verplichte instroom van elektrisch aangedreven nieuw materieel per 2025.

Ik kwam een artikel tegen over het Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer. Is in 2016 afgesloten door De provincies, de vervoerregio’s en staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu).

https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimt ... ar-vervoer


Wel leuk om zo eens te lezen wat men dik zeven jaar geleden had bedacht en wat er nu al van terecht is gekomen.
Lokaal opgewekte energie (zon/ wind).. is dat voor de concessies al geregeld in de praktijk?
(..)Een andere eis wordt dat de energie die de bussen voedt uiterlijk in 2025 volledig duurzaam wordt opgewekt door zonnepanelen of windmolens uit de regio. (..)
:?:
(..)De provincies Noord-Brabant en Limburg hebben het fundament gelegd voor deze overeenkomst. In deze provincies rijden de bussen binnen een paar jaar al volledig elektrisch. Volgens Dijksma laten Noord-Brabant en Limburg zien dat uitstootvrije bussen een slimme investering zijn voor zowel het milieu als de economie. (..)
Nou.. is nog niet helemaal gelukt, volgens mij.
Althans, die Volvo welke ik vanmiddag hier op de weg tussen Vaals en Maastricht tegenkwam.. was toch nog een dieselbus d8 ik zo.

Het zou mij niet verbazen als dadelijk, tegen 2030, de HVO diesel voor de volle 100 procent hernieuwbaar is (met verantwoorde reststromen en niet grotendeels palmbased) en het dan onder de CO2 neutrale eis mag vallen.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door DPDelft »

Er wordt hard gewerkt aan de doelen van het bestuursakkoord zero-emissiebus (BAZEB). Zie ook de website www.zeroemissiebus.nl .
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door IIVQ »

Durashift schreef: wo 19 jul 2023, 00:44
Het zou mij niet verbazen als dadelijk, tegen 2030, de HVO diesel voor de volle 100 procent hernieuwbaar is (met verantwoorde reststromen en niet grotendeels palmbased) en het dan onder de CO2 neutrale eis mag vallen.
Als je mij dit 10 jaar geleden had verteld had ik je vierkant uitgelachen, maar ik denk dat in 2030 >90% van het OV ZE is, met wat laatste uitlopers op extreem lange lijnen, pieklijnen, noodconcessies voor een paar jaar en de webastoverwarming na. Zonder gebruik van HVO.

Hoe het bij anderen werkt weet ik niet, maar CXX en GVB rijden op 100% groene stroom.

Het "regionaal opwekken" van duurzame energie is een leuk bedoelde marketingfrase, maar zo werkt het niet, tenzij de "regio" "Europa en Noord-Afrika" is. Stroom is anders dan appels, waar de CO2-voetprint tussen eentje van de lokale fruitgaard of een uit Marokko een vertienvoudiging van de CO2-voetafdruk kan betekenen, waar dat bij stroom hooguit enkele tientallen procenten meer is. Stroom is ook makkelijk te transporteren, maar nauwelijks op te slaan. Het moet eigenlijk geconsumeerd worden op het moment dat het geproduceerd wordt en vv.
In de "regio" Europa+Noord-Afrika is het aanbod van stroom veel gelijkmatiger en voorspelbaarder dan in "de regio" Alkmaar.

Desondanks weet ik dat er wel projecten zijn om de laadmomenten meer af te stemmen op momenten dat er duurzame stroom beschikbaar is (per kwartierblok) maar waar ik weet van heb zit echt nog in de onderzoeksfase.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Meltrain »

Durashift schreef: wo 19 jul 2023, 00:44
Meltrain schreef: ma 17 jul 2023, 19:24
VAXRO schreef: ma 17 jul 2023, 18:56 Binnenkort zijn ze toch verplicht om elektrisch te rijden?
"Binnenkort" is in 2030, dan is deze concessie naar alle waarschijnlijkheid al afgelopen.
(..)
Er wordt, denk ik, gedoeld op de verplichte instroom van elektrisch aangedreven nieuw materieel per 2025.
Vanaf 2025 mogen er alleen nog maar ZE-bussen gekocht worden en pas vanaf 2030 zouden alle voor ov-bussen ZE moeten zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Station Luchtbal
Berichten: 41
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Station Luchtbal »

Een handzaam overzicht (poster) van het wagenpark medio 2023 in de verschillende concessies is te vinden bij het kennisplatform CROW: Poster milieuprestatie 2023: 28% ov-bussen is zero-emissie:
Van de bussen in het openbaar vervoer is inmiddels 28% zero-emissie. En in zes concessies maken zero-emissiebussen de meerderheid uit van het wagenpark. Dat is te zien op de poster Milieuprestatie ov-bussen 2023.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Durashift »

Meltrain schreef: wo 19 jul 2023, 09:32
Durashift schreef: wo 19 jul 2023, 00:44
Meltrain schreef: ma 17 jul 2023, 19:24
VAXRO schreef: ma 17 jul 2023, 18:56 Binnenkort zijn ze toch verplicht om elektrisch te rijden?
"Binnenkort" is in 2030, dan is deze concessie naar alle waarschijnlijkheid al afgelopen.
(..)
Er wordt, denk ik, gedoeld op de verplichte instroom van elektrisch aangedreven nieuw materieel per 2025.
Vanaf 2025 mogen er alleen nog maar ZE-bussen gekocht worden en pas vanaf 2030 zouden alle voor ov-bussen ZE moeten zijn.
Ja, dat schreef ik dus al.

@IIVQ: Dank voor je toelichting. Ik denk inderdaad, op basis van wat ik zo hier en elders lees, dat Transdev aardig goed op weg is met de bulk van ZE vervoer in enkele (Randstad) concessies.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1258
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Frank93 »

De provincie wil de N9 veiliger maken. Daarom verdwijnen per 1 september de haltes Kanaaldijk N9 en Teugelaan voor de lijnen 151, 157 en 251.

Vanwege de herinrichting van de N243 vervallen de volgende haltes voor de lijnen 123 en 129 zodra de weg weer open gaat:
- Jansen
- Witte Brug
- Wittenburg
- Menningweerweg
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door waldo79 »

Ik ga er vanuit dat Rijkswaterstaat de N9 veiliger maakt en dat het op die manier ten koste gaat van 2 haltes.
Citea
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Citea »

Die haltes zijn erg minimaal, eigenlijk gewoon een haltepaal in de grond en een plek naast de weg waar de bus kan staan.
Geen stoep, alleen een paadje.
En richting Schagen en Petten moet je de drukke N9 oversteken om bij de halte te komen. Als er geen mensen de weg oversteken wordt de N9 uiteraard wat veiliger. En het staat bij een paar boerderijen, verder niks, dus veel mensen zullen niet in en uit stappen.
Laatst gewijzigd door Citea op vr 18 aug 2023, 18:30, 2 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door waldo79 »

Oh, ongetwijfeld. Het ging mij er meer om dat de provincie niks heeft te maken met de veiligheid van de N9, omdat het een Rijksweg is.
CxxHNH
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 16 aug 2023, 17:49

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door CxxHNH »

Er is een tijdelijke omleiding voor lijn 132 naar Andijk. Vervallen haltes: De Dragonder, Tolweg, Raadhuisplein, RK Kerk, 't Fortuin & Kagerbos in beide richtingen.
Vervangende halte is de oude bushalte Wervershoof, Europasingel. CXX personeel heeft er sinds gisteren halteborden geplaatst.
Deze info is alleen gedeeltelijk in OVinfo zichtbaar, op de website van Connexxion/Overal is niks vermeld.
Heerlijk dat de halte weer voor even actief is ;)
Citea
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Citea »

waldo79 schreef: do 17 aug 2023, 07:46 Oh, ongetwijfeld. Het ging mij er meer om dat de provincie niks heeft te maken met de veiligheid van de N9, omdat het een Rijksweg is.
Ja, de N9 is een rijksweg.
Maar de provincie is volgens mij de beheerder van de haltes, als iemand die haltes weghaalt zijn zij het dus.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door nvdw »

De wegbeheerder beheert ook de haltes, in dit geval dus Rijkswaterstaat.

Maakt voor het eindresultaat niet uit: zowel RWS als provincie hebben geen zin om deze haltes op te knappen dus moeten ze weg. Da’s ook weer gunstig voor het percentage toegankelijke haltes :')
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door waldo79 »

En veiligheid kan dan als drogreden worden opgevoerd om zo'n halte op te doeken :N
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door IIVQ »

Dit zijn wel haltes die écht onveilig waren - zowel voor reizigers die over moesten steken als voor het verkeer dat een remmende en later invoegende bus niet verwacht.
Bovendien stapt er vrijwel niemand in of uit.

Een lastiger probleem is een vergelijkbare halte die wél relatief druk gebruikt wordt, het vliegveld bij Den Helder aan de N250.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Staatslijn K »

De halte bij Vliegveld De Kooy kan makkelijk worden vervangen door een halte bij de hoofdingang van het vliegveld. Een bijkomend voordeel is dat het minder ver lopen is voor offshore-personeel met kleding voor 2 weken op zee en je een voorrangssituatie hebt bij het invoegen op de N99.

Een nadeel dat wel dat lijn 135 gaat worden geïntegreerd in lijn 33, welke op termijn gaat verdwijnen
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Citea
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Citea »

Lijn 33 rijdt nu met gelede bussen, ik ben benieuwd wat er met die bussen gaat gebeuren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 178 gasten