Pagina 3 van 48

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: vr 03 mar 2017, 08:50
door dnmw2705
Dat zou wat zijn zeg als Syntus ook deze pakt!! Stelletje strijders uit het Oosten. Mocht Syntus het winnen, dan is CXX zo goed als klaar toch? Zeeland, Voorne-Putten en Amstellanden houden ze dan nog over toch?

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: vr 03 mar 2017, 08:59
door marvinkok
Haarlem-Ijmond, alles wat ze als Hermes rijden (Arnhem-Nijmegen, Brabant) en natuurlijk Valleitrein...

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: vr 03 mar 2017, 09:37
door htm_tram
en Haaglanden :wink:

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: vr 03 mar 2017, 13:04
door Remco1989
dnmw2705 schreef:Dat zou wat zijn zeg als Syntus ook deze pakt!! Stelletje strijders uit het Oosten. Mocht Syntus het winnen, dan is CXX zo goed als klaar toch? Zeeland, Voorne-Putten en Amstellanden houden ze dan nog over toch?
En aml is de grootste dus

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: vr 03 mar 2017, 13:24
door Statler Rail
HWGO, IJsselmond... Connexxion heeft genoeg concessies en recent nog een aantal gewonnen.

"De strijders uit het oosten"... Tja, als je er een zak geld tegenaan gooit kan je makkelijk concessies winnen. Dat kan een strategie zijn, om op die manier marktaandeel te "kopen". En vaak kan je als de concessie eenmaal loopt wel wat geld erbij sprokkelen waardoor je geen verlies meer maakt.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: za 04 mar 2017, 12:59
door busfanNL
Uit historisch oogpunt heb ik Connexxion liever. En daarnaast vind ik dat ze het met de Texelhopper keurig doen zoals bij drukte een extra bus. Ook Connexxion word creatiever qua lijnennet. Kijk maar naar de plannen voor aml.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: za 04 mar 2017, 14:13
door fred1954
Statler Rail schreef:HWGO, IJsselmond... Connexxion heeft genoeg concessies en recent nog een aantal gewonnen.

"De strijders uit het oosten"... Tja, als je er een zak geld tegenaan gooit kan je makkelijk concessies winnen. Dat kan een strategie zijn, om op die manier marktaandeel te "kopen". En vaak kan je als de concessie eenmaal loopt wel wat geld erbij sprokkelen waardoor je geen verlies meer maakt.

Zoals EBS in Waterland deed in 2011. Heel scherp inschrijven, concessie winnen en dan na 3 jaar de dienstregeling drastisch om moeten gooien omdat je zwaar verlies lijdt op de concessie....zoiets?

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: za 04 mar 2017, 16:53
door Statler Rail
EBS in Waterland is een apart geval. Die schreven niet zozeer bewust te laag in, maar ze waren vergeten de lege ritten mee te tellen van de busstalling naar het beginpunt en van het eindpunt naar de stalling. Maar inderdaad, ook zij konden daarna hun fout dankzij een gewillige concessieverlener herstellen, ten koste van het OV-aanbod. Erg zuiver is dat niet.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: ma 06 mar 2017, 16:42
door flipje
dnmw2705 schreef:Dat zou wat zijn zeg als Syntus ook deze pakt!! Stelletje strijders uit het Oosten. Mocht Syntus het winnen, dan is CXX zo goed als klaar toch? Zeeland, Voorne-Putten en Amstellanden houden ze dan nog over toch?
Een korte update van Connexxion en haar concessies:
flipje schreef:Tijd voor een overzichtje waar CXX (Transdev) en haar dochtermaatschappijen nog aanwezig zijn:

- Kleinschalig OV zuidwest Drenthe (Cxx Taxi Services) tot 09-12-2017
- IJsselmond (OV Regio IJsselmond) tot 09-12-2023
- Arnhem-Nijmegen (Breng/Hermes) tot 10-12-2022
- Valleilijn (trein) tot ??-12-2021
- Gooi- en Vechtstreken tot 14-12-2019
- Noord Holland Noord tot 01-07-2018
- Haarlem-IJmond tot 13-12-2025
- Zaanstreek tot 16-12-2018
- Amstelland-Meerlanden tot 11-12-2027
- Hoeksche Waard - Goeree-Overflakkee tot 09-12-2023
- Haaglanden Streek - ??-08-2019
- Voorne-Putten en Rozenburg tot 16-12-2018
- Zuidoost-Brabant (Hermes) tot 13-12-2026
- Zeeland tot 13-12-2024

(concessies die zijn/worden overgenomen door een andere vervoerder niet meegerekend)

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: ma 06 mar 2017, 16:50
door dnmw2705
flipje schreef:Een korte update van Connexxion en haar concessies:

Tijd voor een overzichtje waar CXX (Transdev) en haar dochtermaatschappijen nog aanwezig zijn:

- Kleinschalig OV zuidwest Drenthe (Cxx Taxi Services) tot 09-12-2017
- IJsselmond (OV Regio IJsselmond) tot 09-12-2023
- Arnhem-Nijmegen (Breng/Hermes) tot 10-12-2022
- Valleilijn (trein) tot ??-12-2021
- Gooi- en Vechtstreken tot 14-12-2019
- Noord Holland Noord tot 01-07-2018
- Haarlem-IJmond tot 13-12-2025
- Zaanstreek tot 16-12-2018
- Amstelland-Meerlanden tot 11-12-2027
- Hoeksche Waard - Goeree-Overflakkee tot 09-12-2023
- Haaglanden Streek - ??-08-2019
- Voorne-Putten en Rozenburg tot 16-12-2018
- Zuidoost-Brabant (Hermes) tot 13-12-2026
- Zeeland tot 13-12-2024

(concessies die zijn/worden overgenomen door een andere vervoerder niet meegerekend)
Dat is nog wel een redelijke hoeveelheid. Wel lopen er dus aardig wat af komende 2 jaar.
Heb jij heel toevallig ook een lijstje van wat het 10 jaar geleden was? :oops:

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: ma 06 mar 2017, 17:25
door flipje
Daarvoor zul je even op de Wiki moeten zoeken welke verschuivingen er zijn geweest. Maar om je een klein voorbeeld te geven wat Cxx heeft verloren: Twente, Utrecht stad, provincie Utrecht, Noord en Zuidwest Friesland.

Maar goed we leven nu in 2017 en ik denk dat Connexxion/Transdev er helemaal niet zo slecht voor staat. Het is op dit moment een van de weinige vervoersbedrijven welke op grote schaal elektrische bussen inzet (de 43 Citea's in Eindhoven) en nog gaat inzetten (zoals de 100 elektrische bussen in AML in december). Dat Connexxion nu de weg bewandeld om meer kwaliteit te bieden ipv de laagste prijs lijkt mij een prima zet.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: ma 06 mar 2017, 17:32
door Daniel
flipje schreef:Daarvoor zul je even op de Wiki moeten zoeken welke verschuivingen er zijn geweest. Maar om je een klein voorbeeld te geven wat Cxx heeft verloren: Twente, Utrecht stad, provincie Utrecht, Noord en Zuidwest Friesland.
Aanvullend op 't lijstje: DAV-gebied, Rivierenland (Hermes), Haaglanden (hebben ze via Transdev weer terug), Zuid-Holland Noord, Veluwe, Limburg (Hermes), Lelystad.
Da's toch een best fors gebied bij elkaar. En dan reken ik HWGO niet mee want die zijn ze ook nog een tijd kwijt geweest. En toekomstig verliezen ze ook Almere nog.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: ma 06 mar 2017, 17:45
door CamilleKreemers
Hoe groot is het marktaandeel van Connexxion eigenlijk?

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: ma 06 mar 2017, 20:01
door cassie127
Zou mij niets verbazen als Syntus mee gaat doen in de aanbesteding voor Gooi- & Vechtstreek

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: ma 06 mar 2017, 20:15
door Suus
De laatste keer deed alleen Connexxion mee bij G&V.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: ma 06 mar 2017, 20:16
door CamilleKreemers
Ik denk dat G&V (wat hier offtopic is) een ideale concessie is om volelektrisch te bieden op R-net na.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: ma 06 mar 2017, 20:17
door ovforens
CamilleKreemers schreef:Hoe groot is het marktaandeel van Connexxion eigenlijk?
Zal er van af hangen hoe je het uit wilt drukken.

- In aantal bussen?
- Aantal DRU?
- Aantal plaatskilometers?

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: ma 06 mar 2017, 20:18
door CamilleKreemers
tja, dat is even een goede. Ik zou zeggen in percentage DRU (beraming dan natuurlijk), maar als je een concessie Amstelland of Utrecht wint kom je sneller op een hoog aantal dan dat je een concessie Overijssel of Spoortraject wint.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: ma 06 mar 2017, 22:21
door Statler Rail
Eigenlijk is het Nederlandse OV-land een strijdveld tussen 2 Franse en 1 Duitse internationale spelers:

Transdev
- Connexxion
- Hermes
- Breng/Novio
- Veolia

Keolis
- Syntus

Deutsche Bahn
- Arriva

Qbuzz is eigenlijk niet meer relevant en wordt waarschijnlijk aan één van bovengenoemde partijen verkocht. Dat kan je opmaken uit de opmerking dat de verkoop onder voorbehoud zal zijn van goedkeuring van de mededingingsautoriteiten: kennelijk is dat dus een issue.

EBS is ook marginaal met één aflopende concessie; daarom zou het voor de diversiteit wel leuk zijn als Noord-Holland Noord naar EBS zou gaan.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: di 07 mar 2017, 07:58
door CamilleKreemers
Zal dit zijn hoe de maker van de WP2000 het voor zich zag? Het hele speelveld overheerst door drie bedrijven, die allen uit buitenland komen?

Kun je met deze situatie nog van goede marktwerking spreken?

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: di 07 mar 2017, 09:08
door diederickx
Wat had de wetgever dan voor ogen moeten staan? Destijds waren alle vervoerbedrijven (op OAD en wat éénlijners na) ook al in handen van overheden.

Zolang ze elkaar tot rechtszaken aan toe de tent uit vechten valt het wel mee met de marktwerking, dacht ik zo.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: di 07 mar 2017, 13:09
door Jurre
CamilleKreemers schreef:Ik denk dat G&V (wat hier offtopic is) een ideale concessie is om volelektrisch te bieden op R-net na.
Op basis waarvan baseer je dat? Als je het stadsnet van Hilversum ontvlecht zal er binnenstedelijk sowieso veel mogelijk zijn.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: wo 08 mar 2017, 10:32
door flipje
CamilleKreemers schreef:Hoe groot is het marktaandeel van Connexxion eigenlijk?
Als je dit wil uitdrukken in aantal bussen dan zal het ongeveer dit zijn:
- Arriva - 1550 bussen en 154 treinen
- Connexxion - 1400 bussen en 14 treinen
- Syntus - 700 bussen en 9 treinen
- Qbuzz - 730 bussen en 26 sneltrams
- EBS - 213 bussen
Spoiler: show
*De precieze aantallen bussen is door de verschuivingen in materieel moeilijk te bepalen. De cijfers zijn op basis van jaarverslagen van de moederbedrijven en wikipedia.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: wo 08 mar 2017, 11:08
door Suus
Qbuzz heeft ook trams, en het is denk ik slim ook de stadsvervoerders in de lijst toe te voegen:
GVB: 200 trams, 61 metrotreinstellen, 29 sneltrams, 214 bussen en 18 veren.
RET: 258 bussen, 112 trams en 152 metrotreinstellen.
HTM: 176 trams en 71 lightrails.
HTMbuzz: 115 bussen.

GVB en RET hebben beide meer bussen dan EBS, dat zegt wel iets over de schaal van het huidige EBS...

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: di 16 mei 2017, 13:47
door Frank93
Het is nergens officieel naar buiten gebracht maar meer een wandelgangen verhaal (hoorde het van een collega), maar de uitslag is 2 weken uitgesteld (zou eigenlijk deze week zijn) omdat Syntus en Connexxion erg dichtbij elkaar liggen. Vroeg nog of hij niet in de war is met Haarlem-Ijmond maar dat was niet zo.

De uitslag is eind deze maand ergens.