Pagina 1 van 1
Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam
Geplaatst: zo 26 jun 2016, 12:48
door 010jongen
http://www.ad.nl/den-haag/zoetermeer-wi ... ~ab24bcde/
Zoetermeer wilt betere nachtverbindingen :Y
Er rijden momenteel al nachtbussen toch?
Toch zie ik liever op belangrijke railverbindingen nog extra late reismogelijkheden.
Op Randstadrail en de metro van Rotterdam bijvoorbeeld, een rit om 1u of 1.30u zou ideaal zijn (weekend). Ook zou het niet verkeerd zijn om de nachtbussen zoveel als mogelijk af te stemmen op bijvoorbeeld het NS nachtnet. Als ik op zondagnacht vanuit de nachttrein wil overstappen op de BOBbus moet ik ruim 28 minuten wachten en in soms zelfs 58 minuten. Zou dan fijn zijn als de bus een paar minuten later zou vertrekken -o- . Misschien dat het omlooptechnisch niet helemaal mogelijk is, maar het zou wel een bijdrage kunnen leveren aan een wat compacter nachtnet.
Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam
Geplaatst: zo 26 jun 2016, 17:00
door Meltrain
Een betere aansluiting op het nachtnet van NS zou inderdaad zeer welkom zijn.
Van de door jou geschetste situatie met het ene uur een overstaptijd van 28 minuten en het andere uur een overstap van 58 minuten had ik vorige week nog last.
Mijn oplossing toen: op de heenweg naar Rotterdam Centraal fietsen, zodat ik tenminste op de fiets naar huis kon.
Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam
Geplaatst: di 28 jun 2016, 20:46
door dylanwild94
Ik denk inderdaad dat het verstandig is om uitlopende lijnen zoals metrolijn D in de weekendende ook 's nacht te laten rijden. zo zou BOBbus lijn B8 afgeschaft kunnen worden.
Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam
Geplaatst: di 28 jun 2016, 22:29
door Z2N
Het punt is alleen dat die nachtelijke uren eigenlijk vrij gehouden dienen te worden voor onderhoudswerkzaamheden. Dan kan je beter een bus inzetten.

Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam
Geplaatst: di 28 jun 2016, 22:33
door dylanwild94
En wat dat betreft is het metronetwerk van Rotterdam daarin absoluut niet flexibel helaas.
Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam
Geplaatst: di 28 jun 2016, 22:39
door Z2N
Dat zijn er vrij weinig in de wereld hoor... (A)
Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam
Geplaatst: di 28 jun 2016, 23:07
door JWM
Z2N schreef:Het punt is alleen dat die nachtelijke uren eigenlijk vrij gehouden dienen te worden voor onderhoudswerkzaamheden. Dan kan je beter een bus inzetten.

Twee nachten in de week kan prima.
Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam
Geplaatst: di 28 jun 2016, 23:10
door Z2N
Als je de werkzaamheden nóg verder moet concentreren wordt het alleen wel duurder, en dat wil volgens mij niemand... (A)
Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam
Geplaatst: wo 29 jun 2016, 00:37
door JWM
Het ligt eraan hoevaak er 's nachts aan het spoor wordt geklust natuurlijk. Denk dat er met een beetje goede wil best omheen valt te plannen en dit ook niet het echte probleem is voor een nachtmetro.
Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam
Geplaatst: wo 29 jun 2016, 02:18
door Busfoto.nl
Ik blijf het altijd maf vinden dat in een stad als Amsterdam de laatse tram al (zie bijv lijn 1) al om 0:15 gaat. daarna is er de dure nachtbus.
In mijn provinciestadje Utrecht is er weliswaar alleen 1 nachtlijn op do/vr, vr/za en enkele op zanacht. Maar je kan wel om 01:00 nog naar alle windstreken van het station.
De drukke lijn 28 heeft zelfs om 1:15 in beide richtingen nog een rit.
Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam
Geplaatst: wo 29 jun 2016, 06:42
door OmniLezer
In Rotterdam is dit echt onhandiig omdat je na 0:00 moet wachten tot 1:30 om weg te kunnen. Als daar nog een ritje nachtbus of streek-/stadsbus tussen kon, was dat wel handig en waarom is er dan ook geen ZoRoNachtBus van Berkel naar Zotermeer(stadsdienst) en zo door naar Den-Haag?
Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam
Geplaatst: wo 29 jun 2016, 08:47
door Suus
De laatste ritten van de trams gaan over het algemeen rond 0:30 weg bij Rotterdam Centraal.
Alleen naar Holy is het wel een stuk eerder, maar dat is wel een rit van 40 minuten vanaf Centraal.
Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam
Geplaatst: wo 29 jun 2016, 12:16
door Daniel
Die afstand hoeft toch niet uit te maken? Zoals busfoto.nl al noemt gaat op de Utrechtse lijn 28 om 1.15 nog een laatste rit en ja die gaat helemaal van De Uithof door naar Vleuten, da's ook wel even rijden.
Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam
Geplaatst: wo 29 jun 2016, 12:44
door Z2N
Alleen heeft die tram te maken met onderhoudsroosters, die bijvoorbeeld stellen dat een sectie van een trambaan tegen XX:XX vrij moet zijn van verkeer of zelfs dat alle trams tegen XX:XX binnen moeten zijn. Dan maakt die 40 minuten wel uit natuurlijk, zeker ook omdat de tramremises aan de andere kant van de stad liggen.
Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam
Geplaatst: wo 29 jun 2016, 13:20
door Suus
Daniel schreef:Die afstand hoeft toch niet uit te maken? Zoals busfoto.nl al noemt gaat op de Utrechtse lijn 28 om 1.15 nog een laatste rit en ja die gaat helemaal van De Uithof door naar Vleuten, da's ook wel even rijden.
De tram moet na aankomst op het eindpunt ook nog terug. De laatste tram komt in Holy aan om 0:38 en vertrekt daar weer om 0:40. De reizigers mogen mee tot de remise bij de halte Avenue Concordia. De tram passeert Rotterdam Centraal rond kwart over één.
Lijn 23 heeft ook nog zoiets, de laatste rit van CS, om 0:25, komt om 0:38 aan op het Marconiplein. Die tram rijdt nog weer helemaal terug naar de remise in de Beverwaard, vertrek op het Marconiplein om 0:42, vertrek op CS om 0:54 en aankomst bij de remise na 1:19.
Als je in Rotterdam vroeg wel wil of laat thuis wil komen moet je dus tussen het centraal station en een van de tramremises in gaan wonen

Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam
Geplaatst: wo 29 jun 2016, 18:41
door Daantje
Zo was ik afgelopen vrijdag op de Parade. Mijn band was lek dus ik was met de tram. Toen ik wou kijken hoe laat de laatste tram ging was die al geweest. Toen maar gaan lopen naar centraal station en daar gewacht op de eerste nachtbus maar natuurlijk niet ideaal.
Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam
Geplaatst: wo 29 jun 2016, 21:53
door Wubbo
JWM schreef:Het ligt eraan hoevaak er 's nachts aan het spoor wordt geklust natuurlijk. Denk dat er met een beetje goede wil best omheen valt te plannen en dit ook niet het echte probleem is voor een nachtmetro.
Als je de vergelijking maakt met de trein: in Delft wordt 2 nachten per week het spoor onderhouden. Dan moet je bij de metro aan vijf nachten ook wel genoeg hebben, ik verwacht dat je daar eerder minder dan meer onderhoud nodig hebt. Meer nachten dan vijf is bedrijfseconomisch trouwens sowieso niet interessant, omdat je personeel ook niet meer dan vijf nachten achter elkaar in wil zetten.
Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam
Geplaatst: za 16 jul 2016, 21:15
door Gideon
Ik deed mee met een wedstrijd, beste idee ofz. Hier kon je dan een bedrag verdienen.
Dit is elk jaar waar mensen hun beste idee kunnen tonen als je bent gekozen voor de finale?
Dit was mijn BOB metro die ik bedacht heb

Zo als je kan zien rijden er alleen 2 metrolijnen. Denk dat BB en BD beter is, maar volgens mij kan dat niet
Ook sla een paar haltes over, omdat vaak de ene station op loopafstand is van de ander.
Anders omdat het een belangrijk punt is in mijn ogen.
Stapen
Blaak, Beurs, Eendrachtsplein, Coolhaven.
Bob Bus
Door mijn idee kon je veel bob bussen scrapen, combineren met andere bob busen en zelf inkorten.
Met iemand van RET gepraat
1 man was erg enthousiast over mijn idee en haalde iemand van RET er bij.
Hij zij dat dit niet kon door onderhoud en RET wilt vaak alle halles hanteren
Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam
Geplaatst: zo 17 jul 2016, 19:16
door Bemined
Het schrappen van bussen lijkt me erg ongewenst, de loopafstand naar een metrostation is veel groter, zeker als je ook nog stations gaat overslaan. Ik snap die obsessie met een nachtmetro dan ook niet, de bussen zijn nauwelijks trager als je van deur tot deur kijkt.
Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam
Geplaatst: zo 17 jul 2016, 22:34
door 010jongen
Het busnet voldoet inderdaad prima. Een late rit rond 01u op bijvoorbeeld de vrijdag en zaterdag zou al een hoop schelen.
Naar Nesselande bijvoorbeeld vertrekt de laatste metro om 0:19.
Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam
Geplaatst: ma 18 jul 2016, 17:13
door Bemined
Er zit inderdaad een gat tussen dagnet en nachtnet, van Beurs naar Alexander in nacht van zaterdag op zondag is een kwartierdienst met de metro tot 0:19, dan eerste nachtbus om 1:17, volgende om 2:16 en daarna weer een halfuurdienst tot 05:19 gevolgd door een uurdienst tot 7:16 en dan om 8:04 de eerste metro weer. Van 0:19 tot 2:16 en van 5:19 tot 8:04 gaat het dus terug naar een uurdienst.
Re: Nachtvervoer Den Haag/Rotterdam
Geplaatst: ma 18 jul 2016, 23:28
door Wievank
Deze gaten rondom de overgang van dagdienst naar nachtdienst en omgekeerd hebben waarschijnlijk te maken met de dip in de vervoersvraag.
Er zit meestal een groot verschil in het tarief, waardoor reizigers rond middernacht veelal nog net met de laatste rit van de daglijn mee proberen te gaan. Dit geldt ook aan het einde van de nacht, wanneer reiziger nog even wachten om de eerste rit te nemen.
Tegelijkertijd wordt dit effect natuurlijk alleen maar versterkt door rondom de overgangen slechts een uursdienst aan te bieden.
Tenslotte zal dit ritme ongetwijfeld ook goed uitkomen voor de chauffeursdiensten (al zou ik dan zelf eerder denken aan een omgekeerde situatie t.b.v. de pauzes).