Tram peperduur voor Delft
Geplaatst: ma 08 sep 2008, 20:47
Tram peperduur voor Delft
Gemeente moet bijna acht miljoen extra betalen voor komst lijn 19
DELFT - De nieuwe tramlijn tussen Leidschendam-Voorburg en het terrein van de TU wordt een peperdure grap voor Delft. De gemeente moet het stadsgewest Haaglanden de komende jaren bijna acht miljoen euro extra betalen, blijkt uit de Delftse begroting.
Dat bedrag staat nog los van de drie miljoen die de gemeente (evenals Leidschendam-Voorburg) al heeft bijbetaald vanwege een tegenvallende aanbesteding.
Tram 19 gaat op z'n vroegst vanaf de zomer van 2009, bijna twee jaar later dan gepland, rijden tussen Leidschendam, Leidschenveen, Ypenburg en station Delft. Het tweede deel van het traject (tussen Delft CS en het universiteitsterrein van de TU) laat nog veel langer op zich wachten. Niet eerder dan begin 2012 zal dit deel van de tramlijn klaar zijn.
Die laatste vertraging is te wijten aan de slechte staat van de Sebastiaansbrug, die de Delftse binnenstad met de TU-wijk verbindt. Deze brug kan tram 19 met geen mogelijkheid dragen, zo bleek uit onderzoek. Een rigoureuze opknapbeurt is nodig en kost minimaal (en mogelijk veel meer dan) acht miljoen euro, eveneens goeddeels te betalen door Delft.
De hoge prijs die Delft nu extra moet betalen voor tramlijn 19 komt doordat het traject tussen de Delftse binnenstad en het TU-terrein (nog afgezien van de brugperikelen) veel duurder wordt dan gedacht. Ook betaalt de gemeente de totale kosten voor het doortrekken van de lijn van dit universiteitsterrein naar Technopolis, het bedrijvenpark bij de TU dat nu volop in ontwikkeling is.
Hoe die kosten zich tot elkaar verhouden, wil de gemeente niet kwijt. „We zitten nog in de aanbesteding. Dan moeten we voorzichtig zijn met het geven van financiële informatie," aldus een woordvoerder.
Bron: AD/Haagse Courant, papieren editie via htmfoto.net
Gemeente moet bijna acht miljoen extra betalen voor komst lijn 19
DELFT - De nieuwe tramlijn tussen Leidschendam-Voorburg en het terrein van de TU wordt een peperdure grap voor Delft. De gemeente moet het stadsgewest Haaglanden de komende jaren bijna acht miljoen euro extra betalen, blijkt uit de Delftse begroting.
Dat bedrag staat nog los van de drie miljoen die de gemeente (evenals Leidschendam-Voorburg) al heeft bijbetaald vanwege een tegenvallende aanbesteding.
Tram 19 gaat op z'n vroegst vanaf de zomer van 2009, bijna twee jaar later dan gepland, rijden tussen Leidschendam, Leidschenveen, Ypenburg en station Delft. Het tweede deel van het traject (tussen Delft CS en het universiteitsterrein van de TU) laat nog veel langer op zich wachten. Niet eerder dan begin 2012 zal dit deel van de tramlijn klaar zijn.
Die laatste vertraging is te wijten aan de slechte staat van de Sebastiaansbrug, die de Delftse binnenstad met de TU-wijk verbindt. Deze brug kan tram 19 met geen mogelijkheid dragen, zo bleek uit onderzoek. Een rigoureuze opknapbeurt is nodig en kost minimaal (en mogelijk veel meer dan) acht miljoen euro, eveneens goeddeels te betalen door Delft.
De hoge prijs die Delft nu extra moet betalen voor tramlijn 19 komt doordat het traject tussen de Delftse binnenstad en het TU-terrein (nog afgezien van de brugperikelen) veel duurder wordt dan gedacht. Ook betaalt de gemeente de totale kosten voor het doortrekken van de lijn van dit universiteitsterrein naar Technopolis, het bedrijvenpark bij de TU dat nu volop in ontwikkeling is.
Hoe die kosten zich tot elkaar verhouden, wil de gemeente niet kwijt. „We zitten nog in de aanbesteding. Dan moeten we voorzichtig zijn met het geven van financiële informatie," aldus een woordvoerder.
Bron: AD/Haagse Courant, papieren editie via htmfoto.net