Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door Daniel »

Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid
Geplaatst op: donderdag 15 september 2016 21:46
Laatst bijgewerkt: donderdag 15 september 2016 21:47

Station Dordrecht-Zuid wordt opgeknapt en een station aan de Copernicusweg is van de baan. Het college van B&W vraagt 100.000 euro aan de gemeenteraad om de plannen verder uit te werken.
Beide mogelijkheden zijn onderzocht, maar de versie Copernicusweg wordt erg duur en heeft geen voordelen boven een upgrade van Dordrecht-Zuid.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws in dossier Politiek en openbaar vervoer
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door ArrivaBas »

Ik ben nou echt benieuwd of het station er beter op gebruikt gaat worden (A) ... Nou gaat het sowieso door de knip van de Sprinters reizigers verliezen aan Stadsbus 3 en 5.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door Chrysa »

Als we die pendelIC Dordrecht - Breda nou extra laten stoppen trekt het vast wel weer wat extra reizigers. :twisted:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door ArrivaBas »

Weet je het heel zeker? Het voornaamste gebruik is door reizigers richting Rotterdam, die de directe verbinding verliezen. Het zal met de bus, mits de stadsbus goed aansluit op de IC's naar Rotterdam, ook maar iets sneller zijn. En de s2300 (jawel dat wordt het serienummer van de IC, is waarschijnlijk marginaal sneller als de s6600 naar Ht. Die IC is eigenlijk gewoon gekomen, omdat de gemeente Dordrecht het wil.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door Chrysa »

Niet alles zo serieus nemen.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door OVinspecteur »

Een aantrekkelijke looproute naar de sportboulevard en het ASZ zou dit station goeddoen. Idealiter worden de perrons dan aan de noordkant van de Galileïlaan gelegd en komt er een verbinding voor fietsers en voetgangers tussen de Spirea en de Oudendijk. Maar de facto bouw je dan dus toch een heel nieuw station.

Bij de eerdere plannen voor de sportboulevard is hier nooit rekening mee gehouden. Het gebied ligt nu met z'n rug naar het station toe. Maar misschien is daar nog wat aan te doen.

Overigens verwacht ik dat er op den duur alsnog een nieuwe halte bij moet komen ergens nabij Amstelwijck, zoals ooit ook de bedoeling was.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door OVinspecteur »

Hier wat meer tekst van de gemeente:
https://cms.dordrecht.nl/inwoners/nieuw ... recht-zuid
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door ArrivaBas »

OVinspecteur schreef:Een aantrekkelijke looproute naar de sportboulevard en het ASZ zou dit station goeddoen. Idealiter worden de perrons dan aan de noordkant van de Galileïlaan gelegd en komt er een verbinding voor fietsers en voetgangers tussen de Spirea en de Oudendijk. Maar de facto bouw je dan dus toch een heel nieuw station.

Bij de eerdere plannen voor de sportboulevard is hier nooit rekening mee gehouden. Het gebied ligt nu met z'n rug naar het station toe. Maar misschien is daar nog wat aan te doen.

Overigens verwacht ik dat er op den duur alsnog een nieuwe halte bij moet komen ergens nabij Amstelwijck, zoals ooit ook de bedoeling was.
Dat laatste is volgens mij allang van de baan, want veel grond aldaar is nog een kale grasvlakte, door de te trage ontwikkeling van het bedrijvenpark. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door OVinspecteur »

ArrivaBas schreef:
OVinspecteur schreef: Overigens verwacht ik dat er op den duur alsnog een nieuwe halte bij moet komen ergens nabij Amstelwijck, zoals ooit ook de bedoeling was.
Dat laatste is volgens mij allang van de baan, want veel grond aldaar is nog een kale grasvlakte, door de te trage ontwikkeling van het bedrijvenpark. (A)
Ja, dat klopt voor Amstelwijck zelf. Maar ik heb het ook over de toekomst. Er wordt op andere plaatsten steeds meer naar het zuiden bijgebouwd. Op een gegeven moment wordt de afstand naar het huidige station Zuid wel erg groot. En de crisis houdt ook een keer weer op.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door Daniel »

De wijken die wat verder richting het zuiden liggen zijn nou niet bepaald typisch de wijken die ook veel treinreizigers opleveren echter. Qua sociale veiligheid zou zo'n station Amstelwijck ook verre van ideaal liggen trouwens, zo relatief ver weg van de bewoonde wereld.

Station Zuid zou trouwens zelfs met perrons ten noorden van de Galileïlaan nog relatief ver van de sportboulevard af liggen. Wil je die bereikbaar maken dan heb je immers een tunnel nodig onder het spoor en de N3 door, niet heel realistisch als het persbericht van de gemeente al schrijft dat ze er eigenlijk geen geld voor hebben.
Al zou het sowieso nog een aardige verbouwing zijn want met een hoofdingang en stationsplein aan de Spirea-kant zou het logisch zijn als de perrons deels over de tunnel heen doorgetrokken worden in plaats van het smalle paadje wat daar nu de verbinding vormt tussen trap en station. Wel helpt het deels over de tunnel heen leggen van de perrons ook voor de sociale veiligheid omdat het station dan wat meer in het zicht komt te liggen dan nu.
Een verbeterde ligging van de fietsenstallingen, die liggen nu aan de andere kant van de N3, is daarnaast al een verbetering maar in het ideale geval zou je de bushalte toch ook wel een stuk dichter op de perrons willen hebben liggen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door ArrivaBas »

Wat je in die laatste zin zegt gaat wel erg moeilijk... (A) Daar heb je dan toch die tunnel in de weg zitten. En wederom lopen morrelen aan het fietspad voor het verhuizen van de bushalte heeft evenmin zin, want dan ligt de bushalte effectief maar een paar meter dichterbij.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door OVinspecteur »

Het wegbikken van die betonnen uitloopmuren (schotten) zou ook veel goeds doen aan de beleving van de stationsomgeving. Lijkt me in ieder geval noodzakelijk als je de bushaltes dichter bij de perrons wil brengen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door ArrivaBas »

Die betonnen muren staan er omdat de fietsers anders op de weg belanden en om de dijk voor de N3 en de spoorlijn zelf stevig te houden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door Aking »

ArrivaBas schreef:Die betonnen muren staan er omdat de fietsers anders op de weg belanden
Een hekje volstaat niet meer tegenwoordig? :')
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door ArrivaBas »

Blijkbaar niet meer tegenwoordig. :Y
Zonder dollen: Dat zit hem waarschijnlijk in het ontwerp van de tunnel
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door Suus »

Waarom wordt er nog getrokken aan dit dode paard? Als het station zelf al niet genoeg reizigers heeft weggejaagd door het verval, wordt de treindienst vanaf december ook nog eens volledig onaantrekkelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door Daniel »

Ik heb zo'n vermoeden dat de gemeente nog helemaal geen idee heeft dat er vanaf december alleen nog overstapverbindingen naar Rotterdam zijn vanaf Dordrecht Zuid. Daar zullen ze in december wel over gaan roepen, of niet, want als je toch al moet overstappen zijn de buslijnen vanuit de wijken die station Zuid bediend een prima alternatief.
Gezien de overstaptijden vanuit sommige treinen (zie 't dienstregeling-2017-topic) zou het me niks verbazen als een ritje met lijn 5 vanaf halte Station Zuid naar het CS met overstap op de IC naar Rotterdam dan sneller is dan de trein vanaf Zuid nemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door OVinspecteur »

Daniel schreef:Ik heb zo'n vermoeden dat de gemeente nog helemaal geen idee heeft dat er vanaf december alleen nog overstapverbindingen naar Rotterdam zijn vanaf Dordrecht Zuid.
Of deze beslissing is de nette manier van de gemeente om de NS, Prorail en de provincie tot nadenken aan te zetten en te zeggen: "Zo kunnen we niet veel beginnen".
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door OVinspecteur »

Er verschijnen opmerkelijke berichten in het licht van de voorgaande discussie:
http://www.ad.nl/dordrecht/dordrecht-wi ... ~aff4218d/
http://www.ad.nl/dordrecht/dordt-droomt ... ~a84319fa/

De meest logische plek lijk me eigenlijk boven de Laan der VN om bijvoorbeeld de loopafstand naar het ASZ en de sportboulevard beperkt te houden. Maar hoe dan ook komt dit station volgens de criteria van de NS in het vaarwater van het bestaande station Zuid te liggen en wellicht ook te dicht bij het centraal station.

Het lijkt er nu echt op dat de gemeente gaat inzetten op een decentralisatie van de treindiensten richting Breda en Roosendaal. Eerder voorspelde ik al dat dit zou gaan gebeuren naar aanleiding van de NS dienstregeling 2017 met langzame verbindingen naar Breda en Tilburg en beroerde aansluitingen richting Eindhoven en Nijmegen. En deze situatie wordt er bepaald niet beter op als de NS zou stoppen met de 1x per uur pendel-IC.

Verder denkt de provincie Zuid-Holland na over het doortrekken van de metro/RandstadRail vanuit Rotterdam.
Ben benieuwd wat hier allemaal uit gaat komen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door ArrivaBas »

Per 2018 rijden [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] op elkaar door in Ht, probleem richting Nijmegen deels opgelost. :Y Slechte aansluitingen naar Ehv heb ik niet ondervonden, mits je een IC [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] vertraagt met de Sprinter of in Ht pas overstapt. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door Bemined »

In die artist impression staat een wel erg optimistische 'Rotterdam 15 minuten' bij het station geschreven. Dat haalde zelfs de [serie=Intercity|2017|Vlissingen - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] niet toen deze nog in Ddzd stopte. En met onzin als 'trek de metro door' ga je dat kwartier al helemaal niet halen, want die metro heeft al een kwartier nodig om Rotterdam uit te komen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door Daniel »

OVinspecteur schreef:op een decentralisatie van de treindiensten richting Breda en Roosendaal. Eerder voorspelde ik al dat dit zou gaan gebeuren naar aanleiding van de NS dienstregeling 2017 met langzame verbindingen naar Breda en Tilburg en beroerde aansluitingen richting Eindhoven en Nijmegen. En deze situatie wordt er bepaald niet beter op als de NS zou stoppen met de 1x per uur pendel-IC.
De pendel-IC is ook al langzaam en sluit nergens op aan in Breda, dus in de huidige uitvoering verslechterd er niks als die wordt afgeschaft. Echter wordt de situatie tegelijk ook niet beter dan, maargoed, dat stelde je ook niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door DrechtBlub »

Dus nu willen ze toch een Station bij het leerpark...

Als ze 15 minuten willen halen moet dat een IC zijn. De huidige IC Dordrecht - Rotterdam is 12-18 minuten. Dus de 2-4 minuten naar leerpark komt daar nog bij. Dat is niet mogelijk met huidige treinen en infra.

als Leerpark een station krijgt lijkt mij een nieuw kopsoor richting rotterdam nodig, anders stoppen er niet genoeg treinen om het intressant te maken :roll:
Ik blub in het Drecht.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door OmniLezer »

Is de afstand van Dordrecht Leerpark naar Dordrecht niet te kort voor een treinstation?
Het zit naar mijn mening wel erg dicht op elkaar.
Daarnaast sluit de IC Breda- Dordrecht nergens op iets aan.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Bericht door nvdw »

Elke middelgrote stad wil en droomt van dingen die de echte grote steden ook hebben, maar die ook de schaal van zo'n grote stad vragen om kans van slagen te hebben.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten