Pagina 1 van 2

Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: di 27 sep 2016, 20:07
door Daniel
Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht
Een groeiende groep Soesters die aan het spoor tussen Baarn en Utrecht woont, wordt sinds enkele maanden nieuwe treinen zijn ingezet, hoorndol van de herrie. Na 'eindeloze gesprekken' met de NS en spoorbeheerder ProRail, hebben ze uit pure wanhoop de gemeente aangeschreven.
Een zekere mate van overlast zijn ze wel gewend. Maar nadat zelfs hun geluidsmeter het lawaai niet meer aankon, zijn de aanwonenden van de spoorlijn er klaar mee. ,,Sinds begin dit jaar rijden er dubbeldekstreinen op het enkele, kronkelige spoor door Soest", aldus Sylvia Revoort, die namens hen spreekt. ,,Die zijn veel zwaarder dan de sprinters die eerst werden gebruikt, wat tot veel meer herrie en trillingen leidt."
Volgens eigen metingen produceren de treinen tussen de 80 en 110 decibel.

Lees verder

De bijbehorende video...

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: di 27 sep 2016, 20:14
door Ardan
Ga dan niet aan een spoorlijn wonen.

Tevens: 'en toen scheen de zon niet eens anders was het verschil nog groter'. Huh? :D

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: di 27 sep 2016, 20:22
door JWM
Net alsof die dubbeldekkers daar hoognodig zijn.

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: di 27 sep 2016, 20:22
door Daniel
Kan me er wel iets bij voorstellen hoor: er heeft over die lijn nog nooit iets gereden wat zoveel geluid maakt als die DDZ. Zelfs Plan V was nog stiller in het bochtige lijntje.
Al staat het appartementencomplex naast Soestdijk trouwens ook wel weer heel erg dicht op het spoor. Dat had daar naar mijn idee nooit zo gebouwd moeten worden.

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: di 27 sep 2016, 21:07
door Wubbo
Ik dacht dat SGM ook al eens verbannen was van deze lijn omdat het te veel lawaai maakte. Daarom moest er weer plan V komen, toentertijd. Misschien maar eens DDAR proberen in plaats van DDZ? ;-)

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: di 27 sep 2016, 21:14
door AppleMoose
Ik heb er anders in het voorjaar nog met SGM dit lijntje aangedaan :Y

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: di 27 sep 2016, 21:20
door Geert
Plan V stil??

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: di 27 sep 2016, 21:23
door Daniel
Stiller dan het gepiep van DDZ in de bochten in elk geval. Ik heb in het filmpje trouwens ook wel het idee dat je vooral de mDDM hoort, die volgt met z'n drie draaistellen aannemelijk gewoon minder soepel de bochten dan een stel wat gewoon draaistellen aan het uiteinde van de bakken heeft.

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: di 27 sep 2016, 22:08
door ODRAIL
Een paar weken geleden heb ik zelfs in een SLT IV gezeten op dit traject :wink: . Moet er wel bij vermelden dat dit wel op een zaterdag was.

Ik mag aannemen dat de inzet van DDZ op deze lijn met ingang van de nieuwe dienstregeling weer ongedaan gemaakt wordt (doorschuiven materieel).

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: di 27 sep 2016, 22:12
door Chrysa
Ardan schreef:Ga dan niet aan een spoorlijn wonen.
Zou best kunnen dat de bewoner het huis gekocht heeft toen er alleen nog stillere treinen reden, en het geluid aanvaardbaar vond.

Als je niks van treinen weet dan is dit niet iets waar je over nadenkt.

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: di 27 sep 2016, 23:52
door Aking
Chrysa schreef:
Ardan schreef:Ga dan niet aan een spoorlijn wonen.
Zou best kunnen dat de bewoner het huis gekocht heeft toen er alleen nog stillere treinen reden,
Stoomtreinen maken toch een stuk meer kabaal (A)

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: wo 28 sep 2016, 08:05
door Klaasje
Het is plan voor wat een keer verbannen is in verband met de herrie. DDZ is in principe veel stiller dan heel veel typen materieel maar het zou mij niets verbazen als dit weer niet geldt voor dit bochtige tracé.

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: wo 28 sep 2016, 10:47
door Carlos0_0
Klaasje schreef:Het is plan voor wat een keer verbannen is in verband met de herrie. DDZ is in principe veel stiller dan heel veel typen materieel maar het zou mij niets verbazen als dit weer niet geldt voor dit bochtige tracé.
DDZ vind ik toch het meest lawaai maken van allemaal, vooral tijdens bochten en tijdens het remmen helemaal.
Deze treinen maken echt pijnlijk krassend/piepend/fluitend geluid niet normaal, of hoe je het ook wil noemen.

Ik heb het dan niet eens over het stukje in soest, Amersfoort CS is ook een mooi voorbeeld.

Verder heb ik een tijd op dit traject gereisd al is dit een paar jaar geleden, maar toen was ook in de spits een dubbeldekker niet echt nodig.
Als je 2 treinstellen Plan V/SLT heb was er meer dan voldoende plek, wellicht is het nu drukker geen idee.

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: wo 28 sep 2016, 11:40
door Roeland
Maar waarom zou NS juist op dat lijntje met dubbeldekkers lucht gaan vervoeren? Hebben ze soms een materieeloverschot ofzo?

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: wo 28 sep 2016, 11:50
door ArrivaBas
NS zet al haar sprintermaterieel niet efficiënt in, en dan krijg je dit soort inzetten. (A)

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: wo 28 sep 2016, 12:58
door Suus
Roeland schreef:Maar waarom zou NS juist op dat lijntje met dubbeldekkers lucht gaan vervoeren? Hebben ze soms een materieeloverschot ofzo?
Men begint eerst met het inplannen van de treinseries die een grote omloop hebben, en op het eind blijven dan kleine series over zoals het Soesterlijntje. Als dan blijkt dat men bij het plannen nog ergens een DDZ en een SLT over heeft, dan wordt dat daar ingezet.
ArrivaBas schreef:NS zet al haar sprintermaterieel niet efficiënt in, en dan krijg je dit soort inzetten. (A)
Onderbouwing?

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: wo 28 sep 2016, 13:42
door ArrivaBas
DD-AR in de [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie], DDZ in de [serie=Sprinter|2016|Baarn - Utrecht Centraal5500[/serie]. Op deze trajecten volstaat een SLT-4 of SGM-2, terwijl de DD-AR en DDZ dan in drukkere treinseries als de [serie=Sprinter|2016|(Hoorn -) Alkmaar - Haarlem - Amsterdam Centraal14800[/serie] en [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Hilversum - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)5700[/serie] kunnen rijden.

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: wo 28 sep 2016, 13:51
door Zugführer
[serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] en [serie=Sprinter|2016|Baarn - Utrecht Centraal5500[/serie] zijn nou net voorbeelden van hele korte series die je beide met 2 composities kunt uitvoeren. Voor de [serie=Sprinter|2016|(Hoorn -) Alkmaar - Haarlem - Amsterdam Centraal14800[/serie] heb je er volgens mij al 7 nodig en voor de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Hilversum - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)5700[/serie] 8...

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: wo 28 sep 2016, 14:17
door reisthijs
Een losse SLT of SGM kan je mooi gebruiken om aan een ander stel te koppelen in een van de drukkere series. Aan een losse DDAR heb je niet zo veel. Als je genoeg dubbeldekkers kan vinden om zo'n serie volledig dubbeldeks te rijden dan is het een ander verhaal, dan gebeurt het wel zoals te zien in de [serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie]

[serie=Sprinter|2016|Baarn - Utrecht Centraal5500[/serie] heeft trouwens drie composities nodig. Maar goed, dat is nog steeds niet veel.

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: wo 28 sep 2016, 14:56
door Zugführer
O ja ik zie het, ik rekende met Soest, maar daar keert hij natuurlijk nog niet :p

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: wo 28 sep 2016, 17:54
door Bemined
ArrivaBas schreef:terwijl de DD-AR en DDZ dan in drukkere treinseries als de [serie=Sprinter|2016|(Hoorn -) Alkmaar - Haarlem - Amsterdam Centraal14800[/serie] en [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Hilversum - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)5700[/serie] kunnen rijden.
Daar wil je DDZ en DDAR juist niet hebben, de drukste treinen in de [serie=Sprinter|2016|(Hoorn -) Alkmaar - Haarlem - Amsterdam Centraal14800[/serie] rijden nu met SGM6 en dat bied toch echt meer capaciteit dan zo'n DDZ. Je zou wel de wat rustigere ritten in deze serie met DDZ kunnen laten rijden, maar dat is logistiek lastig want nu worden na de ochtendspits de drietjes van de 14828 en 14830 in Alkmaar afgekoppeld om ze naar de 14837 en 14839 te verplaatsen om zo in de middag de drukste treinen met SGM6 te rijden. Dat is een stuk ingewikkelder met DDZ. Kortom, je moet voor DDZ en DDAR middeldrukke treinen vinden die niet splitsen en combineren gedurende de dag.

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: wo 28 sep 2016, 18:24
door Wubbo
En je maakt mij niet wijs dat die niet te vinden zijn in de mega-omloop [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] / [serie=Sprinter|2016|Amsterdam Centraal - Uitgeest4700[/serie] / [serie=Sprinter|2016|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] / [serie=Sprinter|2016|Veenendaal Centrum - Utrecht Centraal - Breukelen17400[/serie], waar volgens mij echt wel wat te ruilen is. Ik begrijp ook nog steeds niet waarom DDAR niet de sprinterdiensten in Limburg in is gestopt, daar rijden dezelfde losse SGM-en maar dan zit je wel dichter bij de werkplaats (DDAR is in Maastricht in onderhoud, SGM juist in Leidschendam).

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: vr 28 okt 2016, 22:08
door Durashift
Overleg levert weinig op, volgens de actiegroep.

Het overleg tussen de actiegroep Spoorverdovend Soest en de NS en ProRail lijkt weinig te hebben opgeleverd.
Volgens de actievoerders was er welliswaar begrip voor de geluidsoverlast, maar werden er geen concrete toezeggingen gedaan.

Omwonenden van het spoor in Soest zeggen dat de zware dubbeldekkers op het traject veel geluidsoverlast veroorzaken. Ze willen dat de treinen worden vervangen door Sprinters, die minder geluid zouden maken, maar dat is volgens NS en ProRail op korte termijn niet mogelijk. De gesprekspartners van de spoorbedrijven konden ook niet aangeven wanneer dat wel het geval zou kunnen zijn.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1540453 ... orail.html


Was te verwachten, denk ik. Ondanks dat ik, bij het zien van de beelden, wel begrijp dat SGM /SLT veel stiller is.. zal NS wel 'als de dood' zijn om een precedent te scheppen als men het materieel, onder deze noemer, gaat wisselen..

Nee, denk dat je zoiets 'achter de schermen' moet doen, zo onopvallend mogelijk.. anders krijgen mensen langs andere trajecten die overlast ervaren.. misschien wel teveel 'hoop' op verbetering.

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: za 29 okt 2016, 10:04
door arjano1978
Ik hoor geen verschil hoor tussen een SLT en een DDZ.

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Geplaatst: za 29 okt 2016, 10:44
door Wubbo
In Hoorn is toch ooit een vergelijkbare discussie gevoerd, met als resultaat dat daar dubbeldekkers zijn vervangen door enkeldekkers? Ging toen volgens mij om geluidsoverlast op het kopspoortje van Kersenboogerd.