Concept-vervoerplan GVB 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

Dat zou mijn oorspronkelijke vraag zijn geweest. Maar n-evo's woordkeuze bracht me erg van mijn stuk.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door n-evo »

Het kleurenprofiel op deze Windowsbakken staat niet helemaal optimaal ingesteld kan ik uit jullie reacties concluderen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

Handig hoor, jij ziet greige, en nou is Alargule helegaar van de kook. Again.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Pooh »

Alargule schreef:Want? Dat deportatiefabeltje weer?
Beetje late reactie:

Dat heeft toch niets met deportaties te maken? Lijn 8 was een 'jodenlijn' voor de oorlog, in de zin dat hij door en tussen een aantal jodenbuurten reed. Hij is opgeheven vrijwel direct nadat joden niet meer met de tram mochten. Hij kan volgens mij nooit gebruikt zijn voor deportaties, toen bestond hij al niet meer.

Hem uit 'respect' niet meer gebruiken of niet maakt mij weinig uit, maar er zijn mensen die daar heel gevoelig voor zijn. Alleen daarom al zou ik het niet doen, geen enkele reden om mensen tegen het hoofd te stoten, ook al vind je hun argumenten onzinnig. Je gaat ook niet met een lijn 666 rijden, neem ik aan.
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Personeelskosten vormen juist een van de grootste kostenposten van vervoersbedrijven. Of bedrijven überhaupt. Dus als je daarop kunt besparen...zeker bij toenemende frequenties loont het om op automatisering over te stappen. Zie Parijs, waar de automatisering ondanks de grote vinger van de vakbonden traag voortschrijdt.
Dat klopt natuurlijk op zich wel, alleen niet voor het Amsterdamse openbaar vervoernetwerk: de kosten van metrobestuurders vormen maar een fractie van het budget van het GVB. De conducteur afschaffen op de diverse tramlijnen heeft meer zin. Helaas is het praktisch onmogelijk om chippoortjes op tramhaltes te plaatsen, en de betalingsdicipline van de gemiddelde Amsterdammer is nog altijd tergend laag, dus zolang de straf en de pakkans voor zwartrijders bij een open instapsysteem niet fors omhoog gaat zie ik dit eveneens niet als haalbare piste.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JHPart
Berichten: 46
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 19:06

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JHPart »

Dat van die lijn 8 geloof ik wel. Er zullen nog mensen aan gevoelig zijn. Anderzijds, steeds minder mensen kunnen zich nog iets van die lijn 8 in de oorlog herinneren. Voor steeds meer mensen waren dit de oorlogsverhalen van hun grootvader. Op den duur mag je toch een streep door dit grouwe verleden trekken?
De oorlog is al meer dan 70 jaar geleden beeindigd. Een oorlog tussen Duitsland en Nederland is tegenwoordig ondenkbaar. In heel wat Europese landen en regio's winnen racistische en nazistische partijen de verkiezingen, maar in Duitsland net niet.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

De geschiedenis van lijn 8 is die van een symbool, waarvan verondersteld wordt dat het gevoelig ligt. Voor de inmiddels hoogbejaarde enkeling voor wie dit echt zo zou kunnen zijn zullen een hoop herinneringen pijnlijker zijn dan die aan een tramlijn. Mogelijk ligt het wel gevoeliger bij volgende generaties, maar dat is weinig anders dan een plaatsvervangende gekwetstheid en een voorkomendheid ten opzichte van de daadwerkelijke slachtoffers. Ook die beleving kan uiteraard heel sterk zijn, en als dat het motief is om tram 8 niet meer op straat te laten verschijnen — soit. Dat is dan erg attent en behoedzaam, maar intussen wel louter symboliek.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Wubbo »

Pooh schreef:Automatisch rijden klinkt voor mij als een dure oplossing voor een niet-bestaand probleem. Je bespaart wat personeelskosten, in ruil voor een heleboel kwetsbare techniek die onderhouden moet worden. 's Avonds zou je een wat hogere frequentie kunnen rijden. 's Nachts rijden levert waarschijnlijk extra problemen op met de veiligheid rond de stations, wat het personeel verplaatst van de cabine naar het perron. Is dat beter?
Dat soort mensen hoef je natuurlijk niet de hele tijd niets te laten doen op een station. Je kan ze ook ondertussen laten schoonmaken, koffie verkopen of reclameposters vervangen. Dat verdient zich dus echt wel terug.
JHPart
Berichten: 46
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 19:06

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JHPart »

Dat van die lijn 8 schijnt eigenlijk niet helemaal waar te zijn. Volgens het verhaal op Wikipedia werd lijn 8 opgeheven in 1942, vooral doordat de Joden de tram niet meer mochten nemen. Anderzijds kwamen de trams voor de deportatie van alle lijnen.
De jongere generaties zal zich eerder baseren op de huidige relatie met Duitsland en het echte verhaal.
Het mag ook geen lijn of tram 13 worden. In het Verenigd Koninkrijk gebruiken ze soms het nummer 13 niet, omdat het een ongeluksgetal is. Er zijn echter steeds minder mensen die dat geloven en wetenschappelijk gezien, is het niet bewijsbaar. De kans dat er een ongeval gebeurd met tram 12 of 14 is even groot, dan met tram 13.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Vinny »

Volgens mij is de hele lijn 8 soap gebaseerd op een broodje aap verhaal, maar sommige mensen scheppen er een sadistisch genoegen in om van een non-issue een Heel Groot Probleem te maken. Nou ja, ook goed, dan schuift alles gewoon een getal op...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Ardan »

JHPart schreef:Het mag ook geen lijn of tram 13 worden.
Wie? Wat? Welke?
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Zullen we nou eens kappen met die nummertjes :')
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Chrysa »

Plak er gewoon een swastika op en rij ermee naar al die Indiërs in Amstelveen.

Probleem opgelost, nu mogen jullie stoppen.
JHPart
Berichten: 46
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 19:06

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JHPart »

Om terug bij het concept vervoerplan te komen. In 2018 zou de sneltram naar Amstelveen nog rijden, als de N/Z-lijn al begint te rijden. Nu vroeg ik me af, of de huidige sneltram kan blijven bestaan?
In veel Duitse steden rijden Stadtbahn-stellen. Die zijn bijna identiek aan de Amsterdamse sneltram. Ze gaan ook door tunnels en eventueel een stukje op straat rijden. Vooral de beveiliging moet goed zijn.

Indien de sneltram blijft, kan die ook door de N/Z-lijn?
Dat kan een mooi concept met logische nummers opleveren.
Lijn 50 is de huidige ringlijn.
Lijnen 51 en 52 gaan om en om door de N/Z-lijn, lijn 51 verder naar Amstelveen, lijn 52 via de westelijke ringlijn naar Isolatorweg. Zo krijg je vanuit het westen van de stad een extra snelle verbinding met het centrum en CS.
Lijnen 53, 54 en 55 door de bestaande metrotunnel. Dit is de bestaande situatie, maar lijn 55 vervangt lijn 51 in de tunnel tussen CS en Zuid. Lijn 55 eindigt aan Zuid of eventueel later door naar Schiphol. Door 3 bijna even lange lijnen met hetzelfde materieeltype te exploiteren, zullen de vertragingen in de huidige metrotunnel wellicht afnemen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Prachtig, vooral dat concept met de nummers.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Ardan »

Nummers. HARDGAANN!!!!
Afbeelding

Nee, er kunnen geen sneltrams door de NZ-tunnel. Nog voor de tunnel gebouwd werd is er besloten toch geen bovenleiding op te hangen ondanks dat het oorspronkelijke plan het had over een M52 Noord-Zuid en een M58 Noord-Westwijk. Niet verder mengen met andere lijnen kwam ten goede aan de betrouwbaarheid en eenheid in materieel.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Vinny »

Het huidige materieel van de 51 kan volgens mij wel uit de voeten in de NZL-tunnel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

Klaptreden en een stroomafnemer voor de derde rail zijn aanwezig, dus: ja. Dit was een prima oplossing geweest om Amstelveen direct aangesloten te houden op het metronet van Amsterdam. Maar ja: het Evangelie van de Veiligheid Verbood dat.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

En om te voorkomen dat die beslissing ooit wordt teruggedraaid, zal de inquisitie van de Zuidas bovendien de levensader doorsnijden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

Mwa.Zelfs dan is er nog het een en ander mogelijk, zoals een viaduct op +2. Als men het oog eens te zienen legt in Den Haag, kunnen ze zien dat dat ook op een mooie manier kan worden opgelost.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

Dacht even dat je bedoelde dat die vermaledijde Hagenezen hiernaartoe moesten, maar zekers, zo'n netkousje past ons ook.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Vinny »

Bovendien is het materieel van lijn 51 welhaast ideaal om te hebben tijdens een langzame omvorming van de bestaande sneltrambaan naar metrolijn. Als je dan de hele lijn klaar hebt kun je met gewone metro's rijden.

Maar goed, de hogere legerleiding heeft anders beslist.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

Yep! Hoogwaardige snel euh... regiotram!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JHPart
Berichten: 46
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 19:06

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JHPart »

Ja, jammer dat één en ander al beslist is. Misschien hopen dat er alsnog geldtekort is en de plannen niet door kunnen gaan.

Verder krijg ik de indruk, dat het GVB erg vasthoudt aan het busvervoer en absoluut een aantal sterke lijnen wil hebben. Dat is jammer, want zeker in het centrum, westen en zuiden zou je bijna alles met trams en metro's kunnen bedienen. De ontbrekende verbindingen zou je met streekbussen kunnen doen. Sommige lijnen zijn niet logisch. Zo zouden buslijnen 63 en 194 beter één lijn zijn.

Kan het een idee zijn om te bestuderen, of het niet interessanter is voor het GVB om het volledige busvervoer over te laten aan de streekvervoerders, van zodra de N-Z-lijn open gaat?

Dat hoeft niet te betekenen, dat GVB uit sommige stadsdelen bijna volledig verdwijnt.
Naast trams en metro's zijn er nog veerboten. Amsterdam is een zeer waterrijke stad. Het uitgespaarde geld zou je kunnen investeren in meer veerboten, waterbussen en watertaxi's, niet alleen op het IJ, maar ook op andere grachten, kanalen en waterlopen.
Of is dit een te creatief idee? Er zijn natuurlijk niet veel steden waar dit ook is. Venetie is wellicht het bekendste voorbeeld en enigszins vergelijkbaar. In Stockholm zijn er een paar waterbuslijnen die deel uitmaken van het stadsvervoer en zelfs een nummer van de stadsbussen kregen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten