Rechtstreekse treinverbinding met Den Haag weg
Geplaatst: wo 10 sep 2008, 20:30
Door MARGREETH FERNHOUT
ZEIST/DRIEBERGEN - De gemeenten Zeist en Utrechtse Heuvelrug zijn ontevreden over de nieuwe dienstregeling van de NS.
Vanaf 14 december 2008 verdwijnt de rechtstreekse treinverbinding tussen Arnhem in Den Haag. Reizigers vanaf station Driebergen-Zeist naar Den Haag zullen dan over moeten stappen in Utrecht.
In Utrecht moeten de reizigers ook nog eens ver lopen. De trein vanuit Arnhem en de trein naar Den Haag kunnen niet naast elkaar stoppen: reizigers moeten van spoor 4 naar spoor 11 of 19 lopen.
De gemeenten beschouwen dit als een kwaliteitsverlies en hebben elk aan de bel getrokken. Een woordvoerder van de gemeente Utrechtse Heuvelrug: ,,Juist omdat de verbinding al jarenlang bestaat, zijn er veel mensen uit de regio die in Den Haag werken.’’
Wethouder Leenders van Zeist heeft een brief gestuurd naar de Bestuurs Regio Utrecht (BRU). Het BRU is niet de opdrachtgever voor het treinverkeer in de regio, maar deelt wel de zorg van de gemeente. Woordvoerder Regie Bouma: ,,Driebergen-Zeist heeft een belangrijke regiofunctie.’’
John Krijgsman van de NS zegt dat het traject naar Schiphol drukker is dan naar Den Haag. ,,Naar Schiphol waren echt extra treinen nodig. Dus hebben we de verbinding naar Den Haag moeten schrappen.’’
Met ingang van de nieuwe dienstregelingen veranderen er nog twee dingen voor reizigers rondom Utrecht. Het nachtnet wordt uitgebreid, waardoor het traject Rotterdam-Utrecht ’s nachts een uur korter duurt en tussen Breukelen en Utrecht gaat ieder kwartier een trein rijden. Nu is dat nog eens in het half uur.
Bron: AD.nl
ZEIST/DRIEBERGEN - De gemeenten Zeist en Utrechtse Heuvelrug zijn ontevreden over de nieuwe dienstregeling van de NS.
Vanaf 14 december 2008 verdwijnt de rechtstreekse treinverbinding tussen Arnhem in Den Haag. Reizigers vanaf station Driebergen-Zeist naar Den Haag zullen dan over moeten stappen in Utrecht.
In Utrecht moeten de reizigers ook nog eens ver lopen. De trein vanuit Arnhem en de trein naar Den Haag kunnen niet naast elkaar stoppen: reizigers moeten van spoor 4 naar spoor 11 of 19 lopen.
De gemeenten beschouwen dit als een kwaliteitsverlies en hebben elk aan de bel getrokken. Een woordvoerder van de gemeente Utrechtse Heuvelrug: ,,Juist omdat de verbinding al jarenlang bestaat, zijn er veel mensen uit de regio die in Den Haag werken.’’
Wethouder Leenders van Zeist heeft een brief gestuurd naar de Bestuurs Regio Utrecht (BRU). Het BRU is niet de opdrachtgever voor het treinverkeer in de regio, maar deelt wel de zorg van de gemeente. Woordvoerder Regie Bouma: ,,Driebergen-Zeist heeft een belangrijke regiofunctie.’’
John Krijgsman van de NS zegt dat het traject naar Schiphol drukker is dan naar Den Haag. ,,Naar Schiphol waren echt extra treinen nodig. Dus hebben we de verbinding naar Den Haag moeten schrappen.’’
Met ingang van de nieuwe dienstregelingen veranderen er nog twee dingen voor reizigers rondom Utrecht. Het nachtnet wordt uitgebreid, waardoor het traject Rotterdam-Utrecht ’s nachts een uur korter duurt en tussen Breukelen en Utrecht gaat ieder kwartier een trein rijden. Nu is dat nog eens in het half uur.
Bron: AD.nl