Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door sirvinniei »

Hmmm, 85 kan ik begrijpen, maar lijn 81 lijkt me nog best een groot bedieningsgebied te hebben. Vreemd dat de reizigersaantallen zo laag liggen.
Ik heb geen onderschrift
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Daelea »

Wat cijfertjes uit het vervoerplan voor 2021, met data uit januari - februari 2020. Totaal instappers per dag en de gemiddelde bezetting (reizigers x gemiddelde lengte van de reis ÷ dienstregelingskilometers):AfbeeldingAfbeelding
PHS

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door PHS »

Bizar dat zelfs redelijk goedlopende stadslijnen worden wegbezuinigd onder het mom van flex-OV. Lijnen 81 en 85 rijden allebei 4x/u, dat is vaker dan heel wat stadslijnen in grote steden. Als je toch wil bezuinigen, ga dan terug naar een halfuursdienst in plaats van de botte bijl te hanteren.
Daelea schreef: do 01 jul 2021, 17:57 Wat cijfertjes uit het vervoerplan voor 2021, met data uit januari - februari 2020.
Verrassend dat lijn 87 meer reizigers een stuk meer reizigers trekt dan lijn 84; lijn 84 rijdt namelijk vaker in de spits en even vaak in het dal als lijn 87. Je zou het dan andersom verwachten.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Daelea »

Over lijn 84 en 87, je zou kunnen stellen dat lijn 87 in feite twee stadslijnen is: Hoogwerf/Schiekamp - Metro Centrum en Waterland/Groenewoud - Metro Centrum. Er zijn vast doorgaande reizigers, maar de 87 bedient vier wijken waar de 84 er twee bedient (Schenkel/Maaswijk).

Als je de aantallen van 87 ongeveer door de helft neemt, klinkt de vergelijking met lijn 84 al een stuk aannemelijker.

Ik kan er vooral niet over uit dat het optuigen van dit flexsysteem vooral ingegeven lijkt door een andere opzet van het wmo-vervoer. En dus niet omdat het de ov-verbindingen verbetert...

Opvallend trouwens: in het vervoerplan voor 2021 werd begin 2020 nog gesproken over te volle busjes op lijn 85 in De Hoek, waardoor spitslijn 205 in de tegenspitsrichting ook een deel van de route van lijn 85 zou gaan rijden. Dus 4x/uur voor corona een 8-persoonsbusje was te vol. Dan vraag ik me af of, als reizigers grotendeels blijven, er dan genoeg ritten gereden kunnen worden in zo'n systeem.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door umbusko »

Ja, een aantal locals zouden eigenlijk een actie moeten opzetten om een paar weken zoveel reisjes te maken dat het niet past en ze de boel weer ontflexen. :D
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Etienne »

Telt het ook als ik tijdens slecht weer lijn 85 gebruik voor één halte van het metrostation naar het Gemeentehuis :D ?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door umbusko »

Jazeker, aan ieder uiteinde van het bedieningsgebied laat je iemand reserveren voor een klein stukje zodat het gewoon echt niet in het flexrooster past. :p
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door sirvinniei »

PHS schreef: do 01 jul 2021, 19:54 Bizar dat zelfs redelijk goedlopende stadslijnen worden wegbezuinigd onder het mom van flex-OV. Lijnen 81 en 85 rijden allebei 4x/u, dat is vaker dan heel wat stadslijnen in grote steden. Als je toch wil bezuinigen, ga dan terug naar een halfuursdienst in plaats van de botte bijl te hanteren.
Frequentieverlaging lijkt me geen duurzame oplossing. Het gaat hier om een feederlijn voor een metro, niet een stadsdienst ingesteld op een infrequente trein.
Door 2x per uur te rijden zullen de meeste mensen afhaken die een reisalternatief hebben, niemand wil namelijk 25 minuten wachten op een bus, en zullen er alleen nog mensen reizen die echt afhankelijk zijn van de bus. Uiteindelijk maak je de lijn daar, vermoed ik, alleen nog minder rendabel van.
umbusko schreef: do 01 jul 2021, 22:30 Jazeker, aan ieder uiteinde van het bedieningsgebied laat je iemand reserveren voor een klein stukje zodat het gewoon echt niet in het flexrooster past. :p
Dan verhuurtbussen ze het vast :roll:
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Meltrain »

Etienne schreef: do 01 jul 2021, 21:58 Telt het ook als ik tijdens slecht weer lijn 85 gebruik voor één halte van het metrostation naar het Gemeentehuis :D ?
Tussen die twee haltes rijdt ook lijn 87, dus daarvoor mag je de Spijkenissehopper straks niet gebruiken. :p
sirvinniei schreef: vr 02 jul 2021, 08:45
PHS schreef: do 01 jul 2021, 19:54 Bizar dat zelfs redelijk goedlopende stadslijnen worden wegbezuinigd onder het mom van flex-OV. Lijnen 81 en 85 rijden allebei 4x/u, dat is vaker dan heel wat stadslijnen in grote steden. Als je toch wil bezuinigen, ga dan terug naar een halfuursdienst in plaats van de botte bijl te hanteren.
Frequentieverlaging lijkt me geen duurzame oplossing. Het gaat hier om een feederlijn voor een metro, niet een stadsdienst ingesteld op een infrequente trein.
Door 2x per uur te rijden zullen de meeste mensen afhaken die een reisalternatief hebben, niemand wil namelijk 25 minuten wachten op een bus, en zullen er alleen nog mensen reizen die echt afhankelijk zijn van de bus. Uiteindelijk maak je de lijn daar, vermoed ik, alleen nog minder rendabel van.
Hoewel ik het grotendeels me je eens ben, zorgt de reserveertijd van een half uur er feitelijk voor dat de wachttijd ook een half uur wordt. Het grootste verschil is dat je die tijd nu meestal binnen kunt doorbrengen, maar reizigers die nonchalant bij de halte aankomen, hebben dat voordeel niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Roeland »

Die gebruikscijfers (gemiddelde bezetting 1,0 en 1,6 reizigers) zijn inderdaad niet hoog, maar ik ben wel benieuwd, hoe zich dat verhoudt tussen spits, overdag, avond en weekend. Wanneer die 1,6 bezetting een gemiddelde zou zijn tussen 3,1 in de spits en 0,1 in de avond, dan heb je alweer een heel ander verhaal.
Verder zou ik weleens willen weten wat de reizigersaantallen per "unieke halte" (halte waar geen andere lijnen dan 81 en 85 komt) zijn; misschien blijkt daaruit dat de 5 meest gebruikte haltes in één gebied liggen, en dat je die prima met één omloop zou kunnen bedienen in bijv. een '20-frequentie?

Ik heb even het aantal reizigers per dag gedeeld door het aantal ritten.
Daaruit komt voor lijn 81: 4,5 reizigers per rit (een gemiddelde bezetting van 1,0 betekent dan dat reizigers gemiddeld slechts 22% van de ritlengte gebruik maken van de lijn. Dus heel veel korte ritjes van slechts 2 of 3 haltes).
Daaruit komt voor lijn 85: 3,7 reizigers per rit (een gemiddelde bezetting van 1,6 betekent dan dat reizigers gemiddeld voor 43% van de ritlengte gebruik maken van de lijn. Dus relatief langere ritjes dan op lijn 81).

Dat brengt mij tot het vermoeden dat een deel van de 81-route redelijk bezet is, en een deel leeg rondrijdt (wellicht het zuidelijke deel tussen De Akkers en Hekelingen?).
En dat tegelijkertijd op lijn 85 juist de wat verder van de metro afgelegen haltes redelijk worden gebruikt.
Als dit vermoeden juist is, dan zou mijn voorstel zijn: laat ma-za tot 20 uur bijv. 3x/uur een vaste lijn rijden, die de meest-gebruikte haltes van lijn 81/85 bedient. Dan heb je ca. 75% van de 81/85-reizigers tegen wellicht 25% van de huidige DRU's te pakken.
En die overige 25% reizigers kan dan inderdaad met een flex-systeem worden bediend.
Laatst gewijzigd door Roeland op vr 02 jul 2021, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Roeland »

Een concreet voorstel voor zo'n combi-lijn 81-85:
Vanaf beginpunt Metro Centrum via de huidige 81-route naar Copernicuslaan, vandaar rechtstreeks (dus niet langs De Akkers) een lusje langs halte Ouverturelaan, en dan weer via Copernicuslaan terug naar Metro Centrum. Zo'n rondje kan in ca. 17 minuten worden gereden, dus met één omloop kun je een '20-frequentie rijden.
Momenteel rijden er 5 busjes, die op een werkdag in totaal ca. 240 (121 heen en 121 terug) ritten rijden. Met die voorgestelde combi-lijn rijd je ca. 84 ritten (42 heen, 42 terug), met één busje. Dan heb je je kosten al met ca. 80% gereduceerd.
En wellicht heb je hiermee dan al meer dan de helft van het aantal huidige 81/85-reizigers te pakken?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door CamilleKreemers »

Die reductie is dan in ritten. Dst zegt niks over reductie in kosten, aangezien dru dat bepaald.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Meltrain »

Roeland schreef: vr 02 jul 2021, 10:36 Een concreet voorstel voor zo'n combi-lijn 81-85:
Vanaf beginpunt Metro Centrum via de huidige 81-route naar Copernicuslaan, vandaar rechtstreeks (dus niet langs De Akkers) een lusje langs halte Ouverturelaan, en dan weer via Copernicuslaan terug naar Metro Centrum. Zo'n rondje kan in ca. 17 minuten worden gereden, dus met één omloop kun je een '20-frequentie rijden.
Dan zou ik die lijn eerder vanaf de halte Ouverturelaan via de route van lijn 85 tot halte Lepelaarhoek laten rijden en dan via de Hekelingseweg (halte De Ritte) weer terug naar metrostation Spijkenisse Centrum.
Juist die haltes langs de Hoeklaan schijnen namelijk de drukste haltes van lijn 85 te zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door CamilleKreemers »

Zou het volgende kunnen:

Hekelingen - 81 - Akkers - 85 - Centrum - 81 - de Elementen
Wellicht in het stuk Hekelingen - Akkers is een halve frequentie genoeg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Meltrain »

Dat is zeker een optie, maar dan moet de bus elke keer heen en weer over de Akkersweg. Of ze moeten de halte Metro Akkers opheffen de reizigers verwijzen naar halte Westakker.

Maar ik vermoed dat geen van bovenstaande plannen realiteit zal worden, tenzij iemand bereid is contact op te nemen met EBS. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Roeland »

...of dat EBS as gast meeleest op dit forum :D ?
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Etienne »

De gemeente zelf gaat zich nu ook roeren:

Bus op afroep is ordinaire bezuiniging volgens Nissewaard Lokaal.

Nissewaard – De proef om buslijnen 81 en 85 eind augustus te laten vervallen en te vervangen door een bus op afroep, is een ‘ordinaire’ bezuiniging. Dat vindt Nissewaard Lokaal. De partij heeft in de raadsvergadering van 30 juni gevraagd om een memo hierover van VVD-wethouder Igor Bal in de eerstvolgende commissievergadering te bespreken.

Wethouder stelt ons voor voldongen feit
Nissewaard Lokaal baalt ervan, dat dit pas na de zomervakantie kan gebeuren. Dit is pas na de invoering van deze pilot. “We worden hiermee voor een voldongen feit gezet door de wethouder,” stelt fractievoorzitter Chris Hottentot.

Vervoer op Maat
Al langer was het plan om Vervoer op Maat en OV meer met elkaar te vervlechten. Daarvoor zou in deze regio een pilot worden opgestart. Beloofd was bij het integreren van Vervoer op Maat en het OV dat het aanvullend zou worden op het bestaande netwerk. Speciaal voor mensen die eigenlijk nog te goed zijn voor Vervoer op Maat, maar niet zelfstandig naar het OV kunnen komen. Hiermee zouden kosten kunnen worden bespaard, omdat er minder Vervoer op Maat nodig zou zijn.

Lees meer
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Roeland »

Uit https://mrdh.nl/file-download/download/public/1035 blijkt dat het gebruik van lijn 85 in 2019 als volgt was:
(ik neem alleen de unieke 85-haltes die niet in de directe omgeving van een R-nethalte liggen)
- Bachlaan 32
- Dallelaan 19
- Ouverturelaan 28
- Sternhoek 92
- Lepelaarhoek 24 (maar ligt op loopafstand van R-net De Ritte)
Inderdaad geen heel grote aantallen... Sternhoek heeft dus ongeveer evenveel reizigers als die andere 3 haltes in Vogelenzang bij elkaar. Van die 3 haltes ligt Ouverturelaan het verst verwijderd van metrostation De Akkers.
Sternhoek zou je wellicht (mede) kunnen bedienen met een streeklijn (102, 205), of door lijn 87 anders vorm te geven (Sportlaan - Halfweg vervalt voor lijn 87; er komt een lijn 88 Metro-Centrum - Sternhoek - Halfweg, die rijdt op de tijdstippen dat er vanaf Halfweg voldoende vraag is).
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door BusFreakRotterdam »

Raar dat lijn 81 en 85 op de nominatie staan om te worden vervangen voor een belbus. 1000 reizigers is voldoende voor een stadbus met klein materieel. Waarom is er niet gekeken op welke momenten er voldoende reizigers aanbod is en daarop de dienstregeling aangepast?

Je kan bijv. van 6:30 uur tot 19:00 uur rijden en de rest van de ritten die heel zwak bezet zijn schrappen. En is het niet mogelijk om deze buslijnen om te zetten naar bijv. een buurtbus? Mensen gaan echt niet bellen voor een bus, sterfhuisconstructie.

Hoeveel reizigers heeft de Maasvlaktehopper? Waarom rijdt deze eigenlijk niet door naar de RET Fast Ferry halte Maasvlakte? RET heeft nu zomerdienstregeling en komt niet meer op het Transferium....

Lijn 106 is al de nek omgedraaid savonds door de doorgaande verbinding met Hellevoetsluis te schrappen en te vervangen voor lijn 91 en nu moet
buslijn 91 ook een belbus worden. Hoeveel reizigers heeft de nieuwe buslijn 91?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik vraag me af waarom lijn 205 niet gebruikt wordt als tegenspitsritten voor 105, dus 205 naar Rozenburg via Botlek en dan 105 terug. Dan wel in halfuursdienst, want die uursdienst naar het bedrijf is ook niks. Helemaal omdat we 105-dru gebruiken om de 205 uit te voeren.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door MetroRET »

Dat wordt toch al gedaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Meltrain »

Volgens de nieuwe lijnennetkaart van de RET gaat de nieuwe belbus in Spijkenisse SpijkHopper heten.
Op de site van EBS kan ik er nog niets over vinden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door busfanNL »

Klopt inderdaad. De hopper wordt, zoals het er nu uitziet, ingevoerd per 6 september. ;)
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door BusFreakRotterdam »

Eigenlijk is het belachelijk dat de stadsdienst Spijkenisse zo wordt uigekleed tot een belbusvoorziening. Jaren geleden reden er grote lijnbussen die altijd vol zaten.. Waarom is er niet getracht om de lijn 81 en 85 om te zetten naar een buurtbus? Bijna alle belbusprojecten in Nederland sterven een stille dood en dat zal ook gaan gelden voor de SpijkHopper. 1000 reizigers die nu gebruik maken van de lijnen 81 en 85 gaan niet bellen. HoekseHopper in Hoek van Holland is gesneuveld, Delfthopper in Delft heeft gemiddeld 0,9 reiziger per uur en rijdt beperkte tijden.... Hoeveel reizigers heeft de MaasvlakteHopper?
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door DPDelft »

De vergelijkingen met de andere hoppers gaan natuurlijk niet helemaal op omdat de situaties anders zijn:
- bij de Delfthopper was het gebruik van de haltes die bediend worden beperkt. Lijn 62 was in Buitenhof geen reizigerstrekker en ook het gebruik van de haltes in Den Hoorn op lijn 33 was beperkt (hoewel dat gedeeltelijk ook met de routewijziging van lijn 32 en 37 via het Ziekenhuis te maken heeft)
- de Maasvlaktehopper vervangt eigenlijk 1 op 1 de ritten van lijn 203 en 403 op het traject naar de Maasvlakte. Het gebruik van de ritten naar de Maasvlakte is altijd beperkt geweest, dus ergens is het logisch om alleen bij belangstelling te rijden (hoewel de drempel om de bus te nemen natuurlijk hoger wordt).
- de Hoekse Hopper bediende maar een kleine afstand binnen één dorp. De afstanden zouden te groot zijn maar met een moeilijk vindbaar systeem, reserverings- en wachttijd zal lopen vrijwel altijd sneller zijn.

De Delfthopper was voor Corona overigens goed aan het groeien (met name overdag), dusdanig dat de grenzen van de enkele bus (bij start van de concessie nog twee) op sommige momenten werd bereikt. Overigens wel bij aangetekend dat het tarief sowieso al laag is, maar de OV-chipkaart vaker niet dan wel werkt.

Ik ken de bezetting van de stadsdienst Spijkenisse niet in detail. Ik zat recent voor de eerste keer in zo'n klein busje (Metro Centrum - Hekelingen) waarbij de lijnfilm verkeerd stond, de chauffeur weinig geïnteresseerd was en de grote hoeveelheid rijtijd opviel. Met 2 minuten vertraging vertrekken, onderweg drie minuten wachten om dan alsnog 2 minuten te vroeg aan te komen geeft voor mij een behoorlijke ruimte in de rijtijd.

De inrichting van zo'n Hopper systeem kent natuurlijk een hoop variabelen waaraan je kunt draaien. Ik denk dat het voor de gebruiker goed is als er, net als bij de Vlinder van Arriva, standaard elke 15 minuten (avond elke 30 minuten) een busje klaarstaat op metrostation Centrum en De Akkers waar zonder reservering ingestapt kan worden.

Maar goed, we gaan het zien ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten