Pagina 1 van 2

Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: vr 10 feb 2017, 10:42
door BrengMe
Rotterdam Alexander wordt opgeknapt
Station Rotterdam Alexander krijgt een grondige opknapbeurt. Het gebouw wordt vervangen en de onderdoorgang krijgt een ander karakter. Transparantie is het toverwoord.

Bron: OV Magazine

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: vr 10 feb 2017, 11:36
door Etienne
Moest het ook niet nog eens 4-sporig worden?

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: vr 10 feb 2017, 11:58
door Roeland
Etienne schreef:Moest het ook niet nog eens 4-sporig worden?
Waarom 4-sporig? Dat is alleen maar nodig als je er treinen wilt laten keren of laten inhalen, en dat is op Alexander helemaal niet nodig (tenzij iemand vindt dat de sprinters vanuit Gouda moeten worden ingekort tot Alexander).

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: vr 10 feb 2017, 12:15
door AppleMoose
Transparantie is het toverwoord
Dat wordt dus een veredelde glasbak waar men om de haverklap nieuwe ruiten in kan zetten *O*

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: vr 10 feb 2017, 12:18
door Hainje
Eau ja joh??

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: vr 10 feb 2017, 12:36
door MarkNL
Roeland schreef:
Etienne schreef:Moest het ook niet nog eens 4-sporig worden?
Waarom 4-sporig? Dat is alleen maar nodig als je er treinen wilt laten keren of laten inhalen, en dat is op Alexander helemaal niet nodig (tenzij iemand vindt dat de sprinters vanuit Gouda moeten worden ingekort tot Alexander).
Het is inderdaad niet nodig maar kan mij inderdaad herinneren dat er gesproken werd over 4 sporen (voor wat voor reden dan ook). Evenals over het ongelijkvloers maken van de metro aldaar. Ik vermoed dat er flink is geslonken op het budget en dit soort dingen dus zijn afgevallen.

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: vr 10 feb 2017, 13:50
door OmniLezer
Roeland schreef:
Etienne schreef:Moest het ook niet nog eens 4-sporig worden?
Waarom 4-sporig? Dat is alleen maar nodig als je er treinen wilt laten keren of laten inhalen, en dat is op Alexander helemaal niet nodig (tenzij iemand vindt dat de sprinters vanuit Gouda moeten worden ingekort tot Alexander).
Dat was het plan. Lijn A en B werd tussen Prinsenlaan en Graskruid ook ondertunneld. Zo stond dat in het plan, maar dat gaat dus niet door, want dat kost te veel geld, werd gezien.
Het is wel mooi hoe ze dat gaan inrichten. Van een Ghetto naar een netto.

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: vr 10 feb 2017, 18:16
door waldo79
Volgens mij citeer je niet juist, Omnilezer. Gaat het over aanpassingen bij de metro of aan het treinspoor?

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: vr 10 feb 2017, 19:24
door Bemined
Proefballonnetjes waren er genoeg, maar ik kan me niet herinneren dat er ooit concrete plannen geweest zijn hiervoor. Spoorverdubbeling lijkt mij ook weinig prioriteit hebben hier, de perroncapaciteit in Gouda is een groter knelpunt (intercity's kunnen pas NA station Gouda de sprinter inhalen wat onnodige capaciteit kost) om de frequentie te verhogen. Niet dat verhogen echt nodig is, treinen rijden nog niet op maximale capaciteit hier. Metro ondertunnelen ken ik ook geen concrete plannen van, wel zijn er plannen de overweg van de Hoofdweg met de metrobaan te ondertunnelen voor het autoverkeer, dit levert meer voordeel op dan de metro ondergronds leggen want hierdoor pak je naast de metroovergang ook twee wegkruisingen mee met je tunnel.

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: vr 10 feb 2017, 19:27
door Daniel
MarkNL schreef:Het is inderdaad niet nodig maar kan mij inderdaad herinneren dat er gesproken werd over 4 sporen (voor wat voor reden dan ook). Evenals over het ongelijkvloers maken van de metro aldaar. Ik vermoed dat er flink is geslonken op het budget en dit soort dingen dus zijn afgevallen.
Er liggen toch ook gewoon vier sporen daar: twee voor de trein, twee voor de metro :wink:

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: vr 10 feb 2017, 19:39
door OmniLezer
Daniel schreef:
MarkNL schreef:Het is inderdaad niet nodig maar kan mij inderdaad herinneren dat er gesproken werd over 4 sporen (voor wat voor reden dan ook). Evenals over het ongelijkvloers maken van de metro aldaar. Ik vermoed dat er flink is geslonken op het budget en dit soort dingen dus zijn afgevallen.
Er liggen toch ook gewoon vier sporen daar: twee voor de trein, twee voor de metro :wink:
Ja, duh.... Grappenmaker.
waldo79 schreef:Volgens mij citeer je niet juist, Omnilezer. Gaat het over aanpassingen bij de metro of aan het treinspoor?
Ik bedoelde het treinspoor.

En iets ging de grond in van de metro. Dat is belangrijk.

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: vr 10 feb 2017, 20:45
door waldo79
Is er wel genoeg ruimte om te verbreden?

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: vr 10 feb 2017, 21:17
door ArrivaBas
Aan beide kanten staan kantoorgebouwen. Als men 2 extra sporen wil toevoegen moeten er een extra viaduct komen, de dijk verbreed, en het al enorm krappe busstation nog kleiner. Ik denk niet dat dat echt gaat passen en snap niet dat dat ooit in het plan heeft gestaan.

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: vr 10 feb 2017, 21:40
door Moshi
Bemined schreef:Proefballonnetjes waren er genoeg, maar ik kan me niet herinneren dat er ooit concrete plannen geweest zijn hiervoor.
Die plannen zijn er wel degelijk geweest, viersporig van Rotterdam tot Utrecht: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... -projecten

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: za 11 feb 2017, 10:07
door Bemined
Ik heb het niet van dichtbij meegemaakt, maar in hoeverre was Rail 21 een concreet plan en niet een proefballonnetje? Dat het destijds met veel tromgeroffel bekend gemaakt werd maakt het niet concreet, zover ik begrijp viel het plan uiteen toen men het nader ging uitwerken, dus dan vraag ik me af hoe concreet het geweest kan zijn.
waldo79 schreef:Is er wel genoeg ruimte om te verbreden?
Ruimte is er wel, een strook van 45 meter breed is genoeg voor een viersporig station, en de beschikbare breedte tussen de gebouwen is circa 55 meter. Dus het station zou dan dicht op de gebouwen komen te staan, en het talud moet vervangen worden door een keerwand, maar de ruimte is er op zich wel. Het busplein zal je dan 90 graden moeten draaien en uitbreiden richting de fietsenstalling, die op zijn beurt onder het station komt (talud moet toch weg). Dus ruimte lijkt me het probleem niet, geld daarentegen.....

Een spoorverdubbeling is naar mijn idee echter pas zinvol indien er extra stations toegevoegd worden. De rijtijd tussen Rotterdam en Gouda van de intercity en sprinter verschilt nu slechts 5 minuten, wat wil zeggen dat er bij een 10 minuten frequentie eigenlijk helemaal geen noodzaak is voor de intercity om de sprinter in te halen. De mogelijkheid om in Gouda in te kunnen halen door daar een extra perronspoor aan te leggen is dan voldoende. Enige puzzelstukje wat resteert is het goederenverkeer, maar als dat niet past zou ik dan eerder kiezen voor een nieuwe goederenlijn buiten de stad om (in het verlengde van de Havenspoorlijn rechtdoor via het A38 tracé en dan onder Krimpen a/d IJssel langs) want daarmee sla je meerdere vliegen in een klap (goederentreinen dwars door het centrum en ontlasting Willemsspoortunnel).

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: za 11 feb 2017, 10:10
door waldo79
Aha. In Houten heeft men de spoorlijn zowat dwars tegen de bebouwing aan gebouwd ter hoogte van het station. Bij Alexander is zelfs meer ruimte.

En qua hoeveelheid treinen is viersporigheid voorlopig niet aan de orde inderdaad.

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: za 11 feb 2017, 10:58
door Bemined
Tenzij men het aantal stations wil uitbreiden uiteraard, dan is een (gedeeltelijke) verdubbeling wel nodig. Maar hoewel er meerdere locaties zijn waar je een station kunt bouwen, zijn die locaties niet al te bedrijvig, dus het bouwen van deze stations hangt dan samen met de stedelijke ontwikkeling rondom die locaties. En miljoenenprojecten waarbij tig partijen betrokken zijn en waarvan het succes afhankelijk is van het succes van elk deelproject, tja, je weet hoe dat soort projecten gaan in de praktijk :P

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: za 11 feb 2017, 11:23
door Suus
Belangrijkste winst is dat de treinperrons iets richting het westen worden verlengd, zodat alle metro- en treinperrons snel met elkaar verbonden kunnen worden.

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: za 11 feb 2017, 11:43
door Daniel
Bemined schreef:Ik heb het niet van dichtbij meegemaakt, maar in hoeverre was Rail 21 een concreet plan en niet een proefballonnetje? Dat het destijds met veel tromgeroffel bekend gemaakt werd maakt het niet concreet, zover ik begrijp viel het plan uiteen toen men het nader ging uitwerken, dus dan vraag ik me af hoe concreet het geweest kan zijn.
Er zijn diverse Rail21-projecten uitgevoerd anders, lijkt me redelijk concreet. Dordrecht heeft daar z'n driesporige boog ten zuiden van het station, perron 5 en een viersporige brug over de Oude Maas aan overgehouden. De viersporigheid van Dordrecht - Rotterdam was er meen ik ook onderdeel van, de uitbreiding van Leiden Centraal en de Schipholtunnel sowieso. (Van drie van die projecten heb ik de boekjes hier nog staan, in Dordrecht was destijds een heus infocentrumpje over de Rail21 projecten in de omgeving)

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: za 11 feb 2017, 12:31
door Bemined
Dat een aantal deelprojecten uitgevoerd is maakt andere deelprojecten niet concreter. In Rotterdam heeft men 20 jaar terug ook een ambitieus tramplan gelanceerd met tig nieuwe tramlijnen. Uiteindelijk zijn er drie lijnen daadwerkelijk aangelegd, die nog altijd niet zo frequent rijden als het promotiematerieel destijds beloofde. Gezien het aantal wilde plannen dat ik de afgelopen 20 jaar gelanceerd heb zien worden welke na enkele jaren weer compleet vergeten zijn is mijn definitie van 'concreet plan' wat stranger geworden :P
Suus schreef:Belangrijkste winst is dat de treinperrons iets richting het westen worden verlengd, zodat alle metro- en treinperrons snel met elkaar verbonden kunnen worden.
Ik begreep dat alleen het perron richting Rotterdam Centraal verlengd tot over de metrobaan zodat er hier een snelle overstap ontstaat. Op de tekening zie je ook geen verhoging aan de andere kant van de spoorbaan wat suggereert dat er vanuit Ommoord/Nesselande geen rechtstreekse overstap komt richting Utrecht. Het is dus vooral bedoeld voor de reizigersstroom Gouda<>Kralingse Zoom (en verder), met Ommoord/Nesselande<>Rotterdam Centraal als extra bijkomstigheid.

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: za 11 feb 2017, 17:56
door JWM
Bemined schreef:Enige puzzelstukje wat resteert is het goederenverkeer, maar als dat niet past zou ik dan eerder kiezen voor een nieuwe goederenlijn buiten de stad om (in het verlengde van de Havenspoorlijn rechtdoor via het A38 tracé en dan onder Krimpen a/d IJssel langs) want daarmee sla je meerdere vliegen in een klap (goederentreinen dwars door het centrum en ontlasting Willemsspoortunnel).
Dit is wel heel erg luchtfietsen. Een boog bij Geldermalsen vanaf de Betuweroute richting Utrecht eventueel in combinatie met volledige viersporigheid Geldermalsen - Utrecht lijkt mij een veel realistischer plan om goederen bij Alexander weg te krijgen.

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: za 11 feb 2017, 18:22
door hidihi
Op dit moment zijn 4 perrons niet nodig en die komen er vast ook niet. Er zijn bij mij inziens wel argumenten om het station 4 sporig te maken of om er ieder geval voor bereidingen op te treffen. Rotterdam noord is erg groot en met de drukke A20 zou een stoptrein Delft-Rotterdam Alexander helemaal geen slecht idee zijn. Gezien de drukte rond Delft zou een IC Delft-Utrecht ook wel te rechtvaardigen zijn. Deze treinseries rijden er niet omdat het traject Delft-Schiedam slechts twee sporig is maar als dit knelpunt ooit opgelost wordt kunnen die 4 sporen rond Alexander best nog wel eens nodig worden.

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: za 11 feb 2017, 18:27
door Chrysa
Dus niet via Centraal? Klinkt grappig, maar past dat wel over dat boogje?

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: za 11 feb 2017, 18:41
door Suus
De Blijdorpboog is enkelsporig en sluit gelijkvloers aan. Denk dat dat een groter probleem wordt voor een trein Delft - Utrecht dan station Alexander.

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Geplaatst: za 11 feb 2017, 18:51
door hidihi
Suus schreef:De Blijdorpboog is enkelsporig en sluit gelijkvloers aan. Denk dat dat een groter probleem wordt voor een trein Delft - Utrecht dan station Alexander.
Je hebt helemaal gelijk meid maar als je toch een nieuw station aan het ontwerpen bent, dan kun je beter rekening houden met de mogelijke ontwikkelingen in de toekomst. Mocht je die extra sporen ooit willen aanleggen dan hoef je zo'n station niet nog een open te breken en als die extra sporen er toch niet komen is dat ook niet erg.