Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door regenmaker »

Een vraagje waarom hoort de nieuwe lijn 81 eigenlijk bij DMG? Die lijn ligt straks toch volledig in Utrecht?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Niet helemaal... de Zijlkade (met daarin de halte Bazeldijk) is straks nog gewoon Zuid-Holland ;)

Maar serieus: ik snap ook niet waarom deze lijn bij DMG blijft.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Waarschijnlijk gewoon omdat 'ie als lijn Gorinchem - Utrecht in het PvE zat met nog een redelijk stuk door Zuid-Holland, dat de vervoerder 'm in zijn vervoerplan uiteindelijk zo aanpast dat 'ie bijna alleen nog in de provincie Utrecht rijdt maakt dan niet meer uit voor de concessie waar hij bij hoort.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door sirvinniei »

Over de tarieven gesproken: in het pve staat dat alleen lijnen die binnen de gemeentegrenzen van Dordrecht rijden het hogere stadstarief mogen krijgen. (er staat ter verduidelijking zelfs bij dat het om de huidige lijnen 1 tm 10 gaat). Als ik die presentatie echter zie wordt het stadstarief ingevoerd voor alle stadsbuzzen in Drechtseden, waar ze ook rijden.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Dat stadstarief is sowieso al bizar en heeft niet echt bijgedragen aan de bezetting van de bussen in Dordrecht, daar zijn echt wel reizigers door weggejaagd. Maargoed, we moeten nog afwachten of de tarieven in die presentatie ook de definitieve tarieven worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door regenmaker »

Een stadstarief dat hoger is dan het reguliere tarief is niet echt handig. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Vooral ook niet doordat er her en der ook samenlooptrajecten tussen zitten die dus verschillende tarieven kennen. En dat zijn ook geen weinig gebruikte stukjes ofzo, het is bijvoorbeeld ook het geval tussen station en Leerpark/ziekenhuis. Waarbij het Leerpark ook bij Qbuzz de bijzondere situatie houdt dat de spitsverdichting door een streeklijn gebeurd (nu lijn 16, straks 316 met korte ritten CS - Leerpark) en dus goedkoper is dan de stadsbus daarheen.
De argumentatie erbij was ooit dat de stadsdienst duurder in exploitatie zou zijn, maar dat heeft Arriva 'm zelf gemaakt door in de eerste jaren alle reizigers weg te jagen met ongeschikt materieel en slechte aansluitingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Op de site van Qbuzz is vanmiddag een reisplanner verschenen.

Hierin staat ook een drietal Kerstmarktpendels onder lijnnummers 801, 802 en 803. Deze rijden van vrijdag 14 december tot zondag 16 december. Lijn 802 begint op vrijdag met rijden. Lijn 801 rijdt op zaterdag en zondag en versterkt vooral lijn 802. Op vrijdag en zondag rijden de lijnen 8x/uur. Op zaterdag wordt 10x/uur gereden. Lijn 803 is geheel nieuw ten opzichte van voorgaande jaren en rijdt alleen op vrijdag een kwartierdienst.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef: De argumentatie erbij was ooit dat de stadsdienst duurder in exploitatie zou zijn, maar dat heeft Arriva 'm zelf gemaakt door in de eerste jaren alle reizigers weg te jagen met ongeschikt materieel en slechte aansluitingen.
Zat er dan helemaal niemand meer in de bus?
Stadsvervoer was in het verleden vaak duurder vanwege (inderdaad) de hogere kosten. Met de invoering van de strippenkaart was deze optie er niet meer en werd noodgedwongen overal dezelfde prijs gevraagd.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door dylanwild94 »

ArrivaBas schreef:Op de site van Qbuzz is vanmiddag een reisplanner verschenen.

Hierin staat ook een drietal Kerstmarktpendels onder lijnnummers 801, 802 en 803. Deze rijden van vrijdag 14 december tot zondag 16 december. Lijn 802 begint op vrijdag met rijden. Lijn 801 rijdt op zaterdag en zondag en versterkt vooral lijn 802. Op vrijdag en zondag rijden de lijnen 8x/uur. Op zaterdag wordt 10x/uur gereden. Lijn 803 is geheel nieuw ten opzichte van voorgaande jaren en rijdt alleen op vrijdag een kwartierdienst.
Van waar naar waar gaan die lijntjes allemaal heen?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Lijn 801 rijdt vanaf de Einsteinstraat naar de halte Stadskantoor.
Lijn 802 rijdt vanaf de Laan van Europa naar het Stadskantoor.
Lijn 803 vertrekt vanaf het Halmaheiraplein naar het Stadskantoor. Dit is een compleet nieuwe route, welke vermoedelijk primair bedoeld is voor bezoekers vanuit oostelijke richting, die dan bij het stadion van FC Dordrecht kunnen parkeren. Dit gaat uiteraard niet op zaterdag en zondag wegens voetbalwedstrijden.
Laatst gewijzigd door ArrivaBas op di 27 nov 2018, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door MetroRET »

Lijn 801: Einsteinstraat - Stadskantoor v.v.
Lijn 802: Laan van Europa - Stadskantoor v.v.
Lijn 803: Halmaheiraplein - Stadskantoor v.v.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Binnen de planner zijn ook de Chipkaarttarieven te zien, maar het lijkt me niet realistisch dat het stadsbustarief op een ritje vanaf de bushalte om de hoek naar het station soms met (bijna/ruim) een euro daalt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

De chipkaart tarieven gaan wel terug naar prijspeil 2015, maar zoveel duurder is een reis per chipkaart vast niet geworden nee.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daelea »

Een ritje van Dordrecht station naar bijvoorbeeld het Hugo de Grootplein kost volgens de reisplanner straks €0,24. Het lijkt me dat ze vergeten zijn het basistarief van €0,90 (straks €0,96) toe te voegen. Dezelfde rit kost nu bij Arriva €1,16 -- €0,24 + €0,90 = €1,14, dus iets goedkoper bij Qbuzz straks.
Stadsbus
Berichten: 1134
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stadsbus »

De eerste MAN is nu groen geworden:

Afbeelding

Meer openbare plaatjes:
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
facebook (openbaar)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

In elk geval een deel voor Dordrecht dan dus. Er zijn echter te weinig MANs om alle stadsbussen te vervangen, maar ook te veel om de 27 hybrides aan te vullen. Dus ben benieuwd of er ook enkele U-OV geel worden voor lijn 85.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Ik mag hopen dat die stickerlui nog wel wat doen aan het gedeelte rondom het kenteken achter.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Jelmer »

krijgen de MAN's nog nieuwe nummers of blijven de oude nummers?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5259
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Lijn 45 »

Ik gok op nieuwe nummers.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Hans »

Mijn persoonlijke mening: Wat een verschrikkelijke en vooral niet overzichtelijke lijnennetkaart.

Kan hem overigens op de site van Qbuzz zo nog niet vinden.
Ook nog geen PDF tabellen/busboekje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Als de 34 om te stickeren bussen trouwens daadwerkelijk allemaal MAN's zijn (zie het DAV-topic) en niet ook enkele huidige stadsbussen gaat Qbuzz onherroepelijk tegen hetzelfde probleem aanlopen als Arriva in 2007: veel vertraging door gebrekkige doorstroming en ongeschiktheid voor kinderwagens.
Voor het typische dalurenverkeer in Dordrecht zijn ze immers niet zo handig, maar op spitsritten is het probleem dan weer zeer beperkt.
The Greyhound schreef:
Daniel schreef:De argumentatie erbij was ooit dat de stadsdienst duurder in exploitatie zou zijn, maar dat heeft Arriva 'm zelf gemaakt door in de eerste jaren alle reizigers weg te jagen met ongeschikt materieel en slechte aansluitingen.
Zat er dan helemaal niemand meer in de bus?
Stadsvervoer was in het verleden vaak duurder vanwege (inderdaad) de hogere kosten. Met de invoering van de strippenkaart was deze optie er niet meer en werd noodgedwongen overal dezelfde prijs gevraagd.
Helemaal niemand ook weer niet, maar de telcijfers die bij het PvE zaten waren wel heel immens veel lager dan de cijfers uit de SVD-tijd. Tenzij het chipkaartellingen zijn geweest en de reizigers met wagenverkoopkaartjes er niet bij zitten, dan mis je vooral in Krispijn/Crabbehof/Wielwijk nogal wat reizigers namelijk.
Hans schreef:Mijn persoonlijke mening: Wat een verschrikkelijke en vooral niet overzichtelijke lijnennetkaart.
Eens, dat vond ik trouwens ook al van de Utrechtse spagettiposter, vergeleken daarmee valt de kaart van DMG nog mee. In tegenstelling tot Utrecht klopt in DMG de loop van de lijnen ten opzichte van elkaar beter namelijk, op de plek van Leerdam op de kaart na dan.
Kan hem overigens op de site van Qbuzz zo nog niet vinden.
Als je de pagina met wijzigingen per gemeente opent op de site van DMG en dan op een gemeente klikt staat er ook een link naar de netkaart.
Ook nog geen PDF tabellen/busboekje.
PDF-tabellen kan je (per richting) genereren door de dienstregeling van een lijn op te zoeken en dan rechtsonderaan de pagina op "printen" te klikken. Dan krijg je een PDF met de volledige dienstregeling van alle dagsoorten erin, maar wel alleen van de richting die je op dat moment open hebt staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Daniel schreef:Voor het typische dalurenverkeer in Dordrecht zijn ze immers niet zo handig, maar op spitsritten is het probleem dan weer zeer beperkt.
Heden rijdt er regelmatig een Amba op de Dordrechtse stadslijnen. De problemen rondom doorstroming zitten hem overigens ook vaak in de mentaliteit van de reiziger. Nu zie ik dat de MAN's het stabalkon rechts hebben zitten. Dat lijkt me niet een heel groot probleem.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gerben
Berichten: 63
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 19:19

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gerben »

Hans schreef:Ook nog geen PDF tabellen/busboekje.
Als je in Google intypt: 'Qbuzz DMG Lijnfolders' dan zie je bovenaan een beta-pagina staan die je nog niet kunt openen overigens + er is al een pagina aangemaakt waar de lijnfolders op geplaatst worden (qbuzz.nl/dmg/reizen/lijnfolders), die pagina is nu nog leeg maar ik denk dat de PDF-lijnfolders wel snel online zullen komen gok ik zo. Ze zijn er in ieder geval mee bezig en inderdaad de dienstregeling is ook al aan te vragen via de de site. Van lijn 85, 90/94 (in die lijnfolder staat dus ook de hele dienstregeling van lijn 90), lijn 572 en lijn 703 zijn de lijnfolders trouwens al wel te vinden op de site van U-OV. Voor de lijnfolders van de overige lijnen van DMG moeten we dus nog eventjes op wachten maar ze komen er wel aan dat is wel zeker (staat ook in de powerpoint over de marketing van Qbuzz in DMG, eerder gepost door Daniel).

Trouwens zat te kijken naar de abonnementen die Qbuzz aanbiedt, en ziet er op zich wel goed uit. Opvallend is dat ze (in tegenstelling tot Arriva nu, het is me een raadsel waarom Arriva dat niet aanbood) ook een abonnement hebben waarmee je alleen in de daluren in de bussen van DMG vrij kunt reizen tegen een gunstiger tarief. Bovendien introduceert Qbuzz het abonnement Altijd Korting Scholier (55% korting) ook weer nadat Arriva het jaren geleden heeft afgeschaft waardoor scholieren werden geconfronteerd met grote prijsstijgingen, fijn dat Qbuzz dit abonnement her-introduceert. Persoonlijk vind ik het jammer dat er niet viel te regelen dat je met het regio-abonnement ook in de bussen van U-OV kunt gebruiken, hier hadden ze kunnen profiteren van het feit dat het één bedrijf is. Vroeger (met het oude papieren sterabonnement) kon je wel met alle vervoerders reizen, jammer dat dit met de OV-Chipkaart is verdwenen (en voor een stiekeme prijsstijging heeft gezorgd want nu moet men voor Qbuzz DMG een regioabonnement kopen dan en vervolgens om in Utrecht te reizen bij U-OV een abonnement kopen. Je betaalt dan dus eigenlijk twee keer aan Qbuzz... Persoonlijk vind ik het jammer dat dit niet opgelost is want ze hadden voor reizigers richting Utrecht daar best een mooi abonnement van kunnen maken en optimaal profiteren van hetzelfde bedrijf zijn.

Opmerkelijk is dat het Dal Voordeel abonnement wel geldig is voor alle U-OV bussen in de provincie Utrecht terwijl dit dan bijv. weer niet geld voor het abonnement Altijd Korting Scholier (en ook het Regioabonnement geld niet in de U-OV bussen)
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef:In elk geval een deel voor Dordrecht dan dus. Er zijn echter te weinig MANs om alle stadsbussen te vervangen, maar ook te veel om de 27 hybrides aan te vullen. Dus ben benieuwd of er ook enkele U-OV geel worden voor lijn 85.
Misscien missen er ook wat Rosero’s. Is er eigenlijk nieuw materiaal voor 85 besteld? Of
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten