Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Wubbo »

En op Rotterdam Centraal word je van kerende treinen ook niet heel erg blij.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Cas »

Het ontschoot me even dat Dordt tegenwoordig de 1100 niet meer krijgt enzo, en de irritante brug ligt ten zuiden van Dordt. Dan zou het moeten lukken, alhoewel een sprinterkoppeling mij nog steeds een stuk waarschijnlijker lijkt (voor zover een doortrekking überhaupt waarschijnlijk is).
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

De irritante brug (ik neem aan dat je een brug die open moet bedoelt) ligt ten westen van Dordrecht, de Moerdijkbrug heeft geen deel dat open kan namelijk :wink:
Wat nog wel een dingetje kan zijn: je moet in Dordrecht met een trein Rotterdam -> Gorinchem altijd overkruisen met het verkeer dat uit de richting Lage Zwaluwe komt. Nou biedt het emplacement op zich wel mogelijkheden, want als dat bij vertrek niet lukt zou je bijvoorbeeld bij aankomst al naar spoor 1 kunnen doorwisselen (een trein uit het zuiden kan immers conflictvrij naar spoor 2 komen als je vanaf spoor 1 naar Gorinchem vertrekt). Maar dan zit je alsnog met verkeer in twee richtingen over spoor 1 wat ook het meest praktische aankomstspoor vanuit Gorinchem is als je door naar Rotterdam wilt. En je moet uiteraard nog wel ergens logische perronfasen over houden om de treinen uit Brabant te laten keren, want als de stoptrein naar Rotterdam voortaan uit Gorinchem komt zal je daar mee moeten blijven keren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Hainje »

Wubbo schreef:En op Rotterdam Centraal word je van kerende treinen ook niet heel erg blij.
Doortrekken naar Schiedam Centrum en boven/nabij de A20 een opstel/keerterrein aanleggen.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Suus »

Daniel schreef:@Cas: de overstap op de IC is nu al 2x/uur net niet mogelijk als ik me niet vergis, dan is doorrijden wel sneller.
Que?

Aankomst vanuit de richting Stadspolders in Dordrecht is om:
:05
:21
:35
:51

Vertrek van de IC's naar Rotterdam Centraal op Dordrecht is om:
:09
:24
:39
:54

De overstappen van drie minuten zijn van 15 naar 1, de overstappen van vier minuten van 15 naar 3. Volgens mij zijn alle overstappen daarmee prima haalbaar. Bovendien, de vertrekken van :24 en :54 zijn van de [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] afkomstig uit Vlissingen die is altijd wel een ietsiepietsie te laat omdat er op veel momenten van de dag een goederentrein vlak voor zit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Van treinen die ietsiepietsie te laat gaan kan je niet uit gaan natuurlijk, daarnaast vertrekt de trein van .09 elke 2 uur om .07 wegens de brugopening en in 2 minuten haal je 'm nooit.
In 4 minuten van 15 naar 3 (in de praktijk 3A) is overigens wellicht haalbaar als je voorin zit maar anders zeker in de spits best krapjes. Zeker omdat de omcheckpalen volledig afgestemd staan op overstappen van 15 naar 1B en je bij treinen met twee stellen sowieso een heel stel hebt wat niet direct bij het uitstappen een omcheckpunt treft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Op zich is er met de frequenties niet zoveel mis. Het meest acute probleem is dat je nu net te weinig materieel hebt: in de ochtend kan geregeld niet iedereen mee naar Dordrecht.

Verder zou je het overstapleed flink kunnen beperken als je van dat stomme ‘omchecken’ verlost zou zijn, al zet je honderd van die paaltjes neer. Desnoods hanteer je NS-tarief als het zo’n gedoe zou zijn om dat met het bestaande km-tarief te combineren.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

NS-tarief combineert nou net niet lekker met overstappers vanuit de bus. Dat lijkt me dus juist niet erg handig omdat het huidige netwerk meer dan voorheen deels vervoersstromen via de trein afhandelt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Loesje154
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 23 sep 2018, 21:40

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Loesje154 »

Ik zag dat oa de halte Sluis 2 in Ameide nog steeds een Arriva halte probeert te zijn afgaande op het ‘prachtige groen’...
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Durashift »

nvdw schreef:Op zich is er met de frequenties niet zoveel mis. Het meest acute probleem is dat je nu net te weinig materieel hebt: in de ochtend kan geregeld niet iedereen mee naar Dordrecht.
(..).
Ik las dat de NS ooit dubbeldeks materieel op deze lijn heeft laten rijden..

Misschien dat Qbuzz wat dubbeldeks materieel van de (NS) sloop kan redden?
(A)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Planmatig is dat al heel wat jaartjes geleden (en die dubbeldekkers zullen er vooral gereden hebben omdat het destijds om treinen Leerdam - Den Haag Centraal ging die vanaf Dordrecht gewoon in de reguliere stoptrein-halfuursdienst verder gingen (die destijds ook met DDAR reed).
In latere jaren zijn er wel incidenteel dubbeldekkers op verdwaald, zelfs een VIRM heeft er nog weleens gereden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Wubbo »

Of je met DDAR de redelijk krappe rijtijden haalt durf ik ook wel te betwijfelen.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Wubbo schreef:Of je met DDAR de redelijk krappe rijtijden haalt durf ik ook wel te betwijfelen.
De toegankelijkheid voor mensen met een rolstoel is er bij de start van Qbuzz al fors op achteruitgegaan. Met DDAR wordt dat natuurlijk niet beter. Een 1700 kan met drie rijtuigen fantastisch accelereren, maar ik vraag mij af of de stroomvoorziening op de MLL dat aankan. Misschien is de Stadler KISS aan een GTW te koppelen (KISS en FLIRT gaat prima) en kan je zo de capaciteit verhogen. Anders zullen van de nieuwe stations de perrons verlengd moeten worden. Daar past nu maximaal 6 bakken GTW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

The Greyhound schreef: De toegankelijkheid voor mensen met een rolstoel is er bij de start van Qbuzz al fors op achteruitgegaan.
Hoe kan dit? Er worden toch nog steeds dezelfde treinen ingezet?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

Er is niet op elke trein meer een steward aanwezig, assistentie moet tegenwoordig vooraf geboekt worden.. Maarja, de provincie eiste immers maar voor 2 van de 3 treinen toezicht en daar voldoet Qbuzz netjes aan tegenwoordig...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Maar de treinen hebben toch een gelijkvloerse instap? Dan is assistentie toch niet per se nodig?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

Gr bijvoorbeeld (nog) niet.. Daar moet gebruik gemaakt worden van het overpad om op het perron richting Gdm te komen, dat overpad kan alleen gebruikt worden onder begeleiding van personeel.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Post »

Maar dat ligt dus aan de provincie en niet aan Qbuzz. Want ik kan mij niet voorstellen dat Arriva zonder verplichting wel alle treinen bemenst.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door MdJ »

Stefan schreef:Gr bijvoorbeeld (nog) niet.. Daar moet gebruik gemaakt worden van het overpad om op het perron richting Gdm te komen, dat overpad kan alleen gebruikt worden onder begeleiding van personeel.
Per april 2019 zouden daar liften staan, echter zijn die werkzaamheden niet doorgegaan. (Iets met verzakken van een heistelling i.v.m. een ondergrondse kelder)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Meltrain schreef:Maar de treinen hebben toch een gelijkvloerse instap? Dan is assistentie toch niet per se nodig?
Voor een rolstoel of scootmobiel wordt ter overbrugging van het gat tussen trein en perron een uitvouwbare plank gebruikt die in de trein aanwezig is.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Stefan schreef:Er is niet op elke trein meer een steward aanwezig, assistentie moet tegenwoordig vooraf geboekt worden.. Maarja, de provincie eiste immers maar voor 2 van de 3 treinen toezicht en daar voldoet Qbuzz netjes aan tegenwoordig...
In de spits zonder steward, zoals wel voorkomt is denk ik niet de bedoeling van de provincie geweest. Levert interessante situaties op in de ''Fietsrijtuigen".
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Dat laatste klinkt als een situatie waarin de steward toch al niet door de trein had kunnen lopen. Maar het is tegelijk ook wel een effect van de concessie-eis om gratis fietsvervoer aan te bieden wat in sommige jaargetijden extra populair zal zijn natuurlijk.
Om heel eerlijk te zijn: de situatie in de Arriva-tijd waarin de steward stond te tellen of alle fietsen er nog bij konden zonder boven de 12 te komen was ook niet echt ideaal, want wat heb je aan het mee kunnen nemen van de fiets als de kans groot is dat je toch niet mee kunt met de trein omdat je toevallig de 13e fietser bent.

Tijdje terug ook nog een chaos in dat rijtuig kunnen aanschouwen toen het op een dag plots begon te plenzen en dat was in een trein met steward, maar alsnog situaties waarin een fiets over de andere fietsen heen getilt moest worden.

Wat betreft rolstoelen: er liggen op de MLL ook nog enkele perrons waar een bocht in zit, wat voor de ruimte tussen trein en perron niet bevorderlijk werkt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ODRAIL »

Dan ligt het er aan hoe die bocht loop ten opzichte van de trein.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

Meltrain schreef:Maar de treinen hebben toch een gelijkvloerse instap? Dan is assistentie toch niet per se nodig?
Ja, maar de tree gaat vaak niet tot het platform, er zit geen sensor in zoals bij de FLIRT stellen die bij keolis rijden bijvoorbeeld, die worden (mogelijk?) ingebouwd als de treinen volgend jaar omgebouwd worden, dan is dat probleem dus opgelost
MdJ schreef:
Stefan schreef:Gr bijvoorbeeld (nog) niet.. Daar moet gebruik gemaakt worden van het overpad om op het perron richting Gdm te komen, dat overpad kan alleen gebruikt worden onder begeleiding van personeel.
Per april 2019 zouden daar liften staan, echter zijn die werkzaamheden niet doorgegaan. (Iets met verzakken van een heistelling i.v.m. een ondergrondse kelder)
Laatste wat ik er van weet is dat het bouwbedrijf een fout had gemaakt in de bieding (ivm de fundering onder het station) en niet voor de extra kosten op wil draaien en dat hierover een rechtzaak is gestart. Hierna, als de gemeente wint, moeten de werkzaamheden gewoon van start gaan. Dat was trouwens wel wat meer verbouwen dan alleen liften plaatsen...
Tijdje terug ook nog een chaos in dat rijtuig kunnen aanschouwen toen het op een dag plots begon te plenzen en dat was in een trein met steward, maar alsnog situaties waarin een fiets over de andere fietsen heen getilt moest worden.
De limiet zit er nu in vanwege brandveiligheid, wat als er vertikale klemmen geinstalleerd kunnen worden, dan kan in de ruimte die nu in gebruik is, zonder de routes te blokkeren er makkelijk meer fietsen mee.
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 08 jul 2019, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afbeelding verwijderd ivm ontbreken bronvermelding.
Ik blub in het Drecht.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Post »

KM46 schreef:Dan ligt het er aan hoe die bocht loop ten opzichte van de trein.
Dat meen je niet. Straks ga je ook nog zeggen dat het er aan ligt waar het perron is gebouwd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 45 gasten