Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Hangt ervan af, waar je naar toe reist. Vanaf Rotterdam Zuid wordt de bereikbaarheid een stuk minder (doordat de 190 vervalt).
Als ik het goed begrijp blijven de andere Nieuw-Lekkerlandse lijnen ongeveer hetzelfde?
Als ik het goed begrijp blijven de andere Nieuw-Lekkerlandse lijnen ongeveer hetzelfde?
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Alle wijzigingen samengevat door Qbuzz: https://www.qbuzz.nl/dmg/reizen/2021
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Er vertrekken in de ochtend vier ritten 489 vanuit Nieuw-Lekkerland in plaats van twee, met allemaal een aansluiting op een 491 naar Zuidplein. Dat zijn (weliswaar met een overstap) dus nog steeds vier reismogelijkheden per uur. Op de drukste tijd start een van die ritten als lijn 74 in Streefkerk.
93 wordt ‘ingekort’ tot het Jan van Nassauplein omdat die daar altijd is gekoppeld aan een rit van de 489.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Het opheffen van de bestelbuzz is wel echt een flinke domper voor de kleine kernen in de alblasserwaard. En dit terwijl er bij de introductie van de concessie werd gesproken over het uitbouwen van dit systeem. Veel plaatsen krijgen nu in het weekend, in de avond of op zondag geen ov meer.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Waar komt precies de halte Nieuwpoort, Provincialeweg N216 en wat wordt eigenlijk de route van lijn 90 (en 78) om Nieuwpoort heen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Hmm, dat moet dan via de Wielweg en Melkweg? Dat betekent dat de halte Langerak, NH Kerk ook zo'n 400 meter verplaatst moet worden.
Het centrum van Nieuwpoort wordt zo ook wel een stuk minder goed bediend.
Voor lijn 74 snap ik de routewijziging volkomen, maar omdat lijn 90 toch in Nieuwpoort eindigt en de omweg fors is, betwijfel ik het nut van deze routewijziging.
Het centrum van Nieuwpoort wordt zo ook wel een stuk minder goed bediend.
Voor lijn 74 snap ik de routewijziging volkomen, maar omdat lijn 90 toch in Nieuwpoort eindigt en de omweg fors is, betwijfel ik het nut van deze routewijziging.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8666
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Voor lijn 90 snap ik het ook wel, met grote bussen zijn die straatjes in Nieuwpoort echt smal. Daar wil je niets tegenkomen, zelfs geen auto...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
En dat gaat op dit moment extra slecht omdat er in de vesting van Nieuwpoort al een tijdje bouwwerkzaamheden zijn. Lijn 90 rijdt al een aantal maanden om die reden een omleiding en die wordt nu simpelweg in de dienstregeling gezet.
De halte Provincialeweg N216 ligt bij de rotonde N216/Nieuwpoortseweg. Daar was al de tijdelijke bushalte ingericht.
De halte Provincialeweg N216 ligt bij de rotonde N216/Nieuwpoortseweg. Daar was al de tijdelijke bushalte ingericht.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
De Deur-Halte taxi wordt genoemd als alternatief, maar ook de fiets!!! Wat kost een deur-halte taxi?traibergen schreef: ↑do 26 nov 2020, 15:58 Het opheffen van de bestelbuzz is wel echt een flinke domper voor de kleine kernen in de alblasserwaard. En dit terwijl er bij de introductie van de concessie werd gesproken over het uitbouwen van dit systeem. Veel plaatsen krijgen nu in het weekend, in de avond of op zondag geen ov meer.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Da's een leuke vraag: heb er nog naar gezocht toen we tarieven aan de wiki toevoegden, maar de ritprijs van de deur-halte taxi is dus nergens te vinden.
Aangezien het bestelBuzz-supplement ook voor deur-halte vervoer geldig is vermoed ik eenzelfde prijs als de bestelBuzz.
Wat is praktisch het verschil voor Qbuzz trouwens eigenlijk? Lijkt me dat vraagafhankelijk vervoer vanaf haltes qua kosten goedkoper is dan vanaf iedereen z'n voordeur? Of stonden er voor de bestelBuzz veel meer busjes klaar omdat die een dienstregeling op basis van aansluitingen op de rest van het netwerk hadden?
Aangezien het bestelBuzz-supplement ook voor deur-halte vervoer geldig is vermoed ik eenzelfde prijs als de bestelBuzz.
Wat is praktisch het verschil voor Qbuzz trouwens eigenlijk? Lijkt me dat vraagafhankelijk vervoer vanaf haltes qua kosten goedkoper is dan vanaf iedereen z'n voordeur? Of stonden er voor de bestelBuzz veel meer busjes klaar omdat die een dienstregeling op basis van aansluitingen op de rest van het netwerk hadden?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Op https://www.qbuzz.nl/dmg/service-contac ... lde-vragen staat een tarief van 2,90 euro in 2019.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
De deur-halte taxi is in de eerste helft van 2021 gratis te gebruiken, zie het kopje 'Wijzigingen flexibel vervoer' op de wijzigingenpagina daar staat dit:
Bron: https://www.qbuzz.nl/dmg/reizen/2021De Deur-halte taxi is de eerste helft van 2021 kosteloos te boeken.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Ja dat is dus in meer gevallen het probleem... er is ooit in het eerste jaar van de concessie een prijs gepubliceerd maar van veel producten zijn de nieuwe prijzen nooit op de site geplaatst.DPDelft schreef: ↑do 26 nov 2020, 18:46 Op https://www.qbuzz.nl/dmg/service-contac ... lde-vragen staat een tarief van 2,90 euro in 2019.
Er hebben zelfs kaartsoorten op de site gestaan waar een jaar lang "meer info volgt binnenkort" bij stond
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Het blijkt dat lijn 80 (Gorinchem - Meerkerk - Vianen) 's avonds en op zondag niet meer rijdt. Meerkerk gaat er dus nog verder op achteruit.
Is het niet beter om op de A27 een snelweghalte aan te leggen bij Meerkerk, viaduct Blommendaal, voor de lijnen 387 en 388?
Dan kan de middle-of-nowhere halte A27/N214 voor lijn 387 vervallen, en krijgt de woonkern Meerkerk (en niet meer slechts de McDonalds nabij Meerkerk) een goede HOV-verbinding.
Is het niet beter om op de A27 een snelweghalte aan te leggen bij Meerkerk, viaduct Blommendaal, voor de lijnen 387 en 388?
Dan kan de middle-of-nowhere halte A27/N214 voor lijn 387 vervallen, en krijgt de woonkern Meerkerk (en niet meer slechts de McDonalds nabij Meerkerk) een goede HOV-verbinding.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Zelfs als het mogelijk (en toegestaan) is om een halte langs de snelweg te bouwen, wordt het nog een hele klus om deze ook (op een veilige manier) toegankelijk te maken. Er moeten in elk geval een trap én een lift worden geplaatst óf een lange hellingbaan.
Als dat allemaal al mogelijk is, kost dat nog behoorlijk wat tijd en geld.
Vergeet daarnaast niet dat Meerkerk in Vijfheerenlanden ligt en dus gewoon de beschikking heeft over U-Flex.
(En ja, ik had liever ook gezien dat lijn 80 gewoon dagelijks over de hele route had gereden.)
Als dat allemaal al mogelijk is, kost dat nog behoorlijk wat tijd en geld.
Vergeet daarnaast niet dat Meerkerk in Vijfheerenlanden ligt en dus gewoon de beschikking heeft over U-Flex.
(En ja, ik had liever ook gezien dat lijn 80 gewoon dagelijks over de hele route had gereden.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Het zou inderdaad een mooie locatie voor een halte zijn. Het is echter ook een behoorlijke opgave wat infrastructuur betreft. Er is niet veel ruimte en al zou je het voor elkaar krijgen, dan kun je binnenkort weer opnieuw beginnen omdat de A27 hier compleet op de schop gaat, waarbij dit viaduct hoe dan ook moet worden vervangen. Voor de korte termijn is het dus sowieso geen oplossing.
Ik herhaal hier nog maar even wat ik elders ook al zei: als er 10 procent businzet bespaard moet worden, gaat het mes nu eenmaal diep en red je het niet met het schrappen van anderhalve spitsrit.
Ik herhaal hier nog maar even wat ik elders ook al zei: als er 10 procent businzet bespaard moet worden, gaat het mes nu eenmaal diep en red je het niet met het schrappen van anderhalve spitsrit.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Dit zouden ze mooi kunnen meenemen bij de verbreding van de A27. Dan heb je voor Meerkerk een structurele oplossing (als Meerkerk nog in Z-Holland zou liggen, zou het dan "op R-net worden aangesloten").
Vergelijk het met de halte Eemnes-A27, met de 380/381-halte A12 / station Zoetermeer, of met de halte A29 / Numansdorp.
Vergelijk het met de halte Eemnes-A27, met de 380/381-halte A12 / station Zoetermeer, of met de halte A29 / Numansdorp.
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Met lijn 1 (zeker als de oude lusroute zou worden gereden) is het oostelijke deel van Gorinchem veel beter afgedekt dan met lijn 387. Met het verdwijnen van 387 zou alleen de halte op de Spijksedijk verdwijnen (aan de rand van de bebouwing) terwijl er nu 3 haltes midden in de wijk komen te vervallen.traibergen schreef: ↑do 26 nov 2020, 09:26Op zaterdag bestaat die rechtstreekse verbinding tussen de oostelijke wijken en het centrum nog wel, en ik stel me voor dat voor Qbuzz doordeweeks het potentieel voor reizigers die rechtstreeks vanaf hun straat naar Utrecht kunnen reizen groter is dan mensen die op een woensdagmiddag naar het centrum gaan.The Greyhound schreef: ↑do 26 nov 2020, 07:08 Het was veel beter geweest om 387 terug te trekken uit Dalem en lijn 1 via de oude (Arriva) route die de hele wijk afdekte in ere te herstellen. Dan had je ook vanuit zowel de oostelijke als westelijke wijken een verbinding met het centrum behouden.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Station Gorinchem ligt voor de meeste Gorinchem-oostenaren op fietsafstand.
Utrecht (een belangrijke bestemming voor Gorinchemers) ligt echter niet op fietsafstand.
Een rechtstreekse snelbus naar Utrecht voegt voor Oost dan ook veel meer toe, dan een langzame stadsbus naar het station.
Utrecht (een belangrijke bestemming voor Gorinchemers) ligt echter niet op fietsafstand.
Een rechtstreekse snelbus naar Utrecht voegt voor Oost dan ook veel meer toe, dan een langzame stadsbus naar het station.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Ik kan me er iets bij voorstellen dat het minder prettig is om niet gelijkvloers in te stappen. Echter is het leeuwendeel van de inwoners in Laag Dalem jonger dan 65 jaar. Dat zijn mensen die meestal goed ter been zijn en binnen Gorinchem sneller de fiets gebruiken dan de bus. Pas tegen het centrum aan wordt het aandeel senioren groter.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Neem aan dat Qbuzz inderdaad ook wel het soort reizigers heeft meegewogen. Als de verbinding van Dalem met Utrecht redelijk gebruikt wordt is het interessanter die te behouden dan een stadsbus te behouden waardoor reizigers naar Utrecht moeten gaan overstappen.
Geen doorgaande stadsbus over het station heen meer zou trouwens ook best wel eens beter uit kunnen komen met laadtijden i.c.m. aansluitingen op de trein. Daar bestaat in de huidige dienstregeling immers een conflict tussen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Het verschil in reistijd van en naar Utrecht is gering door de lange buffertijd op station Gorinchem van lijn 387 en zal vaak niet eens opwegen tegen de langere loopafstand naar de halte van 387.Roeland schreef: ↑vr 27 nov 2020, 11:02 Station Gorinchem ligt voor de meeste Gorinchem-oostenaren op fietsafstand.
Utrecht (een belangrijke bestemming voor Gorinchemers) ligt echter niet op fietsafstand.
Een rechtstreekse snelbus naar Utrecht voegt voor Oost dan ook veel meer toe, dan een langzame stadsbus naar het station.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Ik heb ook nooit gezegd dat ze de 387 ruim 5 minuten moeten laten niksen op station Gorinchem, zoals Qbuzz nu doet.
Ze zouden de 387 ook rond 13/28/43/58 op station Gorinchem kunnen laten passeren: geen wachttijd voor Oostenaren die van/naar Utrecht reizen, en een ruime overstap van ca. 8 minuten van/naar de treinen.
Ze zouden de 387 ook rond 13/28/43/58 op station Gorinchem kunnen laten passeren: geen wachttijd voor Oostenaren die van/naar Utrecht reizen, en een ruime overstap van ca. 8 minuten van/naar de treinen.
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Kun je ook niet iets met Gorinchem 5 en 80? Wellicht kan je de 80 door de Lingewijk sturen?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 77 gasten