Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door T-hijs »

Die museumvloot was dan wel weer erg leuk voor de liefhebbers! :D
F.k.a. Bollenstad
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door CamilleKreemers »

Wat ik enorm jammer vind van dit soort overgangen is dat het belang van het bedrijf fors zwaarder weegt dan de continuiteit van het vervoer.

Je weet met aanbestedingen dat je kan winnen of verliezen. En daarin lijkt Arriva een enorme slechte verliezer te zijn.

Qbuzz kreeg geen toegang tot de Arriva stallingen in GD, mocht niet voorbereiden, werd getraineerd bij de overleggen en bleek ook zeer slechte informatie te hebben gekregen.

Bij deze concessie bleken de treinen bijna uit elkaar te vallen, waardoor er miljoenen extra moest worden geinvesteerd om ze in beweging te houden. Hun materieel werkt niet conform opgave en daar worden de dienstregelingen mee gemaakt. Elke keer gaat er wel iets mis tot zelfs personeel de krant gebruikt om erover te klagen. Bezettingen en rijtijden die niet met de werkelijkheid kloppen.

Bij deze concessie misten zelfs veel lijnen bij de stads waaronder Dordse 5 en 92. Lijken me toch belangrijke verbindingen qua aantallen.

Waarom moet op deze manier ten nadele van de klant worden gehandeld?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Hoe kom je op dat laatste? In de gegevens die ik gezien heb voor deze aanbesteding stond lijn 5 gewoon met reizigersaantallen. Wel vond ik die aantallen opmerkelijk laag in vergelijking met wat ze eind 2006 bij SVD nog waren.
Maar verder is dat idd wel een belangrijke lijn ja, zover ik weet de drukste van Dordrecht (al ontlopen 3 en 4 het niet enorm).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Allereerst gelukkig Nieuwjaar :D

Maar waarom hebben ze niet gewoon besloten om lijn 387 op zaterdag 1x per uur te laten doorrijden naar Dalem i.p.v lijn 1 zo verwarrend omdat deze gewoon dezelfde route rijdt alleen maar zaterdags, de enige reden die ik kan bedenken is omdat je anders te lang stilstaat op station omdat de Haarwijk/Gildenwijk kant ook maar 1x per uur wordt gereden.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Fraai is inderdaad allemaal niet, lijn 1 rijdt echter op zaterdag via de Walstraat en bedient zo nog een beetje de rand van het centrum, maar waarom dan alleen op zaterdag? Met het materiaal van lijn 387 zou dat een lastige route zijn. Voor de overzichtelijkheid voor de reiziger zou ook dit weer pleiten voor een lijn 1 die maandag-zaterdag de hele stad bediend.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Iets anders: in de wagenverkoop zit nu een Dagkaart DMG voor 11 euro, geldig in alle reguliere bussen van Qbuzz DMG (dus niet de buurtbus en de flexdingesen). Hij is ook in de spits geldig.

Tegelijkertijd gaat de duurste ritkaart eruit (want die is duurder dan de dagkaart) en de Daldagkaart Drechtsteden. Daar mis je overigens niets aan ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Ah, en zowaar heeft Qbuzz de nieuwe vervoerbewijzen een keer op 1 januari op de site staan... (Nieuwe tarieven van bestaande kaartjes stonden er zelfs al vorige maand op, begin 2020 duurde dat maanden voordat ze te vinden waren)

Gelukkig vermelden ze er ook bij dat 'ie niet geldig is op de bestelBuzz, voor het geval iemand 'm daarop wilde gebruiken op de twee dagen dat dat in 2021 überhaupt kan :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ray78
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 19 apr 2020, 07:20

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ray78 »

had ook niet gekund...vandaag stonden er alleen maar een testkaartje en de nachtbuzz in de tobsu...is gelukkig snel verholpen met een update en een reboot
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Wannes »

Ik vraag me af of de stadsdienst Gorinchem over enkele jaren nog bestaat. Mijn voorspelling:

De bussen door het centrum gaan als eerste verdwijnen, lijn 5 gaat er als eerste uit omdat de Lingewijk ook door lijn 80 wordt bedient, mogelijk dat dan op zaterdag lijn 80 gaat rijden tussen het station en de Lingewijk met een kering bij de rotonde bij Papland, voor de bediening van het centrum kan lijn 80 omgelegd worden via de Walstraat, wat de nieuwe centrumhalte gaat worden.

Op den duur zal de zaterdagsbediening van lijn 1 van de oostkant van Gorinchem ook vervangen worden door lijn 387, die dan van maandag t/m zaterdag doorrijdt naar Dalem, indien materieeltechnisch mogelijk zal deze dan ook omgelegd worden via de Walstraat voor de bediening van het centrum.

Lijn 1 aan de westkant door Gorinchem zal wat langer blijven rijden, maar ook deze zal op den duur vervangen worden door de verschillende streekbussen die door de wijk rijden.
Lijn 74 kan verlegd worden via Stalkaarsen, na Stalkaarsen kan deze over de Koningen Wilhelminalaan en de Haarsekade om ook de Haarwijk gedeeltelijk te bedienen.
Lijn 79 kan na de halte De Schutse via het ziekenhuis en de Gildenwijk rijden, zoals tot 3 januari lijn 5 hier rijdt maar dan in twee richtingen. Uiteraard zal deze dan natuurlijk in de daluren binnen Gorinchem een hogere frequentie moeten krijgen.
Als het qua dienstregeling mogelijk is lijn 79 of 74 aan lijn 80 te koppelen ontstaat ook nog eens een rechtstreekse verbinding tussen de westkant van Gorinchem en het centrum.

Lijn 6 kan uiteraard, indien hier voldoende vraag naar is, nog blijven bestaan.

Hiermee is de volledige stadsdienst van Gorinchem (met uitzondering van een enkel spitslijntje) afgeschaft zonder al te veel verlies van de bediening van de wijken, ook de streeklijnen kunnen zo efficiënter gebruikt worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Qua richting waar de bussen vandaan komen lijkt het me veel logischer om juist lijn 74 door de Gildenwijk te sturen en 79 via de Haarwijk, da's voor beide lijnen het minste om. Dan heb je alleen nog niks langs het ziekenhuis, maar daar zou je de 387 langs kunnen sturen die nu eigenlijk niks bedient tussen snelweg en station.
Allicht is het daarbij wel zinvol om in een busbaan op de Banneweg te investeren, gezien het ziekenhuis in de middagspits komend jaar al beperkter bediend wordt (lijn 5 rijdt er vanwege de tijd die het kost in de middagspits niet heen).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door CamilleKreemers »

Traibergen heeft een mooi plan, maar je moet 2x/uur de stad bedienen.

En als je die lijnen allemaal zo kan indelen dat je de Stadsdienst tot een uursdienst kan verlagen?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

In aanvulling op Camilles opmerking: voor Gorinchem geldt volgens Programma van Eisen een dekkingseis: zie artikel 3.4.1 in het PvE.

Dat kun je dus niet alleen met de dunne streeklijnen invullen, want die rijden maar eens per uur.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door CamilleKreemers »

De eis van per richting bedienen is ook vervelemd erin.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

nvdw schreef: vr 01 jan 2021, 23:49 In aanvulling op Camilles opmerking: voor Gorinchem geldt volgens Programma van Eisen een dekkingseis: zie artikel 3.4.1 in het PvE.

Dat kun je dus niet alleen met de dunne streeklijnen invullen, want die rijden maar eens per uur.
Bij het omleggen van streeklijnen kom je al snel op rijtijd verlengingen waardoor een extra bus nodig is.

Alleen de bus uit Arkel omleggen via de Linge wijk kan zonder grote rijtijdvergroting en met de inzet van Rosero’s valt daar voor iedereen in de wijk wel mee te leven denk ik.

Lijn 1 de twee lusjes door Gorinchem laten rijden dekt een groot deel van de stad af qua verzorging, inclusief het ziekenhuis.

Lijn 387 is zeker geen kaskraker naar Dalem. Dat vervoer kunnen lijn 1 en 47 prima overnemen. Daarnaast is het inzetten van de scania’s (door Scania op de website omschreven als goedkope doch robuuste in China gebouwde schoolbussen) op een stadslijn niet acceptabel.

Zo kan je met twee bussen minder (1x lijn 5 en 1x lijn 387) de hele stad fatsoenlijk blijven bedienen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik heb persoonlijk de 1 behouden en de 387 als spitsversterking gedaan op de randen van de spitsuren, wanneer ik de forensen verwacht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

nvdw schreef: vr 01 jan 2021, 23:49Dat kun je dus niet alleen met de dunne streeklijnen invullen, want die rijden maar eens per uur.
Die dunne streklijnen kan je natuurlijk prima aanvullen met een extra rit die binnen Gorinchem blijft. Sterker nog, dat gebeurt vanaf maandag ook al: lijn 79 heeft bijvoorbeeld rond 8.00 uur een extra rit die slechts van station Gorinchem naar Viaduct A15/Da Vinci rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Met een enkel ritje zoals in jouw voorbeeld van lijn 79 gaat dat natuurlijk prima, maar een complete lijn zo in beide richtingen verdichten tot een 30 minutendienst is omloop technisch een hele uitdaging zeker als het doel van de maatregelen is om te bezuinigen.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

The Greyhound schreef: za 02 jan 2021, 08:39 Lijn 387 is zeker geen kaskraker naar Dalem.
Wat ik van Qbuzz weet heeft de 387 naar Dalem trekken vanuit de oost-kant van gorinchem zeer flinke reizigersgroei opgeleverd. Kaskraker zal het inderdaad nog steeds niet zijn, vooral omdat oost-gorinchem in eerste instantie zwak was, maar toch.

In Dalem is het aantal reizigers tussen 2018 en 2019 (inclusief lijn 47 van arriva en lijn (6)73 in 2018 maar niet in 2019) gegroeid van 98 tot 250 per dag. (+155%) - Dat lijkt mij toch zeer fors. - Al zal het nu tijdens de corona crisis niet best zijn.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Ik zag net een streekBuzz Iveco op lijn 90 rijden? Is dat een afwijking of is dat nu standaard in het weekend?
De bus toonde als eindbestemming overigens "Schoonhovenseveer via Papendorp".
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Ik zag ook een iveco op lijn 74 rijden in de ochtend, denk meer dat het kom dat de Roseros gister nog bij Juijn hebben gereden en vandaag zijn overgeplaatst naar Schelluinen. Anders vindt ik het wel leuk af en toe een Iveco op die kleine lijntjes.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door rm7 »

Hier horen planmatig de midi's op te rijden in het weekend :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Maar een Iveco op 74 zal planmatig vast ook gaan voorkomen, sowieso op de rit die als 489 verder rijdt na Nieuw-Lekkerland.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Lijn 45 »

Er rijden nu twee Rosero's op de 74.
ray78
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 19 apr 2020, 07:20

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ray78 »

Daniel schreef: zo 03 jan 2021, 16:29 Maar een Iveco op 74 zal planmatig vast ook gaan voorkomen, sowieso op de rit die als 489 verder rijdt na Nieuw-Lekkerland.
er is maar 1 rit 74,die over gaat in 489...deze 74 start op streefkerk dorp. in principe blijven de rosero's op de buitenlijnen rijden
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

In totaal betreft het dus twee ritten want er is er ook nog eentje op 74 vanaf Groot-Ammers die als 90 door naar Utrecht gaat.

Wordt lijn 80 trouwens volledig Rosero ook, of blijven er doordeweeks Iveco's op rijden (dat was immers vorig jaar nog het geval tussen Meerkerk en Utrecht)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten