Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Suus »

Dat ophangen van de fietsen is al een keer geprobeerd in Nederland en werkt niet, en al helemaal niet voor kleine stukjes zoals op de Merwede-Linge-Lijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Leuk die bij-effecten van concessies... toen Arriva in 2007 in DAV ging rijden waren ze de enige vervoerder in Rijsoord, dus hadden ze daar ook Arriva-bordjes op de haltepalen geplaatst. Inmiddels is Rijsoord echter RET-gebied (en ook door hun bediend) en zodoende is Qbuzz daar nu niet verantwoordelijk voor de halteborden.
Het resultaat: bij halte "Het Wapen van Rijsoord" zit nu een Arriva-bordje op de paal met één sticker van Qbuzz en drie (heeft die buurtbus zoveel varianten?) van RET-lijn 601.

De foto-expeditie naar lijn 192 was verder wel lekker gevarieerd met twee stadsBuzz'en, een R-net bus en een streekBuzz erop. Maar om de streekBuzz'en te spotten had ik bij nader inzien beter lijn 316 kunnen opzoeken, daar reden er meer op dan op de 190, 191 en 192 bij elkaar :mrgreen: (Ironisch genoeg zag ik vanaf lijn 190 dan juist weer een snelBuzz inrukken naar de stalling)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

De haltes Molgerdijk en Reijerwaard in Rotterdam hebben ook nog een groen Arriva-bordje.
't Wapen van Rijsoord is de meest zuidelijke halte van lijn 601, dus stopt hij in beide richtingen bij dezelfde halte. Omdat hij in noordwestelijke richting twee eindpunten heeft (Barendrecht en Maasstad Ziekenhuis), zal hij in die richting ook wel twee lijnstickers hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Ah, dat blijkt inderdaad zo te zijn ja...
Afbeelding
Haltebord 't Wapen van Rijsoord
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Suus »

De derde en vierde sticker zijn overigens minder oud dan de tweede sticker :P RET heeft een paar jaar geleden de groene kleur afgeschaft voor spitsbussen en in plaats daarvan de buurtbussen die groene kleur gegeven (voorheen waren ze geclassificeerd voor comfortbussen).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door sirvinniei »

Zou lijn 601 daar ook stoppen?
Ik heb geen onderschrift
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stadsbus »

Nee, volgens mij niet, iemand van hier die dat toevallig weet? :P
Roeland
Berichten: 2249
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Roeland »

Dit jaar rijden er fors meer ritten tussen Dordrecht en Hendrik Ido Ambacht (lijn 192, 392 en 488, en ook lijn 2).
Trekken die lijnen allemaal voldoende reizigers? En spreiden de reizigers zich ook goed over deze lijnen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Lijn 2 bedient Hendrik-Ido-Ambacht amper, de ene halte daar is meer omdat je er toevallig kunt keren net over de brug vanuit Zwijndrecht (waar keren niet gaat). En 392 en 488 bedienen op zich ook wel een heel ander deel van het uit de kluiten gewassen dorp, daar zit bijna geen overlap in en ze hebben ook slechts één gemeenschappelijke halte (waarmee het centrale knooppunt in H.I. Ambacht nu ook werkelijk door alle lijnen bediend wordt en dus als knooppunt kan functioneren)

Overigens zit de grootste vraag naar mijn idee in de verbinding met Rotterdam en daar heb je natuurlijk twee verschillende bestemmingen te bedienen, dat is nog best een groeimarkt. De uitbreidingen zitten overigens (opvallend genoeg) niet in de spitsen maar juist in de daluren doordeweeks (op 392) en in het weekend (beide lijnen twee tot vier keer zo vaak). Verder niet echt een idee of daar vraag naar is, maar in de Arriva-tijd waren de bussen op die tijden sowieso altijd wel goed bezet.

Tot slot de 192: de ritten die ik eerder deze week zag hadden eigenlijk allemaal wel enkele passagiers op het traject via Rijsoord (het stuk wat alleen 192 bediend). Maar of het er nou voldoende waren om een halfuursdienst te rechtvaardigen? In Hendrik-Ido-Ambacht heeft ook die lijn grotendeels een eigen route en bedient deze een fors deel van het noordwesten van het dorp wat voorheen door lijn 92 bediend werd maar nu nog slechts een spitsbus heeft.

Met de spreiding zal het daarom volgens mij wel goed zitten, juist omdat elke lijn een heel eigen deel van het dorp bediend en er weinig overlap is. Naast dat je nu ook werkelijk kunt overstappen naar alle bestemmingen binnen H.I. Ambacht in plaats van dat alles met twee slingerlijnen bediend werd die elkaar juist net niet ontmoetten op het centrale knooppunt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

De 192 is vooral een scholierenbus bij uitstek, dus dat het nu vrij rustig is is niet zo gek. Dat de uitval op de lijn ook enorm is geweest door de chauffeurstekorten zal verder niet geholpen hebben.

Gek genoeg is het vaak wel de snelste optie tussen H.I. Ambacht en Dordrecht door de route via de A16 (als er geen rij voor de Drechttunnel staat omdat er weer een ‘te hoge’ vrachtwagen de sensor heeft getriggerd) en naar Zuidplein ben je ook niet langzamer dan de 392.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Chrysa »

nvdw schreef:(als er geen rij voor de Drechttunnel staat omdat er weer een ‘te hoge’ vrachtwagen de sensor heeft getriggerd).
Gebeurt dat zo vaak dan? Ik heb slechts een keer voor die tunnel stilgestaan omdat dat gebeurde, en ik reis toch al zeker 10 jaar vrijwel wekelijks daar.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Recente statistieken in het lokale AD wisten te melden dat er gemiddeld elke dag wel een buis is afgesloten door een calamiteit.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Kennelijk weet de ene kant van Qbuzz niet wat de andere kant doet: vorige week zag ik in Zwijndrecht nog een buurtBuzz waarvan het 667x nummer op de bus overeenkwam met dat in de realtime info...
En zojuist tref ik in Gorinchem dan weer een andersom aangepaste buurtBuzz: de 6662 uit de realtime info heeft nu ook 6662 op het busje staan. Overigens ook nog exemplaren met een ander nummer op het voertuig dan in de realtime gespot, dus klaar zijn ze in elk geval nog niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
intercity02
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 06 okt 2017, 20:32
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door intercity02 »

De 6657, 6660 en 6661 hebben inmiddels ook het nummer dat op de realtime informatie staat.
999 Sorry, buiten dienst
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Ah, zijn ze verder dan ik dacht. De 6659 inderdaad overduidelijk nog niet want die heb ik nog als 6673 op de foto.

Trouwens wel ironisch dat dan juist de 6675 in de realtime informatie ook als 6675 verschijnt, terwijl dat nou net het enige echt doublerende nummer is. De enige buurtbus van U-OV rijdt namelijk ook nog altijd als 6675 rond, maar dan zonder realtime info. Al kan dat ook gewoon een niet-ingelogde chauffeur geweest zijn want hij reed met een briefje achter de voorruit t.b.v. het lijnnummer.

Ook wel opvallend trouwens: er hangen nog best een hoop Arriva-halteborden in Meerkerk en er zit een inconsequentie in de borden daar... haltes waar alleen lijn 81 komt hebben borden in DMG-uitvoering terwijl de haltes waar 4x/dag ook lijn 703 komt juist U-OV-borden hebben. Dat zijn, naast de exemplaren in Leerdam dan, ook gelijk de enige U-OV-borden op de 703 trouwens want verder hangen er nog Arriva-borden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Durashift »

Zijn die SnelBuzz Scania's T100 bussen of niet?

Kwam d'r één mij best rap voorbij in de oksel van de A2 > A12 Oudenrijn op de linkerbaan. T100 kenmerk zag ik niet op de achterkant van de bus geplakt zitten overigens.. (maar dat zou ook kunnen omdat dit niet in NL verplicht is?)
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

Ja dit zijn T-100 bussen.
Ik blub in het Drecht.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Cas »

Dat zal de 388 zijn geweest, die komt van de A12 heel even over de A12 op weg naar Papendorp.
De Scania's hebben ook alleen zitplaatsen, alhoewel gordels mij nooit zijn opgevallen.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Ze hebben ze wel als 't goed is, er zit in elk geval een sticker in dat een gordel verplicht is. Niet dat iemand die om doet, maargoed, de sticker zit er.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

Ik merk, als chauffeur zijnde, dat er steeds meer mensen gebruik maken van de gordels (althans, ik hoor ze steeds vaker :P ), sinds de melding dat de gordel verplicht is ook op de displays voorbij komt.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Dat kwam 'ie in de twee 387's die ik vandaag (nouja, nu eigenlijk gisteren) had niet langs. Die toonden alleen een niet bijster informatieve melding over de zomerdienst: "Op sommige lijnen rijden minder bussen, sommige lijnen rijden niet"... Goh :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

Oh, dan zal 'ie er inmiddels weer uit zijn. Zo vaak zit ik niet als passagier in een Scania. :') :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

MerwedeLingeLijn probleem voor ProRail?
Treinen van nieuwe concessiehouder Qbuzz mogen niet parkeren aan de Burgemeester de Raadtsingel en de Transvaalstraat. Met deze stelling is het Dordtse Platform Spoor en Geluid naar de rechter gestapt. Als die het platform in het gelijk stelt heeft ProRail een dik probleem.
De rechter heeft advies gevraagd aan Stab (Stichting Advies Bestuursrechtspraak) en die zegt in haar advies dat de afgegeven milieuvergunning is gebaseerd op rangeren. Dat is heel wat anders dan parkeren, waarvoor de maatregelen om geluidsoverlast te beperken verschillen.
Het platform geeft als oplossing van het probleem aan dat de treinen op het rangeeremplacement aan de Dokweg worden geparkeerd. Volgens woordvoerder Van Kranenburg van ProRail is dat geen mogelijkheid. Er is daar niet genoeg bovenleiding en aanleg daarvan zou buitenproportioneel duur zijn.

Lees verder

(Ter verduidelijking: het bezwaar gaat om het gebruik van de sporen 16 en 32a voor het opstellen van treinen. Emplacement Dokweg zijn de sporen 42 t/m 50.)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Hainje »

Hoelang worden die treinen al op die spoortjes naast het station opgesteld? Sinds 1874?
🍉
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Volgens een artikel in het lokale AD worden er sinds de kwartierdienst treinen gestald in de voortuinen van de klagende omwonenden aan de Crayensteinstraat. Het probleem zelf is pas in 2016 echt in het nieuws aan de kaak gesteld (dus nog ruim voor de aanbesteding).
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten