Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Ik zag vanmiddag in Dordrecht dit busje rijden:
Afbeelding

Ik zag dat het een logo van Mercedes-Benz heeft, maar verder heb ik geen informatie over het busje.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Da's een Tribus Civitas op Mercedes chassis. Aannemelijk overgebleven uit de kleinschalig vervoer concessie in GD, want bij Qbuzz zelf hebben ze niet gereden daar.

Edit: het is duidelijk geen Civitas Economy, dus dan blijft alleen de Civitas 20 van VMNN nog over, maar die zou volgens onze wiki nog in de huidige Publiek Vervoer-concessie in dienst zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Lijn 45 »

Hij reed eind november nog rond Assen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Iemand anders had op Facebook een foto geplaatst waarbij het kenteken wél leesbaar was en het is inderdaad die bus van VMNN (dat overigens niet meer bestaat volgens de Wiki).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Lijn 45 »

VMNN bestaat niet meer, dat is gefuseerd met Dorenbos. Ik weet niet of die bus naar Dorenbos of een ander bedrijf uit de publiek Vervoer concessie is gegaan. Hij is daarna op 24 februari opnieuw op naam gezet.

Er is overigens maar een Civitas van dat subtype in Nederland.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Dafdriver »

Gerben3 schreef:
Op deze video van Prorail kun je aanrijding van afgelopen dinsdag goed zien
geen handige actie helaas Altijd eerst er zeker van zijn dat je volledig aan de overzijde van het spoor kan komen en daarnaast de bellen rinkelde al dus de chauffeur had kunnen stoppen voor de spoorwegovergang.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Durashift »

Nee, de bellen rinkelden niet bij de start van de vrachtwagen ( 0:04). Bellen beginnen een seconde (tot 2) later pas aan.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 424
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

De stadsdienst van Gorinchem in nu ook veranderd naar de buurtbus dus nu hele dag 8p.
lijn 93 rijdt niet gekoppeld aan de 74 want op de 93 rijdt al heel de ochtend alleen de 6605.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Wannes »

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus-i ... ~a5ae350a/
In de laatste alinea van dit artikel wordt vermeld dat vanaf eind van de week een zondagsdienstregeling wordt gereden. Dat zou toch een behoorlijke achteruitgang in de bediening van sommige kernen zijn.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ovforens »

Details van de dienstregeling van morgen zijn gepubliceerd op qbuzz.nl/dmg


https://www.qbuzz.nl/dmg/meer-qbuzz/nie ... g-20-maart


Met een (digitaal) busboekje *bus*

https://prod-dmg.cdn.prismic.io/prod-dm ... web%29.pdf
StefanRijnhoutjes
Berichten: 424
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Nieuwe ontwikkelingen lijn 81 wordt nu savonds gereden met een streekbuzz inveco en van lijn 94 is geen teken van leven meer te bekennen op de Qbuzz DMG site dat lijn 90 het overneemd maar die is ook gewoon als normaal gestopt om 19uur
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Wievank »

Lijn 94 valt onder U-OV, en op hun website valt te lezen dat deze lijn inderdaad vervallen is.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 424
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Toch raar hoor, lijn 10 wordt eruit gehaald maar de stadsdienst Gorinchem, lijn 74, 81, 90 worden gewoon nog wel allemaal uitgevoerd met Roseros
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Op lijn 10 bleef het dusdanig druk, dat de 1,5 meter afstand tussen reizigers moeilijk in acht genomen kon worden. Groter materieel dan de Rosero kan echter niet op de route wegens vergunningsplicht voor het pollergebied in de Dordtse binnenstad en een paar krappe bochten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gerben3
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 17:44

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gerben3 »

Nieuwe ontwikkelingen lijn 81 wordt nu savonds gereden met een streekbuzz inveco en van lijn 94 is geen teken van leven meer te bekennen op de Qbuzz DMG site dat lijn 90 het overneemd maar die is ook gewoon als normaal gestopt om 19uur
Op de webpagina van Qbuzz stond tot een week geleden inderdaad nog dat lijn 90 de route t/m zou overnemen. Dat hebben ze aangepast naar nu specifiek: 'de laatste bus vanuit Utrecht naar Ameide vertrekt om 18:25'. Gekke is dat deze lijn dus in het weekend wel gewoon rijdt, dat terwijl de vraag die nog over is. Lijn 90/94 wordt volgens mij vooral veel gebruikt door studenten en werkenden, terwijl in het weekend met name op zaterdag lijn 90 vooral wordt gebruikt door mensen die een dagje naar Utrecht gaan bijvoorbeeld. En ik verwacht dat die 'dagjes weg' nu (bijna) volledig zijn weggevallen. Rare keuze vind ik dit daarom om lijn 94 niet doordeweeks te rijden maar wel in het weekend (waarbij je in de huidige situatie alleen maar lucht vervoert).
Gerben3
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 17:44

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gerben3 »

Overigens de OV-klantbarometer van het CROW is ook naar buiten gekomen afgelopen week. Hieruit blijkt kort samengevat dat mensen veel meer te spreken zijn over de voertuigen in vergelijking tot de jaren daarvoor. De punctualiteit wordt wel lager beoordeeld (al beoordeeld 50% van de mensen dit nog wel een 7 of hoger). Het algehele oordeel is wel wat gedaald bij de bus van een 7,8 naar een 7,6. Bij de trein blijft die score gelijk aan 2018 onder Arriva namelijk een 7,6.

Al met al doet Qbuzz het naar mijn mening zeker in zo'n eerste jaar niet heel slecht. Heb eens gekeken naar hoe Arriva het deed bij de wisseling en dat is eigenlijk wel gelijkwaardig: Bij de wisseling in 2007 zakte Arriva ook ong. 0,2 (van 7,1 in 2006 naar 6,9 in 2007), op de stadsdienst in Dordrecht zakte Arriva zelfs van een 7,5 in 2006 naar een 7,0 in 2007).

Hier kun je de data van de OV-klantbarometer van 2019 vinden: https://www.crow.nl/kennis/bibliotheek- ... meter-2019
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Suus »

Ze zijn in de gehele ranglijst wel van de 24ste plek onder Arriva naar de 59ste plek onder Qbuzz gedaald. Van de 63 deelnemers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

ArrivaBas schreef:Op lijn 10 bleef het dusdanig druk, dat de 1,5 meter afstand tussen reizigers moeilijk in acht genomen kon worden. Groter materieel dan de Rosero kan echter niet op de route wegens vergunningsplicht voor het pollergebied in de Dordtse binnenstad en een paar krappe bochten.
Mwoh, in de Arriva-tijd hebben er zelfs nog een keer Citaro's op lijn 10 gereden. Op zich zou het dus nog altijd moeten kunnen.
Suus schreef:Ze zijn in de gehele ranglijst wel van de 24ste plek onder Arriva naar de 59ste plek onder Qbuzz gedaald. Van de 63 deelnemers.
Tja, dalen is altijd nogal makkelijk binnen een bandbreedte van 1,5 punt in eindcijfers. Om het even in perspectief te plaatsen: Arriva in Zuidoost-Friesland is net zo hard onderuit gegaan (van 25 naar 54) en ook daar is het verschil slechts 0,2 punt.

Gerben3 maakt daarmee wel een terecht punt met de vergelijking met de start van Arriva in DAV in 2007 waarbij de daling in punten zelfs groter was dan nu bij Qbuzz. En het blijft de OV-klantenbarometer, het onderzoek dat uitblinkt in het volstrekt negeren van grote groepen reizigers (heb ze al jaren niet meer gezien in de bus)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

En anders kunnen ze minimaal een route buitenom het centrum rijden (over de singel en Groenedijk) en dan keren over de Torenstraat en Merwekade, met een tijdelijke halte thv. De molen ter vervanging van halte biesbosschstraat. Dan bedien je minimaal nog de woonwijken die lijn 10 bedient die vér van de rest van de lijnen af ligt.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Het probleem met grote bussen op lijn 10 zit niet eens op de Wijnstraat die je met jouw voorstel omzeilt. Als ik al een probleem kan bedenken dan is het het stukje Steegoversloot - Voorstraat - Nieuwbrug waar vooral de paaltjes in de laatste bocht hinderlijk zouden kunnen zijn.
Maar aan de andere kant: de bochten op de route via Grote Markt en Aardappelmarkt waar dus ooit gewoon Citaro's door gekomen zijn (omleiding met de boekenmarkt) zijn net zo krap als die op de Voorstraat.

Ik denk dat het 'm nog meer in het strikt volgens de ontheffing redeneren zit (die staat inderdaad niks langers dan een Rosero toe, maar dat is al sinds de SVD-tijd zo) dan in wat er fysiek mogelijk is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

Aangezien het idee wat ik net heb geschreven ook niet over dat stukje komt en die ook alle stukken waar de lengterestrictie op zit ontwijkt, denk ik dat je het idee niet goed hebt begrepen.

Ik zie trouwens in een private facebook groep de eerste foto's binnenstromen van de ex-groningen hogevloers mercedes bussen die komen om de 387 te versterken.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

DrechtBlub schreef:Aangezien het idee wat ik net heb geschreven ook niet over dat stukje komt en die ook alle stukken waar de lengterestrictie op zit ontwijkt, denk ik dat je het idee niet goed hebt begrepen.
Het idee zelf heb ik wel begrepen, maar de keuze voor dat idee in plaats van gewoon even wat minder strikt volgens de ontheffing denken in deze uitzonderlijke tijd niet.
Vandaar ook de opmerking dat het niet persé echt onmogelijk is om met een grotere bus te rijden als dat zoals nu door omstandigheden nodig mocht zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Suus schreef:Ze zijn in de gehele ranglijst wel van de 24ste plek onder Arriva naar de 59ste plek onder Qbuzz gedaald. Van de 63 deelnemers.
Dieper konden ze niet zakken! Vanaf plaats 60 staan alleen spoorverbindingen.
Opmerkelijk is ook dat Qbuzz pas voor het eerst op plaats 27 voorkomt. Echt uitblinken doen ze dus nergens. Ook de in dit forum vaak veel geprezen Groningen-Drenthe concessie wordt door de gemiddelde reiziger maar matig gewaardeerd, met plaats 49.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:
Suus schreef:Ze zijn in de gehele ranglijst wel van de 24ste plek onder Arriva naar de 59ste plek onder Qbuzz gedaald. Van de 63 deelnemers.
Tja, dalen is altijd nogal makkelijk binnen een bandbreedte van 1,5 punt in eindcijfers. Om het even in perspectief te plaatsen: Arriva in Zuidoost-Friesland is net zo hard onderuit gegaan (van 25 naar 54) en ook daar is het verschil slechts 0,2 punt.
En van een 7,8 naar een 7,8 gaan is blijkbaar genoeg om van de 16e naar de 37e plek te zakken. :')
Als je van een 7,9 naar een 7,8 gaat, ga je zelfs van de 5e naar de 36e plek.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Suus »

Er wordt ook rekening gehouden met de verschillende percentage reizigers die over aspecten ontevreden zijn. Busreizigers in DMG zijn zeer tevreden over de zitplaatskans, netheid van de voertuigen en geluid van het voertuig, maar bij informatie bij vertraging zijn er in verhouding met elke andere busconcessie veel klachten en maar liefst 1/3e van alle ondervraagde busreizigers in DMG is ontevreden met de stiptheid. Geen andere concessie in Nederland heeft dat gepresteerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten